حساسیت پوستی (درماتیت) چیست؟ نشانه‌ ها و راه‌‌ های درمان آن

23/02/2022
درمان حساسیت پوستی
حساسیت پوستی که پزشکان آن‌ را درماتیت نامیده اند، به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست می باشد، در نتیجه‌ ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ ی محرک، پوست دچار راش (بثورات) موقتی می‌شود، که بیشتر با سرخی، خارش، تاول و تورم همراه می باشد.
مجله والی
مجله والی

حساسیت پوستی نوعی آلرژی می باشد، که بیشتر افراد به آن دچار می‌ شوند. پزشکان متخصص پوست عقیده دارند، که استفاده از جواهرات و زیورآلات فلزی و عطر می‌ تواند عامل به وجود آمدن حساسیت‌ های پوستی شوند. زمانی که بدن با یک ماده‌ ی آلرژی‌ زا در تماس باشد، باعث به وجود آمدن التهابات پوستی‌ می شود، که به آن درماتیت تماسی گفته می‌ شود. بیمارانی که مبتلا به درماتیت تماسی می باشند، ممکن است، خارش خفیفی در تمام بدن خود و یا در ناحیه‌ ی محدودی احساس ‌کنند. اگر خارش در ناحیه دست یا پا با شدت بیشتری احساس شود، ممکن می باشد، شخص از انجام فعالیت‌ های روزانه خود عقب بماند.

پوستی که قرمز می شود، و دائماً خارش دارد، می‌ تواند بسیار حساس و دردناک و حتی منجر به این شود، که فرد خجالت بکشد. در بسیاری از موارد دلیل حساسیت پوستی به‌ راحتی قابل‌ تشخیص نمی باشد، و حتماً باید به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید، تا بتواند براساس علائم شما علت حساسیت را تشخیص دهد.

حساسیت پوستی می‌ تواند به خاطر دلایل مختلفی ایجاد شود. به‌ عنوان مثال قرار گرفتن در معرض بعضی گیاهان سمی و مصرف بعضی از داروها و مواد غذایی باعث بروز حساسیت‌ های پوستی می‌ شود. برخی از بیماری‌ ها مانند سرخک و آبله‌ مرغان نیز می‌ توانند حساسیت پوستی ایجاد کنند. اگزما و کهیر جزو رایج‌ ترین نوع حساسیت‌ های پوستی محسوب می شوند. در صورتی که به هر نوع حساسیت پوستی مبتلا شدید، به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید، تا وضعیت شما درمان شود.

چگونه می‌ توان از عامل حساسیت خود آگاه شوید؟

عکس حساسیت پوستی

زمانی که به پزشک مراجعه کنید، و پزشک شما را معاینه‌ کند، می‌ توانید از نوع حساسیت خود آگاه شوید. در این آزمایش‌ ها پزشک مقدار کمی از آلرژن‌ های مختلف را بر روی پوست شما قرار می‌ دهد. سپس واکنش پوست در برابر این مواد آلرژی‌ زا را مشاهده می‌ کند، و در صورت بروز هر گونه حساسیت نوع و عامل حساسیت شما مشخص می‌ شود. در مطالعه‌ ای که بر روی بیش از 1500 بیمار و با استفاده از 73 ماده‌ی آلرژی‌ زا انجام گرفته است، محققین متوجه شده اند، 10 ماده‌ ی آلرژن بیش از دیگر مواد منجر بروز حساسیت پوستی می‌‌ شوند. این 10 ماده‌ ی حساسیت‌ زا عبارت‌ اند از:

