میزان در آمد پرورش قارچ و در آمد ماهیانه پرورش قارچ در خانه

13/03/2022
میزان در آمد پرورش قارچ
پرورش قارچ نیز مانند  کسب و کار های دیگر روش خود را دارد و با چالش هایی همراه است. سرمایه اولیه برای شروع کار را می توانید با سرمایه کم هم شروع کنید. بهتر است برای فعالیت در این حوزه  دنبال تاسیس کارخانه هایی با ظرفیت بالای ۲۰۰ تن کمپوست باشد تا در آمد قابل قبولی کسب کنید.
مجله والی
مجله والی

پرورش قارچ نیز مانند  کسب و کار های دیگر روش خود را دارد و با چالش هایی همراه است. هزینه و درآمد پرورش قارچ همیشه بسیار مورد سوال قرار می گیرد و در سال های اخیر پرورش قارچ علاقمندان زیادی پیدا کرده و علاوه بر اکثریت مردم ، مورد توجه کارآفرینان هم قرار گرفته است. میزان در آمد از این حرفه کاملا بستگی به سرمایه ی شما دارد.ن هزینه و درآمد پرورش قارچ به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان عدد دقیقی برای آن مشخص کرد. اما شما میتوانید با صرف هزینه پایین و اندک نیز این کار را شروع کنید.

خواص قارچ برای سلامتی

خواص قارچ برای سلامتی

قارچ ها با طعم بی نظیر و مزایایی که برای سلامتی دارند، بسیار محبوب هستند. قارچ منبع غنی و کم کالری فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان است. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند آلزایمر، بیماری قلبی، سرطان و دیابت را کاهش دهد. همه انواع قارچ کم کالری و چربی هستند و حاوی مقادیر متوسطی از فیبر و مواد مغذی مختلف هستند.

آیا قارچ منبع خوبی از ویتامین D است؟

مقدار ویتامین D موجود در قارچ بسیار متفاوت است و بستگی به مدت زمانی که قارچ در معرض نور UV قرار دارد دارد. تخمین ها نشان می دهد که قارچ های وحشی تازه مانند لوستر و مورل می توانند تا 1200 واحد بین المللی ویتامین D در هر وعده 3.5 اونس داشته باشند، در حالی که قارچ هایی که در شرایط تیره مانند دکمه سفید، شیتاکه و صدف رشد می کنند حاوی کمتر از 40 واحد بین المللی ویتامین D هستند.

سرمایه اولیه در پرورش قارچ

سرمایه اولیه در پرورش قارچ

سرمایه اولیه برای شروع کار را می توانید با سرمایه کم هم شروع کنید. بهتر است برای فعالیت در این حوزه  دنبال تاسیس کارخانه هایی با ظرفیت بالای ۲۰۰ تن کمپوست باشد تا در آمد قابل قبولی کسب کنید. البته یود و میزان در آمد شما بسته به عوامل مختلفی است اما مهم ترین عامل شهری است که در آن زندگی می کنید. د . اگر در یک شهر توریستی مثل شیراز، اصفهان، مازندران، مشهد زندگی می کنید با توجه به اینکه افراد بیشتری به رستورانها می روند و میزان در آمد شما بیشتر می شود. اگر در هر دوره ۷۰ روزه پرورش قارچ، ۱۵ میلیون تومان قارچ بفروشید نزدیک به ۷ میلیون تومان آن سود خالص است. بیشترین هزینه پرورش قارچ قیمت بالای کمپوست است.  تاثیرگذارترین موضوع هزینه و درآمد پرورش قارچ است. هر چقدر میزان سرمایه اولیه شما بیشتر باشد طبیعتا درآمد شما هم به همان میزان در پرورش قارچ بالا می رود.

