بررسی تمامی خواص عنبر نسارا و روش استفاده از آن + مضرات عنبر نسارا

16/02/2022
خواص عنبر نسارا
عنبر نسارا چیست؟ یک ماده بسیار با ارزش در طب سنتی می باشد که دارای خواص بسیار زیادی بوده و با وجود ظاهر نا مناسبش از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل عفونت های رحمی، سینوزیت و ... استفاده می شود.
مجله والی
مجله والی

عنبر نسارا نوعی کود حیوانی یا به عبارت دیگر پشگل الاغ ماده (ماچه الاغ) است که با وجود ظاهر بی ارزش خود، کاربرد بسیار زیادی در طب سنتی داشته و از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.عنبر نسارا در فصل بهار جمع آوری می شود.در این مقاله سلامت از مجله والی قصد داریم شما را با خواص عنبر نسارا برای رفع عفونت و میکروب و سایر خواص و مضراتو همچنین زمان استفاده از آن، آشنا کنیم.پس با ما همراه باشید.

عنبر نسارا چیست؟

خواص عنبر نسارا برای ریه

همانطور که در بالا گفتیم پشگل یا سرگین الاغ ماده است که در فصل بهار جمع آوری می شود.حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چرا الاغ ماده؟به این دلیل که الاغ ماده دارای طبعی خنک بوده و همانطور که می دانید مریضی و عفونت طبع گرمی دارند که در این صورت پشگل الاغ ماده می تواند برای درمان بیماری ها مفید باشد.بر خلاف آن الاغ نر دارای طبع گرمی بوده و پشگل آن می تواند بیماری را تشدید کند.

ترکیبات تشکیل دهنده عنبر نسارا

این ترکیبات شامل هگزان، استیک اسید، آکونیتین، بتا کاروتن، دی متیل آمین می باشد که به دلیل این ترکیبات خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال (ضدباکتریایی)، ضدقارچ و ضدالتهابی و خواص ضدمیکروبی دارد.

روش تهیه عنبر نسارا 

اگر قصد تهیه عنبر نسارا دارید می توانید به یک عطاری معتبر مراجعه کنید و سپس عنبر نسارا یا همان پشکل ماچلاغ را تهیه نمایید.

توجه کنید که خوردن عنبر نسارا حرام است و تنها می توانید از دود عنبر نسارا می توانید استفاده کنید.برای استنشاق دود عنبر نسارا آن را مانند اسفند روی آتش قرار دهید.این دود بوی چندان خوشایندی ندارد اما به دلیل وجود صدها گیاه دارویی مختلف در آن به درمان بیماری های مختلف کمک شایانی می کند.

اگر قصد دارید بوی نامطبوع عنبر نسارا از بین ببرید می توانید داخل یک دستمال مرطوب که به روغن اسطوخدوس و گلاب آغشته شده یک یا دو عدد عنبر نسارا قرار داده و به مدت 2 تا 3روز در جای بدون نور قرار دهید.

انواع خواص عنبر نسارا

خواص عنبرنسارا

1.ضد عفونی کردن خانه

یکی از خواص دود عنبر نسارا اثر ضد میکروبی کشی بسیار قوی دارد از این رو موجب ضد عفونی کردن خانه می شود.برای این کار، یک اسپند دود کن را روی شعله کم قرار داده و یک عنبر نسارا در آن قرار دهید تا دود آن در خانه بپیچد.

2.ضد سرما خوردگی

روش استفاده از عنبر نسارا

یکی دیگر از خواص عنبر نسارا خاصیت میکروب کشی بوده که از این رو در درمان سرما خوردگی موثر است از این رو پیچیدن دود عنبر نسارا در خانه در فصول سرد سال از ابتلا به سرما خوردگی جلوگیری می کند و سبب کاهش ویروس در محل زندگی خواهد شد.

3.درمان سینوزیت

چند دقیقه عنبر نسارا دود کنیم

از عنبر نسارا می توان برای درمان سر درد های شدید و کهنه و همچنین سینوزیت های مزمن و حاد نیز استفاده می شود.برای استنشاق دود آن می توانید عنبر نسارا در یک اسفند دود کن ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید.

4.درمان تاول و زخم های ترشح دار

خواص عنبر نسارا در طب سنتی

همچنین می توانید دود عنبر نسارا روی انواع تاول ها و زخم ها به خصوص زخم های سوختگی ترشح دار بگیرید زیرا به درمان و ترمیم آن کمک می کند.

5.درمان اگزما

خواص عنبر نسارا برای درمان اگزما

برای درمان اگزما و کاهش خارش ناشی از آن می توانید مثل مورد قبلی دود عنبر نسارا را روی این مواضع قرار دهید.

6.درمان خون دماغ

خواص عنبر نسارا برای عفونت

اگر مخلوط عنبر نسارا و سرکه را روی پیشانی بمالید سبب رفع خون دماغ خواهد شد.

7.درمان صرع

خواص عنبر نسارا چیست

مقداری از سرکه را با عصاره خشک عنبر نسارا ترکیب کرده و آن را دود کنید این روش می تواند به درمان صرع کمک کند.

روش دیگر استفاده از آب عنبر نسارای تازه به عنوان قطره بینی می باشد.

8.متوقف کردن خونریزی

خواص عنبر نسارا در متوقف کردن خون ریزی

از پودر عنبر نسارا می توانید برای متوقف کردن خونریزی انواع زخم های تازه و بهبودی آنها نیز استفاده کنید.

9.کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان

خانم هایی که در دوره عادت ماهیانه خود دچار خونریزی شدیدی می شوند برای کم کردن آن می توانند 2 روز قبل از زمان پریود، 2 روز در زمان پریود و 2 روز بعد از پریود ، 2 الی 3 عدد عنبر نسا را همراه با خاکشی و اسپند، روی کمی ذغال انداخته و گلدان سفالی که ته آنها سوراخ است را روی آن برگردانند، سپس لباس زیر خود را درآورده و دامن بلندی بپوشند و نیم خیز روی آن بایستند.علاوه بر این می توانند کمی عنبر نسارا در یک اسفند دود کن ریخته و روی شعلهقرار دهند وسپس دود آن را به واژن خود برسانند.

10.درمان بواسیر

دود عنبر نسارا می تواند به درمان و کاهش عوارض بواسیر نیز کمک کند.

11.درمان عفونت های رحمی

خانم هایی که به عفونت واژینال و رحمی دچار هستند و ترشحات سفید رنگ و بدبویی دارند و همچنین تخمدان های آن ها عملکرد ضعیفی دارند و دچار لک بینی هستند می توانند مقداری عنبر نسارا 2 روز قبل و بعد از پریود، به وسیله یک اسپند دود کن مقداری عنبر نسارا را با مقداری خاک شیر و اسپند روی زغال گداخته و آن را دود کنید و دود آن را به واژن خود برسانید.

13.درمان و زخم ختنه

برای سریع بهبود یافتن زخم به جا مانده از ختنه در گذشته مقداری عنبر نسارا را روی حرارت می گذاشتند تا دود آن به محل ختنه برسد به این صورت زخم ختنه را درمان می کردند.

14.رفع درد گوش

از دود عنبر نسارا برای تسکین گوش درد نیز استفاده می شود به این صورت که می توان محتویات سیگار را خالی کرد و به جای آن عنبر نسارا ریخت و سپس دود آن را استنشاق کرد.

15.دهانشویه مناسب

همانطور که در بالا گفتیم عنبر نسارا دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی بوده از این رو همانند دهانشویه کلرهگزیدین در برابر باکتری های موجود در دهان عمل می کند و از این طریق مانع از رشد میکروب ها و باکتری های استرپتوکوکوس موتانس، استرپتوکوک سالیواریوس و استرپتوکوک دهان می شود و به این ترتیب سبب جلوگیری از پوسیدگی و بیماری های پریودنتال خواهد شد.

16.مبارزه با میکروب ها

دود عنبر نسارا فعالیت نوتروفیل های خون را افزایش داده و از این طریق با میکروب ها مبارزه می کند.

برخی دیگر از خواص درمانی عنبر نسارا

  • تقویت تار های صوتی
  • درمان بیماری آسم
  • از بین برنده زخم های چرکین
  • آسان کردن زایمان طبیعی
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • درمان آفت دهان

خواص عنبر نسارا و نحوه استفاده از آن

مضرات عنبر نسارا

اگر به شیوه صحیح از عنبر نسارا استفاده شود هیچگونه عارضه ای به دنبال نخواهد داشت پس با خیال راحت و بدون نگرانی از آن استفاده کنید زیرا عوارض و مضرات آن در حد صفر است.