علت بوی بد دهان چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟

28/11/2021
رفع بوی بد دهان
بوی بد دهان، که از نظر پزشکی هالیتوز نامیده می شود، می تواند ناشی از عادات بهداشتی نامناسب دندان باشد و ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشد. شما می توانید اقداماتی را برای پیشگیری و درمان بوی بد دهان، در خانه و با کمک دندانپزشک یا پزشک انجام دهید.
مجله والی
مجله والی

آیا از بوی بد دهان رنج می برید؟

بوی بد دهان که در اصطلاح پزشکی به آن هالیتوز گفته می شود می تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد و برای بسیاری از افراد پیش بیاید که اتفاقی بسیار شرم آور و آزار دهنده بوده و می تواند فرد را گوشه‌گیر و بسیار خودآگاه کند.بوی بد دهان همچنین می تواند موقتی یا دائمی باشد که باز هم با توجه به دلایل متنوعی رخ می دهد.پس قبل از اینکه به درمان بپردازیم، اول باید بفهمیم که علت بوی بد دهان چیست.در این مقاله سلامت از سایت والی انواع بوی بد دهان را بررسی می کنیم پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بیاموزید  بوی بد دهان از چیست و راه‌حل‌های ساده‌ برای رفع آن چگونه است. 

رفع بوی دهان ناشی از دندان خراب

علت های بوی بد دهان

رفع بوی دهان ناشی از معده

علت بوی بد موقتی

منشا بوی بد موقتی دهان می تواند  فیزیولوژیکی باشد و ناشی از عوامل زیر است:

  • استعمال مواد مخدر از جمله  سیگار و تنباکو
  • باقی ماندن مواد غذایی روی دندان‌ها یا زبان
  • بیماری های لثه
  • خشکی دهان
  • مصرف الکل
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت ریه
  • مصرف  دارو‌های ضد حساسیت و ضد افسردگی
  • مصرف غذا‌های خاصی مانند پیاز و سیر، به دلیل وجود گوگرد در آن‌ها
  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • مسواک زدن نامناسب
  • در موارد محدودی، افزایش سن و دوران قاعدگی خانم‌ها

علت بوی بد دائمی

اکثرا بوی بد دهان  ناشی از بیماری‌های دهان و دندان است.عبارتند از:

  • پوسیدگی مینا یا ریشه دندان
  • وجود جرم و پلاک در دندان
  • التهاب و عفونت لثه
  • سرطان دهان (نادر)

برخی از دلایلی که مربوط به بیماری‌های دهان و دندان نیست عبارتند از:

  • بیماری دستگاه تنفسی و ریه
  • اختلال متابولیک
  • نارسایی کلیه و کبد
  • عفونت‌های حلق و بینی
  • اختلالات مختلف دستگاه گوارش ( برای مثال، سهم میکروب معده در ایجاد بوی بد دهان)
  • مشکلات مربوط به لوزه (نادر)

چند راه حل برای رفع بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان ناشی از رفلاکس معده

اکنون به بررسی و بیان راهکارهایی برای درمان بوی بدن دهان می پردازیم که با توجه به نوع و علت بوی بد دهان، این راه حل ها متفاوت است.

درمان بوی دهان با طب سنتی

برای رفع و درمان بوی بد هان از نظر طب اسلامی یا طب سنتی می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  1. جویدن  چند دانه میخک و رازیانه در طول روز که دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز می باشند
  2. استفاده از چای سبز و یا خوردن یک تکه لیمو یا پرتقال
  3. مصرف چند عدد سیب در طول روز موثر در تولید بزاق
  4. مصرف ماست و یا جویدن جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا و گیاهان معطر

درمان خانگی رفع بوی بد دهان

1.رفع بوی بد دهان با سرکه سیب

رفع بوی بد دهان با دهانشویه

سرکه سیب دارای خاصیت ضد باکتری بوده که در کاهش هالیتوز بسیار موثر است.برای استفاده از آن یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید.

صبح ها بعد از بیدار شدن و شب‌ها، قبل از رفتن به رختخواب به مدت 3 تا 5 دقیقه با این مخلوط و غرغره کنید و  سپس دهان خود را با آب بشویید.

2.استفاده  ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین

قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده

جوش شیرین نقش زیادی در خنثی کردن اسید در دهان و کشتن باکتری‌ها دارد پس در رفع هالیتوز موثر است.برای استفاده از جوش شیرین می توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید.سپس به خوبی هم بزنید و بنوشید. برای گرفتن بهترین نتایج، این روش را بار‌ها تکرار کنید.

3.دهان خود را بشویید

علت بوی بد دهان و درمان آن چیست

شستن دهان با دهانشویه علاوه بر این که تنفس شما را خوشبو می کند در خلاص شدن از شر باکتری ها نیز موثر است. طعم نعناع تازه می تواند احساس خوبی به شما بدهد. اما مطمئن باشید دهانشویه ای که انتخاب می کنید میکروب هایی را که باعث بوی بد دهان می شوند از بین می برد.روزانه با یک دهانشویه،دهانتان را بشویید و بوی بد دهان را در منشا آن متوقف کنید.

همچنین اگر بعد از غذا خوردن دهان خود را با آب معمولی بچرخانید، می توانید به تنفس خود کمک کنید. می تواند ذرات غذایی را که در دندان های شما گیر کرده اند خلاص کند.

4.جویدن آدامس

اسم قرص برای رفع بوی بد دهان

سعی کنید بیشتر از آدامس های بدون قند استفاده کنید.جویدن آدامس های نعنایی بدون قند موجب  بزاق در دهان و گلو شده و در نتیجه به درمان بوی بد دهان کمک کند علاوه بر این به دلیل وجود نعنا در آن ها  دهان را خنک و شاداب می‌کنند و برای ساعت‌ها بوی بد را از آن دور می‌کنند.

5. روغن نارگیل

داروی گیاهی رفع بوی بد دهان

یکی از آسان ترین و محبوب ترین روش ها استفاده از روغن نارگیل می باشد ک دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بوده و در از بین بردن باکتری‌ها بسیار موثر است.برای استفاده از آن یک  قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود بچرخانید  سپس از دهان خود خارج کرده  و بعد با آب ولرم دهان تان را کامل بشویید.

6.روغن اکالیپتوس

رفع بوی بد دهان با جرم گیری

این روغن علاوه بر این که خاصیت ضد باکتری داشته، خاصیت ضد التهابی و ضد درد نیز دارد.برای استفاده از آن می توانید دو تا سه قطره از روغن  اوکالیپتوس را با یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس با این محلول غر غره کنید و پس از آن  دهانتان را با آب بشویید و این کار را هر روز تکرار کنید.

7.زنجبیل

رفع بوی بد دهان در طول روز

زنجبیل دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونت بوده که هم به درمان بوی بد دهان کمک کرده و هم عفونت‌های دهانی و گلو را از بین می برد.آب زنجیبل را با آب گرم مخلوط کرده د و دهانتان را با استفاده از آن بشویید.بعد از هر غذا این کار را انجام دهید.

8.چای سبز

رفع بوی بد دهان با پای سبز

پیشنهاد می شود برای رفع بوی دهان در هنگام صبح به جای نوشیدن چای سیاه یا قهوه از چای سبز استفاده کنید زیرا مواد موجود در  چای سبز به طور طبیعی ضد میکروب هستند و باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان را از بین می‌برند.

9.روغن درخت چای

رفع بوی بد دهان و زبان

یکی دیگر از مواد  ضد باکتریایی و آنتی اکسیدان، روغن درخت چای می باشد که در از بین بردن باکتری ها بسیار موثر است.برای استفاده از آن یک یا دو قطره از روغن درخت چای را با یک لیوان آب خنک مخلوط کنید سپس به مدت 3 تا 5 دقیقه با این محلول غر غره کنید.همچنین می توانید قبل از مسواک زدن چند قطره روغن درخت چای را به خمیردندان خود اضافه کنید.

10.ترکیب آب لیمو و ماست

رفع بوی بد دهان ناشی از عفونت گلو

ماست دارای باکتری های مفیدی است که تعادل باکتری‌های دهانی را حفظ خواهد و همچنین آب لیمو نیز به طور طبیعی دارای خاصیت ضد باکتری است.برای استفاده از این مواد می توانید یک قاشق  چای خوری آب لیمو را با یک تا دو قاشق  غذاخوری ماست ساده ترکیب کنید و به مدا 5 تا 7 دقیقه به دهانتان بمالید.سپس دهانتان را بشویید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی بوی بد دهان ربطی به بیماری های جدی و زمینه ای ندارد اما اگر راه حل های خانگی موثر واقع نشدند و اگر بوی بد دهان با مواردی مثل  تب مداوم، ضعف لثه و دندان، التهاب لثه همراه بودند بهتر است که با پزشک مشورت کنید. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی علت و راهکار های درمان بوی بد دهان بپردازیم.با این حال شما ابتدا باید بدانید بوی بد دهان شما از چه نوعی و به چه علت است زیرا با دانستن  و تشخیص علت بوی بد دهان خود می توانید بهترین و موثر ترین راه حل را برای  رفع و از بین بردن بوی بد دهان انتخاب کنید.