معرفی 20 مورد از جاذبه های گردشگری همدان + تصاویر + آدرس

06/02/2022
جاذبه های گردشگری همدان
شهر همدان یکی از شهر های کهن و باستانی ایران و جهان می باشد و اولین پایتخت مادها بوده در نتیجه دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری می باشد که روایت گر تاریخ و داستان های تاریخی بسیاری می باشد.
مجله والی
مجله والی

مکان های دیدنی همدان بدون شک همچون یک کتاب قطور تاریخی می باشد که از گوشه گوشه ی آن می توان یادگار های تاریخی و طبیعی را مشاهده نمود هر کدام از این یادگار های تاریخی همراه با داستان هایی جذاب می باشند که با گوش دادن به آن به یکی سفر تاریخی و طبیعی خواهید رفت . در نتیجه اگر می خواهد در زمان سفر کنید به این شهر زیبا سفر کرده و به صدای پیر این شهر گوش فرا دهید با ما در مجله والی همراه باشید تا نگاهی کوتاهی به جاذبه های تارخی این شهر انداخته وبا آن ها آشنا شوید . 

جاذبه های گردشگری همدان

جاذبه های گردشگری همدان

شهر همدان که در گذشته با اسمی مختلفی همانند هگمتانه، اکباتان، آمدانه، اَمدانه، آنادانا و....نامیده می شده است و امروز نام همدان که برگفته از آمدانه یا آمادای بوده که به معنی محل تجمع و سکونت مادها می باشد . همدان قدیمی ترین شهر ایران و اولین پایتخت پادشاهی مادها و از جمله کهن ترین شهر های جهان می باشد این شهر تاریخی در غرب ایران قرار گرفته و مرکز استادن همدان می باشد . همچنین در سال 1385 طی یک مصوبه ای، مجلس شورای اسلامی این شهر را رسما پایخت تاریخ و تمدن ایران نامید و همین موضوع بر اهمیت تاریخی این شهر کهن و تاریخی افزود. این شهر زیبا یکی شهر کوهستانی بوده و فصل بهار و تابستانی یکی از بهترین فصول برای سفر به این شهر می باشد . در این مطلب قصد داریم 20 مورد از معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان را به شما معرفی نماییم . 

  •  غار علیصدر از جاذبه های توریستی همدان

 خانواده گردشگری فهرست جاذبه های گردشگری استان همدان + تصاویر دیدنی

غار علیصدر یکی از شگفت انگیز ترین غار ها و از جمله معدود غار های آبی می باشد که طولانی ترین مسیر قایقرانی در جهان را دارد . این غار حدود 75 کیلو متری شمال غربی شهر همدان قرا ر گرفته است و برای بازید از آن باید ابتدا به روستای علیصدر در شهرستان کبودر آهنگ همدان رفته و سپس از این غاز شکفت انگیز دیدن نمایید و تمامی مسافرانی که به شهر با شکوه همدان سفر می کنند باید بازید از این غار را در اولیت برنامه هایشان قرار دهند . 

سپس تحقیقاتی که بر روی این غار جالب انجام شد مشخص شد که این غار حدود 200 میلیون سال قدمت دارد باید برای دیدن از این غار و قایق رانی در این غار حتما جلیقه نجات به تن داشته طول این غار بسیار زیاد می باشد وعمق آب در آن در برخی از نقاط به 50 متر نیز می رسد . دیدن این غاز در هر فصلی قابل دیدن است اما به دلیل اختلاف دمای زیاد غاز داخل یا محیط بیرو لازم است که حتما لباس گرم همراه داشته باشید. 

  • آرامگاه ابوعلی سینا یکی از جاهای تاریخی همدان 

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری همدان

یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان، آرامگاه طبیب و فیلسوف مشهور ایرانی شیخ الرئیس بوعلی سینا می باشد . در واقع آرامگاه ابو علی سینا نماد و سمبل شهر همدان است و در مرکز شهر قرار داد و در وسط میدانی با همین نام قرار دارد و مسافران در مسیر بازدید از جاذبه های دیگر می توانند از این ارامگاه دیدن کنند . این آرامگاه در میان سایر مکان های دینی همدان جایگاه خاصی دارد . بنای ابتدایی این مقبرا را قاجاریان ساخنتد و بنای جدید آن را دولت پهلوی به بهانه تولید آن حکیم بزرگ بازسازی کرد. 

