معرفی جاهای دیدنی آستارا گیلان

06/02/2022
معرفی جاذبه ی طبیعی آستارا
آستارا شمالی‌ ترین شهر استان گیلان در مرز ایران و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد. این شهر در جنوب غربی دریای خزر و شمال شهر تالش قرار دارد، و از دو شهر آستارا و لوندیل تشکیل شده است. آستار مرز گمرکی و بندر تجاری برای ارتباطات اقتصادی با همسایگان شمالی کشور است.
مجله والی
مجله والی

هسته‌ اولیه‌ ی شهر آستارا دهکده‌ ی دهنه کنار در مصب رود آستارا چای و کنار دریای خزر می باشد، که آستارا در میان این رود و رود مرداب که در جنوبی آن قرار دارد. تأسیسات مربوط به گمرک واردات کالاهای روسی و صادارات جنس‌ های ایرانی از عوامل رشد و توسعه دهکده‌ دهنه کنار و تبدیل آن به شهر بوده است. شغل اصلی مردم این شهر کارهای بازرگانی و گمرکی مخصوصاً در زمینه‌ ی پوشاک، باغ داری شالی‌ کاری و شیلات می باشد.

آستارا شمالی‌ ترین شهر استان گیلان و همسایه ی کشور آذربایجان می باشد، پس اگر می خواهید به باکو سفر کنید، باید از دروازه‌ های این شهر عبور کنید. در گذشته‌ های دور خط مقدم مقابله حکومت وقت ایران در برابر نفوذ کمونیسم می باشد، و پس از چندی با صادرات گاز به مناطق جنوبی شوروی زمینه‌ ساز صلح و برقراری روابط دوستانه بین دو کشور شده است.

وجود بنادر، راه‌ های زمینی مناسب و خط راه‌ آهنی که در آینده قرار است، افتتاح شود، در کنار فروپاشی شوروی و تشکیل چهار کشور جدید باعث تقویت موقعیت اقتصادی این شهر شده و امروزه شریان کوچک ولی حیاتی بازرگانی چمدانی ایران به اروپا است. در نتیجه سفر به این شهر یک تیر و چند نشان است، چون هم از طبیعت بکر بهره می‌ گیرید، و هم می توانید در یک منطقه ویژه اقتصادی حاضر شوید. در ادامه مطلب به معرفی جاهای دیدنی و گردشگری ای شهر خواهیم پرداخت.

تالاب بین المللی استیل

تالاب بین المللی استیل

تالاب بین‌ المللی استیل در چهار کیلومتری شهر آستارا در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار گرفته شده است. اهمیت اکوتوریستی این تالاب زیبا و شگفت‌ انگیز به‌ خاطر نزدیکی به جاده هم چنین تنوع چشم‌ اندازهای طبیعی مانند کوهستان، جنگل، مزارع و کشتزارهای اطراف آن بیشتر شده است. به خاطر قرار گیری ریشه درختان این تالاب در آب آن‌ ها همواره در پهنای تالاب جا به‌ جا می‌ شوند، و حرکت می‌ کنند. این تالاب جزو نخستین دیدنی هایی می باشد، که در سفر به آستارا از آن بازدید می‌ شود.

آدرس: 7 کیلومتری شهر آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا 

روستای دربند

روستای دربند

روستای دربند در 7 کیلومتری جنوب‌ غربی آستارا قرار گرفته شده است، و جزو یکی از زیباترین روستاهای این شهر به شمار می رود. این روستا به دلیل اشراف داشتن به تالاب استیل، کوه پایه‌ های سرسبز رشته کوه‌ های تالش و مزارع وسیع برنج دارای بهترین موقعیت می باشد.

آدرس: 10 کیلومتری جنوب غرب آستارا  

گردنه حیران

گردنه حیران

حیران یکی از روستاهای دیدنی گیلان می باشد، که به خاطر زیبایی‌ های بیش از حد و آب‌ و هوای مطبوعی که دارد، به عنوان یکی از مناطق گردشگری پرطرفدار ایران به شمار می رود. گردنه ی این روستا از یک سمت مشرف به کوه‌ های پوشیده از جنگل و از سمت دیگر مشرف به دره‌ ای نه چندان عمیق می باشد، که از میان آن رود آستارا که نام آن آق چای می باشد، می‌ گذرد. این گردنه در بیشتر مواقع پوشیده از مه و در فصل های گرم سال پوشیده از گل‌ ها و گیاهان جنگلی می باشد.

آدرس: آستارا، منطقه حیران 

تله‌ کابین حیران

تله‌ کابین حیران

این تله‌ کابین در انتهای گردنه حیران قرار گرفته است، و با طی کردن یک مسیر رویایی سرسبز 1500 متری به شرقی‌ ترین نقطه پارک جنگلی فندقلو متصل می‌ شود، و ارتفاع آن از سطح دریا 1.730 متر می باشد.

آدرس: آستارا، منطقه حیران 

آبشار لاتون

آبشار لاتون

آبشار لاتون به عنوان یکی از مرتفع‌ ترین آبشارهای ایران می باشد، که در 15 کیلومتری جنوب آستارا در روستای کوته‌ کومه قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار 105 متر می باشد، به همین خاطر جزو بلندترین آبشارهای ایران می باشد. این آبشار در 15 کیلومتری جنوب شهر آستارا و در 6 کیلومتری روستای کوته کومه در لوندویل قرار دارد. در مسیر رسیدن به آبشار می‌ توان تپه‌ های جنگلی و رودخانه‌ ای را که منشا آن از لاتون می باشد، مشاهده کرد. آبشار از دامنه‌ های شرقی کوه اسپیناس ایجاد شده، و به رودخانه لوندویل وارد می‌ شود.

سپس آبشار به سوی روستای کوته کومه و شهر لوندویل حرکت می‌کند، تا در نهایت به دریای خزر می‌ ریزد. هم‌چنین قلعه اسپیناس نیز در بالای آبشار لاتون قرار دارد.

آدرس: شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه، آبشار لاتون 

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه یکی از روستاهای کوچک شهر آستارا می باشد. هم چنین شهرت این روستا به خاطر وجود آبشار لاتون در این روستا می باشد. از دیگر مکان‌ های مشهور این روستا می‌ توان به آبگرم کوچک آن اشاره کرد.

آدرس: ۹ کیلومتری شهر لوندویل 

ساحل صدف

ساحل صدف

ساحل صدف آستارا به عنوان یکی از تمیز ترین و بکرترین مناطق ساحلی دریای خزر می باشد، به همین خاطر می تواند پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر جهان می باشد. این ساحل در 10 کیلومتری آستارا به‌ سمت رشت قرار گرفته است، و شامل امکاناتی مانند بازی و تفریح کودکان، طرح سالم‌ سازی و محل شنا، استراحت گاه‌ های موقت، پلاژهای عرضه خدمات، امکان نصب چادر، اکیپ امداد، نجات غریق و ماهی‌ گیری دارد.

آدرس: یلان، آستارا، 7 کیلومتری جنوب مرکز شهر آستارا 

پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات‌ وحش لوندویل در شهر آستارا در استان گیلان قرار گرفته شده است. این منطقه در سال 1352 هجری شمسی به‌ عنوان منطقه حفاظت‌ شده اعلام شده است، جزو نمونه‌ های منحصر‌ به‌ فرد از باقی‌ مانده جنگل‌ های جلگه‌ ای هیرکانی می باشد، که گونه‌ های گیاهی و جانوری مهمی را توانسته در خود جای دهد. 

آدرس: 2 کیلومتری شهرستان آستارا 

باغ پرندگان

باغ پرندگان

باغ پرندگان آستارا در ورودی جاده از آستارا از سمت شهر رشت واقع شده و بیش از 300 پرنده از 60 گونه مختلف را در خود جای داده است. بعضی از گونه هایی که در این باغ نگهداری می شود، عبارتند از از طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌ های تزئینی، سرسفید کاکلی، امپراتور، بلدرچین، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق.

