راهکار های ساده برای درمان گردن درد و پیشگیری از آن در خانه

06/02/2022
درمان گردن درد
مشکل گردن درد می‌تواند دردناک باشد و در فعالیت‌های روزانه و هچنین در خواب شبانه شما اختلال ایجاد کند.با این حال راه های طبیعی و خانگی برای درمان و پیشگیری از این درد آزاردهنده وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
مجله والی
مجله والی

نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر در تمام طول روز می تواند باعث خستگی و کشیدگی بیش از حد عضلات اطراف مفاصل گردن شود. رانندگی برای مدت طولانی و همچنین نگاه کردن به تلفن هوشمند خود می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. و انجام این کار روزانه می تواند مفاصل گردن شما را افزایش داده و جابجا کند.

گردن درد  معمولاً زمانی ایجاد می شود که ماهیچه های شما در طول زمان به دلیل وضعیت نامناسب یا استفاده نادرست ضعیف شوند.وقتی عضلات گردن شما ضعیف می شوند و سعی می کنید سر خود را بچرخانید، مفصل دیگر به نرمی حرکت نمی کند زیرا اکنون در جای خود قرار ندارد.آنوقت شما بلافاصله درد خواهید داشت و بدنتان دچار اسپاسم محافظ می‌شود. بدن شما نمی‌خواهد که بیشتر آسیب ببینید، بنابراین به هم می‌چسبد و باعث می‌شود که احساس کنید حتی نمی‌توانید حرکت کنید.

با این مقاله سلامت از مجله والی همراه باشید تا با علل گردن درد و روش های درمان و پیشگیری از آن آشنا شوید.

علائم گردن درد

درمان خانگی گردن درد عصبی

علل دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سفتی و اسپاسم عضلات
  • قرار گرفتن در وضعیت بد
  • ناتوانی در تکان دادن سر
  • سردرد
  • سخت شدن چرخش گردن
  • درد تیز و شدید در یک ناحیه
  • سوزش کلی در گردن
  • ناتوانی در بلند کردن اجسام
  • نارسایی روده 

علت های اصلی گردن درد

درمان گردن درد درخانه

یکی از اندام های انعطاف پذیر بدن، گردن است که وظیفه آن تحمل وزن سر بوده و از این رو در صورت محدود بودن حرکات مستعد وارد شدن آسیب ها و درد هایی می شود.برخی از علل گردن درد عبارتند از:

1.سفت شدن عضلات

سفت شدن گردن و عضلات آن می تواند نتیجه نشستن طولانی مدت پای کامپیوتر یا گوشی های هوشمد باشد.نباید بیش از حد از گردن کار کشید در نتیجه با کاهش ساعات مطالعه و زودتر رفتن به رختخواب به گردن خود استراحت دهید.

2.درد مفصل ها

مفصل هایی در گردن وجود دارند که ممکن به دلیل است عوامل مختلفی تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه فرد با گردن درد روبرو می شود .

3.فشار عصبی

عصب گردن شما ممکن است تحت تاثیر انشعابات استخوانی و عصب ها قرار بگیرد و از سمت ستون فقرات به گردن شما درد هایی وارد شود.

4.آسیب دیدگی

در قسمت های جلو و پشت گردن ممکن است این آسیب دیدگی ها رخ دهند.

5.بیماری ها

گردن درد می تواند به دلیل بیماری هایی از جمله رماتیسم مفصلی، مننژیت یا سرطان نیز رخ دهند.

روش های پیشگیری از گردن درد

در بسیاری از مواقع، می توانید با تغییراتی در سبک زندگی از سفت شدن گردن یا گردن درد جلوگیری کنید. پیشگیری همچنین ممکن است به معنای ترک برخی عادات بد مانند وضعیت بدنی نامناسب باشد. علاوه بر این، ورزش منظم می تواند ماهیچه های شما را تقویت کند و آنها را کمتر تحت فشار قرار دهد.

  • ترک سیگار

سیگار نکشیدن یا ترک سیگار می تواند به پیشگیری از گردن درد کمک کند. ترک می تواند دشوار باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا برنامه ای برای ترک سیگار ایجاد کنید که برای شما مناسب است.

علت گردن چیسست

  • تنظیم میز، صندلی و کامپیوتر 

بسیاری از مردم هر روز هشت ساعت پشت میز کامپیوتر کار می کنند. این امر می تواند باعث گردن درد یا سایر بیماری ها شود. در اینجا چند راه برای جلوگیری از سفت شدن گردن در محل کار آورده شده است:

صندلی خود را در حالتی راحت قرار دهید که پاهایتان صاف روی زمین باشد و زانوهایتان کمی پایین تر از باسنتان باشد.
رایانه خود را طوری تنظیم کنید که در سطح چشم قرار گیرد.

