جاهای دیدنی اصفهان (لیست جای دیدنی اصفهان)

06/02/2022
جاذبه های گردشگری اصفهان
اصفهان یکی از شهرهای ایران می باشد، که دارای زیبایی ها و چشم اندازهای تاریخی می باشد، که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی از سراسر ایران و جهان می باشند.
مجله والی
مجله والی

اصفهان به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین شهرهای پرجمعیت بعد از شهر مشهد می باشد، که با وجود جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری زیاد هر توانستید گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب کند.

با توجه به این که این شهر بعد از این که در دوران صفویان پایتخت کشور ایران قرار گرفت، پیشرفت های چشمگیری برای آن اتفاق افتاده است، و ما امروزه شاهد دیدن آن ها هستیم. اصفهان یکی از شهرهای باستانی با ابنیه و کاخ های قدیمی زیادی توانسته نقش مهمی در جذب توریست داشته باشد. در ادامه به معرفی بعضی از زیباترین و مهم ترین جاهای دیدنی اصفهان می پردازیم.

سی و سه پل

عکس های اصفهان

سی و سه پل که در زمان های قدیم آن را تحت عنوان پل الله وردی خان نامیده شده است، و جزو یکی از بناهای بی نظیر و جاذبه های گردشگری اصفهان می باشد، که در دوران حکومت صفویان بنا شده است. سی و سه پل حدودا 320 مکتر طول و با عرض 15 متر طویل ترین پل دریاچه زاینده رود می باشد، که در سال 1006 هجری توسط الله وردی خان که پادشاه آن زمان بوده است، ساخته شده است. ساختار اصلی این پل از مصالح ساده و ابتدایی آجر و سنگ طراحی شده است، که با توجه و بررسی معماری آن زمان این پل بسیار مدرن ساخته شده است.

منارجنبان

منارجنبان اصفهان

در واقع مقبره عمو عبدالله با یک بنای مرکزی و دو مناره کنار آن می باشد. از عجیب ترین ویژگی های این بنا این است، که اگر یک مناره را تکان دهد، مناره ی دیگر و همچنین بنای کلی تکان می خورد. توجه داشته باشید، که در این 10 سال اخیر سازمان میراث فرهنگی اجازه این را نمی دهد، که کسی داخل این مناره ها شود، چون که هر چقدر از عمر این بنا می گذرد، رو به تخریب می باشد، و تا الان به خاطر کارهایی که  توسط متخصصین انجام شده است، آسیب جدی ای به این بنا وارد نشده است.

پل خواجو

پل خواجو در دوران حکومت صفویان توسط شاه عباس دوم بنا شده است، که در آن زمان بنایی را برای محل استقرار شاه عباس و خانواده ایشان به نام بیگربیکی ساخته اند. طاق های این پل مسقف نشان دهنده ی نقاشی های دوران صفوی می باشد، که با ظرافت خاص و نقش های اصیل ایرانی یکی از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد.

عالی قاپو

عالی قاپو

کاخ عالی قاپو یکی از کاخ های بسیار شیک و مجلل شهر اصفهان می باشد، که در دوران صفویان و به دستور شاه عباس اول طراحی و بنا شده است. شاه عباس زمانی که مهمانان خاص و ویژه ای داشت، از مهمانان خود در این کاخ پذیرایی می کرده است.

کاخ عالی قاپو دارای 5 طبقه می باشد، که در زمان شاه عباس دوم در قسمت شاه نشین محلی بوده، که در آن جا به تماشای مسابقه ی چوگان می نشستند. این کاخ در زمان خود جزو بناهای مدرن محسوب می شده، که جایگاه ویژه ای در جاذبه های گردشگری اصفهان دارد.

مسجد شیخ لطف اله

مسجد شیخ لطف اله

مسجد شیخ لطف اله جهت تجلیل از شیخ لطف اله که از عالمان مسلمان آن زمان بوده است، و به دعوت پادشاه به اصفهان آمده، است، بنا شده است. این مسجد به دستور شاه عباس اول با معماری منحصر به فردی که در آن زمان وجود داشته است، توسط استاد هنرمند محمدرضا اصفهانی طراحی و ساخته شده است.

بازار قیصریه

بازار قیصریه

بازار قیصریه در بخش شمالی میدان نقش جهان قرار گرفته است. سر در قیصریه نشان دهنده ی یکی از زیباترین نقاشی های دوران صفویه می باشد. زمانی که از این سر در عبور می کنید، می توانید وارد یکی از جالب ترین بازارهای قدیمی ایران می شوید. بازار قیصریه در زمان حکومت صفویه، محلی برای فروش کالاهای گران قیمت بوده است. حتی نماینده های شرکت های خارجی در این بازار جهت عرضه ی کالاهای خود دارای مغازه هایی می باشند.

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان

زمانی که به شهر اصفهان سفر کرده اید، سفر شما بدون بازدید از تفریحات و پارک های جنگلی شهر کامل نخواهد شد. توصیه ما به شما این است، که بعد از بازدید از مکان های تاریخی اصفهان که جزو یکی از جاذبه های دیدنی شهر می باشند، سری به پارک جنگلی ناژوان بیاندازید. این پارک در خیابان الفت واقع در میدان سهرودی در اتوبان شهید حبیب الله قرار دارد، که یکی از دلایل مهم هوای پاکیزه و لذت بخش اصفهان محسوب می شود.

