انواع گیاه بگونیا و نحوه ی نگهداری، تکثیر و پرورش آن

26/02/2022
نحوه پرورش و نگهداری از گیاه بگونیا
بگونیا دارای بیش از 2000 گونه می باشد، نام علمی این گیاه از گیاهان چند ساله می باشد، همیشه سبز علفی و گیاهان خزان کننده می باشد، که برای برگ ها و گل های زیبای آن ها پرورش داده شود. در این قسمت قصد داریم، شما را با نگهداری و پرورش گل بگونیا آشنا کنیم.
مجله والی
مجله والی

اگر به دنبال پرورش گیاهانی می باشید، که دارای گل های خیره کننده و شاخ و برگ های دیدنی و جذاب می باشید، بگونیا بهترین گزینه برای شما می باشد. این گیاهان در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف از قبیل سفید، صورتی، قرمز، زرد، نارنجی و بسیاری از رنگ های دیگر می باشند. در حالی که بسیاری از گونه های این گیاه در سایه بهتر رشد می ‎کنند، بعضی دیگر در نور مستقیم آفتاب رشد بهتری دارند، و شما می ‎توانید آن ها را در گلدان ها و یا درون باغ خود پرورش دهید.

گونه های مختلف بگونیا از گیاهانی به طول چند سانتی متر تا گونه هایی به طول 3 متر تشکیل یافته است. برخی از گونه های این جنس به صورت بالارونده می باشد. بگونیا گیاهی می باشد، تک پایه گل های نر و ماده بر روی یک گیاه قرار دارد. گل های نر معمولاً زیباتر می باشد، و گل های ماده را با تخمدان بالشدار می توان از جنس نر به آسانی تشخیص داد.

گیاه شناسان بگونیاها را به سه گروه عمده غده دار، ریزوم دار، ریشه افشان تقسیم می کنند.

نگهداری بگونیا

  • بگونیاهای ریزروم دار

بگونیاهای ریزوم دار که ساقه های گوشتی زیر زمینی به وجود می آورند، و با همین ساقه ها تکثیر می شوند. مانند بگونیا رکس.

  • بگونیاهای غده دار

ریشه های بگونیاهای غده دار ضخیم می باشند، که جهت تکثیر به کار می رود. بگونیاهایی که برگ های درشت دارند، در این گروه قرار می گیرند.

  • بگونیاهای ریشه افشان 

ریشه ها در تکثیر این گیاهان کارایی ندارند، مهمترین بگونیای این گروه بگونیا سمپرفلورنس می باشد. پرورش دهندگان بگونیا این گیاه را به دو دسته بگونیا برگی و بگونیا گلدار تقسیم می کنند.

  • بگونیای گلدار 

سه نوع بگونیای گلدار وجود دارد. بگونیای غده ای، بگونیا لورن، بگونیا الاتیور

مهم ترین آن ها بگونیا غده ای می باشد، که گل دهی آن ها در تابستان و پاییز می باشد.
بگونیای نوع لورن در فصل زمستان گل می دهد، که اندازه ی آن به 45 سانت می رسد. اگر نوک ساقه های گل رو بکنید. پر پشت و زیبا می شود. بگونیا الاتیور سراسر سال گل دارد.

نگهداری بگونیا

بهترین زمان تعویض گلدان بگونیا خالدار

  • آب و هوای مناسب

بیشتر انواع این گیاه در دمای 15 تا 26 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می ‎کنند. اگر چه بعضی از انواع آن در هوای خنک تر رشد بهتری دارند. این گیاهان احتیاج به رطوبت و گرما دارند، ولی در گرمای شدید، خشکی و یخ زدگی آسیب خواهند دید.

  • شرایط مورد نیاز

به صورت کلی گیاه بگونیا احتیاج به نور غیرمستقیم دارند، و بعضی از انواع آن قابل پرورش در سایه ها می باشند، و برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی برای این گیاهان احتیاج به سیستم تهویه هوا مناسب می باشد. بعضی از انواع گیاهان بگونیا قابل پرورش در نور مستقیم آفتاب نیز می باشند.