  • نیکل فلزی می باشد، که بیشتر در جواهرات و یا دکمه‌ های روی لباس استفاده می‌ شود.
  • طلا
  • بالسام: رایحه‌ ای می باشد، که از درخت رزین گرفته می‌ شود، و در عطرها و لوسیون‌ های بدن استفاده می‌ شود.
  • تیمورسال: ترکیبی از جیوه می باشد، که در ضدعفونی‌ کننده‌ های موضعی و به‌ عنوان نگه‌دارنده در بعضی از واکسن‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  • سولفات نئومیسین: یک آنتی‌ بیوتیک موضعی می باشد، که در کرم‌ ها و پماد‌های کمک‌ های اولیه وجود دارد. در بعضی موارد نیز در لوازم‌ آرایشی، دئودورانت، صابون و همچنین غذای حیوانات خانگی یافت می‌ شود.
  • گروهی از 8 رایحه‌ ی آلرژی‌ زا که در تهیه غذاها، محصولات آرایشی، حشره‌ کش‌ ها، ضدعفونی‌ کننده‌ ها، صابون، عطر و محصولات دندانپزشکی کاربرد دارند.
  • فرمالدئید: نگهدارنده‌ ای می باشد، که مصارف چندگانه‌ ای دارد. این ماده در محصولات کاغذی، رنگ، دارو، پاک‌کننده‌ های خانگی، محصولات آرایشی و پارچه یافت می‌ شود.
  • کلرید کبالت: فلزی می باشد، که در محصولاتی مانند رنگ مو، ضد عرق، اشیاء فلزی مثل دکمه و ابزار آلات یافت می‌ شود.
  • باسیتراسین: یک آنتی‌ بیوتیک موضعی می باشد.
  • کواترنیم 15: این ماده نگهدارنده‌ ای می باشد، که در ترکیبات محصولات آرایشی مانند پاک ‌کننده‌ های آرایشی، شامپو، لاک ناخن و کرم‌ های ضد آفتاب و یا در محصولات صنعتی مثل رنگ و یا واکس وجود دارد.

انواع حساسیت پوستی

  • اگزما

اگزما که تحت آتوپیک درماتیت نیز شناخته‌ شده است، حدود 10 تا 20 درصد بین کودکان و 1 تا 3 درصد بین بزرگسالان شایع است. علائم رایج اگزما شامل خشک شدن، قرمزی و خارش پوست می باشد. بعضی از مواقع مخصوصاً زمانی که عفونتی در پوست به وجود می آید، جوش‌ های کوچک و پر از مایعی به رنگ سفید یا زرد بر روی پوست بدن ظاهر می‌ شوند. اغلب افراد مبتلا به اگزما، سابقه خانوادگی در حساسیت پوستی دارند.

  • کهیر

در بیماری کهیر تاول‌ های قرمز رنگ و متورم بر روی پوست بدن ظاهر می‌ شوند. کهیر حاد در کمتر از 6 هفته رفع می شود. ولی اگر این علائم بیشتر از 6 هفته طول بکشد، کهیر از نوع مزمن می باشد. علت به وجود آمدن کهیر حاد قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌ زا یا عفونت می باشد، ولی علت کهیر مزمن شناخته‌ نشده است. 

  • درماتیت تماسی

درماتیت تماسی واکنشی می باشد، که بدن در برابر تماس با یک ماده حساسیت‌ زا و محرک از خود نشان می‌ دهد، و علائم آن شامل قرمزی، خارش، سوزش و ایجاد تاول‌ بر روی پوست می باشد.

تماس پوست با صابون، مواد شوینده، نرم‌کننده لباس، شامپو یا حتی قرار گرفتن بیش‌ از حد در معرض آب می‌ تواند باعث به وجود آمدن درماتیت تماسی شود. دیگر مواردی که می‌ توانند منجر به بوجود آمدن این واکنش پوستی شوند، شامل فلزات (مانند نیکل، فولاد ضدزنگ و دیگر آلیاژهای مورد استفاده جهت ساخت زیورآلات)، چسب، لاک ناخن، داروهای موضعی، گیاهان و دستکش‌ های لاتکس می باشند.

علائم و نشانه‌ ها

حساسیت پوستی در مجموع با قرمزی و تورم، خارش شدید، تاول یا دانه‌ های قرمز ترشح‌ دار، پوسته پوسته شدن، ترک‌ خوردگی و فلس‌ مانند شدن پوست همراه می باشد.