پارک جنگلی ناژوان در دهه 70 شمسی نزدیک به 1200 هکتار از زمین های شمال را به خود اختصاص داده است، و ده ها باغ قدیمی اصفهان را در پارک می توان مشاهده کرد. ولی پارک جنگلی ناژوان فقط به پیاده روی در مسیرهای پارک، قدم زدن در میان درخت ها و ساعت ها نشستن بر روی چمن ها ختم نمی شود، بلکه گردشگران در پارک جنگلی ناژوان می توانند از مکان های دیدنی مانند موزه صدف، باغ های پرندگان، خزندگان و پروانه ها، آکواریوم و پل های پیاده روی مختلف بازدید کنند.

همچنین در این پارک تفریحاتی هم در پارک برای گردشگران در نظر گرفته شده، که شمال مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری، قایق رانی در دریاچه پارک، تله سیژ و... هستند.

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان

یکی از دیدنی های جذاب پارک جنگلی ناژوان آکواریوم می باشد. آکواریوم اصفهان تقربیاً نزدیک به 3 ساعت از وقت گردشگران را می گیرد، تا خاطره های جذاب را برای گردشگران رقم بزند، چون به عنوان اولین تونل آکواریوم ایران شناخته شده و صدها گونه آبزی در بخش های مختلف جهان را در خود جای داده است. همچنین در آکواریوم می توان 6 نوع کوسه را هم از نزدیک مشاهده کرد.

آکواریوم اصفهان در 4 هزار متر مربع مساحت به سه قسمت کلی تقسیم می شود. قسمت اول آکواریوم فلت نام دارد، و هم چنین تحت عنوان دیگری به نام قاب دیواری هم شناخته می شود. قسمت دوم آکواریوم سیلندر یا استوانه ای نام دارد، و قسمت سوم نیز با نام آکواریوم لمسی یا تاچ آکواریوم شناخته می شود.

پیشنهاد ما به شما این است، که حتماً آکواریوم لمسی را ببینید، چون در این قسمت می توانید آبزیان را لمس کنید، و به آن ها غذا دهید. با این که جهت ورود به آکواریوم بلیط ورودی تهیه کنید، ولی خاطره بسیار دل انگیزی را در این تفریحگاه خاص خواهید ساخت.

کلیسای وانک

کلیسای وانک

کلیسای وانک به عنوان یکی از بهترین و دیدنی ترین شهر اصفهان می باشد، که در بین مردم تحت کلیسای نجات دهنده مقدس نیز شناخته شده است. قدمت این کلیسا به دوران صفویه برمی گردد، و توسط ارمنی ها در دوران حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است.

کلیسای وانک نه تنها به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های تاریخی در اصفهان محسوب می شود، بلکه به عنوان بزرگ ترین کلیسای ایران نیز محسوب می شود، و جزء 13 کلیسای باقی مانده در منطقه جلفای اصفهان می باشد.

بازدید از کلیسای وانک برای همه ی گردشگران به صورت رایگان می باشد، و برای بازدید می توانید هر روز از ساعت 8:30 الی 13:30 و از ساعت 16 تالی 18:30 به خیابان نظر شرقی واقع در منطقه جلفای شهر اصفهان مراجعه کرد.

کوه صفه

کوه صفه

کوه صفه به عنوان یکی از تفرجگاه های محبوب مردم اصفهان و گردشگران می باشد، که در جنوب شهر اصفهان قرار گرفته است. انتخاب این نام به این خاطر وجود چشمه ای با نام خاچیک در منطقه می باشد، چون که کوه صفه در واقع سنگی می باشد، که از خاک جدا شده، و انتهای آن مسیری صاف می باشد.

یکی از مکان های دیدنی کوه صفه پارک وحش می باشد، که انواع حیوانات گوشت خوار و علف خوار در آن زندگی می کنند، و می توانید خرگوش، شتر، بز، قوچ و میش، اردک و... را در این با وحش از نزدیک مشاهده کنید.

دقت کنید، که اگر قصد گردش در کوه صفه را دارید، خوب است، بدانید حیواناتی مانند روباه، شغال، عقرب، مار و... نیز در منطقه زندگی می کنند، که باید همواره مراقب اطراف خود باشید. هنگامی که در حال بازدید از کوه صفه می باشید، پیشنهاد می کنیم، از چشمه های معروف منطقه از جمله چشمه پاچنار، خاچیک، گل زرد و چاه درویش هم بازدید کنید.

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت یکی از بناهای تاریخی اصفهان می باشد، که متعلق به اواخر دوران حکومت صفویه می باشد. اگر می خواهید از این کاخ بازدید کنید، بهتر است، بدانید که این کاخ در نزدیکی میدان نقش جهان واقع شده، و در گذشته کاخ و باغ سرسبز اطراف آن بخشی از میدان نقش جهان محسوب می شود، و در دوران صفویه به این کاخ باغ بلبل هم می گفتند.