آدرس: آستارا، خیابان شهید رجایی 

باغ چای عباس آباد

باغ چای عباس آباد

باغ چای عباس آباد در 2 کیلومتری جنوب‌ غربی آستارا واقع شده است، و به‌ خاطر وجود چشم‌ اندازهای فوق‌ العاده مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته شده است. این باغ تنها مرکز کشت چای در آستارا می باشد.

آدرس: 2 کیلومتری جنوب غربی آستارا 

کوه اسپیناس

کوه اسپیناس

رشته‌ کوه باشکوه و پرابهت اسپیناس پشت تالاب حیرت‌ انگیز استیل قرار گرفته شده است. آبشار مرتفع لاتون نیز از دامنه‌ های این رشته‌ کوه سرچشمه می‌ گیرد.

آدرس: 10 کیلومتری شرق آستارا 

ساحل شریعتی

ساحل شریعتی

ساحل شریعتی در داخل شهر کنار جاده ترانزیتی منتهی به اداره گمرک بندر آستارا جای گرفته است. این پارک و ساحل توریستی و تفریحی از همه جهت در بین سواحل شمالی کشور بی‌ نظیر می باشد، و بازدید از آن می تواند برای شما و اطرافیان شما خاطره ای به یاد ماندنی برای به ارمغان خواهد آورد.

آدرس: کنار جاده ترانزیتی منتهی به اداره کل گمرک بندرآستارا 

بازار بزرگ ساحلی آستارا

بازار بزرگ ساحلی آستارا به عنوان یکی از مهم‌ ترین مراکز تجاری استان گیلان و جزو معروف‌ ترین بازارهای ایران می باشد، که در بین مردمان محلی آستارا با نام بساط شناخته می‌ شود.

آدرس: خیابان شهید نادر حاجی عباسی 

بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس ها در سال 1356 هجری شمسی در خیابان فارابی افتتاح شده، و از 220 نوع کاکتوس مختلف از کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، بولیوی، آرژانتین و آمریکای جنوبی است. پرقدمت‌ترین و پیرترین کاکتوس خاورمیانه نیز در این باغ زیبا زندگی می‌ کند.

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی‌ بی یانلو از جنگل‌ های هیرکانی کشور می باشد، که در 5 کیلومتری آستارا، در حاشیه جاده آستارا به اردبیل جای گرفته است.

این پارک دارای جاذبه‌ های طبیعی منحصر‌ به‌ فرد و خاصی می باشد، که توانسته توجه طبیعت‌ دوستان و گردشگران زیادی را مجذوب خود کند.

آدرس: فاصله 5 کیلومتری آستارا 

تالاب آق

تالاب آق

تالاب آق بین لوندویل و بخش مرکزی آستارا قرار گرفته است. حجم آب این تالاب در حال حاضر به‌ خاطر برداشت بی‌ رویه برای مصارف کشاورزی و نیز برداشت غیرمجاز شن و ماسه کاهش پیدا کرده است، ولی باز با این حال اکوسیستم این تالاب هنوز زنده و فعال می باشد، و از جمله مناطق شکار ممنوع و حفاظت‌ شده کشور محسوب می شود. در این تالاب می‌ توانید نظاره‌گر 61 گونه پرنده زمستان‌ گذران و مهاجر باشید.

آستارا چای

آستارا چای

رود آستارا یک رود کوچکی می باشد، که در مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته شده است. این رود زیبا در ایران شامل سه شاخه فرعی می باشد، که دو شاخه آن از ارتفاعات حیران و یک شاخه دیگر آن از ارتفاعات جنگلی بهارستان جریان می‌ یابند. کناره‌ های این رودخانه زیبا از درختان سرسبز و بیشه‌ زارها پوشیده شده است، و دارای منظره حیرت‌ انگیز و خارق‌ العاده‌ای می باشد.

آدرس: مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان 

بقعه پیر قطب الدین

بقعه پیر قطب الدین

بقعه پیر قطب‌ الدین در 3 کیلومتری جاده آستارا به اردبیل در داخل قبرستان روستای باغچه‌ سرا بر روی تپه نسبتاً بلندی قرار گرفته است. این بنای آجری که طول آن بیش از 11 متر و عرض آن 6 متر می باشد، تعلق به دوره قاجاریه دارد.

آدرس: 3 کیلومتری جاده آستارا به اردبیل، قبرستان روستای باغچه‌ سرا

قلعه شیندان

قلعه شیندان یکی از مکان های دیدنی آستارا می باشد، که در کوهی به همین نام در مرز کشورهای ایران و آذربایجان می باشد. در جاده‌ آستارا به اردبیل، منطقه حیران، بالای روستای حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین می‌ توان این قلعه را دید. قیام حمزه خان تالشی از وقایع مهمی می باشد، که این قلعه در دوران صفویه و شاه عباس به خود دیده است. 

آدرس: جاده آستارا به اردبیل، منطقه حیران، بالای روستای ونبین، بالای کوه شیندان 

باغ ملی آستارا 

باغ ملی آستارا 

باغ ملی آستارا باقی مانده ی قدیمی‌ ترین پارک آستارا می باشد، که از زمان قاجاریه باقی مانده است. این باغ کانون فکری کودکان و نوجوانان کتاب خانه و ساختمان‌ های دیگر وجود دارد.

آدرس: آستارا، خیابان معلم، بین خیابان فارابی و کوچه رحیمیان 

دبیرستان حکیم نظامی

دبیرستان حکیم نظامی

دبیرستان حکیم نظامی در سال 1287 خورشید جزو نخستین مدارس ایران می باشد، که در آستارا ساخته شده است. نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی در سال 1300 در این مدرسه تدریس می‌ کرد. خسرو گلسرخی از مبارزان دوره حکومت پهلوی، محمود سراجی شاعر معاصر و حمید نطقی بنیان‌ گذار و پدر روابط عمومی ایران اشرف آقا حریری محقق و نویسنده آستارایی نیز دوران تحصیل را در این دبیرستان سپری کرده است. این موزه در حال حاضر به موزه تبدیل شده است.

دیگر جاهای دیدنی آستارا

  • قلعه تک آغاج

قلعه تک آغاج

این قلعه یکی دیگر از قلعه‌ های دیدنی آستارا در عباس آباد می باشد، که سلجوقیان آن را ساخته اند، و تیمور لنگ در آن جا اتراق داشته است.

  • مدرسه‌ داریوش (شهید مدنی)

مدرسه‌ داریوش اول مرکز نظامی بوده است، و بعد به مدرسه تبدیل شده است، و تا سال 1380 فعال بوده است.

  • بقعه سید محمد دوست

بقعه سید محمد دوست از آثار اواخر قرن هشت هجری می باشد، و در روستای چلوند آستارا قرار گرفته شده است.

  • بقعه شیخ تاج‌ الدین محمود خیوی

بقعه شیخ تاج‌ الدین محمود خیوی در 6 کیلومتری جاده‌ اصلی آستارا به اردبیل قابل مشاهده می باشد. هم چنین این اثر به ثبت ملی رسیده است.

  • طرق مظفری

طرق مظفری به دستور مظفر الدین شاه قاجار در دوران سلطنت خود در محور آستارا به اردبیل این جاده را بنا کردند.

سوغات آستارا

کاشی معرق، حصیر بافی و سبد بافی، سفالگری و کوزه گری، نمد مالی و زیلو و جاجیم بافی، قالی بافی و گلیم بافی

کلوچه ویژه آستارا(شور چرگی)، شیرینی بیشی رضاپور، عسل گردنه حیران، رب ازگیل، به، انار، آلوچه محلی، دوشاب محلی، تورماهیگیری، ماهی، سیر و پیاز شیرین، یمیش (خربزه محلی) می باشد.