  • غار آکواریوم گنجنامه همدان ، تلفیق علم و سرگرمی

جاذبه‌های گردشگری استان همدان

شاید دیدن اقیانوسی با ماهای های نادر همانند سفره ماهی ها کمی عجیب و دور از باور باشد  اما برای اینکه این تصویر را به چشم ببینید قبل از اینکه از دهکده گنج نامه خارج شوید این غار آکواریمی را ببینید . این غار در دهکده کنجنامه قرار دارد و در هر قسمت آن دارای شبیه ساز های آب و هوایی است . با دیدن این جاذبه اقلیم های مختلف دنیا را می توانید کشف کنید و سفری به قسمت های مختلف دنیا داشته باشید. 

  • آرامگاه باباطاهردرهمدان 

جاهای دیدنی همدان

آرامگاه بابا طاهر یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری معروف درهمدان می باشد که در میدانی مستطیل شکل و سر سبز قرار دارد این آرامگاه در شمال غربی شهر همدان قرار گرفته است . بابا طاهر یکی از شاعرا و عرفان بزرگ ایرانی بوده که در قرن چهار و پنجم می زیست و امروزه اشعار دو بیتری اون بسیار مشهور است که بالهجه لکی سروده شده و زبانزده عام و خاص می باشد . همچنین کنبد هشت ضلعی و فیروزه ای بسیار زیبایی در سال 1344 در این آرامگاه ساخته شد و که ترکیبی از معماری قرن هفتم و هشتم و معماری مدرنیته می باشد . 

  • دهکده توریستی گنجنامه در شهر تاریخی همدان 

جاهای دیدنی همدان غار علیصدر

دهکده توریستی تفریحی گنجنامه یکی از پروژه های عظیم است که در سال 13478 و در طی 16 سال در یک منطقه خوش آب و هوا و در کنار کتیبه های هخامنشیان و همچنین در کنار آبشار گنجنامه ساخته شده است . این دهکده دارای بخش های مختلفی می باشد از جمله شهر بازی، تله کابین گنجنامه، سورتمه ریلی، غار آکواریم، بانجی جامپینگ، رنجر و.... 

از آنجایی که اکثریت مسافران برای بازدید از کتیبه های هخامنشیان و آبشار گنجنامه به این منطقه می آیند پیشنهاد می کنم که حتما به این دهکده توریستی و تفریحی نیز رفته و از دیدن ان لذت ببرید. 

  • کتیبه های گنجنامه از آثار دیدنی همدان

جاهای تاریخی همدان

کتیبه ها یا سنگ نوشته های کنجنامه که شامل دو لوح سنگی می باشد به جا مانده از دوران داریوش و خشایار همخامنشی بوده که یکی از صخره های کوهستان الونه در منطقه ای به نام گنجنامه حکتکی شده است . این کتیبه ها را میتوان یکی مهم ترین دلیل شهرت و معروفیت منطقه گنجنامه دانستو این کتیبه ها در سه ستون 20 سطری به زبتن های پارسی باستان، بابلی ، عیلامی نوشته شده اند .

  • آبشار گنجنامه زیباترین جاذبه های همدان 

جاهای دیدنی همدان با آدرس و عکس

از دیگر جاذبه های گردشگری همدان می توان به ابشار زیبا گنجنامه اشاره کرد که در منطقه خوش آب و هوای گنجنامه قرار دارد . آبشار گنجنامه در مسیر صعود به قله الوند در نزدیکی کتیبه های باستانی قرار گرفته است و حدود 12 متر ارتفاع دارد. دیدن این ابشار در تمام فصول بسیار شکفت انگیز است فصل بهار و تابستان باعث خنک شدن و تلطیف هوا شده و در زمستان نیز و پاییز این آبشار به دلیل سردی هوا قندیل بسته و یک جاذبه طبیعی بسیار زیبایی را ایجاد می کند که دیدن آن خالی از لطف نبوده است منطقه گنجنامه یکی از مکان های بسیار عالی برای پیک نیک و سپری کردن یک روز تعطل همراه با خانواده می باشد. 