کاخ هشت بهشت بنایی هشت ضلعی می باشد، که شامل چهار نما می باشد، که هیچ کدام از آن ها شبیه به هم نمی باشند. زمانی که می خواهید، وارد کاخ شوید، متوجه خواهید شد، کاخ هشت بهشت با 2 متر ارتفاع از سطح زمین ساخته اند، و زمانی که وارد کاخ می شوید، گچ بری ها و تزئینات زیبایی را می بینید، و با نگاه کردن به سقف بنا و مشاهده معماری جذاب سقف بسیار حیرت زده خواهید شد. ولی وقتی وارد طبقه دوم کاخ هشت بهشت می شوید، درب و پنجره هایی را می بینید، که خاتم کاری و بسیار شکیل هستند.

آبشار کرد علیا

آبشار کرد علیا یکی از جذاب ترین آبشارهای دیدنی شهر اصفهان می باشد، به شمال روستای کرد علیا در فاصله 95 کیلومتری شهر اصفهان مراجعه کنید. روستای کرد علیا از توابع شهرستان تیران می باشد، که در دالان کوه قرار داشته، و به لطف وجود روستاهای تقی آباد، کرد بالا و پایین، عسگران، آنالوجه، دامه، قلعه حوض و علی عرب، این منطقه به یکی از نقاط توریستی و محبوب اصفهان تبدیل شده است.

آبشار کرد علیا یکی از مکان های دیدنی و جذاب روستای کرد علیا می باشد، که به خاطر ذوب شدن برف کوه ها به وجود می آید. به شما توصیه می کنیم، اگر قصد بازدید از آبشار کرد علیا را دارید، در فصل بهار تا اوایل تابستان به روستای کرد علیا مراجعه کنید.

خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان ممکن است، یکی از محبوب ترین بناهای تاریخی و دیدنی شهر اصفهان نباشد، ولی بازدید از آن خالی از لطف نیست. خانه مشروطه اصفهان یکی از زیباترین بناهای تاریخی شهر می باشد، و زمانی که شما وارد خانه می شوید، کاشی کاری های زیبا، تزئینات شکیل و شیشه های رنگی، جلوه ی زیبایی را به بنا داده اند. اگر قصد بازدید از خانه مشروطه اصفهان را دارید بهتر است، بدانید خانه مشروطه در کوچه چهاردهم خیابان نشاط ساخته شده است، و گردشگران هر روز می توانند از ساعت 8 صبح الی 8 شب از خانه بازدید کنند.

مثل خانه مشروطه در شهر تبریز، روشن فکران و آزادی خواهان اصفهان نیز در این خانه به دور هم نشسته، و گفتگو می کردند. خانه مشروطه اصفهان دارای دو حیاط بیرونی و داخلی، 12 اتاق، دو شاه نشین در قسمت شمال و جنوب خانه و یک اتاقی با نام هفت دری می باشد، که از اتاق هفت دری فقط در فصل تابستان می توان استفاده کرد.

ولی مهم ترین قسمت خانه ی مشروطه اصفهان، ارسی های 5 و 7 دره می باشد، که جلسات رسمی و مهم در آن جا برگزار می شده است، و امروزه می توانید اسناد و مدارکی را در این قسمت مشاهده کنید، که حاکی از گفت و گو درباره قوانین، مسائل مربوط به شهر و... هستند. خانه ی مشروطه اصفهان در سال 1387 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، تا امروزه به یکی از موزه های جذاب و تاریخی اصفهان تبدیل شود.

باغ جوان اصفهان

باغ جوان اصفهان

باغ جوان یکی از بزرگ ترین پارکهای اصفهان می باشد، که نزدیک به 30 هکتار مساحت دارد. اگر به دنبال یکی از بهترین تفریح گاه های اصفهان می باشید، به شما توصیه می کنیم، که نگاهی به باغ جوان بیاندازید، چون این پارک دارای امکانات تفریحی بی نظیری مثل زمین های فوتبال از جمله فوتبال حبابی، باشگاه پینتبال و پیست کارتینگ می باشد.

باغ جوان اصفهان دارای مسیری سرسبز و مناسب برای ورزش، پیاده روی و لذت بردن از هوای خوش می باشد. پیشنهاد می کنیم، اگر در سفر به اصفهان وارد باغ جوان شدید، نگاهی به کافه ها و رستوران های باغ، زمین والیبال ساحلی، زیپ لاین، زمین اسب سواری و پارک بادی هم بیاندازید. هم چنین این پارک برای کودکان نیز امکانات تفریحی متنوعی مانند شهربازی بزرگ شامل سرسره های هیجان انگیز و پل معلق نیز در نظر گرفته است. گردشگران جهت دسترسی به باغ جوان اصفهان باید به خیابان مشتاق سوم واقع در کنار پل شهرستان مراجعه کنند. این مجموعه هر روز از ساعت 17 الی 23:30 و در روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح الی 23:30 آماده ی خدمت رسانی می باشد.

شهر بازی ناژوان

جهت بازدید از شهر بازی ناژوان می توانید در شهر اصفهان وارد اتوبان شهید حبیب اللهی شوید، و تا زمانی که به میدان سهروردی رسیدید، در خیابان الفت مجموعه را مشاهده کنید.

