طرز تهیه شله زرد نذری و شله زرد مجلسی مناسب برای مهمانی و افطار

27/11/2021
طرز تهیه شله زرد
شله زرد یکی از دسر های ایرانی بسیار محبوب است.در این مطلب قصد داریم تا یک دستور پخت حرفه ای و فوری برای تهیه شله زرد را با شما به اشتراک بگذاریم. شما می توانید این دسر را در تمامی ایام سال به خصوص برای افطار در ماه رمضان تهیه کنید.
مجله والی
مجله والی

مواد لازم برای شله زرد

شله زرد یکی از دسر های سنتی ایرانی است که بیشتر در مراسمات به صورت نذری تهیه می شود. این دسر دارای طعم فوق العاده و بسیار خوش عطر است. تهیه شله زرد مجلسی بسیار ساده است و فقط مستلزم رعایت نکاتی است.با مجله والی در این مطلب همراه باشید تا طرز تهیه مرحله به مرحله و کامل این دسر خوشمزه را آموزش ببنید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

 برنج 

2 پیمانه 

کره 150 گرم
گلاب 1/2 پیمانه
زعفران 1 ق.چ
دارچین برای تزئین
شکر 4 لیوان
خلال بادام و پسته 150 گرم

طرز تهیه شله زرد فوری

شله زرد نذری

ابتدا برنج را پاک کرده سپس بدون اضافه کردن نمک برنج را در آب سرد خیس کنید. سپس در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و روی شعله زیاد قرار دهید برنج را اضافه کنید و بعد از اینکه برنج جوش آمد زیر برنج را کم کنید تا آرام بجوشد دقت کنید که میزان آب باید 5 یا 6 برابر برنج باشد. در همین موقع زعفران دم کرده را درست کنید. برای بهتر شدن رنگ زعفران بهتر است از حجم کمتری از آبجوش استفاده کنید و یک یا دو قالب یخ درون ظرف بریزید و بگذارید که به آرامی دم بکشد.

شله زرد زعفرانی

زعفران را به شله زرد اضافه کنید بعد از اینکه برنج پخت شکر را به برنجتان اضافه کنید هنگام اضافه کردن شکر به این نکته دقت کنید که برنج کاملا پخته باشد چون بعد از اضافه کردن شکر برنج دیگر نمیپزد.هنگام اضافه کردن زعفران باید شله زردتان نارنجی رنگ شود. خلال بادام و پسته را در گلاب خیس کنید  و سپس گلاب و خلال بادام را بیافزایید شعله گاز را کم کنید و دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهدی و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بگیرد. بعد از ده دقیقه 150 گرم کره را به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید این کار باعث می شود شله زرد شما بعد از سرد شدن گلوله گلوله نشود و رنگ شله زرد شما را شفاف می کند بعد از 5 دقیقه حرارت را خاموش می کنیم دم کنی را مجددا روی شله زرد قرار می دهیم و اجازه می دهیم که خنک شود.

چه کار کنیم که شله زرد آب نیاندازد

چی کار کنیم شله زرد آب نندازد

بهتر این کار این است که شله زرد را بعد از اینکه پخت با حرارت کم و به همراه دم کنی بپزید. دم کنی باعث می شود آب اضافی شله زرد گرفته شود و آب غذا به درون آن بر نگردد.

فوت فن کوزه گری شله زرد مجلسی

شله زرد مجلسی

  • قبل از اینکه شکر را اضافه کنید مطمئن شوید که برنج کاملا پخته باشد چون بعد اضافه کردن شکر برنج دیگر نمیپزد.

شله زرد جا افتاده

  • بهتر است که قبل از اضافه کردن شکر شله زرد را سفت تر از حالت معمول بردارید چون که بعد از اضافه کردن شکر شله زرد آب می اندازد

تزئین شله زرد

  • زعفران را قبل از ریختن شکر اضافه کنید تا شله زرد شما خوشرنگ شود.

طرز تهیه شله زرد

  • بهتر است از برنج نیم دانه برای پختن شله زرد استفاده کنید. اگر از برنج کامل استفادده می کنید برنج را 24 ساعت قبل خیس کنید تا بهتری باز شود.