معرفی جاذبه های گردشگری کرمان و دهکده های توریستی

06/02/2022
جاذبه های گردشگری کرمان
مجله والی
مجله والی

ارگ بم کرمان

ارگ بم کرمان

ارگ بم بزرگترین سازه خشتی جهان است در دوران هخامنشی ساخته شده است که یعنی قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد. جالب است بدانید ارگ بم تا 1509 سال قبل مسکونی بوده است. این میراث ملی به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. ارگ بم در شهر بم و در حدود 120 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد.
این بنا به صورت یک یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم شناخته می شود.
 این ارگ در فاصله ای بین دو رودخانه (یکی از این رودخانه ها پشت رود است)، قرار گرفته استو امروزه از رودخانه ی پشت رود به عنوان یکی از خیابان های میان شهری استفاده می شود. ارگ بم به عنوان عضوی از منظومه عظیم تاریخی است که در بین چندین بنای تاریخی دیگر قرار گرفته است. این ارگ ویژگی هایی دارد که که دروازه ها از برجسته ترین آنها به شمار می آید و از نظر امنیت و جوانب دیگر ویژگی هایی چون عوامل اقلیمی دفاعی، امکانات دفاعی ،ایمنی مقر حاکم و تأمین آب را دارد.

🌍 آدرس ارگ بم: کرمان، بم، شمال شرقی شهر بم

ارگ راین

ارگ راین کرمان

ارگ راین پس از ارگ بم بزرگ ترین ارگ خشتی جهان است. نیز یکی دیگر از بنا های تاریخی ایران است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید این ارگ از مهم‌ترین مناطق تمدن باستانی ایران زمین برشمرده می‌شود. ارگ راین در دوره نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی و سپس پسرش محمد علی خان در دوره زندیه بوده است. گرچه کویر در دل این استان خود یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر و طبیعی گردشگری به حساب می‌آید، شهرهایی خواهیم دید چون راین، که آب‌وهوای معتدل آنها بستری سخاوتمند برای زایش آب و آبشار و باغ‌هایی بی‌‌همتاست. در این مطلب قصد داریم به معرفی قلعه کهن راین بپردازیم، که در فاصله‌ 100 کیلومتری کرمان؛ در شهر زیبای راین بنا شده است.

استان کرمان از  قلعه‌های متعددی برخوردار است. یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها قلعه‌ راین است که به عصر ساسانی تعلق دارد. این ارگ به مانند ارگ بم، به‌دلیل قرار داشتن در تقاطع مسیر شمال به جنوب خراسان، گواشیر به کرمان تا بندرعباس و بزرگراه غرب به شرق فارس به بلوچستان موقعیت تجاری مناسبی داشته و به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر شاه‌راه ارتباطی مذکور، همواره مورد تهدید و هجوم اقوام و دولت‌های مختلف قرار گرفته است.

گنبد جبلیه 

گنبد جبلیه در کرمان

گنبد جبلیه یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر کرمان بوده که تاریهخ ساهت آن مشکل نیست به روایت های مختلف گفته می شوددر  اواخر دوره ساسانی ساخته و اوایل دوره اسلامی مرمت شده و یا معماران اوایل دوره اسلامی آن را با الهام از معماری دوره ساسانی بنا کرده اند. همچنین کابرد آن نیز در آن زمان مشخص نیست.برخی از کارشناسان ادعا دارند این مکان آتشکده بودعه و برخی دیگر می گویند آرامگاه زرتشتیان بوده است.
این بنای تاریخی در استان کرمان به صورت هشت ضلعی ساخته شده و سنگ عمده مصالحی بوده که در ساخت آن به کار رفته است. در هر ضلع این بنا هشت در به عرض دو متر قرار دارد، در حال حاضر هفت درب آن از سنگ ساخته شده و پوشانده شده است و تنها یک درب آن باز است تا استحکام بالایی داشته باشد. سقف گنبد جبلیه را از آجر ساخته اند و داخل آن را با گچبری های زیبا جلوه داده اند. مصالح به کار رفته در دیوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل است. 

🌍 آدرس:  استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا

باغ شازده ماهان

باغ شازرده ماهان کرمان

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد

باغ عمارت بیگلربیگی یا باغ فتح آباد است که قدمت آن به دوره ی قاجار بر می گردد و در فاصله ی 25 کیلومتری شهر کرمان واقع در روستای اختیارآباد واقع گردیده است.

این مجموعه دارای یک عمارت اصلی بوده که با دو طبقه در مرکزیت مجموعه و بالای حوض اصلی قرار گرفته است. اتاق هایی در این عمارت وجود دارد که قابل رزرو و اجاره می باشند.نورپردازی های زیبایی که در آن صورت گرفته جلوه ی بی نظیری را در شب دارد. پس توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان بسیار مناسبی است. این باغ یکی از بزرگترین و متنوع ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به شمار می رود.

🌍آدرس:

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل

🌍آدرس: ایران، کرمان، خیابان طالقانی شیراز، حمام وکیل

باغ هرندی

باغ هرندی در کرمان

🌍 آدرس : خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، نرسیده به خیابان فردوسی

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه بزرگ گنجعلیی خان

🌍آدرس: کرمان، خیابان شریعتی تقاطع خیابان شهدی محمد تجلایی، میدان توحید، بازار گنجعلی خان

مجموعه ابرهیم خان

مجموعه ابراهیم خان

یکی دیگر از بناهای تاریی در استان کرمان مجموعه کریم خان می باشد که در دوره قاجاریه بنا شده است.این بنا متعلق به شخصی به نام ابراهیم خان ظهیرالدوله بوده که حاکم عصر کرمان بود این فرمان روا علاقه داشت تا به این شهر رونق دهدینابراین دستور ساخت چند بنای دیگر را در سرتاسر شهر صادر کرد. مجموعه ابراهیم خان از بنا های مختلفی تشکیل شده است و در نهایت تبدیل مجموعه ای کامل به سبک معماری صفوی شده است.این مجموعه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند.

مجموعه ابراهیم خان دارای آب انبار بود که در قسمت شمالی بازار، قرار گرفته است. مقرنس کاری ها به همراه کتیبه ای خشتی، زیبایی خاصی را به طاق سردر آب انبار داده است. در این قسمت مخزنی در اعماق زمین وجود دارد که از آن آب برداشت می شد. یکی دیگر از جذاب ترین بخش های مجموعه مدرسه است که درون آن، محرابی است که روی آن با کاشی های هفت رنگ پوشانده شده و بازدیدکنندگان دقایقی محو تماشایش می شوند. گچ بری ها، مقرنس کاری ها، کشته بری ها و … از این مدرسه بنایی تماشایی را به وجود آورده و آن را به یکی از اصلی ترین بخش های مجموعه تبدیل کرده است. همچنین یکی دیگر از بخش های آن حمام است که  سقف حمام، تزئینات جذاب مقرنس کاری دارد که در جذابیت کلی حمام نقش زیادی را ایفا می کند. پس از عبور از راهروی زاویه دار به حوض می رسید. گنبد مرکزی و ایوان های جانبی نیز باعث جلوه دادن به این حمام شده است.و در نهایت بازار این مجموعه که به آن «قیصیریه زرگری» نیز می گویند در قسمت شرقی مدرسه و حمام قرار گرفته است این بازار حدود 100 متر داشته و سقف کاربندی شده، جلوه ای تماشایی و تاریخی به آن داده است.

🌍 آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شریعتی، خیابان شهید محمد تجلی