از امکانات متنوع این شهر بازی می توان به سینماهای 5 بعدی، کارتینگ برای کودکان و بزرگسالان، ماشین برقی و چرخشی، کاترپیلار، تاب زنجیری برای کودکان و بزرگسالان، قطار کودک، سفینه و سرسره های هیجان انگیز اشاره کرد، ولی امکانات شهربازی ناژوان فقط به دستگاه های بازی ختم نمی شود، بلکه گردشگران می توانند در این شهربازی از موزه صدف، تله سیژ، آکواریوم و باغ خزنده ها هم بازدید کنند، که بسیار جذاب و خاطره انگیز می باشند.

ولی در نظر داشته باشید، اگر قصد مراجعه به شهربازی ناژوان را دارید، خوب است، بدانید در روزهایی که اصفهان دارای شرایط جوی ناپایدار می باشد، و شاهد بارش برف و باران در شهر هستیم، گردشگران از بعضی دستگاه های بازی به خاطر محدودیت شرایط جوی قادر به استفاده از وسایل نخواهند بود.

تله سیژ ناژوان

تله سیژ ناژوان به عنوان یکی از جذاب ترین قسمت های شهربازی ناژوان می باشد، که میدان سهروردی اصفهان قرار دارد. برای بازدید از تله سیژ ناژوان باید به پارک جنگلی ناژوان مراجعه کرد. تله سیژ در واقع نوعی تله کابین که به جای کابین، از صندلی استفاده می کند، و گردشگران هنگام نشستن بر روی این صندلی ها ترس و هیجان بسیاری خواهند داشت.

تله سیژ مسیری تقریباً 2 کیلومتری می باشد، که گردشگران در ارتفاعی برده، و چشم انداز بی نظیری از شهر اصفهان و طبیعت زیبای پارک جنگلی ناژوان خواهند داشت. پیشنهاد می کنیم هنگام بازدید از تله سیژ که نزدیک به 2 ساعت زمان می برد، از جاهای دیگر پارک جنگلی ناژوان از جمله باغ خرندگان، پرندگان، آکواریوم و موزه پروانه های پارک هم بازدید کنید.

پارک آبی کودکان

پارک آبی کودکان گردشگران جهت بازدید از پارک آبی کودکان باید به جنوب جاده ساحلی ناژوان مراجعه کنند. ممکن است، والدین نگران تمیز بودن آب می باشد، ولی بهتر است، بدانید آبی که برای استخرهای پارک آبی کودکان اصفهان استفاده شده است، آب شیرین شهری می باشد، و با روش های کلر زنی و گند زدایی تصفیه می شود. همچنین خوب است، بدانید استخرهای مجموعه پارک آبی کودکان اصفهان نهایت 40 سانتی متر عمق دارد، و در نظر داشته باشید، تمام زمین های پارک آبی کودکان، با کف پوش های ضربه گیر پوشیده شده است.

پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار یکی از بزرگ ترین پارک های سرپوشیده اصفهان و مناطق اطراف شناخته می شود. این پارک نزدیک به 12 هزار متر مربع مساحت دارد، و از امکانات بی نظیری برخوردار می باشد، که از جمله معروف ترین آن ها می توان به 13 سرسره روباز، استخر و وسایل بازی کودکان، چندین رستوران و کافی شاپ، تونل های جذاب و همچنین، امکانات بی نظیری مثل حمام ترکی و سالن های بازی کامپیوتری اشاره کرد، ولی به شما توصیه می کنیم، اگر قصد بازدید از پارک آبی آبسار اصفهان را دارید، حتماً نگاهی به فوتبال صابونی مجموعه نیز بیاندازید.

برای بازدید از این پارک بهتر است، بدانید که در ساعت کاری مجموعه در فصل تابستان روزهای زوج از ساعت 20 الی 24، روزهای فرد از ساعت 14 الی 24 و از ساعت 16:30 الی 24 برای سانس آقایان و برای سانس بانوان از ساعت 9 الی 19 در روزهای زوج، از ساعت 9 صبح الی 15:30 در روزهای فرد و جمعه ها می باشد.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از تاریخی ترین، محبوب ترین و شلوغ ترین بنای تاریخی شهر اصفهان شناخته شده است، میدان نقش جهان یادگاری تیموریان در این شهر می باشد، که خوب است، بدانید در آن دوران، میدان نقش جهان در مقیاسی به مراتب کوچک تر از آن چه که امروزه میبینیم، ساخته شده است، و در طی سالیان مختلف به لطف ساخت بناهای تاریخی دیگر در اطراف میدان، تصمیم گرفته شد، تا میدان نقش جهان گسترش پیدا کند.

شاید برایتان جالب باشد، به خاطر این که اصفهان در آن دوران به عنوان پایتخت ایران شناخته می شد، از اهمیت بالایی برخوردار بود، ولی در زمانی که تصمیم گرفته شد، تا پایتخت ایران از اصفهان به شیراز منتقل پیدا کند، از اهمیت شهر کاسته شد، و دیگر به آن توجهی داده نمی شد، به طوری که قسمت هایی از بناهای تاریخی اصفهان در دوران قاجاریه از بین رفتند، ولی در دوران پهلوی بار دیگر اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار شد، و همه ی بناهای تاریخی و با ارزش شهر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

میدان نقش جهان در دوران صفویه به قدری مهم و با ارزش می باشد، که همه ی رژه های نظامی، آئین ها و مراسم های مختلف در میدان برگزار می شدند، و صفویان هم بناهایی با معماری بی نظیر از جمله کاخ عالی قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و... را در میدان نقش جهان ساختند.

توصیه ما به شما این است، که اگر در سفر به اصفهان قصد بازدید از میدان نقش جهان را داشتید، علاوه بر بازدید از کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، سوار شدن بر کالسکه های میدان، نگاهی هم به سردر قیصریه و بازار سنتی آن هم بیاندازید.

منار ساربان اصفهان

منار ساربان در اواسط قرن 6 هجری قمری بنا شده، و از جمله بناهای تاریخی و با ارزش شهر محسوب می شود. گردشگران جهت بازدید از منار ساربان می بایست، به محله جوباره مراجعه کنند، که این محله به عنوان منطقه یهودی نشین اصفهان شناخته شده، و منار ساربان نیز در شمال محله واقع شده است.

منار ساربان بنایی با ارتفاع 54 متر می باشد، که جهت دسترسی به بالای برج می بایست، از 135 پله بالا رفت. در بالای بنا، چشم انداز زیبایی از شهر اصفهان وجود دارد، ولی همواره معماری بسیار زیبای منار ساربان گردشگران را به سمت خود جذب می کند. این بنا دارای سنگ نوشته هایی می باشد، که با خطر کوفی بر روی کاشی های بنا نوشته شده اند، می باشد.

برج منار ساربان اصفهان را با نام برج پیزای اصفهان نیز می شناشند. برج پیزا بنایی عجیب و جالب در ایتالیا می باشد، که کج بوده، و توانسته در مقابل عوامل طبیعی به خوبی مقاومت کند. منار ساربان هم به خاطر نشست های نامتقارنی که داشته، به سمت جنوب شرقی کج شده است.

مدرسه کاسه گران اصفهان

مدرسه کاسه گران اصفهان به عنوان یکی از قدیمی ترین مدارس تاریخی ایران و اصفهان مدرسه کاسه گران می باشد، که در اوایل حکومت سلطان حسین صفوی بنا شده، و جهت بازدید از آن باید به میدان قیام اصفهان مراجعه کنید، تا در نزدیکی مسجد جامع و بازار تاریخی ریسمان این بنای تاریخی را مشاهده کنید.

مدرسه کاسه گران توسط امیر محمد مهدی حکیم اردستانی ساخته است، و در طول تاریخ نام هایی از جمله مدرسه حکیمیه و شمسیه بر روی این مدرسه گذاشته شده است. مدرسه کاسه گران اصفهان از دو ایوان بزرگ تشکیل شده، که در قسمت شمال شرقی و جنوب غربی مدرسه واقع شده اند. گردشگران در نقاط مختلف مدرسه کتیبه های مختلفی که با خط ریز و با دقت و ظرافت تمام نوشته شده اند، را مشاهده می کنند. لازم به ذکر است، مدرسه کاسه گران اصفهان امروزه به عنوان یکی از حوزه های علمیه اصفهان شناخته می شود.

انگورستان ملک

انگورستان ملک یکی از یادگاری های حکومت قاجاریه می باشد، که در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده است، و مالکیت آن را شخصی با نام حاج محمد ابراهیم خان که با نام ملک التجار معروف بوده، بر عهده داشته است.

در انگورستان ملک مراسم ها، سوگواری ها و تعزیه های مختلفی برگزار می شده، هر چند در آن دوران قسمت های مختلفی از بنا نابود شدند، اما امروزه با بنایی رو به رو می شویم، که پنجره های رنگارنگ داشته، و با تابش نور آفتاب، انعکاس زیبایی را در داخل خانه ایجاد می کنند. انگورستان ملک معماری زیبایی دارد، که آینه کاری هاف کاشی کاری، گچ بری و روکش های ظریف چوبی از جمله این معماری شکیل هستند.

پل مارنان

پل مارنان به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر اصفهان می باشد، که در فهرست آثار ملی ایران هم قرار دارد. قدمت این پل به دوران صفویه برمی گردد، و در آن زمان با نام های مهربین و ماربین هم شناخته می شد. این پل که دارای هفده دهانه بر روی زاینده رود است، در بین زرتشتیان از اهمیت بالایی برخوردار بود، اما امروزه به لطف کاهش سطح آب زاینده رود، دچار ترک هایی شده است. 

پل شهرستان (جی)

پل شهرستان (جی) تحت نام های پل جسر حسین، پل جی و پل شهرستان نیز شناخته می شود، و شاید برایتان جالب باشد بدانید، پل شهرستان، قدیمی ترین پل شهر اصفهان می باشد، که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی گردد. این پل تاریخی در طول حکومت های مختلف مخصوصاً سلجوقیان دست خوش مرمت و بازسازی های مختلفی شده، و همچنین جالب است، بدانید، با توجه به امکانات آن زمان پایه های پل شهرستان سنگ های طبیعی و بزرگ می باشد، هر چند عده ای بر این باورند، معماری پل شهرستان ریشه در دوران هخامنشیان دارد.

اگر قصد دارید، از پل شهرستان دیدن کنید، باید به فاصله ی 4 کیلومتری شرق اصفهان بروید، تا در بلوار سلمان فارسی، این پل تاریخی را مشاهده کنید، و همچنین خوب است، بدانید کنار این که پل شهرستان به عنوان اولین پل اصفهان شناخته می شود، شرقی ترین پل اصفهان هم محسوب می شود. 

خانه استاد جلال الدین همایی

استاد جلال الدین همایی یکی از شاعران و اساتید معروف ادبیات فارسی می باشد، که در سال 1278 به دنیا آمده است. خانه استاد جلال الدین همایی بنایی تاریخی می باشد، که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی گردد، و بیشتر افرادی که از این بنایی تاریخی بازدید می کنند، علاقه ی زیادی به ادبیات فارسی و اشعار استاد دارند، تا بتوانند با سبک زندگی ایشان بیشتر آشنا شوند.

خانه استاد جلال الدین همایی از عمارت های زیبای اصفهان می باشد، که حیاطی مربعی شکل داشته، و این حیاط شامل دو بخش غربی و جنوبی ساختمان می باشد. در بخش جنوبی خانه ایوانی وجود دارد، که همانند خانه های قدیمی، بالاتر از حیاط قرار داشته، و از طریق 3 درب به داخل خانه راه دارد. زمانی که وارد خانه می شوید، با معماری جذابی رو به رو خواهید شد، که از شاهکارهای زمان خود محسوب می شوند. این خانه دارای تالاری بزرگ به همراه شاه نشین می باشد، و 2 اتاق نیز در اطرافش قرار دارد، که هر کدام دارای 3 درب ورودی می باشند.

استاد جلال الدین همایی در این خانه به همراه پدر خود یعنی میرزا ابوالقاسم محمد نصیر که با نام طرب معروف بود، گلستان حافظ، قرآن، شاهنامه، کلیات سعدی و ده ها کتاب دیگر را مطالعه کرده، و پس از فوت او خانه در سال 1376 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، تا بتواند به فهرست آثار ملی ایران افزوده شود.

خانه قدیمی مارتا پیترز

خانه قدیمی مارتا پیترز یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان خانه مارتا پیترز می باشد، که قدمت این عمارت تاریخی به دوران صفویه و زمان پادشاهی شاه عباس صفوی برمی گردد و شخصی با نام مارتا پیتر در این خانه دیدنی و لوکس زندگی می کرده است. اگر در سفر به اصفهان در جستجوی خانه قدیمی مارتا پیتر بودید، و در صورتی که از اهالی شهر سوال کنید، ممکن است با نام خانه جائی رو به رو شوید، چرا که جائی نام پدر خانم مارتا پیتر بوده، و این خانه متعلق به او بود.

خانه تاریخی مارتا پیتر در منطقه قدیمی جلفا قرار دارد، و پس از این که در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران قرار گرفت، در سال 1357 به دانشگاه هنر فارابی اهدا گردیده، و پس از بازسازی های صورت گرفته، تبدیل به ساختمان مرکزی دانشگاه شد.

خانه قزوینی های اصفهان

خانه قزوینی های اصفهان جزو یکی از بناهای تاریخی و زیبا در شهر اصفهان تاریخی می باشد، که در زمان ناصرالدین شاه قاجاره ساخته شده، و جهت بازدید از این خانه قدیمی فقط باید به منطقه شهشهان اصفهان مراجعه کنید. خانه قزوینی ها دارای یک حیاط بزرگ می باشد، و در اطرافش، اتاق های بسیاری مشاهده می شود، و همچنین جالب است، بدانید اگر به قسمت شمالی حیاط مراجعه کنید، متوجه خواهید شد، که ارتفاع این بخش به مراتب بیشتر از دیگر نقاط می باشد، چون که بخش شمالی حیاط دارای اهمیت بالاتری می باشد.

خانه قزوینی های اصفهان از معماری بسیار زیبایی برخوردار است، و اوج زیبایی خانه را می توان به مراجعه به اتاق شاه نشین دید. در این اتاق مقرنس های ظریف، گچ کاری ها و آیینه کاری های ظریف و زیبایی مشاهده می شود، ولی بعد از اتاق شاه نشین، بوارد تالار پذیرایی غربی خانه قزوینی ها می شوید، و تزئینات بسیار زیبایی را در این بخش مشاهده می کنید. گردشگران برای بازدید از این خانه تاریخی می توانند در منطقه شهشهان اصفهان وارد کوچه امام جمعه شوند، تا به راهروی ورودی خانه برسند. زمان بازدید از این خانه همه روزه از ساعت 8:30 صبح الی 14:15 می باشد.

حمام رهان اصفهان

حمام رهان اصفهان (حمام رهنان) که در منطقه ی رهنان اصفهان قرار دارد، در منطقه 11 این شهر واقع شده است. قدمت این حمام تاریخی به دوران حکومت زندیه برمی گردد و شخصی با نام حاج آقا محمد رنان ساخت این حمام تاریخی که در میان محلیه قدیمی رهنان، بازارچه و مسجد ذوقبلتین قرار دارد، را برعهده داشت.

حمام تاریخی رهان دارای دو حمام کوچک بزرگ در زمینی به وسعت 1400 متر مربع می باشد، و از جمله معدود حمام هایی می باشد، که همزمان آقایان و بانوان می توانند از آن استفاده کنند، و همچنین، در آن زمان حمام های بسیار کمی مانند حمام تاریخی رهان بودند، که سکوها در اطراف قرار داشته باشند. در کنار امکانات و ویژگی های خاص حمام تاریخی رهان، این بنای تاریخی از معماری زیبا، گچ کاری ها و تزئینات بی نظیری برخوردار می باشد، که در زمان خود یکی از شاهکارهای معماری محسوب می شود. حمام رهان در سال 1347 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد، و در میان جاذبه های گردشگری اصفهان، بازدید از حمام رهان برای آشنایی بیشتر از فرهنگ و معماری در زمان زندیه خالی از لطف نیست.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین مساجد شهر اصفهان می باشد، که با توجه به کاوش های انجام شده، در منطقه گفته می شود، که قدمت آن به دوران قبل از ظهور اسلام برمی گردد، چون که در بخش شمالی مسجد جامع اصفهان، در گذشته های دور آتشکده ای قرار داشته است. مسجد جامع اصفهان تحت عنوان های دیگری مانند مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز در بین مردم شناخته شده اند.

قسمتی از مسجد جامع اصفهان در دوران حکومت سلجوقیان بنا شده، و پس از آن بخش های دیگری در دوران حکومت آل بویه کامل شدند، ولی در زمان حکومت صفویان این مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، و لازم است بدانید در طول تاریخ، عوامل طبیعی و جنگ های مختلف، آسیب های فراوانی را به مسجد وارد کرد، ولی بخش هایی از این آسیب ها هم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

مسجد جامع اصفهان از بخش های زیادی تشکیل شده است، که شامل مسجد الجایتو و شبستان، کتاب خانه خواجه نظام الملک، گنبدهای جنوبی و شمالی، ایوان های درویش، صاحب و شاگرد و... می باشد. اگر قصد بازدید از همه ی این بخش ها به همراه معماری های زیبای هر بخش بازدید کنید، حتماً باید چند ساعتی وقت بگذارید. امروزه این مسجد در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته، و جهت بازدید از این بنای تاریخی باید به منطقه شهشهان اصفهان مراجعه کنید، تا در قسمت غربی خیابان مجلسی، ورودی مسجد را مشاهده کنید.

مسجد رکن الملک

مسجد رکن الملک به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری شهر اصفهان می باشد، که بازدید از آن برای آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ گذشته اصفهان خالی از لطف نیست. این بنا در بخش شمالی گورستان تخت فولاد قرار دارد، و می بایست در این منطقه، به مجاورت تکیه محمود جعفر آباده ای مراجعه کنید، تا به ورودی مسجد برسید.

مسجد مسجد رکن الملک در اوایل قرن 14 هجری قمری بنا شده است، ولی جالب است، بدانید دو کتیبه در مسجد وجود دارد، که بر روی یکی از آن ها تاریخ ساخت مسجد را سال 1321 و دیگری سال 1319 هجری قمری نشان داده اند. این مسجد کتیبه های زیادی دارد، که بر روی آن ها، آیات قرآن و اشعار افراد معروف به چشم می خورد، که زیبایی و جذابیت مسجد را در کنار کاشی کاری های هفت رنگ و تزئینات ظریف و دیدنی دوچندان کرده است. همچنین در قسمت آب انبار مسجد رکن الملک سنگ مرمری وجود دارد، که اشعار ملا عبدالجواد مشاهده می شود.

این مسجد در زمان حکومت مسعود میرزا ملقب به السلطان ساخته شده، و شخصی با نام میرزا سلیمان رکن الملک شیرازی اصفهانی آن را بنا کرده است. امروزه مسجد رکن الملک مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، به فهرست آثار ملی ایران هم افزوده شده است.

مسجد جامع کاج اصفهان

مسجد جامع کاج یکی از جاذبه های تاریخی در روستا کاج می باشد، و گردشگرانی که در بین جاذبه های گردشگری اصفهان می خواهند از این بنای تاریخی بازدید کنند، باید به بخش جنوب شرقی اصفهان مراجعه کنید، و در مقابل روستای معروف ایچی وارد روستای کاج شوید. قدمت مسجد جامع کاج اصفهان به دوران حکومت ایلخانیان برمی گردد، و این جاذبه تاریخی در سال 1318 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است.

مسجد جامع کاج اصفهان بنایی آجری می باشد، و زمانی که شما وارد مسجد می شوید، با آجرکاری های بسیار زیبایی رو به رو می شوید، و بر روی دیوارهای بنا هم سنگ نوشته های مختلفی مشاهده می شود. 

موزه آب

موزه آب در اداره امور آب شرق اصفهان قرار دارد، و زمانی که وارد محوطه می شوید، تابلوی موزه آب را مشاهده خواهید کرد، که نزدیک به 100 متر تا ورودی محوطه فاصله دارد.

موزه اصفهان با 60 متر مربع مساحت در بین کوچک ترین جاذبه های گردشگری اصفهان قرار دارد. زمانی که وارد موزه می شوید، با ویترین ها و نقاشی های مختلفی روبرو خواهید شد، که شامل انواع وسایل برای انتقال آب و استحمام از گذشته های دور تا تکنولوژی های روز هستند. در وسط سالن هم پنج ماکت قرار دارد، که شامل نقش آب در چهلستون، تصفیه خانه اصفهان، بند رودشت و تاثیر آب در باغ فین را نشان می دهند. 

بازدید از این موزه به صورت همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر آماده ی خدمت رسانی به بازدید کنندگان می باشد، و در روزهای تعطیل هم این مجموعه تعطیل خواهد بود.

پل چوبی اصفهان

در شهر اصفهان بر روی زاینده رود پل های مختلفی ساخته شده که از معروف ترین آن ها می توان به سی و سه پل (پل خواجو) اشاره کرد. از دیگر پل هایی که بر روی زاینده رود ساخته شده، و در روزگاری ارزش بسیار بالایی هم دارد، پل چوبی اصفهان می باشد. طول این پل چوبی 147 متر می باشد، و در زمان حکومت صفویان برای ارتباط میان کاخ هفت دست و کوشک آیینه خانه این پل چوبی را بر روی زاینده رود قرار دادند.

پل چوبی اصفهان در سال 1065 هجری و به دستور شاه عباس دوم ساخته شده، و گردشگرانی که در میان جاذبه های گردشگری اصفهان می خواهند از این پل تاریخی بازدید کنند، بهتر است، بدانند، این پل چوبی میان دو پل خواجو و الله وردی قرار دارد. در وسط پل برج شش گوشه قرار دارد، و دئر قسمت غربی پل هم به لطف طراحی سازه آب جاری تبدیل به دریاچه می شد، اما بخش غربی پل چوبی اصفهان را با نام پل دریاچه هم می شناسند.

باغ موزه پروانه ها

پارک جنگلی ناژوان همان طور که از نام آن پیداست، منطقه ای بسیار سرسبز و دیدنی در بین بناهای تاریخی شهر می باشد، و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، که هر کدام جذابیت های مختص به خود را دارند. یکی از این قسمت ها باغ موزه پروانه ها نام دارد.

باغ موزه پروانه ها یکی از بزرگ ترین بخش های جنگلی ناژوان محسوب می شود، و بیش از 2 هزار متر مربع از زمین های پارک را به خود اختصاص داده است. در این باغ موزه بیش از 2200 گونه پروانه نگهداری می شود، که بسیار زیبا و دیدنی می باشند، و در بعضی از ایام سال مانند تعطیلات چند روزه که گردشگران بسیاری راهی اصفهان می شوند، به یکی از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل خواهد شد. همچنین در کنار پروانه ها بیش از 100 گونه گیاهی هم در باغ حضور دارند، که شامل درختچه های فردومس و سیکاس، انواع بگونیاها و بنجامین ها و... هستند.

باغ فدک

باغ فرهنگی هنری فدک در شمال شرق اصفهان قرار دارد، و از معدود پارک هایی می باشد، که گردشگران می توانند بساط پیک نیک و چادر خود را در فضای زیبای پارک پهن کرده، و حتی شب ها را در این منطقه سپری کنند. باغ فدک اصفهان بیش از 85 هزار متر مربع مساحت داشته، و در میان بزرگ ترین پارک های شهر قرار دارد.

در باغ فرهنگی هنری فدک اصفهان 47 هزار اصله درخت کاشته شده، و فضای بسیار سرسبز و دیدنی را به وجود آورده اند. این باغ در سال 1375 افتتاح شده، مجموعه با امکانات رفاهی و خدمات منحصر به فرد می باشد، که شامل دریاچه ای مصنوعی و بزرگ در وسط پارک، پیست های اسکیت سواری و دوچرخه سواری، زمین های فوتبال و بسکتبال و... هستند. همچنین در بعضی از روزهای سال که روزهای اوج گردشگری اصفهان محسوب می شود، مانند عید نوروز، تورهای گردشگری هم در باغ اصفهان فدک برگزار می شود.

این باغ در اطراف شهر اصفهان واقع شده، از امکانات و خدمات رفاهی این مجموعه می توان به زمین اسکیت سواری، پارکینگ با ظرفیت 3 هزار خودرو، زمین بازی کودکان، پارک بادی، قایقرانی، نمایشگاه صنایع دستی، باغ بانوان و نمایشگاه صنایع دستی اشاره کرد.

پرسش‌ های متداول

میدان نقش جهان در کدام دوره ساخته شده است؟

آن زمانی که صفویان اصفهان را به‌ عنوان پایتخت انتخاب کردند، میدان نقش جهان ساخته شده است.

عمارت‌ های تاریخی که در میدان نقش جهان واقع شده اند، کدام اند؟

مسجد شیخ لطف‌ الله، مسجد امام، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو

عمارت 40 ستون چند ستون دارد؟

عمارت چهل ستون در واقع 20 ستون دارد، که با انعکاس آن‌ ها در حوض، 40 ستون به‌ نظر می‌ رسند.

چرا منار جنبان تکان می خورد؟

بر پدیده‌ ای فیزیکی به نام تشدید (اثر دوپلر) تکان می خورد، چون این دو مناره شبیه هم و بسیار سبک می باشند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌ گذارد.