لیست جاذبه های گردشگری قم و مراکز تفریحی + عکس و آدرس

06/02/2022
جاذبه های گردشگری قم
شهر قم یکی از شهر های ایرانی است که علی رقم تفکر بسیاری از مردم دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیاری می باشد از جمله بنا های تاریخی ، طبیعی، مذهبی و تفریحی که بازدید از آن ها بسیار سرگرم کننده می باشد .
مجله والی
مجله والی

شهر قم که بیشتر به دلیل حضور حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد جمکران آن مشناسند و این دو مکان مقدس نماد این شهر می باشند . علی رقم دارای بودن آب و هوای خشک از نواحی سرسبز و جاذبه خای طبیعی بسیاری برخودار می باشد از جمله روستا ها و دهکده هایی که در اطراف و مجاورت این شهر قرار دارد . این شهر به وجود حضور در بخش کویری و اقلیم خشک از آب و هوای مطبوعی برخوردار بوده و دارای چشم انداز های زیبایی می باشد همچنین جاذبه های تاریخی این شهر هم یکی از مقاصد گردشگری بوده و این شهر را به یکی از شهر های توریستی کشور تبدیل کرده است. برای آشنایی با سایر جاذبه های دیدنی استان و شهر قم با ما در مجله والی همراه باشید . 

  • حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)

جاذبه های گردشگری قم را بشناسید

بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س)، یکی از اصلی ترین دلایل حضور مسافران و زائران از سراسر کشور و جهان می باشد. این مرقد مطهر، دارای قدمتی کهن بوده و قدمت آن متعلق به قرن سوم هجری قمری و سال 201 هجری قمری می باشد که در طی این زمان ها و دوره های مختلف ساخت و ساز هایی در آن صورت گرفت و به شکل امروزی تبدیل شده است . این حرم مقدس در مرکز شهر قم قراردارد . 

جالب است بدانید که پادشاهان بسیاری از تاریخ ایران همانند شاه عباس دوم، شاه صفی و... و همچنین بزرگان و علمای شناخته شده و سر شناس بسیاری در جوار این بانو و در حرم مطهر این حصرت دفن شده اند. 

  • مسجد مقدس جمکران

زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری قم

مسجد مقدس جمکران دومین مکان پر بازدید این شهر محسوب می شود و از جمله مکان های محبوبی است که بسیار زائران و مسافران را به خود جذب کرده است ایم مسجد در قرن چهارم هجری قمری به دستور حضرت مهدی ( عج) در 6 کیلومتری شهر قم احداث شده است . این مکان مقدس سالانه پذیرای میلیون ها زائر می باشد. 

بنای به روایتی هزاران سال پیش درسه شنبه شب 17 ماه مبارک رمضان ، فردی صالح به نام حسن مثله جمكرانی به دستور امام زمان فر خوانده میشود . ویث در این مکان که اکگنون مسجد در آن احداث شده است حضرت را با جمعی از همران ملاقات کرده و به دستور ایشان بنای مسجد را دریافت نمود. 

  • بازار قدیم قم (تیمچه بزرگ)

تصاویر قم

تیمچه یکی از بازار های بزرگ در قم بوده به بازار قدیمی شهرت دارد . این بازار یکی از مجموعه های تاریخی ایران بوده  که از نظر وسعت، هنر و معماری و تزیینات از جمله منحصر به فرد ترین بنا های قدیمی به شمار می آید. قدمت ایرن بازار بزرگ به دوران حکومت قاجاریان باز میگردد این باز 20 حجره در طبقهی پایین داشته و 12 غرفه در طبقه بالا دارد و دارای آثاری ارزنده از جمله گچ بری و مقرنس دارد.

تیمچه بزرگ قم که در بین مردم به بازار قدیم نیز شهرت دارد، یکی از مجموعه‌های تاریخی ایران در دوران کهن است که قدمت معماری این مکان به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد. بازدید از تیمچه بزرگ و مشاهده هنرمندی گذشتگان و هنر مردم امروز، خالی از لطف نیست.همچنین گنبد این بنا از نوع عرق چینی می باشد و زیر آن پوشیده شده از شمسه کاری و روزنه هایی که برای تامین روشنایی می باشد . تیچمه یک بازار تجاری بوده و دارای دهانه 16 متری و ارتفاعی 15 متری است این بازر از جمله شاهکار هایی است که با تیمچه امین‌الدوله در کاشان برابری می‌کند. 

  • مسجد جامع قم

جاذبه های گردشگری استان قم

این مسجد یکی از عمارت های کهن و زیبا در شهر قم است و که قدمت آن دقیق مشخص نبوده و اظهارات و بیانات مختلفی برای آن وجود داردو برخی از مورخان و باستان شناسان قدمت این بنا را ار قرن ششم هجری قمری و حکومت پادشاهان سلجوقی داسته و تعدادی دیگر براین باورند که این مسجد در سال 265 هجری قمری به پیگیری ابوالصدیم حسن بن علی بن آم اشعری، احداث شده است و مرتبط به قرن هشتم هجری قمری می باشد. این مجسد در خیابان آذر و نزدیک به دروازه ری بنا شده است و از جمله مکان های تارخی و ارزشمند در شهر قم می باشد که دارای معماری ایرانی و جلال و شکوه قابل توجهی است . 

روایت شده است که مسجد امام حسن عسگری بنا به دستور امام حسن عسگری به وکیل و نماینده خود در قرن سوم هجری ساخته شده است . این مسجد همواره مورد توجه  علما و بزرگان قرار گرفته و یکی از مساجد منحصر به فرد در دنیای اسلام می باشد. این در حالی است که عبد الجلیل رازی، در زمان تاسیس این اثر تاریخی را به دروان حکومت سلوجقیان نسبت داده و این عمارت با شکوه و ارزشمند ایرانی را احداث کرده است.

  • مقبره‌های گنبد سبز قم

دیدنی های قم

مجموعه مقبره های گنبد سبز قم دارتای سه مقبره می باشد که قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری بر میگردد و یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن معماری بسیار جذاب این عمارت کهن و تزیینات چشم نواز این عمارت که شامل گچبری های زیبا و تحسین بر انگیز می باشد . 

  • کوه خصر نبی (ع)

دیدنی های استان قم

کوه خضر نبی که از فراز این کوه تمام شهر قم دیده می شود در 6 کیلومتری مرکز قم در سمت جنوب این شهر در مجاورت شهرک ایثار قرار دارد. بر قله این کوه مسجد کوچکی قرار دارد که ابتدا یعنی حدود سه هزار ساله پیش غار بود و امروزه تبدیل به مسجد شده است. و گفته میشود که این این غار در زمان قدیم محل زیارت حضرت خضر نبی بوده است . و همچنین در زمان های قدیم که شهر قم یک شهر کوچک بوده است این کوه محل نیایش عارفان بوده است . در دانه این کوه نیز چندین شهید گمنام به خاک سپرده شده است . ایبم کوه نیز از دیگر اثار گردشگری شهر قم می باشد که یک محل روحانی و یک مکان زیارتی می باشد و همطور که ذکر شده قدمت آن به سه هزار سال پیش برمی گردد و یکی از مرتفع ترین نقاط شهر قم می باشد . 

  • کاروانسرای دیر گچین قم

جاهای دیدنی قم

این کاروانسرا با پیشینه ای حدود 1570 ساله یکی از آثار باقی از تاریخ ایران می باشد که در شهر قم واقه شده است این کاروانسر دارای لقب مادر کاروانسرای های ایران می باشد و می توان آن را یکی از جاذبه های گردشگری کهن این شهر معرفی نمود این کارونسرای تاریخی دارای طراحی، ساخت و معماری قابل توجهی بوده و به همین طراحی و معماری خاصی که دارد مورد توجه بسیاری از کارشناسان معماری قرار گرفته است .

  • مدرسه فیضیه

بهترین جاهای دیدنی قم

مدرسه فیضیه یکی از مکان های مهم و ارزشمند در ایران می باشد که قدمت آن به دوران حکومت صوفیان بر میگردد. همچنین علما و مجتجهدان بسیاری در این مکان سکونت داشته و تحصیل کرده اند همچنین سخنرانی تاریخی امام خمینی که درسال 1342 که منجر به قیام 15 خرداد شد در این مدرسه ارزشمند صورت گرفته است. 

  • قبرستان شیخان

جاهای دیدنی قم و اطراف قم

این قبرستان یکی از مکان ها و قبرستان های کهن بوده که عالمان، اساتید و بزرگان دینی بسیاری از جمله زکریا بن آدم، زکریا بن ادریس که از یاران و راویان امام صادق (ع) محسوب می‌ شدند در این مکان دفن شده اند قدمت این مکان به دوران امامان شیعه برمیگردد و همین امر سبب شده که این قبرستان به مکانی تاریخی و ارزشمند تبدیل شود. 

  • پارک ملی کویر

جاذبه های گردشگری قم

یکی از وسیع ترین و کهن ترین مکان حفاظت شده در کشور ایران، پارک ملی کویر است که تنها بخشی از آن در شهر قم می باشد این ونطقه دارای وسعت تقریبی 670 هزار هکتار می باشد و بخش اغظیمی از ان حفاظت شده است و این پارک دارای چشمه ها، حیوانات وحشی نادر،گیاهان متنوع، منتاظر دیدنی و... می باشد که بازدید از ان خالی از لطف نبوده و اتفاقا بیسیار هیجان انگیز می باشد. 

بخشی از این منطقه از سال 1343 هجری شمسی اعلام شده که تبدیل به پارک ملی شده است در کنار این آثار باستانی مناطقی بکر و طبیعی نیز وجود دارد که مورد حفاظت قرار گرفته اند از جمله پلنگ دره با چشمه های آب 

  • دریاچه نمک

دریاچه نمک که در شرق شهر قم قرار دارد بخشی از کویر نمک ایران می باشد جالب است بدانید که این دریاچه نمک تنها در فصل زمستان دارای آب بوده و در فصل تابستان به جای آب از نمک پوشیده شده است و روقه های نک در سطح آن بسیار جلب نظر می کند. 

  • روستای وشنوه

جاهای تفریحی قم برای کودکان

اگر به دنبال یک منطقه خوش و آب و هوا و سر سبز هستید . یکی از گزینه های مناسب برای تفریح برای شما بازید از روستای زیبای وشنوه می باشد که در فصل بهار و تابستان دارای اقیلم متعدل و مطلوب بوده و در فصل زمستان دارای آب و هوای بسیار سرد می باشد در واقع این روستا یک روستای ییلاقی بوده و در شیب تند کوه واقع شده است و دارای معماری پلکانی می باشد . 

  • روستای فردوس (فردو)

دره قاهان جاهای دیدنی قم

روستای فروس نیز یکی از زیبا ترین روستا های شهر قم می باشد که به دلیل داشتن اقلیم مطلوب و فضایی سر سبز و بکرمیزبان گردشگران بسیاری می باشد و مسافران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کرده است این ناحیه یکی مناطق قدمی شهر قم میباشد که جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و مطلوبی برخودار ای باشد .

  • خانه ملاصدرا

جاذبه های گردشگری قم با عکس

در روستای کهک، عمارتی قدیمی قرار دارد که این خانه متعلق به داشمندی بزرگ به نام ملاصدرا می باشد این عمارت که متعلق به به محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی معروف به مللاصدرا می باشد در یک منطقه زیبا  در استان قم قرار دارد و دارای معماری جالب و زیبایی می باشد. قدمت این خانه به قرن دهم هجری بر میگردد. 

  • قلعه قمرود

جاذبه گردشگری روستای قم

قله قمرود یکی از بنایی قدیمی مس باشد که قدمت ان به دوران اشکانیان برمیگردد و در اطراف آن و در بخش شمالی کوه سفید، از توابع استان قم می باشدو به قلعه قمرود شهرت یافته است . گفته شده که ای عمارت توسط میرزا نظام غفاری احداث شده است همچنین در بخش شرقی این قلعه نیز بنا هایی از دوران صوفیان قرار دارد.

  • موزه‌ صنایع دستی (خانه یزدان پناه)

جاذبه های گردشگری قمصر

خانه یزدان پناه یکی از بنا های تاریخی است که دارای وسعتی همزار متری می باشد و امروز تبدیل به موزه ی صنایع دستی تبدیل شده است قدمت این عمارت به اواخر دوره قاجاریان بر میگردد . این مکان زیبا یکی از جاذبه های گردشگری قم است که بسیار مورد توجه علاقمندان به هنر قرار گرفته است .

  • دریاچه حوض سلطان

جاذبه ی گردشگری قم

دریاچه نمک حوض سلطان که در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و حدود 85 کیلو متر جنوب تهران در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار داردبه دریاچه نمک فم هم معروف است این دریاچه نمک حوض سلطان شامل دو چاله جدا از هم بوده که به یکی از آن ها به نام حوض ‎سلطان و دیگری به نام حوض‎مره می باشد و به یک آبراهه باریک به هم متصل می شوند. 

  • غاراردهال 

جاذبه گردشگری در قم

این غارها در کوه اردهال قرار دارد و شمال چهار تا میباشد و در داخل آن منبع عظیمی آب وجود دارد که از شکاف کوه سرازیر می باشد و به صورت چشمه فوران می کند این غار یکی جاذبه های دیدنی استان قم می باشد که البته به غار وشنوه نیز معروف است . این غار در 30 کیلومتری جنوب شهر ستان کهک قرار دارد . 

  • جمیزقان

جاهای سرسبز قم

روستای سر سبز جمقزقان که در 150 کیلومتری تهران قراردارد و با قم 75 کیلومتر متر و با سائه 40 کیلومتر فاصله دارد یکی از روستا های سرسبزی و با آب و هوای دلنشین و مطبوع می باشد .