معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی استان کرمانشاه، سوغات و صنایع دستی این استان

10/02/2022
جاذبه های گردشگری کرمانشاه
کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است. این استان داراب جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار است. این استان با استان های لرستان، ایلام و همدان هم جوار است. بامجله والی همراه شوید تا با جاذبه های گردشگری این استان آشنا شوید.
مجله والی
مجله والی

استان کرمانشاه با مساحت  24998 کیلومتر مربع یکی از استان های بزرگ کشور محسوب می شود. استان کرمانشاه دارای آثار ماندگار چندین هزار ساله است که در سنگ نگاری ها و رد پای تاریخی در بناهای آن مشخص می شود. استان کرمانشاه دارای آثار تاریخی بالغ بر  3000 اثر است که 716 مورد از آن به ثبت جهانی رسیده اند.در این مقاله به معرفی جاذبه های گردشگری کرمانشاه می پردازیم.

طاق بستان

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان یکی از آثار تاریخی است که ار دوره ساسانی به جا مانده است. این اثر تاریخی دارای سنگ نگاره و سنگ نوشته های بسیاری است. این اثر در قرن سوم میلادی ساخته شده است.  این اثر تاریخی در غرب استان کرمانشاه قرار دارد این اثر تریحی در دل کوه است. این اثر تاریخی ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای و مراسم شکار گراز توسط سوار کاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ در آن به تصویر کشیده شده است. نقش برجسته تاجگذاری اردشیر دوم  نخستین نقش برجستهٔ طاق‌بستان است که در کنار طاق کوچک قرار دارد.

کتیبه بیستون 

کتیبه بیستون

کتیبه بیستون در شهر بیستون واقع شده است که بزرگترین سنگ‌نوشتهٔ جهان و نخستین متن شناخته شدهٔ ایرانی از آثار دودمان هخامنشیان است.در این سنگ نوشته شهر پیروزی داریوش بزرگ و به بند کشیدن یاغیان را نشان می‌دهد. این کتیبه  هفتمین اثر ثبت شده ایرانی در فهرست جهانی یونسکو است. کتیبه بیستون به عرض ۷٫۸ متر و طول ۲۲ متر، به سه زبان فارسی باستان، ایلامی و اکدی حجاری‌شده است.

کاخ بیستون

کاخ بیستون کرمانشاه 

 کاخ بیستون دقیقا روبروی کتیبه بیستون قرار دارد و در زمان خسرو پرویز ساخته شده. البته پژوهش ها ثابت کردند که تنها دیوار های دور این کاخ ساخته شده اند و به دلیل نا معلومی این کاخ تکمیل نشده است.

کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه

کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه

کاروانسرای شاه عباسی به دلیل نزدیکی به ه بیستون و کتیبه معروف داریوش هخامنشی شهرت زیادی دارد. این کاروانسرا در مقابل فرهاد تراش در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد. این کاروانسرا به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و کتیبه ای از شاه سلیمان صفوی در این بنا وجود دارد.       

فرهاد تراش

فرهاد تراش  

این اصر تاریخی یک سنگ تراشی بزرگ و نیمه کاره است که درغرب کتیبه بیشتون و روی دیواری به ارتفاع 36 و به طول 200 متر تراشیده شده است. در مورد  این محل خالی از کتیبه نظریه های بسیاری وجود داردبرخی این محل را مکانی برای ثبت کتیبه های بعدی میداند اما پژوهشگران امروزهاین گمتن را می زنند که فرهاد تراش در واقع کارگاه سنگ تراشی برای استخراج سنگ برای کاخ بیستون بوده است.

نیایشگاه مادی

نیایشگاه مادی

این نیایشکاه در محوطه بیستون قرار دارد و زیر کتیبه داریوش قرار گرفته این مکان را نیایشگاهی در زمان ماد ها معرفی می کنند.

نقش مهرداد اشکانی

نقش مهرداد اشکانی

مجسمه هرکول 

مجسمه هرکول

این پیکره در واقع بازمانده دوران اشکانیان و سلوکیان است. که در سال 1337 کشف شد. قدمت این مجسمه به 150 سال پیش از میلاد باز میگردد.در زیر تنه هرکول نقش شیری دیده می شود که درازای آن از سر تا دم 200 سانتیمتر و بلندی دم آن 114 سانتیمتر است. در زیر این مجسمه نقش درخت زیتون که از شاخه آن کماندان و تیردان آویزان شده است دیده می شود.

طاق گرا

طاق گرا کرمانشاه

طاق گرا  یا طاق شیرین در 15 کیلومتری سر پل ذهاب قرار دارد.که فلات ایران را به بین‌النهرین متصل می‌کرده است.

گوردخمه دکان داوود

گور دخمه دکان داوود

این مقبره سنگی مربوط به دوره ماد هاست ودر شهرستان سر پل ذهاب قرار داردو این دخمه تاریخی صخره ستبری کنده شده‌است و از زمین ارتفاع دارد و دسترسی به داخل آن امکان ندارد.در ۸ متر پایین‌ تر از گوردخمه قاب مستطیل شکلی روی یک قاب قدیمی ‌تر کنده کاری شده که در آن شخصی به حالت نیمرخ ایستاده، لباسی بلند پوشیده و یک دستش را برای نیایش بالا برده است.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

این معبد بزرگترین بنای سنگی بعد از تهت جمشید است. این معبد تاریحی  بر روی دشت  کنگاور قرار دارد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ در فهرست ملی آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این بنای تاریخیدارای دیوار های تراش خورده و پلکان های ورودی است که به وسیله بست های آهنی به یکدیگر متصل بودند. 

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان به معنی لانه های مار هاست. این تالاب  یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود. این تالاب در  ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و  پرندگانی مثل لک لک، حواصیل، بوتیمار ، غار خاکستری و انواع اردک محسوب می‌شود. 

سراب صحنه

آبشار بیشه کرمانشاه

این منطقه یکی از مناطق خوش آب و هوا این استان است که دارای آبشارهای زیبا، طبیعت چشم‌نواز و آب و هوای فوق‌العاده این منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زیادی این مکان را مقصد سفر خود دهند.

پارک کوهستان

پارک کوهستان کرمانشاه

این پارک در شمال شهر کرمانشاه و نزدیکی طاق بستان قرار دارد.در بالاترین نقطه پارک کوهستان می‌توانید چشم انداز کامل و زیبایی از شهر را تماشا کنید و به همین دلیل این پارک به «بام کرمانشاه» شهرت یافته است.این پارک همه ساله پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی وخارجی است. از بالای پارک کوهستان شهرکرمانشاه به شکلی فوق العاده زیبا نمایان است.

آبشار پیران

آبشار پیران

آبشار پیران در شهرستان سر پل ذهاب قرار دارد و جز آبشار های بلند ایران محسوی می شود. این آبشار به سه طبقه بودنش معروف است.  اگر ارتفاع آبشار را از بالاترین نقطه تا سطح زمین در نظر بگیریم، حدود ۱۵۰ متر است. از جاذبه های نزدیک این آبشار می توان به  آرامگاه ابودجانه، نقش برجسته آنوبانی‌نی، بقایای قلعه یزدگرد اشاره کرد.

بنای تاریخی زیج منیژه

این اثر تاریخی به زیج منیژه یا قلعه منیژه معروف است.این بنا دارای پلان مستطیل شکلی است که با جهت شرقی،غربی و با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این بنا را به اواخر دوره ساسانی نسبت می دهند. افسانه های محلی این مکان را به منیژه در شاهنامه پیوند داده اند و مردم محلی معتقدند که منیژه مدتی در آن مستقر بوده است.

تکیه بیگلر بیگی

تکیه بیگلر بیگی

قدمت این اثر به دوره قاجاره بر میگردد و فردی به اسم  عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی این مکان را ساخته استنوع معماری این تکیه مربوط به دورهٔ قاجار و به شکل هلالی مانند است. در ضلع غربی از نوع معماری زندیه استفاده شده که شکل هشتی مانند لست و محل دارالحکومهٔ عبدلله خان و نیز محل زندگی برادران و پسرهای وی بوده‌است. این تکیه از لحاظ آئینه کاری در میان تکیه‌های کرمانشاه بی‌نظیر می‌باشد.

غذاهای محلی کرمانشاه

خورش کنگر

خورشت کنگر

خورشت کنگر یکی از غذاهای مردم کرمانشاه محسوب می شود. این غذا که شباهت زیادی با خورشت کرفس دارد به همراه گوجه سبز نیز پخته می شود.

خورش خلال کرمانشاهی

طرز تهیه خورشت خلال

خورش خلال غذا کرمانشاهی هاست و بیشتر  از مهمانانشان با این غذا  پذیرایی میکنند و سابقه طولانی در رسوم این منطقه دارد.این غذای بسیار خوشمزه و با ظاهر زیبا از خلال بادام، گوشت گوسفندی، زرشک سیاه، هل گلاب و زعفران تهیه می شود.

 آش ترخینه  

آش ترخینه طرز تهیه

آش و سوپ ترخینه نیز یکی از غذاهای این منطقه است. این غذا در استان غربی کشور مانند  ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان تهیه می شود و بیشتر این غذا را در فصل زمستان پخته می شود.

دنده کباب

دنده کباب

دنده کباب نیز یکی از غذا های اصیل کرمانشاهی است. نی و بسیار شبیه به شیشلیک است که اصالت آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌شود. 

کاک 

شیرینی کاک

کاک یکی از شیرینی های استان کرمانشاه است. این شیرینی به نان یوخه هم معروف است این شیرینی با ترکیب موادی همچون آرد گندم، شکر، تخم‌مرغ، دارچین، روغن، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب، شیرینی کاک را تهیه می شود.

نان خرمایی

نان خرمایی کرمانشاه

نان خرمایی یکی از شیرینی های بومی کشورمان این که در گوشه گوشه کشورمان تهبه می شود. این شیرینی با نان‌خرمایی‌های لذیذ و خوشمزه، بسیار دلنشین و مطبوع خواهد بود. این شیرینی از ترکیب خرما، آرد گندم، ماست، بکینگ پودر، گلاب، کره، مغز گردو و زرده‌ی تخم‌مرغ تهیه می شود.

صنایع دستی استان کرمانشاه

گیوه بافی

گیوه بافی کرمانشاه
  

قلم زنی

قلم زنی در کرمانشاه   

چيغ بافي

چیغ بافی
 

ساز سنتی 

ساز تنبور کردی