  •  تپه هگمتانه از مکان های دیدنی همدان در تابستان

جاذبه های گردشگری همدان با عکس

هگمتانه پایخت پادشاهی مادها بوده که بعد های تبدیل شد به پایتخت تابستانی هخامنشیان همچنین در کتب یونان نام اکباتان به آن اطلاق شده است . شهر هگمتانه نخستین پایتختاییران بوده است و یکی از معدود شهر های کهن و باستانی جهان می باشد که هنوز پر جا بوده . تپه هگمتانه در قسمت شمالی ودر بافت قدیمی و بازار همدان در انتهای خیابان اکباتان قرار گرفته است و یک شهری زیر زمینی با قدمت سه هزار ساله را در خود جای داده است . کاوشگران با کاوش های بسیاری که در این منطقه انجام دادن به نتیجه های و کشفیات بسیار زیادی در این منطقه رسیده اند و همچنین ابعاد بیشتری را نیز برای این شهر باستانی تخمین زده اند و آثار و اشیای بسیاری را نیز در این منطقه یافنتد که اکنون در موزه هگمتانه و در معرض نمایش عموم قرار گرفته اند . 

  • کلیسای گریگوری استفان در همدان 

جاذبه های گردشگری استان همدان

اگر در سفر به همدان به دین تپه های هگمتانه رفتید در انتها سری نیز به کلیسای گریگوری استپان زده که در انتها این تپه قرار دارد . این کلیسا در محله قدیی ارامنه قرار دارد که امروزه یکی از بخش های تاریخی هگمتانه به شمار می آید. 

  • گنبد علویان یکی از جاهای دیدنی همدان 

جاذبه های طبیعی همدان

گنبد علویان که در نزدیکی بلوار علویان همدان و نزدیکی میدان امام زاده عبدالله قرار دارد و یکی از بنا هایی است که از سلجوقیان تا به امروز همچنان پابر جاست و یکی از شاهکار های معماری و تاریخی دوره سلجوقیان می باشد . این گنبد توسط خاندان علویان ساخته شد البته در ابتدا به عنوان مسجد ساخته شد و بعد ها قسمت سرداب آن به مقبره خاندان علویان تبدیل شد . گنبد علویان در مسیر آرامگاه بابا طاهر و تپه تاریخی هگمتانه قرار دارد و به دلیل داشتن موقعیت و قابل دسترس بودن آن بسیار بازدید کننده داشته و از جمله پر بازدید ترین بنا های همدان می باشد. 

  • آرامگاه اِستر و مُردخای

جاذبه های توریستی همدان

آرامگاه قدیمی و کهن به نام استر و مردخای یکی از آثار به جا ماده از یهودیان می باشد که پیش از انقلاب اسلامی نقش و حضوری پر رنگی در شهر داشته و بخش زیادی از ساکنین این شهر را یهودیان تشکیل داده بودند . این آرامگاه نیز یکی از مهم ترین زیاتگاه های یهودیان در آن زمان بوده است . همچنین این آرامگاه محل دفن ملکه استر و همسر ایشان خشایار شاه و هموی او مردخا می باشد که نقش مهمی در حفظ جان یهودیان داشتند و مانع از نسل کشی آن ها شده بودند. 

  • حمام تاریخی قلعه همدان 

جاذبه های گردشگری همدان روی نقشه

حمام قلعه حمامی یکی از جاذبه های تاریخی این شهر باستانی است که دارای بک معماری ایرانی اسلامی می باشد . این حمام که تا چندین سال پیش همچنان مورد استفاده قرار میگرف اما اکنون به موزه و بخشی ازآن به رستوران سنتی تبدیل شده است . این حمام در مرکز شهر همدان و دریکی از محله های قدیمی این شهر به نام  قاشق تراشان قرار گرفته است . 

