چگونه حالت تهوع در سفر را بر طرف کنیم؟ | راهکارهای سریع و آسان برای درمان ماشین گرفتگی

12/02/2022
جلوگیری از حالت تهوع در ماشین
بیماری حرکت یک احساس بیماری است که در اثر حرکت ایجاد می شود و در اتومبیل، اتوبوس، قطار، هواپیما یا قایق رخ می دهد. دیدن حرکت دیگران یا اشیا می تواند باعث تحریک آن شود. بیماری حرکت می تواند سفر را ناخوشایند کند. برنامه ریزی از قبل به پیشگیری، اجتناب یا کاهش اثرات کمک می کند.
مجله والی
مجله والی

بیماری حرکت چیست؟

افرادی که دچار بیماری ماشین، دریازدگی یا تهوع می شوند، دچار بیماری حرکت می شوند. این بیماری باعث عرق سرد، حالت تهوع و استفراغ می شود. زنان و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری حرکت هستند، اما ممکن است هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. شما می توانید در طول سفر اقداماتی را انجام دهید تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

علت حالت تهوع در هواپیما

با ما در این مقاله سلامت از مجله والی همراه باشید تا با راهکارهای جلوگیری از حالت تهوع در هنگام سفر آشنا شوید.

چه کسانی ممکن است به بیماری حرکت مبتلا شوند؟

تخمین زده می شود که از هر سه نفر یک نفر در مقطعی دچار بیماری حرکت می شود. زنان و کودکان 2 تا 12 ساله بیشتر در معرض خطر هستند. با این حال، این وضعیت می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

عواملی که احتمال ابتلا به بیماری حرکتی را افزایش می دهند:

  • سابقه خانوادگی بیماری حرکت.
  • کنترل بارداری هورمونی
  • اختلالات گوش داخلی
  • دوره های قاعدگی
  • میگرن
  • بیماری پارکینسون.
  • بارداری

علت حالت تهوع در ماشین

بیماری حرکت یک عدم تعادل بین آنچه می بینید و آنچه احساس می کنید است.مغز شما سیگنال هایی را از قسمت های حس کننده حرکت بدن شما دریافت می کند: چشم ها، گوش های داخلی، ماهیچه ها و مفاصل. هنگامی که این قسمت ها اطلاعات متناقضی را ارسال می کنند، مغز شما نمی داند که آیا ساکن هستید یا حرکت می کنید. واکنش گیج کننده مغز باعث می شود احساس بیماری کنید.

به عنوان مثال، هنگام سوار شدن در ماشین، موارد زیر:

چشم ها درختانی را می بینند که از کنارشان می گذرند و حرکت را ثبت می کنند.
گوش های داخلی حرکت را حس می کنند.
ماهیچه ها و مفاصل احساس می کنند که بدن شما ثابت نشسته است.
مغز بین این پیام ها قطع ارتباط را حس می کند.

چگونه حالت تهوع در سفر را برطرف کنیم

آیا می توان از بیماری حرکت پیشگیری یا از آن جلوگیری کرد؟

اگر می‌دانید که هنگام سفر دچار بیماری حرکت می‌شوید، از قبل برنامه‌ریزی کنید. این مراحل می تواند از آن جلوگیری کند یا علائم را تسکین دهد:

1.داروی بیماری حرکت را یک تا دو ساعت قبل از سفر مصرف کنید.

2.صندلی مناسب را انتخاب کنید.

-صندلی سرنشین جلو در خودرو بهترین است.

-نقطه وسط یک قایق را انتخاب کنید.

-روی بال هواپیما بنشینید.

-رو به جلو در قطار، نزدیک پنجره قطار بنشینید.

این صندلی ها دست اندازهای کمتری دارند. آنها به شما اجازه می دهند که افق را ببینید. اگر در سفر دریایی هستید، یک کابین در جلو یا وسط کشتی رزرو کنید. اتاقی را درخواست کنید که نزدیک‌ترین نقطه به سطح آب باشد.

جلوگیری از حالت تهوع در ماشین

3.هوای کافی دریافت کنید.

از کولر گازی استفاده کنید یا شیشه ماشین را پایین بیاورید. دریچه هوا را در هواپیما به سمت خود هدایت کنید. وقتی روی یک قایق سرپوشیده هستید، نزدیک پنجره بنشینید.
4.از چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید اجتناب کنید. مثلا سوار قایق تندرو نشوید. امواج و برآمدگی ها می توانند شما را بیمار کنند. اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید، از قبل دارو مصرف کنید.
5.هنگام سوار شدن در ماشین، هواپیما یا قایق مطالعه نکنید. از پنجره به افق نگاه کن به یک جسم دور نگاه کنید.

6.وقتی احساس بیماری می کنید دراز بکشید.

7.از خوردن یک وعده غذایی سنگین قبل یا در طول سفر خودداری کنید. به جای آن وعده های کوچک غذای ساده بخورید. قبل یا در طول سفر غذاهای چرب، تند یا اسیدی نخورید.

8.آب زیاد بنوشید. از الکل اجتناب کنید.
اگر علائم شما بیش از چند روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان سریع تهوع در طول سفر

درمان حالت تهوع هنگام سفر

داروهای رایجی که بیماری حرکت را درمان می کنند عبارتند از بنادریل، درامامین و اسکوپولامین.

که در این بین اسکوپولامین پیشنهاد می شود زیرا حالت تهوع و استفراغ را تسکین می دهد. باعث خواب آلودگی نمی شود. یک چسب پوستی بهترین عملکرد را دارد.

آنتی هیستامین ها (یک نام تجاری: بنادریل) مفید هستند. با این حال، اینها معمولا باعث خواب آلودگی می شوند. آنتی هیستامین های غیر خواب آور در درمان یا پیشگیری از بیماری حرکت موثر نیستند. نوع دیگر دارو ضد استفراغ نام دارد. از این داروها برای درمان حالت تهوع و استفراغ استفاده می شود.

برخی از این داروها نسخه ای هستند. برخی از آنها بدون نسخه در دسترس هستند. با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند کدام یک برای شما بهترین است. این داروها زمانی که قبل از سفر مصرف شوند بهترین عملکرد را دارند.

هنگامی که حالت تهوع شروع شد، چند عدد کراکر ساده بخورید و نوشیدنی های شفاف و گازدار بنوشید (آب زنجبیل بهترین است) برای تسکین حالت تهوع.