معرفی جاذبه های دیدنی رامسر | به همراه تصاویر

06/02/2022
مناطق دیدنی رامسر
رامسر که به خاطر نزدیکی به پایتخت به یکی از محبوب‌ ترین مقصد های گردشگری زیادی قرار گرفته است. طبیعت سرسبز رامسر به شما این اجازه را می دهد، چند روزی به دور از شلوغ و پرهیاهوی شهری زندگی کنید.
مجله والی
مجله والی

رامسر یکی از شهرهای شمالی کشور می باشد، که به خاطر این که دارای چشم‌ اندازهای طبیعی و جذاب، دیدنی‌ های متعدد و طبیعتی افسانه‌ ای به عنوان یکی از محبوب ترین مکان هایی می باشد، که مقصد سفر افراد زیادی به خصوص در فصل های گرم سال (بهار و تابستان) می باشد. شهر رامسر به خاطر این که در حاشیه‌ جنگلی کوه‌ های سر به‌ فلک کشیده‌ البرز و دریای خزر قرار گرفته است، دارای چشم‌ اندازی بکر و مثال‌ زدنی می باشد، و همین موضوع باعث محبوبیت این شهر در بین دیگر شهرهای شمالی کشور می باشد، و به آن لقب عروس شهرهای ایران را داده اند.

سخت‌سر نام قبلی غربی‌ ترین شهر استان مازندران می باشد، که از شمال با دریای خزر از جنوب با رشته‌کوه‌ های البرز، از غرب با چابکسر و از شرق با تنکابن همسایه است. وجود مناطق ییلاقی بسیار زیبا، قلل مخروطی، باغ‌های مرکبات، مزارع چای، شالیزارهای برنج، آبشارهای متعدد، بوستان‌ های جنگلی، غارها، چشمه‌ ها، دریاچه، ساحلی زیبا و خیره‌ کننده، آب‌ های گرم معدنی، چندین هتل‌ بنا شده به سبک سنتی و مدرن و بهره‌ مندی این شهرستان از آب و هوایی بسیار خوش از دیگر ویژگی‌ های مثبت این شهر شمالی کشور می باشد، که باعث شده، تا این شهر جایگاه مناسبی را در صنعت گردشگری به‌ دست آورد، و نیز در گروه مناطق برتر طبیعت‌ گردی کشور قرار گیرد. 

روستای جواهرده

جاهای دیدنی رامسر در زمستان

روستای جواهرده مانند جواهری می باشد، که در دل طبیعت استان مازندران و شهرستان رامسر قرار گرفته شده است. این روستا هر سال میزبان گردشگران زیادی از همه نقاط ختی خارج از کشور می باشد. 

جواهرده را به‌ خاطر وجود آثار طبیعی و تاریخی یکی از جذاب‌ ترین مناطق گردشگری شمال کشور محسوب می شود. مسجد سید سعید آقا و مسجد آدینه با قدمتی حدود هفت قرن و گورهای گبری از جمله دیدنی‌ های تاریخی در جواهرده رامسر می باشند.

دریاچه قو

جنگل رامسر کجاست

دریاچه قو که در نزدیکی جواهرده در شهر رامسر قرار گرفته شده است. برای این که به این دریاچه دسترسی پیدا کنید، باید از جنوب به‌ سمت رامسر حرکت کنید، و در بین راه جاده فرعی و خاکی خواهید دید، که می‌ توانید از آن جا به این دریاچه برسید.

جهت ورود به این جاذبه باید مبلغی را به صورت جدا پرداخت کنید. اطراف این دریاچه جاذبه‌ های طبیعی فراوانی را خواهید دید، که در کنار لذت بردن طبیعت آن‌ می‌ توانید ناهار خورده و مدتی از این مکان لذت ببرید.

تله‌ کابین رامسر

تله‌ کابین رامسر

تله‌ کابین این شهر به عنوان بزرگ‌ ترین تله‌ کابین کشور می باشد، که در فاصله 5 کیلومتری از غرب شهرستان رامسر و در فاصله‌ بسیار کمی از شهرستان چابکسر در استان گیلان قرار دارد. این تله‌ کابین از کنار ساحل دریای خزر شروع و تا ارتفاعات جنگلی ادامه پیدا می کند. این تله‌کابین به طول دو کیلومتر دارای 40 کابین می باشد، که به همت بخش خصوصی ساخته شده است. این تله‌کابین تنها تله‌کابین خاورمیانه می باشد، که ارتفاعات جنگلی و ساحل دریا را به یک دیگر متصل می‌ کند. از دیگر امکاناتی که در این مکان برای گردشگران در نظر گرفته شده است، می‌توان به واحدهای پذیرایی، مکان‌ های تفریحی و گردشگری اشاره کرد، استقبال از آن شده است.

مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز نام رسمی تله‌کابین رامسر می باشد، که در دو بخش در حال فعالیت است. بخش اول تله‌کابین در بخش پایین کوه و در کنار ساحل می باشد، که با امکانات رفاهی و تفریحی مانند شهر بازی، پینت بال، پیست کارتینگ، باگی، کلوپ دریایی، ایستگاه تله‌کابین، اسکی روی آب، قایق‌ سواری، مراکز تجاری، صنایع دستی، رستوران، شعب بانک‌های مختلف و... پذیرای گردشگران است. بخش دوم نیز به‌ شکل کلبه‌ های لوکس جنگلی و سوئیت‌ های (VIP)، مکان‌ های گردشگری و تفریحی مختلفی از جمله مسیر پیاده‌ روی جنگلی، سالن بازی، رستوران، بام رامسر و... را در خود جای داده است.

بوستان جنگلی صفارود

بوستان جنگلی صفارود

بوستان جنگلی صفارود (آب معدن) در دل دره در مجاورت رود صفارود و در بخش پایینی جاده واقع شده است. از مزایای این بوستان می توان به مسیرهای بکر با چشم‌ اندازهای جذاب و تماشایی اشاره کرد، که مناظری زیبا و دیدنی را در این ناحیه برای همه ی گردشگران و مسافرانی که به طبیعت‌ گردی علاقه دارند، فراهم کرده است. وجود جنگل، رودخانه، چشمه‌ های آب معدنی گرم و سرد و آب و هوایی دلپسند و مطبوع، از ویژگی‌ های این بوستان است. همچنین آلاچیق، سرویس‌ های بهداشتی، آب قابل استفاده و... از جمله امکاناتی است، که در بوستان جنگلی صفارود برای مسافران و گردشگران فراهم شده است.

منطقه ییلاقی گرسماسر

منطقه ییلاقی گرسماسر

منطقه‌ ییلاقی گرسماسر دارای قدمتی بالغ بر 10 قرن می باشد، که در بین تمام گردشگران دارای محبوبیت و شهرت بسیار زیادی می باشد. منطقه ییلاقی گرسماسر یک منطقه ی روستایی می باشد، که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد، و دارای آب و هوایی بسیار دلپسند و از جاذبه‌ های گردشگری متنوع که در فاصله 40 کیلومتری از غرب رامسر قرار دارد. ارتفاع این روستا از دریا 2 هزار متر و تحت‌ تاثیر اقلیم کوهستانی قرار گرفته و همین موضوع باعث می شود، تا زمستان در این روستا بسیار سرد و تابستان معتدل و خنک باشد.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یکی از مکان های دیدنی رامسر در استان مازندران می باشد، که در روستایی به نام دالخانی قرار گرفته است. این جنگل بسیار زیبا و به‌ صورت نیمه‌ کوهستانی دارای ارتفاع تقریباً برابر 800 متر می باشد، که دارای منظره های جذاب و دیدنی می باشد. این جنگل در فاصله 30 کیلومتری از جنوب شرقی رامسر قرار دارد، و به‌ خاطر ارتفاع آن یکی از گزینه های مناسب برای کوهنوردی و طبیعت‌ گردی می باشد. مه غلیظ در این جنگل، از ویژگی‌ های خاص و تماشایی آن است، که خود به مهم‌ ترین دلیل برای جذب مسافر و توریست به این منطقه تبدیل شده است.

غار یاغی لوکا

غار یاغی لوکا یک ناحیه از شمال غربی شهرستان رامسر می باشد. یاغی لوکا که به‌ معنی سوراخ راهزنان می باشد. در واقع چاهی می باشد، با دهانه‌ ای نزدیک به 3 متر که بر روی کوه ایلمیلی قرار دارد، و طبق روایات مردم محلی در گذشته از آن به‌ عنوان مکانی برای فرار اهالی دژ ایلمیلی به‌ سمت ساحل دریا استفاده می‌ شد. هر چند به نظر می‌ رسد، که این غار مدت‌ زمانی نیز مامن و پناهگاه دزدان و راهزنان و نیز افرادی که مخالف امرای محلی بوده، و توسط حاکمان وقت یاغی لقب میگ‌ رفتند، نیز بوده است. بنابراین می‌ توان این غار را همانند دژی استوار و مستحکم در نظر گرفت.

دهستان جنت رودبار رامسر

دهستان جنت رودبار رامسر

جنت رودبار در 60 کیلومتری از شهرستان رامسر و استان مازندران قرار دارد. زیبایی مناظر طبیعی و دیدنی‌ های فوق العاده این منطقه زبان زد هر گردشگر و مسافری می باشد، که برای یک مرتبه هم که شده، قدم در این منطقه از کشور نهاده است. جنت رودبار را که سرزمین گل گاوزبان نیز می‌ نامند، از مناطق جذاب و فوق‌ العاده تماشایی می باشد، که به‌ عنوان یکی از اصلی‌ ترین و محبوب‌ ترین مناطق گردشگری رامسر شناخته می‌ شود.

آبشار ایج رامسر

آبشار ایج رامسر

شهرستان رامسر به‌ خاطر برخورداری از کوه‌ های پربرف و نیز بهره‌ مندی از بارندگی‌ های فراوان فصلی، در گروه شهر هایی پرآب و مملو از آبشارهای خروشان قرار گرفته است، باعث می شود، تا مناظری طبیعی بسیار زیبا با چشم‌ اندازهای فوق العاده و مناطق بکر طبیعی در این منطقه ایجاد شود. آبشار ایج (آبشار ده قلو) نیز مشهور دارد، یکی از این جاذبه‌ های طبیعی در شهرستان رامسر می باشد، که در فاصله ی کمی از روستای ایج قرار گرفته است.

از مزایای منحصر به‌ فرد این پدیده طبیعی می‌ توان به آب فراوان آن و نیز فضاهایی در زیر سنگ‌ های آبشار اشاره کرد، که مثل غاری وسیع است. منطقه‌ ای که آبشار ایج در آن قرار گرفته است، پر از چشمه‌ های خروشان، چشم‌ اندازهای یخچال‌ های دائمی خشم چال، دره تماشایی اشکور و پوششی از گیاهان معطر و مدهوش‌کننده می باشد، که آن منطقه را بسیار تماشایی و خیره‌ کننده می‌ کند. آبشار ایج بر اثر ذوب شدن برف‌ هایی که روی کوه خشم چال ایجاد می‌ شود، که در ارتفاعات اشکورعلیا قرار دارد.

غار گرگر لوکا

غار گرگر لوکا

غار گرگر لوکا یکی از غارهای زیبا و جذاب شهرستان رامسر غار گرگر لوکا می باشد، که در شمال این شهرستان قرار گرفته است. این غار دارای شیبی بسیار تند و در مسیری بسیار سخت قرار دارد. چشم‌ انداز این غار خیره‌ کننده و کم‌‌ نظیر آن می باشد.

آبشار سیاسرت رامسر

آبشار سیاسرت رامسر

در فاصله 35 کیلومتری از جنوب شهرستان رامسر در مجاورت مسیر ارتباطی به منطقه ییلاقی جنت رودبار یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری طبیعی استان مازندران قرار دارد، که به آن آبشار سیاسرت نیز گفته می شود. این پدیده‌ طبیعی را که قدمت آن به دوران کواترنری می‌ رسد، می‌ توان در فاصله‌ 300 متر پایین‌ تر از جاده اصلی جنت رودبار مشاهده کرد، که فضای اطراف آن بهره‌ مند از طبیعتی بی‌ نظیر و بسیار تماشایی می باشد.

وجود رودخانه چالک رود در نزدیکی این آبشار بر زیبایی منطقه‌ پیرامون آبشار تاثیر شگرف و سازنده‌ ای داشته است. رودی به طول 40 کیلومتر که از دامنه‌ شرقی کوه سر به‌ فلک کشیده سماموس سرچشمه گرفته، و بعد از طی مسافتی در کوه‌ ها، دره‌ ها و جنگل‌ های منطقه به دریای خزر می‌ ریزد. آبشار سیاسرت در سال 1395 به‌ عنوان اثر ملی در فهرست جاذبه‌ های طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

سد میجران

سد میجران

سد میجران در فاصله‌ 20 کیلومتری از شهرستان رامسر و 5 کیلومتری از قسمت جنوبی قله‌ زیبای مارکوه یکی از جاهای دیدنی و چشم‌ نواز استان مازندران قرار دارد. این سد در حد واسط اربه کله و دالخانی و روی رودخانه‌ نسارود احداث شده است، که از ازاره سرریز می‌ شود. از مزایای گردشگری در این منطقه می‌ توان به طبیعت بکر و چشم‌ اندازهای فوق العاده‌ی آن می باشد، که مثل بهشتی بی‌ نظیر در استان مازندران و شهرستان رامسر خودنمایی می‌ کند.

میجران از نوع سدهای سنگ‌ ریزه‌ ای با هسته بتن آسفالتی می باشد، که دارای تاجی به طول تقریبی 190 متر و ارتفاعی تقریبی پنج متر و نیم از سطح رودخانه است. منطقه‌ سد میجران حفاظت‌ شده می باشد، و مسافران و بازدیدکنندگان فقط می‌ توانند از فاصله‌ ای مشخص شده، این منطقه و سد زیبا را مشاهده کنند.

آب گرم سادات محله

آب گرم سادات محله یکی از چشمه های آب گرم این شهر می باشد، که به‌ خاطر وجود املاح معدنی در سراسر کشور معروف است. سادات محله یکی از مناطقی می باشد، که در فاصله‌ 5 کیلومتری این شهرستان قرار گرفته، و به‌ خاطر بهره‌ مندی این ناحیه از آب‌ های گرم معدنی با ویژگی‌ های درمانی و دارویی، از جمله درمان بیماری‌ های پوستی، دردهای عصبی و عضلانی و درمان روماتیسم، همواره میزبان جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

قلعه مارکوه رامسر

قلعه مارکوه رامسر

مارکوه (بام رامسر) یکی از آثار تاریخی کشور می باشد، که در قرون مختلفی از جمله 3 تا 6 هجری و نیز 8 هجری قمری به‌ عنوان دژی نظامی مورد استفاده قرار می‌ گرفت. ولی متاسفانه هیچ گونه اطلاعاتی در مورد قدمت دقیق این اثر تاریخی وجود ندارد، ولی اسنادی موجود است، که از حیات این قلعه در نیمه‌ نخست سده‌ ششم هجری قمری حکایت دارد، و با توجه به این مدارک، احتمال دایر بودن آن در قرن‌ های پیشین مخصوصاً در زمان پیش از اسلام وجود دارد. مساحت قلعه نزدیک به 600 متر مربع می باشد، و عمده مصالح استفاده شده در ساخت آن سنگ، ساروج و گچ است.

امروزه فقط چهار حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن برجای مانده است، و سازندگان آن را به‌ گونه‌ای ساخته اند، که یکصد سرباز به‌ راحتی در آن قرار می گیرند. جالب است، بدانید که رون قلعه، قطعه سفال‌ هایی شکسته کشف شده است، که احتمال می‌ رود، ساکنان آن آب مورد نیاز خود را از چشمه‌ های دوردست تامین می‌ کردند.

کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمر رامسر یکی از کاخ های دوران پهلوی اول می باشد، که در سال 1316 هجری قمری به دستور رضا شاه پهلوی در باغی زیبا ساخته شده است. این کاخ به کاخ سلطنتی رامسر مشهور بوده است، که تا قبل از انقلاب اسلامی به‌ عنوان اقامتگاه خاندان پهلوی مورد استفاده قرار می‌ گرفت. 

موزه مردم شناسی رامسر (موزه‌ شمال)

موزه مردم شناسی رامسر (موزه‌ شمال)

این موزه از دیگر جاذبه‌ های گردشگری استان مازندران می باشد، که در گروه موزه‌ های خصوصی و غیر دولتی که در خیابان سخت سر و در محوطه کاخ موزه رامسر قرار دارد. این موزه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در اواخر سال 1389 هجری شمسی افتتاح شد. غرفه‌ های متعددی در این موزه قرار دارد، که بیش از 700 قطعه از انواع ابزار، اموال فرهنگی، وسایل مردم‌ شناسی و اشیای مختلفی که نمایش‌ دهنده‌ فرهنگ، نوع زندگی و آداب‌ و رسوم مردم محلی در شمال کشور است، به نمایش گذاشته شده است.

موزه‌ تاریخ طبیعی رامسر

موزه‌ تاریخ طبیعی رامسر

موزه‌ تاریخ طبیعی رامسر توسط آقای اسماعیل پور رسمتی در سال 1396 تأسیس شد. در این موزه گونه‌ های زیستی مختلف مانند صدف‌ ها، سنگ‌ ها، سنگواره‌ ها، حشرات، پرندگان، جانوران، گیاهان نگهداری می‌ شود، که برای آشنایی علاقه‌مندان مخصوصاً کودکان و نوجوانان با محیط زیست و طبیعت مکان مناسبی است. جهت بازدید از موزه‌ تاریخ طبیعی می‌ توانید به خیابان طالقانی، بلوار لیدو انتهای خیابان ساحل 9 مراجعه کنید.

موزه‌ عاج رامسر

موزه‌ عاج رامسر به عنوان اولین موزه‌ عاج در ایران و خاورمیانه می باشد، که در فروردین ماه سال 1396 تأسیس شده، کاخ آتابای یا بنای تاج الملوک نام دارد، و زیر نظر بنیاد مستضعفان رامسر است. 300 اثر از جنس عاج به‌ صورت خام و تراش خورده در معرض نمایش گذاشته شده، و از تمامی زیستگاه‌ های فیل آثاری در این موزه گردآوری شده است.

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر از زمان رضاشاه پهلوی به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین و معروف‌ ترین هتل‌ های ایران می باشد، که دارای سه طبقه‌ می باشد، و در سال 1317 احداث شد، و حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد، و معماری آن شبیه به سبک معماری آرت دکو اروپا است. در ساخت این بنای پهلوی از آهن استفاده نشده است، و تماماً از آجر، بتن و سیمان ساخته شده است. گچ‌ بری‌های گیاهی، تزیینات گچی از نوع شمسه‌ ای و پر طاووس از جمله تزیینات این هتل می باشد، برای برپایی آن مجموعه‌ ای از سلیقه‌ های آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی استفاده شده است.

بلوار معلم

بلوار معلم

قدمت بلوار معلم (بلوار کازینوی سابق) همانند متل قو به دوران حکومت پهلوی اول برمی‌گردد. سنگ بنای این بلوار در سال 1310 شمسی گذاشته شده است.

از آن جایی‌ که در آن زمان کازینوهای فراوانی در انتهای این بلوار وجود داشت، همه مردم این منطقه را به‌ عنوان بلوار کازینو می‌ شناختند. ولی پس از انقلاب اسلامی سال 1357، نام بلوار کازینو به بلوار معلم تغییر کرد.