  • میدان تاریخی امام بهترین مناطق دیدنی همدان 

جا های تاریخی و دیدنی شهر همدان

میدان تاریخی امام، میدان اصلی و مرکزی شهر همران می باشد که به دلیل نقشه و طراحیمنحصر بفردی که دارد دارای شهرت جهانی می باشد . این میدان توسط مهندسی آلمانی به نام کارل فریش طراحی و اجرا شده است و برخلاف سایر میادین شهر به جای 4 تا خیابان از 6 خیابان تشکیل شده است و امتداد این خیابان ها به یکدیگر متصل میشود . البته که اکنون چندین خیابان نیز به میدان تاریخی متصل شده همچنین اکنون این میدان به یک پیاده رو تبدیل شده است و لازم است که برای بازدید از این میدان پیاده بروید و کمی پیاده روی کنید. 

  • برج قربان درهمدان 

جاذبه های گردشگری استان همدان

برج قربان که محل دفن حسن بن عطارحافظ ابوالعلا همدانی و گروهی از امرای سلجوقی است . این برج در حد فاصل خیابان شهید مدنی و خیابان طالقانی همدان قرار گرفته است و یکی از دلایل شهرت آن معماری اجری آن و خاصش می باشد. 

  • مجسمه شیر سنگی بهترین دیدنی های همدان 

جاذبه های گردشگری شهر همدان

مجسمه شیر سنگی که به سنگ شیر نیز مشهور است یک تندیس سنگی است که به شکل شیر می باشد که امروزه در گوشهخ ای از میدان سنگ شیر قرار دارد . در زمان قبل از حمله اعراب به ایران این تندیس و علاوه تندیس قرینه ی آن در دروازه شهر همدان قرار داشت و اعراب در هنگام فتح همدان این دروازه را  باب الاسد به معنای دروازه شیر نامیدند.

  • موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه  های همدان

موزه تاریخی طبیعی مجموعه از نادرترین و کم نظیر ترین گیاهان و حیوانات در اقیلم ایران و سر تاسر دنیا را گرد هم اورده .این موزه متعلق به دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای و در انتهای چهار باغ آزادگان در مساحت  ۲۰۰۰ متر مربع واقع شده است.

  • پارک لاله در استان همدان

پارک های همدان

پارک لاله همدان در ضلع غربی شهرستان کبودر آهنگ در شهر همدان قرار دارد . این پارک در شهرستان کبودرآهنگقرار دارد و دارای فضای سبز بسیار زیبا بوده و همچنین دارای یک حوض دایره ای شکل با صف می باشد که دارای یک چشم اندازه بی نظیر می باشد همچنین دارای یک استخر بزرگ بوده و گردشگران می توانند در این پارک زیبا علاوه بر تفریح عکس های بسیار زیبایی نیز بگیرند. 

  • مسجد جامع همدان

مکان های دیدنی و توریستی همدان + عکس

مسجد جامع شهر همدان یکی از مسجد تاریخی می باشد که در دوره های مختلف تاریخی ساخته شده است ساخت این مسجد در دوره فتعلی شاه یا  محمد شاه قاجار اغاز شده و دارای شلستان و مناره و کاشی کاری زیبا می باشد و نمونه از هنر و معماری ایرانی اسلامی می باشد. 

  • تپه عباس آباد از جاذبه های طبیعی همدان 

جاذبه گردشگری توریستی استان همدان

تپه عباس آباد یکی دیگر از مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری همدان می باشد که در مسیر گنجنامه و مشرف به میدان قائم بعد از پارک مردم قرار دارد . از بالای این تپه می توانید چشم انداز بی نظیری از دره سر سبز عباس آباد و شهر همدان داشته باشید . به ویژه در شب بسیار این چشم انداز زیبا و دینی است . در این محوطه یک دریاچه مصنوعی زیبا قرار دارد که و سط آن یک رستوران مدرن ساخته شده همچنین دارای امکانات رفاهی مثل پارکینگ، رستوران، و کافه های مختلف، امکان اسکان و اقامت مسافران و … می باشد. 

سایر جاهای تاریخی و دیدنی شهر همدان 

  •  موزه هگمتانه 
  • روستای ورکانه 
  • بازار همدان 
  • چشمه فرشه 
  • کاروانسرای تاج آباد 
  • چشمه ملک 
  • دشت میشان 
  • رصد خانه ابن صلاح همدانی 
  • ارگ نوشیجان
  • بازار ملایر
  • امام زاده حسین 
  • سراب گیان 
  • پل گریجان 
  • ارامگاه حیقوق نبی