پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم

06/02/2022
درمان خشکی پوست دور چشم
خشکی دور چشم و ایجاد سفیدک هایی در اطراف پلک ها باعث می شود، زیبایی چشم را از بین برود. قرمزی و دیگر مواردی که ممکن است، به وجود آید، را به راحتی می توان رفع کرد.
مجله والی
مجله والی

چشم‌ ها نقاط کانونی چهره هر شخصی می باشد، و معمولاً اگر دیگران به چهره ی شما نگاه کنند، قطعاً اولین قسمتی که از چهره ی شما مورد توجه قرار می گیرد، چشم های شما خواهد بود. خشکی دور چشم، چروک و یا پف زیر چشم مشکلات رایجی می باشند، که بسیاری از افراد با آن ها سر و کار دارند. با توجه به این که پوست زیر چشم شما بسیار نازک و فوق‌ العاده حساس می باشد، به خاطر این موضوع باید حتماً به صورت ویژه ای از آن مراقبت کنید. در این قسمت از مجله والی قصد داریم، شما را با روش‌ های پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم آشنا کنیم، تا سلامت این ناحیه را تأمین کنید.

مشکلات پوستی اطراف چشم افراد با ورود به فصل های سرد سال نیز بیشتر خواهد شد. هوای سرد و خشک به راحتی می‌ تواند پوست زیر چشم را دچار خشکی و چروک کرده، و حتی در جوانی شاهد پوسته پوسته شدن پوست این ناحیه باشید. شما می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، تا حدود زیادی از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید.

علائم خشکی پوست دور چشم

نشانه های خشکی پوست دور چشم

نشانه های خشکی پوست دور چشم و پلک عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن

  • خارش و قرمزی

با وجود این نشانه اگر آن ها را مالش دهید، بدتر می شوند، و در ظاهر پوست شما نیز تاثیر گذاشته، و باعث ایجاد ترک در پوست شود. در حالت دوم که پوست ترک می خورد، این ترک ها می توانند باید عوارض جدی تری مانند عفونت باکتریایی یا قارچی ثانویه شوند.

چه عواملی باعث خشکی پوست دور چشم می شود؟

پوست اطراف چشم به نسبت پوست دیگر نقاط بدن نازک تر می باشد، به همین خاطر قابلیت حفظ رطوبت را ندارد، و به مرور با گذشت زمان خشک می شود. با وجود لک، خارش، ترک خوردگی و قرمزی این خشکی می تواند بسیار ناخوشایند باشد.

برخی از دلایل عمده خشکی پوست اطراف چشم عبارتند از:

  • شرایط آب و هوایی 
  • سال خوردگی
  • شیوه های نامناسب و زیاده روی در آرایش
  • مواد شیمیایی و خشن مراقبت از پوست
  • مالش بیش از حد و خشن پوست صورت
  • استفاده از آب گرم
  • قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده
  • گریه کردن بیش از حد
  • مصرف کافئین
  • خواب ناکافی

مشکلات پوستی که می توانند باعث خشکی پوست اطراف چشم شوند.

با این وجود از دیگر مشکلات پوستی که ممکن است، باعث خشکی پوست اطراف چشم شوند. عبارتند از:

  • درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی بیماری پوستی می باشد، که به خاطر تعامل پوست با مواد تحریک کننده موجب خشکی، قرمزی و پوسته شدن پوست می شود. بعضی از محصولات مراقبت از مو، شست و شوی صورت، مرطوب کننده ها، ضدآفتاب، گرد و غبار و لوازم آرایش شامل مواد تحریک کننده درماتیت تماسی می شوند.

رایحه های موجود در محصولات مراقبت از پوست نیز می توانند موجب درماتیت تماسی شوند. این مشکل با لمس کردن می تواند تشدید و گسترش یابد. جلوگیری از محصولاتی که پوست شما را تحریک می کند، می تواند به درمان درماتیت تماسی کمک کند.

  • درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک بر روی پوست پلک ها تاثیر می گذارد، و از علائم آن می توان به پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش است. عوامل خطرساز این وضعیت شامل سابقه خانوادگی، سیستم ایمنی بدن یا محیط می شود. این وضعیت مزمن می باشد، و بیشتر در کودکان رخ می دهد، که برای کنترل علائم آن باید با پزشک مشورت کنید.

  • بلفاریت

بلفاریت به وسیله ی یک باکتری یا یک بیماری مانند رزواسه ایجاد می شود، که باعث پوسته پوسته شدن در پلک ها، قرمزی، تحریک، سوزش و پارگی لایه ای می شود.

  • پسوریازیس صورت

پسوریازیس باعث می شود، تا پلک های شما پوسته پوسته شوند، و ناحیه ی زیر چشم را خشک و پوسته پوسته می کنند. در صورتی که هر کدام از این شرایط را داشتید، حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید. آن ها می توانند وضعیت شما را ارزیابی و درمانی مناسب را به شما توصیه کنند.

اگر خشکی پوست اطراف چشم شما به خاطر بی توجهی به بهداشت عمومی یا هر دلیل دیگری می باشد، می توانید با داروهای خانگی آن را درمان کنید. این روش های درمانی باعث تغذیه و رطوبت رسانی به پوست اطراف چشم می شوند.

تشخیص علائم خشکی پوست زیر چشم

بعضی از رایج‌ ترین علائم خشکی پوست اطراف چشم در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. التهاب و تورم نیز می‌ توانند به عنوان علائم معمول در هنگام خشکی پوست دور چشم ظاهر شوند.

  • پوست خشک اطراف چشم و پلک‌ ها
  • قرمزی
  • ترک و خشکی پوست زیر چشم
  • التهاب
  • دردناک بودن
  • پوسته‌ های خشک زیر چشم‌ ها
  • تورم

راهکارها برای مرطوب نگه داشتن پوست اطراف چشم

  • بدن خود را هیدراته مرطوب نگه دارید.

نوشیدن آب  کافی می تواند به متعادل نگه داشتن رطوبت در بدن کمک و از خشکی پوست جلوگیری کند.

  • بیش از حد صورت خود را نشویید.

زمان شستن به هیچ عنوان زیاده روی نکنید، و اصلاً از صابون های بدن برای صورت استفاده نکنید.

  • مرطوب نگه داشتن اطراف چشم 

همیشه پس از هر  بار شست و شو و یا احساس هر گونه خشکی، به تمام نقاط اطراف چشم خود مرطوب کننده مخصوص بزنید، و از خاراندن چشم دوری کنید، چون پوست اطراف چشم بسیار حساس می باشد، و به هیچ عنوان نباید با آن خشن رفتار کنید، چون باعث تورم و کبودی چشم خواهد شد.

  • قرار نگرفتن در معرض آفتاب 

اشعه یووی خطرناک خورشید می تواند منجر به ایجاد چین و چروک و خشکی در اطراف چشم افراد شود. به همین خاطر از ضد آفتاب استفاده کنید، و چشمان خود را با عینک آفتابی بپوشانید.

  • هر روز آرایش خود را پاک کنید.

اگر جزو آندسته از افرادی هستید، که از محصولات آرایشی برای دور چشم خود استفاده می کنید، حتماً هر شب آن را پاک کنید. حتماً از مواد آرایشی استفاده کنید، که نسبت به آن ها حساسیتی ندارید.

درمان خانگی خشکی دور چشم

با توجه به پوست اطراف چشم بسیار حساس می باشد، که شما نمی توانید علائم خشکی آن را به راحتی نادیده بگیرید، ولی در ادامه بعضی از درمان های خانگی طبیعی و آسان معرفی شده اند، که می توانند به مدیریت و رفع خشکی پوست اطراف چشم کمک کنند.

  • ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خاصیت تسکین دهنده و مرطوب کننده می باشد، همچنین با تحریک فیبروبلاست ها منجر به تولید کلاژن شده، و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند. این کار به ویژه برای درمان خشکی پوست اطراف چشم مفید است.

شما می توانید با مقداری ژل تازه آلوئه ورا دور چشمان خود ماساژ دهید، و یک شب تا صبح صبر کنید، و سپس صبح روز بعد پوست خود را بشویید، و این کار را می توانید هر شب تکرار کنید.

  • روغن بادام

روغن بادام

روغن بادام یک نرم کننده عالی می باشد، و می تواند به بهبود خشکی پوست کمک می کند. همچنین در مدیریت اگزما و پسوریازیس نیز مفید واقع می شود.

شما می توانید با کمک چند قطره روغن بادام پوست اطراف چشم خود را به آرامی ماساژ دهید، یک شب صبر کنید، و سپس صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

  • روغن ویتامین E

روغن ویتامین E یک آنتی اکسیدان عالی می باشد، که تولید کلاژن را تقویت می کند، و علاوه بر درمان خشکی پوست خاصیت ضد پیری دارد، و میزان تیرگی دور چشم را کاهش می دهد.

شما می توانید روغن کپسول ویتامین E را خارج کرده، و دور چشمان خود ماساژ دهید، صبح روز بعد پوست خود را بشویید، و این کار را هر شب تکرار کنید.

  • کره شی

کره شی

کره شی اغلب به خاطر مزایای آبرسانی، ضدالتهابی و مرطوب کنندگی در کرم های مرطوب کننده و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. به همین خاطر می توان برای بهبود پوست اطراف چشم استفاده کرد.

برای نجام این کار شما به کره شی و کپسول ویتامین E نیاز دارید. روغن ویتامین E را از کپسول خارج کرده، و با کره شی مخلوط نمایید، و کمی از ترکیب را با استفاده از انگشت خود به آرامی روی پوست اطراف چشم خود بمالید، به مدت یک شب صبر کنید و روز بعد بشویید.

  • چای سبز کیسه ای

چای سبز دارای خاصیت ترمیم و جوان سازی پوست می باشد. با توجه به این که هیچ مدرکی دال بر اثر گذاری چای سبز در کاهش خشکی اطراف چشم وجود ندارد، ولی استفاده از کیسه های چای سبز بر روی پوست می تواند از پف و خشکی در ناحیه چشم جلوگیری کند.

اول یک لیوان آب را بجوشانید، و بعد دو عدد کیسه چای سبز را به مدت چند دقیقه در آب داغ قرار داده، و آن ها را بیرون آورده، و اجازه دهید، تا خنک شوند. کیسه ها را به مدت 15-20 دقیقه روی پلک های خود قرار دهید، و در نهایت آن ها را برداشته، و آب خنکی را بر روی چشمان خود بپاشید. این راهکار را یک بار در روز انجام دهید.

  • گلیسیرین

گلیسیرین می تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد، و از خشکی آن جلوگیری کند. طبق یک مطالعه گلیسیرین حاوی کرمی می باشد، که در درمان خشکی آتوپیک تأثیر گذار می باشد.

شما می توانید مقداری گلیسیرین را بر روی پد پنبه ای ریخته، و بر روی چشم خود قرار دهید، و به مدت 5 دقیقه صبر کنید، و سپس پدها را بردارید، گلیسیرین را یک شب روی پوست خود بگذارید، و صبح روز بعد بشویید، و این کار را هر شب تکرار کنید.

  • گلاب

گلاب

گلاب به جوان سازی پوست کمک می کند، و همچنین خواص آرام بخشی و ضد التهابی نیز دارد. ممکن است، مانع از خشکی پوست نشود، ولی می تواند به حفظ آرامش و جوان سازی پوست کمک کند. سعی کنید گلاب را در خانه تهیه کنید، چون مزایای مصرف خانگی آن بیشتر از مصرف تجاری آن می باشد.

شما می توانید پدهای پنبه ای را درون گلاب خیس کنید، و سپس بر روی چشم های خود قرار دهید، به مدت 15-20 دقیقه صبر کرده، ریلکس بمانید، و بعد از آن پدها را بردارید، و هر شب قبل از خواب همین کار را تکرار کنید.

  • وازلین (ژل پترولیوم)

ژل پترولیوم به جلوگیری از کاهش رطوبت پوست و خشکی آن کمک می کند. با این حال به خاطر چرب بودن ممکن می باشد، که برای بعضی از افراد مناسب و خوشایند نباشد.

شما می توانید وازلین یا هر ژل پترولیوم دیگری را با نوک انگشت خود برداشته، آن را به آرامی در ناحیه ی چشم خود ماساژ دهید، و به مدت یک شب صبر کنید، و صبح روز بعد صورت خود را با آب ولرم شست و شو دهید، این روال را هر شب تکرار کنید.

  • آووکادو

آووکادو

روغن آووکادو برای پوست های خشک و آسیب دیده فوق العاده مغذی است. کاربرد موضعی آن سنتز کلاژن را در مطالعاتی روی موش ها افزایش داده است. این روغن ممکن است، به کاهش چین و چروک اطراف چشم کمک کند، و پالپ آووکادو در مطالعاتی روی موش ها خواص ترمیم زخم را سریعتر نشان داده است.
شما می توانید از آووکادو به دو طریق بهره ببرید:

اگر از روغن آووکادو استفاده می کنید، کافیست، مقداری از روغن را سر انگشتان خود ریخته، و به آرامی پوست اطراف چشم را با آن ماساژ دهید، و به مدت یک شب صبر کنید، و صبح روز بعد پوست خود را بشویید.

اگر از پالپ آووکادو استفاده می کنید، کافیست پالپ آن را به دور چشم تن بمالید، و به مدت 15-20 دقیقه صبر کنید، و سپس از یک دستمال مرطوب استفاده کنید، تا پالپ را از دور چشمان خود به آرامی پاک کرده، و سپس پوست را با آب ولرم شست و شو دهید، و این روال را روزی یک بار قبل از خواب تکرار کنید.

  • عسل

عسل

عسل برای بهبود و درمان بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گرفته است. عسل خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی دارد که با جلوگیری از کاهش رطوبت پوست آن را مرطوب نگه داشته، و خشکی را درمان می کند.

شما می توانید یک لایه بسیار نازک از عسل ارگانیک را بر روی پوست اطراف چشم خود بمالید، به مدت 15-20 دقیقه صبر کرده، و سپس با آب ولرم شست و شو دهید؛ در نهایت دور چشم تان را کرم مرطوب کننده مخصوص دور چشم بمالید، و این روال را هر شب تکرار کنید.

  • خیار

خیار اثر خنک کنندگی بر روی پوست دارد. زمانی که بر روی چشم قرار گیرد، تیرگی دور آن را کاهش می دهد، پوست را آبرسانی کرده، و التهاب را کاهش می دهد.

شما می توانید 4-5 عدد خیار را رنده کرده، و آب آن را استخراج کنید، آب خیار را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید، پدهای پنبه ای را درون آن بخیسانید، روی چشمان خود قرار دهید، به مدت 15-20 دقیقه صبر کنید، و پدهای پنبه ای را بردارید، و با آب سرد بشویید. این روش درمانی را هر شب تکرار کنید.

  • شیر

شیر اثر خنک کنندگی روی پوست دارد و باعث تغذیه و مرطوب شدن آن می شود. شیر همچنین حاوی اسید لاکتیک است و می تواند به بهبود پوست کمک کند و آن را صاف کند.

شما می توانید پدهای پنبه ای را به شیر آغشته و روی چشم تان قرار دهید، به مدت 20 دقیقه صبر کنید، پدها را بردارید، و چشمان خود را با آب سرد شست و شو دهید، و این کار را روزی یک بار تکرار کنید.

  • ماست

ماست غالباً در ماسک های صورت استفاده می شود، چون خواص مرطوب کنندگی دارد، و باعث روشن شدن پوست، آرامش و بهبود سطح رطوبت آن خواهد شد.

شما می توانید ماست را دور چشم خود بمالید، و مراقب باشید، داخل چشمتان نرود، و به مدت 10-15 دقیقه صبر کنید، و سپس با آب سرد شست و شو دهید، و این کار را هر روز تکرار کنید.

  • روغن زیتون

استفاده موضعی از روغن زیتون اثر ضد التهابی بر روی پوست دارد. آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهد، پوست را التیام بخشیده، و باعث ترمیم پوست خواهد شد.

شما می توانید روغن زیتون را به آرامی روی ناحیه اطراف چشم ماساژ دهید، به مدت یک شب صبر کنید، و صبح روز بعد با آب خنک شست و شو دهید، و این کار را هر شب تکرار کنید.

