لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی و جاهای دیدنی شهر رشت

08/02/2022
مکان های دیدنی رشت
یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در شما ایران، استان گیلان می باشد.شهر زیبای رشت در مرکز گیلان واقع شده و دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی و انسانی مختلیف می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
مجله والی
مجله والی

به شهر رشت شهر باران، سرزمین چای و سرسبزی نیز می گویند.این شهر در همه فصل های سال پذیرای گردشگران است و در هر فصل جاذبه های طبیعی متفاوت و زیبایی به چشم می خورد.در این شهر میزان بارندگی بسیار بالاست از این رو همیشه سر شار از طراوت و تازگی است.اگر قصد سفر به شهر رشت را دارید با ما در این بخش گردشگری از مجله والی همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی رشت و مکان های تفریحی و گردشگری آن آشنا شوید.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

می دانیم که اماکن دیدنی بسیار زیادی در شهر رشت واقع شده اند.خانه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از مکان های بسیار دیدنی رشت محسوب می شود.عده ای میرزا کوچک خان را تحت عنوان رهبر جنبش جنگل می شناسند و عده کمی با نام واقعی او که یونس استاد سرایی است آشنا باشند.این بنا به صورت دو طبقه و در سال 81 باز سازی شد.نمایشگاه ها در طبقه پایی برگزار می شوند و  طبقه بالا محل زندگی میرزا کوچک خان و خانواده وی بوده است.میزرا کوچک خان جنگلی در سال 1300 پس از نبردی عظیم با قوای دولتی به کوه های تالش پناه برد و بر اثر سرما در گذشت.در محل سلیمان داراب رشت جسد وی دفن شده که گردشگران زیادی هر ساله به دیدن آن می روند.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

یکی از موزه های بسیار جالب، موزه میراث روستایی گیلان می باشد که نمادی از کار، زندگی، صنایع دستی گیلان، مزرعه های برنج، خوراک های محلی، پوشش مردمان روستایی و ... است.هر ساله گردشکران زیادی از این موزه دیدن می کنند.همچنین بازار هایی در اطراف این موزه وجود دارند که در آن ها صنایع دستی به فروش می رسند.علاوه بر این کارگاه های کوچکی نیز وجود دارد که ما با گذاشتن مقداری وقت می توانید ساخت این صنایع دستی از جمله  حصیربافی و کوزه گری را از نزدیک مشاهده کنید.همچنین می توانید نان های محلی و آش های بسیار خوشمزه نیز از تهیه کنید.این موزه در 18 کیلومتری شهر رشت و در پارک جنگلی سراوان واقع شده است.

مدرسه شاهپور رشت

مدرسه شاهپور رشت

قدمت این مدرسه به زمان قاجاریه برمی گردد که به دست آلمان ها بنا شد و در سال 1315 به بهره برداری رسید اما اکنون نام این مدرسه دبیرستان شهید بهشتی است.طراحی این مدرسه از بالا شبیه به یک عقاب است.علاوه بر این به عنوان یک آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.این مدرسه در نزدیک میدان فرهنگ واقع شده و اشخصا بزرگی از جمله محمّد معین، مجید سمیعی و هوشنگ ابتهاج سمیعی در این مدرسه تحصیل کرده اند.

بازار روز رشت

بازار روز رشت

یکی دیگر از مکان های بسیار جذاب رشت برای گردشگری بازار روز رشت است که قدمت آن به دوره قاجار و پهلوی بر می گردد و کاروانسراهای این دوره  به بازار های روز این شهر تبدیل شده اند و اگر چند قدم در این بازار راه بروید با فرهنگ گیلانیان آشنا خواهید شد.همچنین یکی از مکان های بسیار شلوغ رشت محسوب می شود و همیشه تعدادی دست فروش با لهجه شیرین گیلکی خود مشغول فروختن محصولاتشان هستند.می توانید انواع میوه، سبزی، ماهی و سایر محصولات گیلان را از این بازار تهیه کنید.

