معرفی بهترین غذا ها و رژیم غذایی مناسب برای افزایش سریع قد

19/02/2022
برنامه غذایی برای افزایش قد
همانطور که می دانید افزایش قد تا حد زیادی به ژنتیک بستگی دارد اما دریافت مواد مغذی کافی در رژیم غذایی شما برای اطمینان از رشد و توسعه مناسب کاملا ضروری است.
مجله والی
مجله والی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین در سرتاسر جهان، کمک به کودکان برای رسیدن به قد مطلوب است، زیرا نقشی حیاتی در ایجاد اعتماد به نفس آنها دارد. اگرچه مهم نیست که کودک شما کوتاه قد باشد، اما کمک به بچه ها برای به دست آوردن قد مناسب بسیار مهم است.

ژن ها نقش اساسی در تعیین قد افراد دارند، اما برخی از عوامل خارجی مانند رژیم غذایی مناسب نیز به طور قابل توجهی بر قد فرد تاثیر می گذارد. سبک زندگی، رژیم غذایی و ژن ها سه عامل تعیین کننده قد هستند که به بچه ها منتقل می شود. اگرچه نمی‌توانیم طرح ژنتیکی یک فرد را تغییر دهیم، اما می‌توانیم با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و تغییرات سبک زندگی از رشد سالم حمایت کنیم. برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد بهترین غذاهایی که می توانید برای افزایش قد در رژیم غذایی خود بگنجانید با ما در این مقاله سلامت از مجله والی همراه باشید.

در اینجا لیستی از مواد مغذی مفید آورده ایم که به رشد قد کمک می کنند.

1.پروتئین

پروتئین برای افزایش قد

پروتئین ها می توانند با ساختن بافت های مختلف به افزایش قد کمک کنند، زیرا آنها بلوک های سازنده بدن ما هستند. این به حفظ سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها، پوست و دندان‌ها کمک می‌کند زیرا دارای اسیدهای آمینه خاصی هستند که برای هورمون‌های رشد طراحی شده‌اند. همچنین با عمل به عنوان آنزیم به تحریک واکنش های بیوشیمیایی در بدن شما کمک می کند.

2.مرغ

برنامه غذایی برای افزایش قد کودکان

مرغ سرشار از پروتئین همراه با طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری دیگر است که می تواند افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی سالم باشد.مرغ  سرشار از ویتامین B12 است، یک ویتامین محلول در آب که برای افزایش قد و حفظ قد بسیار مهم است.همچنین سرشار از تورین است، اسید آمینه ای که تشکیل و رشد استخوان را تنظیم می کند.اگرچه مشخصات غذایی دقیق می تواند بر اساس روش پخت و برش کمی متفاوت باشد، مرغ همچنین منبع خوبی از نیاسین، سلنیوم، فسفر و ویتامین B6 است.

3.ویتامین D

برنامه غذایی برای افزایش قد نوجوانان

یکی از ویتامین هایی که نقش حیاتی در ساختن استخوان های نه تنها قوی، بلکه بلندتر را داراست، ویتامین D می باشد که هر چند مقدار قابل توجهی از این ویتامین از نور خورشید دریافت می شود اما برخی از غذا ها از جمله شیر، گوجه فرنگی، مرکبات، گل کلم و سیب زمینی سرشار از ویتامین D هستند و باید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.از این رو بدن شما می تواند کلسیم فسفر را جذب کند و به طور موثر به شما امکان می دهد به قدی که از نظر ژنتیکی می توانید برسید.

4.بادام

بادام برای افزایش قد

بادام سرشار از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد قد است.علاوه بر اینکه مقدار زیادی چربی سالم را به همراه دارد، سرشار از فیبر، منگنز و منیزیم می باشد.

به علاوه، بادام سرشار از ویتامین E است، یک ویتامین محلول در چربی که به عنوان یک آنتی اکسیدان دو برابر می شود.کمبود این ویتامین مهم می تواند با عوارض جانبی جدی، از جمله توقف رشد قد در کودکان همراه باشد

بادام همچنین می تواند به تقویت سلامت استخوان کمک کند.

5.میوه ها

انواع میوه ها برای افزایش قد

میوه ها دارای تمام ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ضروری برای رشد کامل هر کودک هستند. بنابراین گنجاندن میوه های فصل به همراه میوه های موجود در سراسر سال ضروری است. میوه هایی مانند پاپایا، پرتقال، هندوانه، سیب، انبه و زردآلو از جمله میوه هایی هستند که منابع غنی ویتامین A و C هستند.

6.ویتامین A

ویتامین A  برای افزایش قد

مصرف ویتامین ها و مواد معدنی هم به عملکرد بهتر بدن کمک می کنند هم برای افزایش قد مفید هستند و از بین همه ویتامین ها، ویتامین A نقش مهمی ایفا می کند. این نه تنها کلسیم را در استخوان های شما حفظ می کند، بلکه عملکرد بینایی، غشاهای مخاطی و پوست شما را نیز بهبود می بخشد. مصرف 4000-5000 واحد بین المللی ویتامین A برای افزایش رشد قد ضروری است. برخی از سبزیجاتی که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید و منابع غنی این ویتامین هستند عبارتند از طالبی، پاپایا، اسفناج، چغندر، گوجه فرنگی، سبزیجات سبز و ...

7.کلسیم

کلسیم برای افزایش قد

همانطور که می دانیم، کلسیم یکی از بالاترین میزان مواد معدنی موجود در بدن ما است که رشد استخوان های شما را سرعت می بخشد. ترکیبی از کلسیم و فسفر برای رشد استخوان ها مورد نیاز است. اگرچه لبنیات و شیر منابع اصلی کلسیم هستند، اما می‌توانید آن را از غذاهایی مانند اسفناج، محصولات سویای غنی شده دریافت کنید.

8.کربوهیدرات ها

فواید کربوهیدرات ها برای افزایش قد

اگرچه کربوهیدرات ها ناسالم در نظر گرفته می شوند و در صورتی که زیاد مصرف شوند ممکن است به بدن ضرر و زیان برساند اما گنجاندن آن ها در رژیم غذایی برای افزایش قد بسیار مهم و ضروری است و همچنین وظیفه آن ها تامین انرژی بدن است و نقش مهمی در تامین انرژی کودکان دارند.البته توجه کنید که باید از  نوع کربوهیدرات های پیچیده یا غلات کامل مثل گندم و برنج سبوس دار در رژیم افزایش قد استفاده کنید و بهتر است غذاهایی که از غلات تصفیه شده تهیه شده اند مثل نان باگت، نان پیتزا و ... زیاد مصرف نشوند.

9.ماهی

تاثیر ماهی در افزایش قد

ماهی ها، به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و نمو ضروری بوده و برای سلامت قلب نیز مفید هستند. بر اساس برخی تحقیقات، اسیدهای چرب امگا 3 به افزایش گردش استخوان به حداکثر رشد کمک می کنند.کمبود این اسیدهای چرب ممکن است منجر به مشکلات رشد و افزایش خطر مشکلات خواب کودکان شود.ماهی سالمون به طور کلی برای رشد قد توصیه می شود زیرا دارای مقادیر زیادی پتاسیم، سلنیوم، ویتامین های B، پروتئین است.

10.بلغور جو دوسر

بلغور جو دو سر برای افزایش قد

بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی غنی از پروتئین است که نه تنها بافت ها و استخوان ها را ترمیم می کند، بلکه قد را به سرعت افزایش می دهد. مصرف روزانه حداقل 50 گرم بلغور جو دوسر برای صبحانه برای افرادی که می خواهند قد خود را بهبود بخشند توصیه می شود.انواع مختلفی از جو از مارک های مختلف وجود دارد که می توانید با افزودن سبزیجات تهیه کنید و آنها را مغذی تر کنید.

11.تخم مرغ

تاثیر تخم مرغ در افزایش قد

یکی از غذاهایی که سرشار از پروتئین بوده و بهترین غذا برای رشد قد است، تخم می باشد. تخم مرغ دارای بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری با افزودن 6 گرم پروتئین به همراه چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر است که به بدن شما کمک می کند. تخم مرغ برای رشد کلی کودکان بسیار مفید است و از رشد سلولی و رشد اسکلتی آنها حفاظت می کند.

12.موز

موز برای افزایش قد

موز میوه ای است که در هر فصل به راحتی در دسترس است و دارای مواد مغذی برای افزایش قد است. این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم استحکام استخوان ها را افزایش می دهد. همچنین به تقویت سلامت کلی شما کمک می کند زیرا سرشار از پتاسیم، منگنز و کلسیم است.

13.پروتئین سویا

ناثیر سویا در افزایش قد

پروتئین سویا یکی دیگر از مواد غذایی دست کم گرفته شده است که نه تنها قد را افزایش می دهد بلکه سلامت کلی را نیز افزایش می دهد. این یکی از بهترین گزینه های جایگزین پروتئین برای گیاهخواران است زیرا سرشار از فولات، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و فیبر است. طیف وسیعی از ویتامین های بدنسازی و کلسیم دارد که نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه مغذی نیز هست.

14.هویج

هویج برای افزایش قد

هویج یکی از سبزیجاتی است که به فرزندان شما کمک می کند تا قد بلندتر شوند زیرا مقادیر بالایی ویتامین A دارد. همچنین بر کسی پوشیده نیست که این سبزیجات فوق العاده منابع غنی ویتامین C نیز هستند. این ویتامین‌ها کلسیم را در استخوان‌های شما حفظ می‌کنند و می‌توانید فرزندانتان را وادار کنید هویج خام بخورند یا هویج رنده‌شده را در سالاد و آب‌میوه اضافه کنید.

15.سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی برای افزایش قد

سیب زمینی شیرین غنی از ویتامین A هستند که می تواند سلامت استخوان ها را بهبود بخشد و به شما کمک کند قد بلندتر شوید یا قد خود را حفظ کنید.آنها همچنین حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که می تواند سلامت گوارش را تقویت کرده و رشد باکتری های خوب روده را تقویت کند.

حفظ یک میکروبیوم روده سالم همچنین می‌تواند جذب مواد مغذی را افزایش دهد تا اطمینان حاصل شود که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و تکامل را دریافت می‌کنید.بعلاوه، سیب زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی مهم دیگری از جمله ویتامین C، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است.