راهنمای پرورش حلزون و درآمدزایی از آن با درآمدی ماهانه 30 میلیون تومان

13/03/2022
میزان درآمد پرورش حلزون
در این مطلب قصد داریم به شما نکات پرورش حلزون را ارائه داده و روش های پرورش آن را به شما آموزش دهیم و شما را یکی از سودآورترین شغل های آشنا نماییم.
مجله والی
مجله والی

همان طور که می دانید حلزون یکی از موجودات شگفت انگیز است که می تواند بسیار سود آور باشد و علاوه بر سود آور بودن می تواند اغلب مردم دنیا به دلیل خاصیت آن مشتاق هستند که از ان استفاده کنند . توصیه می شود که پیش از انکه روی به پرورش حلزون آورده و از آن درآمد زایی نمایید ابتدا درامدزایی در از آن را در مقیاس زیاد دربازار های محلی و عرضه کننده حلزون بسنجید و حتما قوانین و نکات مربوط به آن را یاد داشته باشید. در این مطلب ما قصد داریم تا شما در این زمینه راهنمایی کنیم و نکات مهمی را در زمینه ی پرورش حلزون و میزان درآمد آن به شما خاطر نشان شویم پس با ما در این مطلب اقتصاد در مجله والی همراه باشید .

آشنایی با پرورش حلزون

هزینه پرورش حلزون

به طور کلی حلزون نوعی نرم تن بوده که در رده نرم تننان شکم پایین می باشد و به دلیل انکه تمام قسمت های زیزین بدن آن ها به جر پاهایشان نرم بوده و بدون مهره می باشددر نتیجه جزوه این دسته قرار میگیرند . زیست شناسان تاکنون از بیش از 30 هزار گونه حلزون را شناسانایی کرده اند و اکثریت ان ها در باغ ها و اب های شیرین زندگی میکنند و جالب است بدانید این موجودات از انواع گیاهان مختلف تغذیه می کنند . و در واقع بدن ان ها دارای قسمت هاییی است که از جمله : سر آن ها که دارای یک جفت بازوی حسی می باشد و یک پای شکمی و پهن و عضلانی دارند که که توسط آن عمل خزیدن را انجام میدهند و در نهایت یک توده احشایی پشتی و بندی مانند دارند که بیشتر اندام های داخلی این موجود در درون این توده قرار گرفته است . 

جالب است بدانید که حلزون ها معمولا صدف دارند اما برخی از ان نیز بدون صدف بوده و هنچنین چشم های آن ها بر روی شاخک های آن ها قرار دارد و به طور کلی مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی است و آن را به عنوان عضو شنا به کار می برد.

اصول پرورش و نگهداری حلزون

پرورش خانگی حلزون

در واقع نگهداری حلزون اصلا کار دشواری نبوده و برخلاف باور تمام عموم این کار بسیار اسان می باشد . این حیوان معمولا در طبیعت 10 سال عمر می کند ولی در محیط قفس تنها می تواند 3 الی 7 سال زندگی می کند البته که حلزون های بومی می تواندد حدود 15 سال نیز عمر نمایند . این حیوانات بسیار بی خطر بوده و به ندت پیش می آید که دچار بیماری شوند و همچنین اگر بیمار شوند علائم بیماری انها خودشان را به سرعت نشان داده و شما وقت کافی خواهید داشت تا برای درمان آن ها کاری انجام دهید . توجه داشته باشید که برای نگهداری حلزون لازم است که به ان بسیار توجه نمایید زیرا بدون توجه کردن به انها باعث میشوید تا آنها عمر خود را به سرعت از دست بدهند و بمیرند . همچنینی پرورش حلزون نیاز به شرایط و ابزار خاصی دارید به عنوان مثال ایجاد لوکیشن طبیعی همراه با هایگرومتر شما نیازمند یک دستگاه اندازه گیری میزان رطوبت دارید همچنین تمبرومتر، دستگاه اندازه گیری دما ی هوا، وزنه و دستگاه اندازه گیری سایز حلزون ها، خاک مرطوب ، نور کافی و.. از جمله ابزار هایی هستند که به شما کمک می کند شرایط لازم برای نگهداری حلزون را ایجاد کنید . 

تغذیه حلزون ها

پرورش حلزون در شیراز

به طور کلی حلزون ها برای تجزیه غذا دارای هزاران ساختار دندان میکروسکوپی بر روی زبان تسمه مانندشان دارند که با آن سوهانک یا رادولا می گویند . در واقع رادولا به صورت سوهان عمل کرده و غذا را برای حلزون های گرنسنه به قطعات بسیار کوچک تبدیل میکند حال بهتر است بدانید که معمولا حلزون ها گیاهان خوار می باشد و در اصل از سبلزیجاتی مانند برگ ها، ساقه ها و گل های تغذیه میکنند . اما با این حال ممکن است برخی از انها از گون ها بزرگ تر بوده و شکارچی حیوانا باشند این حلزون ها گوشت خوار بوده . 

حلزون ها اغلب دارند اندازه نسبتا کوچکی بوده و دارای حرکتی آهسته می باشند و اغلب توسط بسیاری از حیوانت از جمله دوزستان همچون قورباغه، وزغ و.. شکار می شوند و علاوه بر این برخی از حلزون هایی که در کنار دریا زندگی می کنند شکار ماهی ها می شوند.

مکان و شرایط زندگی حلزون ها

پرورش حلزون آفریقایی

مکانی که برای نگهداری حلزون در نظر میگیرید باید دارای آب و هوایی مناسب باشد این بازه دمایی باید در حدود 15 الی 25 درجه سانتی گراد باشد همچنین رطوبت محیط باید حدود 75 الی 95 درصد باشد . خاک مناسب برای نگهداری حلزون به هیچ عنوان نباید از مقدار زیادی رس و شن و ماسه تشکیل شده باشد زیرا باعث می شود تا حلزون ها صدمه دیده و بمیرند . اگر حلزون ها در شرایط نامناسب پرورش یابند به تدریج صدفشان کوچک شده و یا از بین میرود . رشد این موجودات در این شرایط باعث بازشدگی شده و توده احشایی تا حدودی و حتی به طور کامل به جایگاه نوزادی خود برمیگردد . اغلب حلزون های ساکن خشکی برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق باید در نقاط مرطوب  زندگی کنند . این موجودات اغل در طول تاریکی از جایگاه خود خارج شده و ازگیاهان اطراف  خود تغذیه میکنند در نتیجه خسارت زیادی به محیط وارد می کنند. 

  • دشمنان حلزون ها

فیلم پرورش حلزون

بهتر است این نکته را بدانید که حلزون ها در طبیعت دشمنان زیادی داند از جمله دشمنان آنها سوسک ها، مار ها، وزغ ها، قورباغه ها، لاک پشت ها و پرندگانی همچون مانند مرغ، اردک، غازو.. می باشد در نتیجه باید در مقابل این حیوانات مراقب های لازم را انجام دهند. 

بازار اقتصادی حلزون ها

پرورش حلزون در ایران

همان طور که می دانید حلزون در محیط کشور ما به طور کلی مصرف شخصی ندارد به همین دلیل باید هدف بازار را از پرورش این موجود بی آزار کشف نمایید و یا برای صادرات آن که بسیاری از کشور ها خواهان آن می باشند می توانید خودتان یک نوع مصرف را ایجاد نمایید به عنوان مثال : 

  • پرورش حلزون به عنوان مصرف برای خوارک زالو پرورش زالو
  • فروش به عنوان حیوان خانگی
  • برای ترمیم و جوان سازی پوست در آرایشگاه و مطب های طب سنتی
  • استحصال مواد تولیدی توسط حلزون

دلایل پرورش و تولید حلزون

پرورش حلزون در تهران

  • پرورش حلزون خوراکی

  1. گوشت حلزون یکی از انواع گوشت ها مغذی بوده زیرا دارای میزان بالایی پروتئین، آهن بوده و چربی پایین آن و آمینو اسیدهای کامل آن، برای بدن انسان نیاز بوده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
  2. تخم های حلزون که اغلب بعنوان یکی دیگر از غذاهای لذیذ می توان نام برد و از جمله غذا های گران قیمت می باشد . 
  3. حلزون داخل ایران به عنوان خوراکی هیچ گون استفاده ای ندارد و اغلب حلزون به عنوان خوراکی به کشور های اروپایی صادر شود.

پرورش حلزون طبی و آرایشی

  1. تولید کرم حلزون و یا استفاده از آن در طب سنتی به منظور جوانسازی و روشنایی پوست
  2. با اینکه استفاده از کرم های حلزون در یک دهه گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است، اما استفاده از حلزون زنده شیوه تازه نوینی می باشد که راه خود را به سالن های زیبایی ژاپن باز کرده است.

طرح توجیهی پرورش و تولید حلزون 

پرورش حلزون طبی

جدول خلاصه مالی طرح توجیهی
موضوع طرح توجیهی پرورش و تولید حلزون
دستگاه صادرکننده مجوز سازمان جهاد کشاورزی
ظرفیت تولید 140,000   عدد
سرمایه کل مورد نیاز 6,215    میلیون ریال (معادل 621 میلیون و 500 هزار تومان)
میزان سرمایه ثابت 5,982    میلیون ریال (معاذل 598 میلیون و 200 هزار تومان)
سرمايه در گردش 233    میلیون ریال (معادل 23 میلیون و 300 هزار تومان)
سرمایه موردنیاز خرید تجهیزات تولید 263    میلیون ریال (معادل 26 میلیون و 300 هزار تومان)
ارزش فروش محصولات سالانه طرح 9,100    میلیون ریال (معادل 910 میلیون تومان)
زمین 120   مترمربع
تعداد پرسنل ستادی و اجرایی 4   نفر
هزینه­ های قبل از بهره­ برداری طرح 315    میلیون ریال (معادل 31 میلیون و 500 هزار تومان)
هزینه­ های سوخت، آب شرب، برق و … 81   میلیون ریال (معادل 8 میلیون و 100 هزار تومان)
میزان حقوق سالانه پرسنل طرح 1,776   میلیون ریال (معادل 177 میلیون و 600 هزار تومان)
ضریب ميزان ارائه خدمات در نقطه سربسر 27   درصد
نسبت سود خالص به ارزش فروش 48   درصد
نرخ برگشت سرمایه 70   درصد
دوره برگشت سرمایه 1/4   سال
سرانه ارزش فروش محصولات تولیدی 2,275   میلیون ریال (معادل 227 میلیون , 500 هزار تومان)
سرانه سرمایه ثابت 1,495   میلیون ریال (معادل 149 میلیون و 500 هزار تومان)
سرانه سرمایه­ گذاری کل 1,554   میلیون ریال (معادل 155 میلیون و 400 هزار تومان)
نسبت سود خالص به سرمایه ثابت 73  درصد
مقدار NPV 8,976   میلیون ریال (معادل 897 میلیون و 600 هزار تومان)
مقدار NPV/I 87   درصد
میزان IRR در حالت عادی 103   درصد
میزان IRR در حالت بدبینانه 74   درصد

توجیه اقتصادی پرورش حلزون

نکاتی درباره پرورش حلزون و درامد زایی از آن

حلزون به دلیل داشتن مزایایی از جمله مقاوت بالا در برابر بیماری و نیاز به تجهیزات و امکانات محدود برای نگهداری دارد و همین ویزگی های سبب شده که پرورش این آن هزینه پایینی داشته و در درآمدزایی بالایی دارد بدین ترتیب پرورش حلزون از منظر پرورش محدود و یا پرورش در سطح وسیع و صنعتی از جنبه اقتصادی بسیار مطلوب بوده است . 

ميزان سرمايه ای که بايستی توسط سرمايه گذاران تامين گردد
ميزان سرمايه ای که بايستی توسط سرمايه گذاران
تامين گردد (میلیون ریال)
میزان وام تعلق گرفته به سرمایه کل طرح
(میلیون ریال)
1,243 4,972
نرخ کارمزد سالانه وام دریافتی (میلیون ریال) ضریب تخصیص وام به طرح (درصد)
20 80

پرورش حلزون

کلام اخر

توجه داشته باشید که استفاده از حلزون به خصوص حلزون تراپی بسیار در کشور های اروپایی رایج نیست اما به نظر میرسد که زیبایی پسندان و کسانی که بدنبال جوان سازی و زیبایی می باشند در اروپا از این قافله عقب نماده و می توانید در این راه پیشگام شوید. به طور کلی حلزون ها را به صورت تازه، یخ زده و یا پخته به فروش می رسانند و بازار اصلی ان ها نیز هتل ها و رستوران ها می باشد زیرا مصرف این حیوان به عنوان خوراکی در این چند دهه گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته و جالب است بدانید بیشتر آنها در کشور انگستان صادر می شود همچنین لازم است تا بدانید از جمله بزرگ ترین صادر کنندگان حلزون کشور های لهستان، یونان، الجزایر و ترکیه می باشد.