تالاب عینک

تالاب عینک

این تالاب در غرب شهر رشت و نزدیک پارک دانشجو واقع شده و یکی از تالاب های زیبا و بزرگ است.شکل و ظاهر این تالاب از بالا شبیه به یک عینک است از این رو به ان تالاب عینک می گویند.

خانه قدیری رشت 

خانه قدیری رشت 

قدمت این بنای تاریخی به دوره قاجار بر می گردد و در بخش شرقی سبزه میدان واقع شده است.این بنا توسط محمد ولی خان تنکبانی احداث شده و اکنون به عنوان پژوهشکده میراث فرهنگی قرار گرفته است.همچنین به عنوان یک اثار ملی در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت

پارک های زیادی در شهر رشت واقع شده اما یکی از قدیمی ترین پارک های این شهر پارک محتشم می باشد به طوری که قدمت آن به دوره ناصرالدین شاه بر می گردد.این پارک متعلق به اکبرخان بیگلربیگی که یکی از حکمرانان قدیمی گیلان محیوب می شد، می باشد.پس از وی این باغ توسط صادق خان اکبر محتشم الملک که به وی لقب سردادر معتمد را داده بود، خریداری شد و از این رو به آن باغ محتشم می گویند.

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت

به این پارک سیاه باغ نیز می گویند و جزو پارک های بزرگ رشت است.یک آکواریوم بسیار بزرگ که در آن 680 ماهی کمیاب تزئینی متعلق به بخش های شمالی و جنوبی کشور  در این پارک احداث شده است که بسیار دیدنی است.کمپ های مجهز بسیار زیادی در این پارک برای اسکان مسافران واقع شده و همچنین انجمن نجوم ثاقب استان گیلان نیز در آن مستقر هستند.

بندر انزلی

بندر انزلی

یکی از شهر های استان گیلان، شهر بند انزلی است که گردشگران زیادی هر ساله از این شهر دیدن می کنند.از شهر رشت تا انزلی حدودا یک ساعت فاصله است و هنگامی که یه رشت سفر می کنید پیشنهاد می کنیم حتما سری به شهر انزلی بزنید زیرا دارای جاهای دیدینی بسیار زیادی می باشد.تالاب انزلی جزو معروف ترین جاهای دیدنی آن است.که در جنوب غربی دریای خزر تالاب بین المللی ان واقع شده و دارای تنوع زیستی فوق العاده ای می باشد.آب این تالاب شیرین بوده و در سر تا سر آن نیلوفرهای آبی به چشم می خورند.همچنین قایق های زیادی برای کرایه کردن وجود دارند که توسط آن می توانید به دل نیزار رفته و عکس های خاصی بگیرید.

برج ساعت رشت

برج ساعت رشت

برج ساعت یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است که به عنوان یک فانوس دریایی قدیمی می باشد.کاخ میان پشته موزه ای است که اسلحه های نظامی مربوط به دوران صفویه تاکنون به نمایش گذاشته شده است. گورستان لهستانی ها محل دفن مهاجران لهستانی است که در زمان حمله نازی ها به اینجا گریخته اند.

دریاچه سد سقالکسار رشت

دریاچه سد سقالکسار رشت

سد سقالکسار یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت می باشد که به دلیل روستای سقالکسار که در نزدیکی آن است به این نام آن را می شناسند.در اطراف این دریاچه می توانید به انجام تفریحاتی نظیر قایق سواری، عکاسی و غیره بپردازید.همه روزه می توان از این دریاچه بازدید کردن اما  هنگام ورود مبلغی به عنوان هزینه ورودی دریافت خواهد شد. 

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

پارک های جنگلی و جنگل های زیادی در استان گیلان واقع شده اند که معروف ترین آن ها گیسوم و پارک جنگلی سراوان می باشد.جنگل بکر و دست نخورده ای در منطقه سراوان به چشم می خورد.علاوه بر این پارک تفریحی کنار جاده به واسطه داشتن امکانات و جاذبه‌های دریاچه، زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق و جاده میان جنگل برای مسافران جذابیت بیشتری دارد.

جاهای دیدنی رشت در زمستان

مطالب مرتبط: