طرز تهیه سوپ شیر و خامه مجلسی با طعم عالی و خوشمزه در منزل + تصاویر

27/11/2021
طرز تهیه سوپ شیر
یکی از سوپ های بسیار خوشمزه و پر طرفدار در سراسر جهان به خصوص برای کودکان سوپر شیر می باشد که به عنوان یک پیش غذای بسیار عالی و مقوی نیز از آن استفاده می کنند.برای یادگیری طرز پخت سوپ شیر با ما همراه باشید
مجله والی
مجله والی

یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین سوپ ها، سوپ شیر می باشد که در سراسر جهان بسیار پر طرفدار و محبوب است که دارای انواع مختلفی بوده و با مواد متنوعی درست می شود.با اینکه از سوپ شیر به عنوان پیش غذا استفاده می کنند اما به دلیل موادی که در آن به کار می رود، از این سوپ می توانید به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کنید.برای مثال برخی از افراد این سوپ را با مخلوط خامه نیز ترکیب می کنند که باعث افزایش کالری می شوند.این را هم باید گفت که سوپ شیر و خامه با جو پوست کنده یا با جو پرک، محبوب ترین نوع سوپ شیر بوده و دارای طعم فوق العاده ای می باشد.

اکنون برای آموزش کامل و گام به گام  طرز تهیه سوپ شیر خوشمزه و مجلسی و در عین حال ساده با این مجله آشپزی از سایت والی همراه باشید.

طرز تهیه سوپ شیر و قارچ با تصویر

مواد لازم برای سوپ شیر

  • سینه مرغ 1عدد
  • جو پرک 100 گرم
  • هویج متوسط 1 عدد
  • قارچ 250 گرم
  • شیر 500 سی سی ( نیم لیتر )
  • آبلیمو 1 قاشق سوپخوری
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
  • نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه سوپ شیر

طزر تهیه سوپ شیر بدون مرغ

مرحله اول:

در مرحله اول مواد اولیه مورد نیاز را خرد کرده و سینه مرغ را به همراه 4 لیوان آب در قابلمه ای مناسب روی حرارات ملایم قرار می دهیم تا بپزد. برای از بین بردن بوی زهم آن نیز می توانید از ادویه های مناسب استفاده کنید.بعد از این که مرغ پخته شد آن را از قابلمه خارج کنید تا خنک شود سپس می توانید آن را به صورت ریش ریش ریز خرد کنید.ضمنا آب مرغ را نیز صاف کرده و در ظرفی نگهداری کنید.

از طرف دیگر قارچ را نیز در تابه ای تفت داده و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

پیازی که به صورت نگینی خرد کرده اید در ظرفی مناسب به همراه روغن تفت دهید تا زمانی که نرم و سبک شود هنگامی که پیاز نرم و شفاف شد می توانید به آن مقداری زردچوبه نیز اضافه کنید و تفت دهید اما اگر می خواهید سوپ شما سفید بماند زردچوبه نریزید.

مرحله سوم:

در مرحله بعد هویج را نیز به صورت نگینی خرد کنید و به همراه جو پرک یا جو پوست کنده به پیاز سرخ شده اضافه کنید و  بعد از آن آب مرغی را که صاف کرده اید نیز اضافه کنید.سپس  به مدت دو ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا  جو پرک لعاب بیندازد.البته باید توجه کنید که هر از گاهی جو پرک را هم بزنید تا جو پرک به قابلمه نچسبد و سوپ ته نگیرد.بعد از لعاب انداختن جو می توانید مرغ خرد شده + شیر به قابلمه اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید شیر به خورد مواد برود.

مرحله چهارم:

در کنار این ها برای خوشمزه تر شدن سوپ می توانید قارچ ها را خرد کرده و در تابه ای مناسب تفت دهید همچنین می توانید از آبلیمو نیز استفاده کنید تا از سیاه شدن قارچ جلوگیری کند.هنگامی که قارچ ها تفت داده شد آن ها را به  قابلمه سوپ اضافه کنید.در ضمن حتما میزان نمک و فلفل سوپ را اندازه بگیرید و در صورت نیاز نیاز اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ شیر با خامه

طرز تهیه سوپ شیر با عصاره مرغ

اگر تمایل دارید سوپ شیر را با خامه سرو کنید می توانید پس از اینکه سوپ را از روی حرارت برداشتید به انداز یک تا دو قاشق غذا خوری به آن خامه اضافه کنید و به خوبی مواد را با هم ترکیب کنید.هرچند که خامه باعث افزایش کالری می شود ولی مزه سوپ را بسیار عالی می کند.

نکات مهم در تهیه سوپ شیر :

طرز تهیه سوپ شیر با جو

  • برای جلوگیری از بریدن شیر در سوپ اولا حتما شیر را به صورت ولرم  به سوپ اضافه کنید. دوما هنگام پخت از آبلیمو اضافه نکنید.هنگامی که سوپ کاملا پخت و آماده شد موقع سرو کردن می توانید از آبلیمو استفاده کنید.
  • توجه کنید که اگر سوپ به مدت زیادی روی حرارت بماند غلیظ و سفت می شود برای حل این مشکل می توانید مقداری شیر جوشانده شده  با توجه به مقدار سوپ  به آن اضافه کنید و سپس خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  • توجه کنید که می توانید به این سوپ سبزی و ذرت نیز اضافه کنید که حتما باید 15 دقیقه قبل از سرو باشد چون سوپ آماده است و فقط می خواهد طعم بگیرد.
  • اگر  بعد از اضافه کردن شیر ، سوپ رقیق شد، می توانید  دو قاشق غذا خوری به آن آرد برنج اضافه کنید.
  • برای پخت این شیر هم از  جو پرک و هم از جو معمولی می توان استفاده کرد اما اگر از جو معمولی استفاده می کنید حتما به مدت 2 ساعت آن را خیس کنید.
  • اگر می خواهید عطر و طعم سوپ شیر شما عالی شود می توانید از نصف یک فلفل دلمه استفاده کنید و آن را به صورت ریز ریز شده یا رنده شده به سوپ اضافه کنید.

نکات پایانی

  1. برای خوشرنگ ماندن سوپ خود بهتر است از فلفل سفید استفاده کنید
  2. می توانید سوپ شیر را با عصاره مرغ نیز درست کنید.
  3. ترجیحا از شیر پر چرب استفاده کنید.
  4. درب قابلمه باید در طول پخت نیمه باز باشد.
  5. توجه کنید که خامه را نباید به سوپ در حال جوش اضافه کرد.