70 کیلوگرم، متوسط برداشت از هر مترمربع چه قدر است؟

در هر دوره کشت قارچ 2تا در نهایت 5بار امکان برداشت محصول وجود دارد و حدود  50 تا 70 کیلوگرم قارچ از هر متر مربع قابل برداشت کرد. یعنی از 100 متر مربع حدود 7تن قارچ می توان برداشت کرد.معمولا میزان باردهی در برداشت های سوم به بعد اندک است و معمولا بعد از دوره سوم باید  دوره، کمپوست و خاک عوض شود.

 مراحل تولید قارچ

1)ضدعفونی کردن سالن
2) ورود کمپوست به سالن و چیدن آن در قفسه ها
3) میسلیوم رانی (پنجه دوانی)
4) بریدن کیسه های روی بلوک‌ها و تخته کوبی (تخت کوبی)
5) خاکدهی و آبیاری خاک
6) انداختن روزنامه روی بستر و مرطوب نگه داشتن آنها
7) رافلینگ (پنجه کشی)
8) برداشتن روزنامه ها و شوکدهی  روز اول
9) شوکدهی روز دوم
10) شوکدهی روز سوم
11) فلش یک (اولین محصول دهی)
12) فلش دو (دومین محصول دهی)
13) فلش سه (سومین محصول دهی)
14) تخلیه کمپوست و نظافت

زمان مورد نیاز برای تولید قارچ

حدود دو ماه برای پرورش قازچ زمان لازم داریم. این زمان متغییر است و ممکن است به سه ماه هم تغییر پیدا کند.پس از تهیه کمپوست که حدود 20 روز زمان لازم دارد این مواد وارد سالنهای کشت قارچ می شود. و پس از یک ماه که بذر پاشی انجام شد،قارچ ها آماده و طی دو تا سه هفته چیده می شوند.

درآمد ماهانه پرورش قارچ

 در آمد ماهیانه پرورش قارچ

در آمد ماهیانه یک تولیدکننده به عوامل بسیاری بستگی دارد. برهمین اساس نمی توان رقم دقیقی در این مورد بدست آورد اما با وجود این تلاش می کنیم تا عددی را به صورت میانگین مشخص کنیم.مدتی قبل از عید نوروز و مدتی بعد از عید نوروز و روزهایی در محرم و تعطیلات دیگر سال قیمتها کاهش پیدا می کند و این مسئله را نیز باید در نظر گرفت.ممکن است در طول دوره پرورش مقداری از بستر شما آلوده شود و دچار بیماری شود که این موضوع روی مقدار برداشت شما تاثیر منفی خواهد داشت.

انتخاب قارچ مناسب برای پرورش

سعی کنید بذر قارچ خوبی را از یک فروشنده معتبر خرید اری کنید.قارچ های مختلف محیط های رشد متفاوتی دارند. به عنوان مثال قارچ دکمه ای سفید روی کود کمپوست شده رشد می کند.

نحوه پرورش قارچ خوراکی در خانه

برای پرورش قارچ در منزل باید دانش این کار را یاد بگیرید. پرورش قارچ در خانه جزو مشاغلی است که می توانید آن را با کوچکترین فضا و بدون توجه به نوع آب و هوا  انجام دهید.آموزش پرورش قارچ در منزل شامل نکاتی است که باید آنها را به ترتیب یاد بگیرید.ر مرحله اول انتخاب نوع قارچ پرورشی برای تولید در منزل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، شما می توانید برای پرورش از قارچ های خوراکی معروف مثل قارچ دکمه ای، صدفی یا گانودرما استفاده کنید. شما برای پرورش قارچ در خانه نیاز به تجهیزات اولیه دارید که می توان به  کمپوست ،خاک پوششی،اسپری دستی مه پاش و دما سنج  استفاده کنید.  

تجهیزات مورد استفاده برای راه اندازی سالن قارچ

تجهیزات مورد استفاده برای راه اندازی سالن

  • رطوبت ساز یا مه پاش
  • کولر
  • قفسه
  • فن های ورودی و خروجی هوا
  • دما سنج میله ای و مینیمم ، ماکزیمم
  • رطوبت سنج
  • محلی برای خروج آب های اضافه در سالن پرورش
  • عدم وجود نور مستقیم خورشید