درمان خانگی گردن درد عصبی

  • برای کشش بایستید و هر ساعت حرکت کنید.

توقف دوره ای کشش یک راه عالی برای کمک به جلوگیری از سفت شدن گردن است. کشش ها عبارتند از:

شانه های خود را به جلو و عقب بچرخانید.
تیغه های شانه خود را چندین بار به هم فشار دهید.
به آرامی گوش خود را در هر طرف به سمت شانه خود حرکت دهید.
به آرامی سر خود را از این طرف به سمت دیگر بچرخانید.

  • وضعیت خواب خود را تغییر دهید

موقعیتی که در شب می خوابید نیز می تواند بر گردن شما تأثیر بگذارد. به پهلو یا به پشت خوابیدن نسبت به خوابیدن روی شکم فشار کمتری به گردن شما وارد می کند. وقتی روی شکم می خوابید، گردن خود را مجبور می کنید برای مدت طولانی فشار بیاورد و این می تواند باعث درد و سفتی شود.

رفع گردن درد فوری

  • مدت زمان نگاه کردن به گوشی هوشمند را محدود کنید

نگاه مداوم به تلفن، عضلات گردن شما را می کشد و فشار مداومی بر آنها وارد می کند. اگر مجبورید اغلب از گوشی هوشمند خود استفاده کنید، برخی از این نکات را برای کاهش فشار گردن خود امتحان کنید:

گوشی خود را در سطح چشم نگه دارید.
گوشی خود را بین شانه و گوش خود قرار ندهید.
از هدفون استفاده کنید.

رفع گردن درد خانگی

  • برای مدت طولانی در یک زمان رانندگی نکنید

درست مانند نشستن پشت میز در تمام طول روز، نشستن پشت فرمان خودرو نیز می تواند بر گردن شما تأثیر بگذارد. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی رانندگی کنید، در اینجا چند نکته برای جلوگیری از سفت شدن گردن آورده شده است.

درمان گردن درد در خانه

برای دلایل جزئی و رایج گردن درد، این درمان های ساده را امتحان کنید:

  • استفاده از گرما یا یخ

رفع گردن درد در خانه

48 تا 72 ساعت اول از یخ استفاده کنید، سپس از گرما استفاده کنید.منظور از گرما استفاده از دوش آب گرم، کمپرس گرم یا پد گرم کننده می باشد.مطمئن شوید که برای جلوگیری از آسیب های پوستی با یک پد گرم کننده یا کیسه یخ به خواب نروید.

  • مصرف مسکن ها

رفع گردن درد با ورزش

پزشکان ایبوپروفن یا استامینوفن را توصیه می کنند.

  • ماساژ ملایم

رفع گردن درد با ماساژ

یک راهکار و ایده عالی، استفاده از ماساژ می باشد.اگر درد شما خیلی جدی است که باید نزد فرد متخصص بروید در غیر این صورت می توانید از یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید.از فردی که شما را ماساژ می دهد بخواهید ابتدا  ماهیچه دچار گرفتگی را به آرامی بمالد و کمی آن را فشار دهد.اگر موثر واقع نبود، باید ماهیچه را مدت کمی در دستش بگیرد تا شاید درد این ناحیه از بین برود.

  • استفاده از تشک یا بالشت مناسب

سعی کنید روی یک تشک سفت بدون بالش یا با بالش مخصوص گردن بخوابید.

  • مصرف کم مایعات

درمان گردن درد از نظر طب سنتی

مصرف ناکافی مایعات می توانند دلیل اصلی بسیاری از  اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی باشند.پس پیشنهاد می کنیم  به طور منظم آب بنوشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

رفع گردن درد شدید

اگر گردن درد با فعالیت های روزانه منظم شما تداخل دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. دلایل دیگری که باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید عبارتند از:

  1. درد پس از جراحت یا برخورد اتومبیل
  2. دردی که در بازوها یا پاهای شما پخش می شود
  3. ضعف در بازوها، دست‌ها یا پاها
  4. سردرد همراه با درد

این علائم اضافی می‌تواند نشانه‌ای از آسیب جدی‌تر به گردن شما باشد، مانند فتق دیسک، فشار دادن عصب، برآمدگی دیسک یا آرتریت.

مطالب مرتبط: