معرفی گیاهان مقاوم برای محل کار

08/02/2022
گیاهان آپارتمانی مقاوم برای محل کار
گذراندن ساعات زیادی از روز در محل کار و در محیطی بسته می‌ تواند به‌ شدت بر روحیه ی افرادی که عاشق فضای بیرون می باشد، اثر منفی خواهد گذاشت. با قرار دادن چند گلدان از گیاهان مختلف خواهید توانست حس کمبود طبیعت را برطرف و بهره وری و حس رضایت شغلی بیشتری داشته باشید.
مجله والی
مجله والی

این گیاهان می توانند رطوبت محیط اطراف شما را کمی افزایش دهند، سم ها را از بین ببرند، و حتی باعث زیباتر و شیک شدن محیط کاری شما خواهد شد. ممکن است، بعضی از افراد تجربه ی زیادی در نگهداری از گیاهان را ندارد، ممکن است، باعث از بین رفتن آن ها شوند. ولی جای نگران نیست، در این مطلب از مجله والی به شما بهترین گیاهان برای محل کار را به شما معرفی کنیم، که شرایط نگهداری از آن ها هم آسان می باشد. 

اگر به‌ دنبال ایجاد آرامش و تغییر مثبت در محل کار خود هستید، با ما همراه باشید.

سانسوریا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

سانسوریا

سانسوریا با نام های دیگری گیاه ماری، شمشیری، زبان مادر شوهر هم شناخته شده است. این گیاه جزو بهترین گیاهان برای محل کار می باشد. این گیاه بسیار مقاومی می باشد، و یکی از بهترین گزینه‌ ها برای تازه‌کار ها در این زمینه محسوب می شود. این گیاه قادر است، تا ۱ ماه بدون آب و در نور کم دوام بیاورد.

برگ‌ های این گیاه به صورت شمشیری و کشیده می باشد، و همین موضوع باعث می شود، تا ظاهر زیبایی را به محل کار شما ببخشد. بعضی از گونه‌ های سانسوریا بسیار بلند می‌ شوند، پس اگر محدودیت جا دارید، به‌ دنبال گونه‌ های کوتاه‌ تر مثل سوپربا یا ویتنی باشید.

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی با برگ‌ های کرکی‌ اش یکی از محبوب ترینگیاهان میان طرف‌ داران گیاهان گل‌ دار می باشد. بنفشه آفریقایی با رطوبت و دمای متوسط سازگاری دارد، ولی حواستان باشد، که مقدار کافی نور برای گل‌ دهی گیاه لازم می باشد. این گیاه حساسیت زیادی به دریافت نور مستقیم خورشید ندارد. لامپ‌ های فلورسنت که با فاصلهٔ مناسب به‌ صورت مستقیم بالای گلدان قرار می‌ گیرد، می تواند به گل‌ دهی گیاه کمک کند. این بنفشه‌ ها مینیاتوری و کوچک‌ اند. قطر کل گیاه کم تر از 15 سانتی‌ متر است. این گیاه برای محیط هایی که فضای کوچک دارند، بسیار مناسب می باشند.

پاپیتال

پاپیتال

پاپیتال با نام های دیگر مانند پیچک یا عشقهٔ معمولی در بین مردم شناخته شده اند، و یکی از بهترین گیاهان برای محل کار محسوب می‌ شوند. شاخه‌ های دنباله‌ دار پاپیتال می تواند ظاهر بهتری را به چهار گوشه خسته‌ کننده میز شما ببخشد. این گیاه برای رشد در محیط داخلی به نور و آب متوسط احتیاج دارد. اگر رشد پیچک زیاد بود، آن را با نخ و طناب در جای مناسب ببندید، و ظاهر دلپذیری به محیط ببخشید.

نام علمی این گیاه هدرا هلیکس می باشد، که دارای گونه‌ های متنوعی می باشد. سیلور دالر و ریپل زرد رگه‌ های طلایی و خاکستری دارند. اگر فضای بزرگی ندارید، به‌ دنبال گونه‌ های کوتاه مثل پیکسی‌ دیکسی باشید. اگر از طرف‌ داران شاخ‌ و برگ‌ های پیچیده هستید، گونه‌ های عشقه با برگ‌ های طوق‌ دار مثل کرلی لاکس یا مانداس کرستد را تهیه کنید.

زامیفولیا

زامیفولیا

زامیفولیا دارای ساقه‌ هایی ضخیم و ریشه‌ متراکم و غده‌ ای زامیفولیا آب زیادی را می توانند در خود نگه دارند و شما را از آبیاری روزانه این گیاه بی‌ نیاز کند.

به این گیاه افرادی علاقمند هستند، که تجربه ی خاصی در نگهداری از گل‌ و گیاه ندارند. این گیاه می تواند در نور کم نیز دوام بیاورد، مخصوصاً برای روزهای تاریک زمستان مناسب است. چراغ‌ های فلورسنت نیز پاسخ‌ گوی نیاز زامیفولیا به نور هستند. شاید تا همین جای کار به‌ نظرتان این گیاه عالی باشد، اما از عالی هم بهتر است. زامیفولیا به کود شیمیایی کمی احتیاج دارد، و خیلی کم دچار آفت می‌ شود. در نتیجه این گیاه تقریباً جزو گیاهان بی‌ دردسری می باشد.

آلوئه‌ ورا

آلوئه‌ ورا

گیاهان آلوئه‌ ورا دارای خاصیت تصفیه‌ کنندگی هوا دارد. ژل های موجود درون ساقه‌ های این گیاه دارای خواص درمانی می باشد. بهتر می باشد، آلوئه‌ ورا را در نزدیکی پنجره قرار دهید، و هر 2 هفته یک بار به آن آب دهید. این گیاه را در خاک مخلوط مخصوص کاکتوس با زهکشی مناسب بکارید.

فیلودندرون

فیلودندرون

مهم نیست، محل کار شما غرق در نور طبیعی باشد، یا کنج اتاق را برای گیاه‌ خود در نظر بگیرید. فیلودندرون احتیاج به مراقبت خاصی ندارد. برگ‌ های سبز درخشان و بالا رونده‌ ی این گیاه به محیط کار شما نشاط می‌ بخشد. فیلودندرون در گلدان‌ های آویز نیز دارای ظاهر جذابی می باشد، و به تصفیه ی هوا کمک می‌ کند، و محیطی سالم و زیبا برای‌ شما ایجاد خواهد کرد. غبار پاشی با اسپری آب و حفظ رطوبت گیاه را به هیچ عنوان فراموش نکنید. همچنین می‌ توانید از گلدان‌ های خود آبیار برای نگهداری از فیلودندرون استفاده کنید.

گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاه هوازی تیلاندسیا

برای پرورش تیلاندسیا یا دیگر گونه‌ های گیاهان هوازی بی‌ نیاز از خاک بهتر می باشد، روش خلاقانه‌ ای در نظر بگیرید. می‌ توانید گیاه هوازی مد نظر خود را با استفاده از نخ ماهی گیری روی تکه‌ ای چوب قرار دهید، و یا یک گلدان تراریوم کوچک را با انواع گیاهان هوازی پر کنید. حتی می‌ توانید تیلاندسیا را روی قفسه یا یک ظرف غیر معمول مثل فنجان چای نگه دارید.

هر 2 یا 3 روز یک بار گیاه را با اسپری آب غبار پاشی کنید. تیلاندسیا احتیاج به نور زیادی نیاز ندارد، ولی احتمال گل‌ دهی گیاهانی که در معرض نور بیشتری قرار می‌ گیرند، نیز بیشتر خواهد بود. گردش هوای مناسب نیز به داشتن گیاه هوازی سالم و شاداب کمک می‌ کند.

اگزالیس

اگزالیس

اگزالیس تحت عنوان های دیگری اعم از گل پروانه‌ ای یا شبدر زینتی نیز در بین مردم شناخته شده اند. این گیاه با رنگ بنفشی که دارد می‌ تواند به‌ کلی حال‌ و هوای محیط کار شم را عوض کند. این گیاه رطوبت کم و نور مناسب را دوست دارد. بهتر می باشد، گلدان را در جایی قرار دهید، که نور به‌ طور مستقیم به آن نتابد؛ در غیر این صورت برگ‌ های اگزالیس رو به سبزی می‌ روند.

بگونیا رکس

بگونیا رکس

بگونیا دارای گونه‌ های مختلفی می باشد، به همین خاطر می تواند چشم‌ انداز زیبایی به محل کار شما ببخشد. شاخ‌ و برگ‌ های این گیاه در رنگ‌ های متفاوت در رگه‌ ها، لکه‌ ها و حتی نقش‌ های چرخان به رنگ‌ های نقره‌ ای، بنفش، قرمز و سبز یافت می‌ شود.

بگونیا رکس با نور کم سازگار می باشد، ولی برای رشد بیشتر احتیاج به رطوبت کافی دارند.

بامبو خوش‌ شانس

بامبو خوش‌ شانس

این گیاه جزو یکی از جالب‌ ترین گیاهان برای محل کار می باشد، که می تواند انرژی منفی را از شما دور می کند. بامبو عاشق نور کم و غیرمستقیم خورشید می باشد، و می‌ توان آن را هم در خاک و هم در آب پرورش داد. احتمالا در گل‌ فروشی دیده‌ اید، که ساقه‌ های بامبو خوش‌ شانس را به فرم‌ ها و اشکال مختلف مانند قلب یا طرح‌ های تودرتو در آورده‌ اند.

پتوس

پتوس

گیاه پتوس از خانواده گل‌ شیپوریان و یک گیاه همیشه‌ سبز می باشد. برگ‌ های پتوس یا پوتوس بزرگ‌ اند، و برخی مواقع به‌ شکل قلب می باشند، و در رنگ‌ ها و شکل‌ های متفاوتی یافت می‌ شوند.

این گیاه سازگاری مناسبی با محیط داخلی و نور کم دارد. این گیاه زیبا و بالا رونده ظاهر بسیار دلپذیری به محیط کار شما می‌ بخشد.

آگلونما

آگلونما

آگلونما در فارسی با نام نخشید و در انگلیسی با نام گیاه چینی همیشه‌ سبز نیز شناخته شده است. این گیاه به‌ خاطر رنگ برگ‌ های که لکه‌ هایی از سبز تیره، نقره‌ ای یا قرمز دارد، دارای محبوبیت زیادی می باشد. زیستگاه آگلونما در جنوب شرق آسیاست. گل‌ های سفید این گیاه در تابستان شکوفا می‌ شوند، و به نور غیرمستقیم، محیط گرم و رطوبت احتیاج دارد.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین (انجیر برگ‌ریز) یکی از گیاهان تطبیق‌ پذیر می باشد، که می تواند ظاهر جذابی به محیط اطراف خود ببخشد. فیکوس بنجامین به‌ صورت وحشی در جنگل‌ های هند، جنوب آسیا و شمال استرالیا می‌ روید، ولی با این‌ حال، با محیط‌ های داخلی نیز سازگار می باشد. باد سرد از درب یا پنجره به گیاه آسیب می‌ زند. نور کم تا متوسط غیرمستقیم گرمای زیاد و خاک همیشه خیس برای فیکوس بنجامین دلپذیر است.

آناناسیان

آناناسیان

گیاه آناناسیان جزو یکی از بهترین گیاهان برای محل کار می باشد، که در قسمت پذیرش یا در امتداد راهروهای اداره است. ممکن است، آناناسیان برای گل‌ دهی در ابتدا به مراقبت بیشتری احتیاج داشته باشد، چون به زمان بیشتری احتیاج دارد، ولی زمانی که این گیاه گل داد، جدا از آبیاری هرازگاهی احتیاج به مراقبت ویژه‌ ای ندارد. این گیاه به کود نیاز ندارد. فقط کافی است، هرازگاهی به آن سر بزنید، و آن ها را آبیاری کنید.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم (گل چمچه‌ ای یا برگ‌ قاشقی) نیز شناخته می‌ شود. برگ‌ های این گیاه سبز براق و پهن می باشد، و معمولاً در تابستان گل‌ های آن روی سنبله سفید استوانه‌ ای می‌روید. این گیاه احتیاج به نور کمی دارد، به همین خاطر دارای محبوبیت زیادی می باشد. اگر گاهی گیاه‌ شما بیش از حد آبیاری کنید، اسپاتی فیلوم شما را می‌ بخشد، و به زندگی خودش ادامه می‌ دهد.

اسپاتی فیلوم علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، خاصیت تصفیه ی هوا و سم‌ زدایی نیز دارد. می‌ توانید گلدان‌ تان را گوشه ی میز قرار دهید، اما آبیاری منظم و حفظ رطوبت خاک با زهکشی مناسب را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

دراسنا

دراسنا

دراسنا یکی از مقاوم‌ ترین و بهترین گیاهان برای محل کار می باشد، که دارای خاصیت از بین بردن سموم محیط اطرافش را دارد. هم چنین نگهداری از دراسنا نیز راحت می باشد، و در محیط‌ های خشک مقاوم می باشد. سیستم سر سخت ریشهٔ گیاه، آن را در برابر پژمرده شدن محافظت می‌ کند. این گیاه جدا از داشتن ظاهر تنومند و محکم، برگ‌ هایی باریک و گاهی چند رنگ دارد، که زیبایی خاصی به محیط کار شما می‌ بخشد.

گیاه یشم

گیاه یشم

گیاه یشم با نام علمی Crassula ovata که با نام‌ های درخت دوستی، درخت شانس و یا درخت پول هم شناخته می‌ شود. این گیاه دارای مقاومت بالایی می باشد، که در محیط‌ های داخلی نامساعد از خود نشان داده است، از بهترین گیاهان برای محل کار خواهد بود. برگ‌ های تیرهٔ این گیاه  احتیاج به نور زیادی ندارند.

کالانکوئه

کالانکوئه

این گیاه گل‌ دار ظاهر زیبایی به محل کار شما می‌ بخشد. کالانکوئه دارای گل‌ هایی به رنگ‌ های مختلف می باشد، که در دمای گرم ظاهر می‌ شوند. گلدان‌ تان را در محلی قرار دهید، که نور مناسبی به گیاه برسد. پنجره‌ های جنوبی یا غربی برای کالانکوئه ایدئال خواهد بود.

کاهوی آبی

کاهوی آبی

کاهوی آبی یک گیاه آبزی زینتی می باشد. می‌ توانید این گیاه را در یک گلدان شیشه‌ ای یا روی یک سینی قرار دهید، که با سنگ‌ ریزه پوشانده شده است. می‌ توانید مقداری خاک یا ماسهٔ مرطوب در آب این گیاه قرار دهید. کاهوی آبی محیط سایه‌ دار را به نور مستقیم ترجیح می‌ دهد.

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی گیاه بسیار مقاومی می باشد، که در برابر شرایط نامساعد محل کار یا خانه دوام می‌ آورد. اگر به‌ دنبال گیاهی برای تصفیهٔ هوا هستید، حتما یک گلدان گیاه عنکبوتی تهیه کنید. آبیاری متوسط و غبارپاشی در فصل های گرم را فراموش نکنید. گلدان را در جایی قرار دهید، که نور غیرمستقیم کم تا متوسط به آن بتابد.

سرخس برگ‌ شمشیری

سرخس برگ‌ شمشیری

سرخس برگ‌ شمشیری دارای برگ‌ های پهن و پرپشت می باشد، و در بین افرادی که عاشق گل و گیاه هستند، محوبیت زیادی دارند. می‌ توانید سرخس را نیز در گل‌ دان‌ های آویز بکارید. هرگاه خاک گلدان خشک بود، آبیاری‌ اش کنید. نور متوسط غیرمستقیم برای سرخس بسیار مناسب می باشد.

گیاه شویدی

گیاه شویدی

گیاه شویدی (مارچوبه زینتی) گیاهی می باشد، که عاشق محیط های گرم می‌ باشد، احتیاجی به مراقبت خاصی ندارد. آبیاری منظم و دریافت نور غیرمستقیم برای گیاه شویدی کافی خواهد بود.

کاکتوس

کاکتوس

زمانی که همه‌ چیز خراب می‌ شود، می‌ توان به انواع کاکتوس اعتماد کرد. کاکتوس‌ ها از جمله گیاهانی می باشند، که بدون مراقبت خاصی به رشد خود ادامه دهند. کاکتوس می‌ تواند مقدار زیادی آب در خود نگه دارد. همین موضوع نگهداری از آن را حتی برای فراموش کارترین افراد هم آسان می‌ کند. کاکتوس به میزان نور بیشتری احتیاج دارد. بنابراین اگر میزتان کنار پنجره می باشد، کاکتوس را آن جا قرار دهید. تنوع بی‌ نظیر کاکتوس‌ ها آن ها را به یکی از بهترین گیاهان برای محل کار تبدیل می‌ کند.