بلوار معلم در مقابل هتل رامسر قرار گرفته، و به عنوان یکی از جاهای دیدنی شاخص در شهر رامسر محسوب می شود. این بلوار در سال 1352 در فهرست آثار ملی ایرانی به ثبت رسید، و یکی از معدود خیابان‌ هایی می باشد، که به ثبت ملی رسیده است.

چشمه‌ های آب گرم رامسر

چشمه‌ های آب گرم رامسر

چشمه‌های آب گرم رامسر از مجموعه‌ ای از چشمه‌ های گازدار و حاوی املاح معدنی نظیر سولفور تشکیل شده‌ اند، و در مناطقی از رامسر نظیر جواهرده، کتالم و سادات‌ محله به چشم می‌ خورند.

با افزایش تعداد هتل‌ ها، ساختمان‌ های شهری و اقامتگاه‌ های اختصاصی، استخرهای شنا و حمام‌ هایی با منبع آب طبیعی چشمه‌ ها جهت تأمین نیازهای گردشگران در رامسر ساخته شدند. بعضی از این چشمه‌ ها همچنان شکل و شمایل خزینه مانند خود را حفظ کرده‌ اند، ولی چشمه تأمین‌ کننده آب گرم هتل رامسر مدرن‌ تر از سایرین است.

شما می‌ توانید لذت شنا کردن در آبی داغ با دمای حداکثر 42 درجه سانتی‌ گراد را در این چشمه‌ های طبیعی تجربه کنید.

آبشار ازارک

آبشار ازارک

آبشار ازارک در منطقه سنگ‌ پشت قرار گرفته است، و اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید، که علاقه ی زیادی به طبیعت گردی دارید، یکی از بهترین سفرهای خود به دل طبیعت را با رفتن به آبشار ازارک تجربه کنید.

آب آبشار ازارک از بارش فراوان برف و باران در ارتفاعات این مناطق تأمین می‌ شود، و به خاطر فراوانی بارش، طبیعت اطراف آبشار نیز سرسبز و متنوع است. آب آبشار ازارک پس از سرچشمه گرفتن از کوه‌ های رشته‌کوه البرز، به دریای مازندران سرازیر می‌ شود.

پل معلق رامسر

پل معلق رامسر

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید، که علاقه ی زیادی به دل طبیعت از ارتفاعات بالا دارید، پل معلق رامسر در کنار خطوط زیپ‌ لاین در تله‌ کابین این شهر این فرصت را به شما می دهد. گام برداشتن بر روی پلی چوبی و معلق در هوا در نگاه اول کمی ترسناک به نظر می‌ رسد، ولی زمانی که همراه با تجهیزات ایمنی چند قدم بر روی آن می‌ گذارید، آن‌ چنان محو در زیبایی طبیعت می‌ شوید، که برگرداندن شما از روی این پل سخت خواهد شد.
شما برای رسیدن به این پل معلق همراه با زیپ‌ لاین، باید سوار بر تله‌ کابین رامسر شده، و بعد از پیاده شدن در ایستگاه بام، خود را به مجموعه پارک جنگلی هزارپله برسانید. هزینه استفاده از مسیر کامل دو پل معلق و دو زیپ‌ لاین 50 هزار تومان و برای یک پل و یک زیپ‌ لاین 40 هزار تومان می باشد.

مرکز خرید آرامش

مرکز خرید آسمان

مرکز خرید آرامش یکی از مراکز خرید مجلل شهر رامسر می باشد، که شما با خرید در این مرکز خرید می توانید تجربه ی متفاوتی را احساس کنید. این مرکز خرید میزبان 150 واحد تجاری مختلف می باشد، و کالاهای گوناگونی همانند پوشاک آقایان و بانوان، کیف و کفش، زیورآلات و اکسسوری و عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی را عرضه می‌ کند. در این مرکز خرید امکانات رفاهی مانند بانک، هایپرمارکت، محوطه بازی کودکان، سینما و کافه وجود دارد، و محیط جذابی برای خرید و گردش شما محسوب می‌ شود.