معرفی مکان های دیدنی و گردشگری ارومیه + تصاویر

06/02/2022
جاذبه های گردشگری ارومیه
ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع شده و دارای مناطق طبیعی منحصر به فرد و زیبایی است که قدمت آن ها به بیش از 3 هزار سال پیش باز می گردد.با این مقاله از مجله والی همراه باشید تا با تعدادی از بهترین مکان های دیدنی ارومیه آشنا شوید.
مجله والی
مجله والی

ارومیه در گذشته با نام رضائیه شناخته می شد و همانطور که گفتیم این شهر مرکز استان آذربایجان غربی است.برای این شهر القاب مختلفی وجود دارد.از جمله پاریس ایران، شهر آب، دارالنشاط و شهر ادیان، مذاهب و اقوام.درختان میوه این شهر در فصل تابستان بسیار پربار بوده و میوه های آن کاملا طبیعی و خوش طعم بوده و هیچ گونه کود شیمیایی در آن ها استفاده نشده است.علاوه بر این ها، مردم این شهر نیز بسیار مهمان نواز و خون گرم می باشند.

در این مقاله گردشگری از مجله والی قصد داریم به معرفی بهترین مکان های دیدنی، تفریحی و گردشگری ارومیه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی ارومیه

1.دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

بعد از دریای مرده که جزو بزرگترین دریاچه های آب شور در خاورمیانه بود، دریاچه ارومیه جزو دومین دریاچه های شور بزرگ است که در شمال غرب ایران واقع شده است.این دریاچه از شمال تا جنوب دارای اندازه 140 کیلومتر و از شرق تا غرب دارای اندازه 85 کیلومتر می باشد وسعت آن نیز تقریبا 5200 کیلومتر مربع است.اما به دلیل بی توجهی در چند سال گذشته بخشی از آن خشک شده است و از این رو برای مردم آن منطقه مشکلات زیست محیطی بسیاری را به وجود اورده استبا این وجود چیزی از زیبایی های این دریاچه کم نشده و بسیار دیدنی است.

2.دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

این دریاچه در جوار دریاچه ارومیه و در 45 کیلومتری شمال غربی ارومیه واقع شده است.رفته رفته با اتفاقات ناگواری که برای دریاچه ارومیه افتاد و همچنین به دلیل زلزله و سد کوه در مسیر آب‌های مرزی این دریاچه شکل گرفت و ماند دریاچه ارومیه به یکی از مناطق گردشگری تبدیل شد.این دریاچه محل مناسبی برای ماهیگیری بوده و انواع آبزیان در آن رشد می کنند.مساحت این دریاچه حدود پنج هکتار است.پیشنهاد میکنیم که در فصل زمستان به این منطقه نروید زیرا هوا بسیار سرد است.

3.ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

قدمت ساختمان شهرداری به دوره پهلوی اول برمی گردد.این ساختمان در خیابان امام در شرق میدان قدیمی ایالت واقع شده و توسط ملا اوستا که معمار چیره دستی بود در سال 1310 ساتخته شده است.اسن ساختمان تقریبا شبیه به عقابی است که بال های خود را گشوده است.این ساختمان به صورت دو طبقه ای می باشد و اصل تقارن کاملا در معماری و ساخت آن رعایت شده است.اما بخشی از نمای جنوبی آن در حمله متفقین به ایران ارتش روسیه تخریب شد که توسط اشخاصی با نام های  اوستا مهبور و یک استادکار ارمنی مرمت شد.

4.برج سه گنبد

برج سه گنبد

قدمت برج سه گنبد به دوره سلجوقیان بر میگردد  که در جنوب شرقی ارومیه و در خیابان استاد برزگر واقع شده است.به عقیده برخی این بنا در دوره ساسانی به عنوان اتشکده ساخته شده اما خب این گفته اثبات نشده است.این برج تقریبا به شکل استوانه است که دو طبقه بوده و دارای قطر پنج متر و ارتفاع 13 متر می باشد.در هر قسمت این برج دریچه هایی وجود دارد.به طبقه اول این برج سردابه می گویند که دارای پوششی قوس دار استو به وسیله ان از طبقه دوم جدا می شود.سه کتیبه با خط کوفی نیز در این بنا وجود دارند که  از سنگ تراشیده‌اند و در پایان کتیبه، تاریخ محرم ۵۸۰ هجری ثبت شده است.

5.آبشار شملکان

آبشار شملکان

در نزدیکی ارومیه و در  روستایی به نام شملکان این ابشار واقع شده که جرو زیباترین آبشار هاست.باید از جاده‌بند و تفرجگاه بند عبور کرده تا به این روستا برسید.این ابشار دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد پس پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید.

6.مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

این مسجد در خیابان اقبال و در میان بازار قدیمی شهر واقع شده است و جزو آثار تاریخی ارومیه است.علاوه برا این از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.محراب این مسجد در تاریخ 676 هجربه قمری ساخته ده اما تاریخ تجدید بنای آن دقیقا معلوم نیست. این مسجد در ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ با شماره‌ی ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

7.کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم

یکی از کلیساهای قدیمی موجود در ایران و جهان البته بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین، کلیسای ننه مریم می باشد که به آن کلیسا حضرت مریم، مارت مریم و شرق آشور نیز گفته می شود.در گذشته از این کلیسا به عنوان محلی برای دفن اموات استفاده می کردند و همچنین این بنا به عنوان آتشکده و یکی از معابد مشهور زرتشتیان تلقی میشد.در سال 32 میلادی این کلیسا ساخته میشد.

نمای داخلی این کلیسا مانند سایر کلیسا ها نیست و به وسیله قالی‌های دست‌بافت مفروش شده، دارای سقف های کوتاهی است و در گوشه ای از آن  دالان‌های تو در تو و محراب به همراه عکس عیسی مسیح قرار گرفته که  کشیش هنگام اجرای مراسمات در جلوی آن می‌ایستد.

8.بازار قدیمی ارومیه

بازار قدیمی ارومیه

قدمت این بازار به دوره صفویان بر می گردد که در جنوب شرقی ارومیه واقع شده و تا به الان به داد و ستد و تجارت خود ادامه داده است و جزو بناهای تاریخی و قدیمی شهر محسوب می شود.معماری این بازار بسیار ساده بوده و دارای طاق‌ها، چشمه‌ها و گنبدهای مختلفی و همچنین تیمچه‌ها، حمام‌ها، سراها و مساجد زیادی می باشد.

بازار معروف ارومیه از در ها و دروازه های مختافی تشکیل شده که رفت و آمد را برای مردم آسان کرده همچنین برای یهودیان این منطقه کننیسه ای در بازار یافت می شود.

از پر رونق ترین راسته های بازار ارومیه می توان به  راسته‌های مسگران، چاقوسازان، زرگران، فرش‌فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران اشاره کرد.این بازار در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

9.قلعه هولاکوخان

قلعه هلاکوخان

این قلعه در شرق دریاچه ارومیه، در جزیره اسلامی واقع شده و یکی از قلعه‌های تاریخی منطقه‌ی آذربایجان محسوب می شود.در اسکله منتهی بین ارومیه و تبریز و در بلندی های روستای اق گنبد این قلعه واقع شده است.آب انبار های زیادی نیز در مسیر آن وجود دارد . به شکل عجیبی در دل کوه ساخته شده است.جوی های آبی نیز در کنار این اب انبار ها وجود دارند که آب را هنگام بارندگی به سمت  آب‌انبارها هدایت کرده و آب مورد نیاز را در تمامی فصول سال تامین می‌کند.این قلعه دارای دیوار هایی می باشد که کاملا از سنگ ساخته شده و به دلیل استحکامات، موقعیت و استقرار، مشابه قلعه‌های بابک، قهقهه و جوشون است.

به این قلعه به آسانی نمی شود دسترسی داشت و پرتگاه های خطرناکی در اطاف آن می باشند.

10.قلعه بردوک

قلعه بردوک

قدمت این قلعه به دوره صفویه در سال 1078 هجری قمری بر میگردد و در 6 کیلومتری روستای بردوک یا به عبارت دیگر در 96 کیلومتری ارومیه واقع شده است و جزو بناهای تاریخی ارومیه محسوب می شود.کتیبه ای نیز روی دو سنگ مرمر زیر قوس دروازه ورودی این قلعه وجود دارد.

این قلعه از سه بخش قلعه، مسجد و مقبره تشکیل شده که قلعه در  ارتفاعات میانه کوهستان ساخته شده است و گ روبروی مسجد قرار دارد که دارای شیب تندی است از این رو دسترسی به آن سخت است.چند بنای دیگر نیز در بخش مرکزی قلعه به چشم میخورد که با سنگ‌های چهارگوش و ملات شن و آهک ساخته شده و فقط یکی از آن‌ها سالم مانده، که به نظر می‌رسد از آن به عنوان آب‌انبار استفاده می‌شد.