  • کرم شیر

کرم شیر میتواند به مرطوب نگه داشتن و جوان سازی پوست کمک کرده، و باعث می شود، تا پوست نرم و لطیف بماند.

شما می توانید کرم شیر را به آرامی در پوست اطراف چشم خود ماساژ دهید، و به مدت 15-20 دقیقه صبر کنید، و برای پاک کردن آن از یک دستمال نرم استفاده نمایید. این روال را روزی یک بار تکرار کنید.

نحوه پیشگیری از خشکی زیر چشم

همانند هر مشکل دیگری در خصوص خشکی دور چشم نیز پیشگیری بهتر از درمان می باشد. با رعایت نکات زیر می‌ توانید از خشکی پوست زیر چشم پیشگیری کنید.

  • با پوست خود ملایم باشید.

توجه داشته باشید، که ملایمت با پوست نکته ی بسیار مهمی می باشد، که متاسفانه بسیاری از افراد معمولی به آن توجه‌ ای ندارند. پوست نازک و حساس زیر چشم به هیچ عنوان نباید در معرض مالش یا خراش قرار بگیرد. هنگامی که صورت خود را می‌ شویید از یک شوینده یا اسکراب ملایم استفاده کنید، و با حرکات آرام و بدون ایجاد فشار پوست این ناحیه را تمیز کنید.

  • دوری از محصولات و مواد شیمیایی مضر

اگر از یک تکه پارچه یا ابزاری مخصوص جهت شست و شوی صورت خود استفاده می‌ کنید، مطمئن شوید، که جنس آن نرم و لطیف باشد. همین موضوع باعث جلوگیری از بروز التهاب یا آسیب دیدن پوست شما خواهد شد.

  • آرایش کردن

حتماً حواستان باشد، که به گونه‌ ای آرایش کنید، تا از ایجاد حساسیت بیشتر پوست و ایجاد التهاب در آن جلوگیری کنید. اگر پوستی خشک و حساس دارید، حتماً از بهترین نوع لوازم آرایشی استفاده کنید. برای انتخاب سایه چشم بهتر است، به سراغ انواع پودری آن بروید، چون در مقایسه با انواع کرمی پوست را کم تر تحریک کرده، و به راحتی قابل پاک سازی می باشند.

سعی کنید، از ریمل و خط چشم کمتر استفاده کنید، چون پوست ناحیه ی دور چشم بسیار نازک و حساس می باشد، و به راحتی مواد شیمیایی را به خود جذب خواهد کرد. استفاده از ریمل و خط چشم موجب ایجاد کشیدگی در پوست اطراف چشم شده، و در نتیجه باعث خشکی و سوزش پوست شما خواهد شد.

لوازم آرایشی خود را به صورت منظم عوض کنید، و به هیچ عنوان لوازم آرایشی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. تا حد امکان سعی کنید، از لوازم آرایشی کمتری در اطراف چشم استفاده کنید.

  • توجه به رژیم غذایی

جهت پیشگیری از خشکی پوست زیر چشم استفاده از یک رژیم غذایی که سرشار از مواد غذایی پروبیوتیک و آنتی‌ اکسیدان‌ ها می باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد غذایی ماست، کلم، کیوی، آجیل، تخم مرغ، ماهی و زردچوبه از جمله منابع عالی برای کمک به بهبود خشکی پوست چشم هستند.

روزانه 8 لیوان آب بنوشید، و میوه‌ ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها نظیر مارچوبه، بروکلی، کاهو، فلفل سبز، انگور، انبه، توت فرنگی، زرد آلو و گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

خشکی پوستی که ماه ها و یا سال ها ادامه پیدا خواهد کرد، خشکی مزمن پوستی می باشد، که می تواند از خاصیت ارتجاعی پوست شما کم کند، و باعث افتادگی آن شود. ترک های پوستی نیز ممکن است، باعث عفونت های پوستی شود. در صورتی که:

  • درمان هایی که انجام داده اید، طی یک هفته موثر تأثیری نذاشته باشد.
  • خشکی پوست شما بیشتر می شود.
  • پلک هایتان به مدت طولانی خشک مانده است.
  • علائم دیگری را به همراه خشکی پوست اطراف چشم خود تجربه می کنید.

حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.