  • خاک مناسب

این گیاهان احتیاج به خاک غنی از مواد آلی و دارای قابلیت جریان یافتن هوا احتیاج دارند، و استفاده از خاک رس برای این گیاهان به خاطر سنگین شدن آن هنگام آبیاری و عدم امکان ورود هوا به آن مناسب نمی باشد، چون ممکن است، باعث پوسیدگی ریشه و ساقه شود.

  • میزان مناسب آب

گیاهان بگونیا دارای ساقه و برگ زخیم می باشند، که می ‎توانند آب را برای مدت طولانی در خود نگه دارند، پس احتیاج به آبیاری مداوم ندارند. آبیاری بیش از اندازه این گیاه ممکن می باشد، به پوسیده و پلاسیده شدن گیاه منجر شود، و بنابراین اجازه دهید، گیاه به صورت کامل خشک شود، و احتیاج به آبیاری پیدا کند. جهت آبیاری این گیاه بهتر می باشد، خاک آن را آبیاری کنید، نه شاخه و برگ آن را چون برگ های مرطوب ممکن است، کپک بزنند.

  • کود مناسب این گیاه

جهت پرورش بهتر این گیاه بهتر می باشد، هر دو یا سه هفته در طول دوره رشد از کود های سبک و مناسب استفاده شود. پس از پرورش یافتن گل های بگونیا و گذشتن دوره آن ها جهت شروع چرخه رشد بعدی به چند ماه استراحت احتیاج دارد.

رشد گیاه بگونیا به نوع خاک، دمای هوا، ریشه ها و جوانه ها بستگی دارد، و معمولاً بعد از گذشت چند هفته از کاشت گیاه، غنچه ها شکل می ‎گیرند، و در صورت زرد شدن برگ ها و ساقه آن ها را از گیاه خود جدا کنید.

  • آفات و مشکلات 

انواع خاصی از گیاهان بگونیا که رشد بهتری در سایه دارند، رطوبت بیشتری را در مقایسه با انواعی که احتیاج به نور مستقیم آفتاب هستند، تجربه می ‎کنند، که این موضوع باعث می شود، منجر به ایجاد بیماری های قارچی در گیاه شود. برای رفع این مشکل بهتر می باشد، سیستم تهویه هوای مناسبی برای گیاه خود تأمین کنید، و مقدار مناسب آب نیز مهم می باشد، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.

اگر گیاه بگونیا در آب و هوای خیلی خشک رشد کند، ممکن می باشد، در معرض ایجاد کنه های عنکبوتی قرار بگیرد، و بنابراین بهتر می باشد، جهت مرطوب نگه داشتن اندک گیاه، مقداری آب به برگ های آن اسپری کنید، و همچنین می ‎توانید گیاهان دیگری نیز در کنار این گیاه پرورش دهید.

  • تعویض گلدان بگونیا 

این نکته را به هیچ عنوان فراموش نکنید، که گیاه بگونیا به عمق خاک علاقمند می باشد، پس زمانی که می خواهید گلدان را عوض کنید، بایستی از گلدان بزرگ و مناسب سایز گیاه تان استفاده کنید. در بخش پایین گلدان لایه ای از سفال های ریز شده جهت تخلیه ی مناسب و بهتر آب قرار دهید. جهت تقویت گیاه به صورت منظم خاک گلدان را تعویض و یا از ترکیب حاوی برگ های پوسیده کود حیوانی و گیاهی استفاده کنید.

  • بگونیاها مستعد کپک زدن می باشند.

یکی از مشکلات که بگونیا دارند، با آن رو به رو شدن می باشند، کپک زدگی این گیاه می باشد، و علت اصلی آن اسپری کردن آب به گیاه می باشد. اسپری گیاه را بیشتر مستعد کپک زدن می کند. بگونیاهایی که دچار کپک شده اند، باید توسط محصولات خاصی که در فروشگاه های مرتبط وجود دارد، درمان شوند.

  • کود دادن به بگونیا

در طول رشد و گلدهی بگونیا به شما توصیه می شود، به صورت هفتگی به آن کود بدهید. ترجیحاً از مواد با دوز کم استفاده کنید، تا مواد با دوز بالا.

  • فصل کوددهی و تغذیه گیاه

با توجه به این که این گیاه جزو گیاهانی می باشد، که با فراهم کرن شرایط درست به گل خواهد نشست، پس حتماً در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یک بار با کودهای کامل و مخصوص گیاهان گلدار به شکل آبیاری باید تغذیه شود، این کار باعث رشد بهتر و گلدهی گیاه شما خواهد شد.

انواع گیاه بگونیا را بشناسید.

  • گیاه غده‌ دار که دارای ریشه ای غده ‌ای مانند می باشد. مانند بگونیاهای که دارای برگ های درشتند.
  • گیاه ریزوم ‌دار (ریزوم: دارای ساقه زیرزمینی ضخیم) مانند گیاه بگونیا رکس.
  • گیاه ریشه افشان هم دسته ی دیگری از تقسیم بندی گیاه شناسی بگونیا می باشد.

همچنین این گیاه در انواع مختلف دیگری از جمله گونه برگی، نوع تکمه ‌ای و گونه همیشه گل ‌دار نیز دسته بندی می شود، که از لحاظ ظاهری با هم متفاوت هستند.

بهترین زمان تعویض گلدان بگونیا خالدار

بهترین زمان جهت تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی هنگامی می باشد، که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شده باشند. اگر گلدان شما کوچک باشد، باعث کوچک شدن برگ ها خواهد شد.

دقت کنید، که حتماً گلدان را با یک سایز بزرگ تر تعویض کنید، بعد از این کار گیاه را آبیاری کنید، و در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید.

دوره استراحت بگونیا

بعد از زمستان بگونیاهای گلدار احتیاج به استراحت دارند، و بعضی این نکته را نمی دانند، و به همین خاطر بگونیاهای پر از شکوفه را دور می ریزند. آن ها در این زمان دارای آب کمتر و دمای حدود 15 درجه سلسیوس هستند. شما می توانید بعد از گل دادن بخش هایی از گیاه را ببرید، و پس از چند هفته که شما گیاه بگونیای خود را داخل گلدان جدید دیگری کاشتید، آن را در مکانی گرم قرار دهید، و آب بیشتری به آن بدهید، تا جوانه زدن گیاه زیبای خود را ببینید.

انواع بگونیا

  • دابل بگونیا 

دابل بگونیا 

برگ های دابل بگونیا بزرگ و مانند گل رز می باشد. از آن جایی که به صورت قائم رشد می‎ کند، برای پرورش درون گلدان ها بسیار مناسب می باشند، و علاوه بر این این نوع از گیاهان بگونیا دارای گل های زیبا و شاخ و برگ های جذاب می باشند، و برای پرورش در باغچه هایی که در سایه قرار دارند، بسیار مناسب می باشند.

  • فیمبریاتا بگونیا 

فیمبریاتا بگونیا 

این نوع از گیاهان بگونیا شبیه به گل های میخک می باشند، و این گیاهان دارای گلبرگ های حاشیه ای و بسیار محکم می باشند، و به همین خاطر جهت کاشت انبوه در باغ های وسیع بسیار مناسب می باشند. همچنین می ‎توانید این نوع از گیاه بگونیا را به تنهایی و یا با گیاهان دیگری که از نظر شرایط آب و هوایی و رشد همانند هم می باشند، پرورش دهید.

  • بگونیا آویخته 

به مرور زمان و با گذشت ماه ها این گیاه رنگ درخشان تری به خود می ‎گیرد، و از اندازه ی بزرگی برخوردار است. این نوع از گیاه بگونیا مخصوص پرورش یافتن در سایه می باشد، و برای تزئین منزل با گلدان های آویزان بسیار مناسب می باشد.

  • بگونیای میخکی دوگانه 

گلبرگ های این نوع از بگونیا بزرگ و دو رنگ می باشند، و شباهت اندکی به گل رز دارند. این گیاهان به صورت قائم و ظریف رشد می‎ کنند، و نیازمند نور غیر مستقیم آفتاب می باشند، و نسبت به گرمای زیاد حساس می باشند.

  • بگونیا بدون توقف 

در مقایسه با انواع دیگر گیاهان بگونیا این نوع دارای حجم کمتری می باشد، و دارای رنگ های روشنی مثل صورتی و زرد می باشند. اگر این گیاهان را به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید، بیشتر مواقع در تابستان شکوفا می‎ شوند.

  • بگونیا رکس 

این نوع از بگونیا دارای برگ های بزرگ و چند رنگ می باشد، و با آب و رطوبت زیاد هم دچار مشکل نمی ‎شود، و از آن جایی که این نوع از گیاهان به نور مستقیم احتیاج ندارند، قابل پرورش در گلدان های درون منزل می باشند، و رنگ این نوع از گیاهان بگونیا شامل رنگ بنفش، قرمز، سبز و یا نقره ای می باشد.

  • بگونیا ریگر 

این نوع زیبا از گیاهان بگونیا در اواخر زمستان و اوایل بهار قابل مشاهده می باشند. این گیاهان از رنگ های شاد و متنوعی مانند قرمز روشن، نارنجی، صورتی، سفید و زرد برخوردارند، و از آن ها برای تزئین باغچه ها استفاده می ‎شود. این گیاهان به نور غیر مستقیم آفتاب احتیاج دارند، و نباید بیش از حد آبیاری شوند.

  • بگونیا دراگن وینگ 

بگونیا دراگن وینگ دارای گل های آویخته می باشند، و برای گلدان های آویزان بسیار مناسب می باشند. این گیاهان از بهار تا پاییز شکوفه می ‎دهند، و به رنگ های قرمز، سفید و صورتی می باشند.

  • بگونیا چند غنچه ای 

بگونیا چند غنچه ای دارای انواع مختلفی می باشد، و برای تزیین درگلدان های آویخته بسیار مناسب می باشند. گل های این گیاهان به رنگ قرمز، صورتی و زرد می باشد، و احتیاج به نور غیر مستقیم آفتاب دارد.

  • کِین بگونیا 

کِین بگونیا دارای انواع مختلفی می باشند، و از زیبایی خیره کننده ای برخوردار می باشند. این گیاهان به نور غیر مستقیم احتیاج دارد، و نسبت به رطوبت بیش از حد حساس می باشند.

  • بگونیا ریزوماتوس 

این نوع از گیاهان بگونیا داری 700 گونه متفاوت می باشد، و دارای ساقه های ضخیمی می باشند، و به صورت افقی رشد می ‎کنند. برگ ها و ساقه های این نوع از گیاهان بگونیا دارای اشکال و رنگ های متفاوتی می باشند، و از آن جایی که در نزدیکی ریشه ها رشد می‎ کنند، برگ ها و ریشه ها به سرعت جوانه می ‎زنند.

  • وکس سمپر فلورنس 

وکس سمپر فلورنس دارای ساقه های ضخیمی می باشند، و در اشکال و انواع مختلفی می باشند، و معمولاً در همه ی طول سال قابل پرورش اند. 

تکثیر گیاه بگونیا به چه روش هایی انجام می شود؟

تکثیر گیاه بگونیا به چه روش هایی انجام می شود؟

تکثیر گیاه بگونیا در انواع مختلف در فصل بهار و تابستان از روش های مختلفی ممکن است. در ادامه به توضیح روش ‌های تکثیر گیاه بگونیا خواهیم پرداخت.

  • تکثیر با کاشت بذر

کشت بذر در اواخر زمستان و در جعبه های شفاف از جنس شیشه یا پلاستیک انجام می گیرد، و بذر ها نباید به هیچ عنوان با خاک پوشانده شوند. تا زمان جوانه زدن بذرها به صورت دائم خاک باید مرطوب نگه داشته شود. می توان محیطی شبیه به گل خانه برای گیاه فراهم کرد، تا رشد کند. پس از جوانه زدن پوشش را کم کم از روی بستر بردارید. بذر با مراقبت و قرار گرفتن در نور مناسب خورشید رشد می‌ کند. استفاده از روش بذر در گونه ی عروس و گونه ی هلندی مرسوم می‌ باشد. ولی ممکن می باشد، گیاه جدید شبیه به گیاه مادری نباشد، پس توصیه می‌ شود، از روش دیگری جهت تکثیر استفاده کنید.

  • تکثیر با کشت غده

این نوع از تکثیر معمولاً برای بگونیا تکمه ای یا همان دارای غده مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش می‌ توان غده گیاه را کامل و یا به صورت تکه های دارای جوانه در بستر بذر یا قلمه کاشته تا رشد کنند.

  • تکثیر با قلمه ساقه

این نوع از روش تکثیر برای انواع ایستاده و ساقه‌ دار مثل هیمالیس و عروس مناسب می باشد. برای قلمه زنی کافیست، یکی از شاخه ‌های بدون گل گیاه را با طول تقریبی 10 سانتی ‌متر برش داده، به طوری که هر شاخه ی برش زده دو گره داشته باشد، سپس قلمه را در خاک نهاده، و گلدان را در جایی‌ نیم سایه و گرم منتقل نموده، و منتظر گرفتن قلمه و رشد گیاه باشید. برای خاک قلمه می‌ توان از خاک سبک مانند پرلیت و پیت ماس استفاده کرد.

  • قلمه برگ

جهت تکثیر نوع خزنده که دارای برگ هایی کوتاه و گسترده می باشد، مثل گونه مخملی و رکس، از قلمه برگ استفاده می شود. برای این نوع از تکثیر برگ ‌هایی با عمر متوسط انتخاب شده، و سطح زیرینشان روی ماسه شسته شده، یا ترکیب کوکوپیت و پرلیت خوابانده شده، و مقداری خاک را رویش ریخته می شود. جهت حفظ رطوبت بستر هم بهتر می باشد، با پلاستیکی که دارای سوراخ هایی می باشد، پوشانده شود، و در جای گرم نگهداری شود. بعد از گذشت حدود 3 تا 4 هفته برگ‌ ها ریشه داده و گیاه جدید ایجاد می شود.

  •  تکثیر به روش تقسیم بوته گیاه

یکی از روش های تکثیر این گیاه که بیشتر برای انواعی مثل رکس، مخملی و ببری مناسب می باشد، تقسیم بوته با ریشه می باشد، که البته این روش را می توان هنگام تعویض گلدان انجام داد، و گیاه جدید پرورش داد. با خرید گیاه بگونیا و پرورش و تکثیر آن در منزل و محیط کار می توانید بر زیبایی محیط اطراف خود بیافزایید.

خرید و فروش و قیمت گیاه بگونیا چگونه است؟

خرید و فروش گیاه بگونیا به خاطر زیبایی گل ها و برگ هایش بسیار رواج دارد. جهت خرید گیاه بگونیا می توان به گل خانه ها و مراکز فروش گل و گیاه مراجعه کرد. قیمت فروش گیاه بگونیا با توجه به نوع گونه اش گلدار و بی گل بودنش و زیبایی گل ها و برگ هایش متفاوت باشد. معمولاً قیمت گیاه بگونیا که برگ های جذاب تری دارد، و یا پر گل تر می باشد، در مقایسه با گونه ی مشابه اش بیشتر خواهد بود. فروش این گیاه معمولاً با گلدان صورت می گیرد.

علت خراب شدن بگونیا

علت خراب شدن بگونیا

  • علت خشک شدن برگ بگونیا خالدار

این مشکل علت های زیادی مانند آبیاری کم، گرم و خشک بودن محل نگهداری دارد، که همان طور که در بالا هم گفتیم، با آبیاری به موقع و یا استفاده از روش ها مختلف برای تأمین رطوبت می توانید مشکل را حل کنید.

  • علت ریزش برگ بگونیا خالدار

دو علت اصلی در این مشکل می تواند دخیل باشد.

  1. تغییرات در محل نگهداری و جا به جایی که باید اجازه دهید، که گیاه به محل جدید عادت کنید.
  2. سرد شدن محل نگهداری که باید گیاه را به محلی با دمای بالا منتقل کنید.
  • علت سوختن نوک برگ بگونیا خالدار

نور زیاد و فیلتر نشده، دلیل اصلی این مشکل می باشد، که حتماً گیاه را به محلی با نور فیلتر شده، منتقل کنید.

  • فاصله برگه زیاد می باشد.

این مشکل از کمبود نور برای گیاه می باشد، که می توانید با استفاده از لاپ های رشد مشکل رو حل کنید، و یا گیاه را به محلی با نور زیاد و فیلتر شده، منتقل کنید.