دلایل بروز حساسیت پوستی

دلایل بروز حساسیت پوستی

راش پوستی به خاطر وجود دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ارثی و ضعف سیستم ایمنی به وجود می آید.

محرک‌ های معمول شامل موارد زیر می باشد.

  • عطرها، مواد آرایشی، مواد شوینده و نرم‌ کننده، صابون‌ ها و شامپوها، اسپری‌ های برطرف‌ کننده‌ی بوی عرق، رنگ مو، لوسیون‌ های بدن، رنگ‌ و مواد شیمیایی موجود در لباس، دستمال‌‌ های کاغذی‌ و دیگر محصولات سلامتی و زیبایی معطر.
  • تماس با مواد شوینده همانند پودرهای لباس‌ شویی، مایع ظرف‌ شویی و مواد سفید‌ کننده، از مهم‌ ترین علل به وجود آمدن حساسیت پوست می باشد. این مواد رطوبت و چربی سطح پوست را از بین می‌ برند، و آن را در برابر عوامل خارجی نفوذ پذیر می‌ کنند.
  • لاتکس ماده‌ ای لاستیکی مانند می باشد، که از صمغ درختی به همین نام به‌ دست می‌ آید، و در بادکنک‌ ها، دستکش‌ های یکبار مصرف پلاستیکی، اسباب‌ بازی‌ ها، و بعضی وسایل بهداشتی از جمله کاندوم استفاده می‌ شود.
  • نیکل نوعی فلز می باشد، که در تولید انواع بدلیجات و زیورآلات، دکمه‌ ها، فرم عینک، زیپ لباس، لوازم آشپزخانه و برخی گوشی‌ های تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد. حساسیت به نیکل در بخش هایی از بدن که با این فلز تماس دارد. مانند گردن، گوش‌ ها، انگشتان و مچ دست و قوزک پا دیده می‌ شود.
  • در تولید محصولات چرمی از مواد شیمیایی مختلفی برای افزایش استحکام و دوام محصول و همچنین ترکیبات ضدمیکروب و ضدقارچ استفاده می‌ شود، که ممکن است، باعث بروز واکنش‌ های حساسیتی شوند.
  • استرس و فشارهای عصبی نیز پوست را حساس، واکنش‌ پذیر و مستعد حساسیت می‌ کند.
  • تماس با گیاهانی مثل پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی که دارای کیسه‌ های روغنی (اوروشیول) می باشند، واکنش آلرژیک ایجاد می‌ کند، و پوست در محل تماس دچار راش می‌ شود.
  • از شایع‌ ترین عوارض داروها واکنش‌ های پوستی می باشد. همچنین مطالعات علمی نشان داده است، که مقابله‌ ی بدن با بعضی از انواع عفونت‌ ها باعث تشدید راش و بثورات پوستی می‌ شود.‌

در صورت ابتلا به حساسیت پوستی چه باید کرد؟

اگر فکر می‌ کنید که یک واکنش آلرژیک پوست دارید، حتماً باید علائم و نشانه‌ های خود را یادداشت کنید.

توجه داشته باشید، که در طول روز با چه موادی سر و کار دارید، و به صورت دقیق همه ی علائم خود را بعد از برقراری تماس با مواد آلرژی‌ زا یادداشت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد، تا همه ی عواملی که ممکن است، منجر به واکنش آلرژیک شما و حساسیت پوستی شود، را شناسایی کرده، و بتوانید از آن‌ ها اجتناب کنید. همچنین می‌ توانید به کمک این یادداشت‌ ها به صورت دقیق و کامل برای پزشک علايم خود را توصیف کنید.

عطرها، فلزات خاص، رنگ ها و لاتکس از عوامل شایع واکنش آلرژیک پوستی و حساسیت پوستی می باشند. بعضی از غذاها و داروها نیز می‌ توانند منجر به بروز واکنش‌ های آلژیک مانند کهیر شوند. کهیر نوعی التهاب پوستی می باشد، که در آن پوست ملتهب و قرمز شده، و فرد احساس خارش می‌ کند.

کارهای روزانه خود را به دقت بررسی کنید.

  • آیا شما از جواهرات ساخته شده، از نیکل استفاده کرده‌ اید؟
  • آیا شما از رنگ مو، لوازم آرایشی، صابون، لوسیون، یا عطر جدیدی استفاده کرده‌ اید؟
  • آیا شما از دستکش‌ های لاستیکی استفاده کرده‌ اید، و یا با اسباب بازی‌ های پلاستیکی بازی کرده‌ اید؟
  • آیا داروهای آنتی بیوتیک را بر روی پوست خود استعمال کرده‌ اید؟

واکنش آلرژیک پوست می‌ تواند بلافاصله بعد از لمس کردن مواد آلرژی‌ زا رخ دهد. همچنین ممکن است، بدن شما به ماده‌ ای به صورت ناگهانی واکنش حساسیت‌ زا نشان دهد، حتی در صورتی که در گذشته به آن ماده حساسیت نداشته‌ اید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید، که علائم حساسیت پوستی شما ممکن می باشد، تا یک یا دو روز پس از آن که شما در معرض ماده‌ی آلرژی‌ زا قرار گرفته‌ اید، بروز نکنند.

علائم آلرژی پوستي معمولاً در طی یک یا دو هفته از بین خواهند رفت، ولی انجام اقدامات درمانی ممکن است، شدت علائم را تسکین دهد. اگر با علائم جدی مثل مشکل تنگی نفس یا تورم در گلو روبرو شدید، ممکن می باشد، از علائم واکنش خطرناکی به نام آنافیلاکسی باشد. در اون صورت بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت ابتلا به آلرژی در محیط خانه چه باید کرد؟

برای ابتلا به آلرژی لازم نیست، که حتماً در محیط خاصی و یا در معرض مواد آلرژی‌ زای خطرناکی قرار بگیرید. زیرا ممکن است، حتی در منزل خود به برخی از مواد حساسیت پیدا کنید. اگر در محیط خانه‌ ی خود دائما عطسه می‌ کنید، و یا دچار قرمزی چشم می‌ شوید بهتر می باشد، بدانید که احتمالاً دچار حساسیت شده‌ اید. این نوع از حساسیت به وسیله ی عواملی همچون حیوانات خانگی، گرد و غبار یا حشرات مثل سوسک‌ به وجود می‌ آید، که در محیط داخل خانه وجود دارند.

بعضی از علائم این نوع حساسیت شامل موارد زیر می باشد.

  • رینیت آلرژیک (تب یونجه) همان حساسیت تنفسی می باشد، که می تواند هم فصلی یا مقطعی باشد، و هم دائمی یا در تمام فصل ها به وجود بیاد. علائمی که در ماه‌ های سردتر سال بدتر می‌ شوند، زمانی که هوا سرد می‌ شود، زمان بیشتری را در داخل خانه می‌ گذرانید، پس با احتمال بیشتری در معرض تماس با محرک‌ های حساسیت‌‌ زا قرار می‌ گیرید.‌ سیستم گرمایش خانگی نیز می‌ تواند مشکلات و علائم حساسیت شما را بدتر کند.
  • برای درمان حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

جهت مشخص کردن نوع عامل حساسیت‌ زا در داخل محیط خانه کار بسیار دشواری می باشد، چون احتمالات زیادی وجود دارد. توصیه ما به شما این است، که با یک پزشک متخصص آلرژی مشکل خود را در میان بگذارید. ممکن است برای تشخیص علت حساسیت احتیاج به انجام آزمایشات خاصی داشته باشید. زمانی که عامل حساسیت شما مشخص می شود، روند درمانی تجویز شده، توسط پزشک زودتر انجام می شود.

  • نکاتی برای شناسایی عوامل حساسیت‌ زا

زمانی که علائم حساسیت شما بیشتر می شود، توجه داشته باشید، که در چه مکانی و چه زمانی این اتفاق می‌ افتد. همه ی مواد آلرژی‌ زای ممکن را شناسایی و یادداشت کنید. دقت داشته باشید، که بعد از چند روز این علائم بهتر می شود، یا نه. این کار به پزشک شما کمک خواهد کرد، تا محرک‌ های حساسیت شما را زودتر تشخیص دهد.

  • اتاق خواب خود را از مواد آلرژی‌ زا پاک کنید.

اتاق خواب محلی می باشد، که معمولاً بیشترین زمان خود را در آن جا می‌ گذرانید. پس باید تغییراتی را در آن ایجاد کنید. حیوانات خانگی را از اتاق خواب خود دور نگه دارید. همه ی پرده‌ ها و فرش‌ ها را بشویید، و هر گونه گرد و غبار را تمیز نمایید. با این کار بعد از گذشت چند هفته اگر علائم حساسیت شما کم شد، مراحل گفته شده، را برای دیگر اتاق‌ ها اجرا کنید.

آیا درماتیت واگیردار است‌؟

این تحریکات پوستی آزار دهنده در تماس مستقیم با مواد خاص به وجود می‌ آیند، پس به هیچ عنوان مُسری نخواهند بود، مگر در صورتی‌ که‌ عامل عفونی به آن اضافه شود. در حالت عادی عامل عفونی که باعث انتقال بیماری به دیگران شود، وجود ندارد.

درمان حساسیت پوستی

هنگام انتخاب درمان حساسیت پوستی باید به فاکتورهای بسیاری از جمله شدت علائم و نشانه‌ ها، فراوانی راش‌ ها و محل قرار گیری آن ها روی پوست توجه کرد. ولی اولین گام در درمان درماتیت، تشخیص ماده‌ ی حساسیت‌ زا و دوری از آن می باشد.

به محض مشاهده‌ ی علائم حساسیت، ناحیه‌ ی درگیر را با آب سرد و صابون غیر عطری بشویید، تا ماده‌ ی آلرژی‌ زا از بین برود. اگر ماده‌ ی محرک پایه‌ ی روغنی دارد، از الکل جهت پاک کردن آن استفاده کنید. سپس می‌ توانید از داروهایی که به نسخه‌ ی پزشک احتیاج ندارند، مانند لوسیون کالامین یا پماد کورتیزون جهت رفع خارش و التهاب استفاده کنید. پوست‌ خود را مرطوب نگه دارید، و لباس‌ های نخی و گشاد بپوشید.

خاراندن پوست، خارش را تشدید و آن را مستعد عفونت می‌ک ند. ناخن‌ های خود را حتماً کوتاه کنید، تا از خاراندن ناحیه‌ ی درگیر جلوگیری کنید. کمپرس سرد و مرطوب جهت تسکین خارش تأثیر گذار می باشد.

درمان‌ های گیاهی مفید برای از بین بردن راش‌ شامل این موارد می باشد. روغن درخت چای، روغن نارگیل، سرکه سیب، آلوئه‌ ورا و روغن زیتون.

چه زمانی باید با پزشک‌ تماس بگیرید؟

گرچه راش‌ های پوستی خیلی شایع و اغلب نتیجه‌ ی یک تحریک ناخوشایند می باشند، با این‌ حال ممکن است، هشدار دهنده‌ی شرایط جدی‌ تر و حادی باشند، که به هیچ عنوان نباید به‌ آن ها بی‌ توجهی کرد. بسته به شدت حساسیت، ممکن است، درمان با دارو هم توصیه شود.

اگر نشانه‌ های واکنش آلرژیک تا چند روز بهتر نشد، یا بدتر شد، یا در صورتی‌ که علائم زیر را در خود یافتید، حتما با پزشک مشورت کنید.

  • راش‌ ها نزدیک چشم‌ ها باشند.
  • قسمت‌ عمده‌ ای از بدن را درگیر کرده باشند.
  • پوست در هنگام لمس داغ باشد.
  • با وجود استفاده از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک احتیاج ندارند، خارش شدید ادامه داشته باشد.
  • درماتیت همراه با تاول شدید، به توجه فوری احتیاج دارد، و ممکن می باشد، نشانه‌ ی یک بیماری جدی‌ باشد.

نشانه‌ های دیگری که به هیچ عنوان نباید آن ها را نادیده بگیرید، شامل این موارد می باشد. مشکل در تنفس، تورم گلو، خس خس سینه، تعریق بیش از حد، تنگی قفسه سینه، حالت تهوع و گیجی.

انواع حساسیت پوستی در کودکان

حساسیت پوستی کودکان

حساسیت در کودکان تنها شامل علائمی مثل عطسه و خس‌ خس سینه نمی‌ باشد. بعضی از آلرژی‌ ها علائمی روی پوست ایجاد می‌ کنند. شایع‌ ترین آلرژی در بین کودکان آلرژی پوستی می باشد. بعد از آن آلرژی به غذاها شایع است. حساسیت پوستی در سنین پایین می‌ تواند سلامت جسمی و روحی کودک را تحت تأثیر قرار دهد، ولی معمولاً جای نگرانی نیست، و بیشتر آن‌ ها ضرری ندارند.

اگر حس می‌ کنید، حساسیت پوستی کودک شما شدید می باشد، و نگران حال او هستید، بهتر می باشد، به یک پزشک عمومی یا متخصص اطفال مراجعه و علت آلرژی را متوجه شوید.

  • اگزما در کودکان

در سراسر دنیا حداقل 10% از کودکان به اگزما مبتلا هستند. مخصوصاً اگر فرزند شما آسم آلرژی غذایی یا تب یونجه داشته باشد، احتمال ابتلا به این نوع حساسیت پوستی بیشتر می‌ شود. پزشکان علت این بیماری پوستی را به صورت دقیق نمی‌ دانند.

در نوزادان اگزما به‌ صورت راش روی صورت یا سر ظاهر خواهد شد. پس از گذشت مدتی ممکن است، به بازوها و بدن سرایت کند. در این حالت پوست اغلب خشک می شود، و دچار خارش و تحریک‌ پذیری بالایی می‌ شود.

علائم حساسیت پوستی اگزما در کودکان

  1. راش قرمز
  2. خراش‌ های کوچکی که به پوست آسیب می زند، و منجر به خارش می‌ شوند.
  3. خشک شدن پوست
  4. لکه‌ های ضخیمی که به‌ مرور به خاطر خاراندن و مالش ظاهر می‌ شوند. این لکه‌ ها معمولاً روی گونه‌ ها، دست‌ و پا، پشت گردن، کمر، سینه و شکم به وجود می‌ آیند.
  5. عفونت‌ های پوستی به خاطر خاراندن

علت حساسیت پوستی اگزما در کودکان

علت حساسیت پوستی نوزادان از نوع اگزما هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. ولی موارد زیر می‌ تواند منجر به خارش بیشتر شوند، به همین خاطر باید از آن ها دوری کنید.

  1. هوای خشک
  2. تعریق
  3. پارچه‌ هایی با جنس خشن
  4. بعضی از صابون‌ ها و مواد شوینده
  5. غذاهایی مانند تخم‌ مرغ، آجیل، شیر گاو، گندم، سویا و غذاهای دریایی گاهی اوقات خارش را بیشتر خواهند کرد.

درمان اگزما

درمان این نوع حساسیت پوستی عبارتند از:

  1. اجتناب از آلرژن‌ ها
  2. استفاده از پماد و مرطوب‌ کننده
  3. در موارد شدید مصرف داروهای تجویزی
  • کهیر در کودکان

معمولاً برجستگی‌ ها یا لکه‌ های قرمزی روی پوست می باشد، که منجر به خارش ایجاد می‌ شوند. کهیر پوستی در نوزادان و کودکان معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت دوام می‌ آورد. این نوع حساسیت پوستی بلافاصله پس از تماس با یک آلرژن ایجاد می‌ شود. برعکس دیگر حساسیت‌ های پوستی کهیر خشک یا پوسته‌ پوسته نیست، و می‌ تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود.

اگر کودک شما دچار کهیر شده باشد، ممکن است به نوع دیگری از تورم به نام آنژیوادم نیز مبتلا شود. به قسمت‌ ها نرم پوست مانند اطراف دهان، چشم و اندام تناسلی دقت کنید. معمولاً این نوع تورم بدون ابتلا به کهیر ظاهر نمی‌ شود.

علائم حساسیت پوستی کهیر در کودکان

علائم کهیر پوستی در نوزادان و کودکان عبارتند از:

  1. لکه قرمز روی پوست
  2. خارش شدید
  3. مشکلات تنفسی
  4. تورم دهان و صورت

کهیر حساسیت خطرناکی نمی باشد، ولی اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد، یا زبان و گلوی او متورم شده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت حساسیت پوستی کهیر در کودکان

علت حساسیت پوستی نوزادان و کودکان می‌ تواند محرک‌ های زیادی باشد. محرک‌ هایی که منجر به کهیر و تورم آنژیوادم می‌ شوند، شامل موارد زیر می باشد.

  1. غذاهایی مانند تخم‌ مرغ، شیر، بادام‌ زمینی، گندم، سویا، غذاهای دریایی، آجیل و توت‌ فرنگی
  2. داروها به‌ ویژه آنتی‌ بیوتیک‌ ها
  3. نیش حشرات
  4. لاتکس
  5. بزاق یا شوره حیوانات خانگی
  6. عفونت‌ های ویروسی

درمان کهیر

در بیشتر موارد به‌ شرط جلوگیری از آلرژن کهیر پوستی در نوزادان و کودکان خود به‌ خود از بین می‌ رود، ولی ممکن است، پزشک جهت درمان یا پیشگیری از کهیر آنتی‌ هیستامین تجویز کند.

  • نیش حشرات

حشراتی مثل زنبور ها، مورچه‌ ها، پشه‌ ها و کنه‌ ها می‌ توانند باعث خارش و ناراحتی جزئی در محل نیش شوند. در بعضی کودکان نیش حشرات باعث واکنش شدید آلرژیک به نام آنافیلاکسی می‌ شود. در موارد دیگر نیز بیماری‌ هایی از طریق نیش حشرات ایجاد می‌ شود. بیماری‌ هایی مثل لایم، تب منقوط کوه‌ های راکی و ویروس زیکا می‌ توانند منجر به ایجاد بثورات پوستی و مشکلاتی در سلامتی شوند.

جهت کم کردن علائم نیش حشرات می‌ توان از کمپرس یخ برای 10 دقیقه استفاده کرد. استفاده از یخ به همراه لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون 1% می‌ تواند به تسکین خارش کمک کند.

  • قارچ پوستی در کودکان

قارچ پوستی در کودکان

قارچ پوستی در کودکان و نوزادان بیشتر در نواحی مرطوب بدن مانند انگشتان پا، کشاله ران و اطراف پوشک ایجاد می‌ شود. بعضی از مواقع قارچ‌ ها باعث عفونت می‌ شوند. بعضی از عفونت‌ های قارچی مقدار کمی پوست را تحریک می‌ کنند. درحالی‌ که انواع دیگر آن به عمق بیشتری نفوذ می‌ کنند. در این حالت قارچ پوستی می‌ تواند منجر به خارش، تورم، پوسته‌ پوسته شدن یا تاول شود.

حساسیت پوستی کودکان زیر یک سال

در نوزادان و کودکان زیر یک سال به دلیل حساسیت بالا انواع آلرژی‌های پوستی ممکن است ایجاد شود. اگزما یکی از حساسیت‌هایی است که در نوزادان و کودکان خردسال بسیار شایع است. در فصل گرما ایجاد راش حرارتی در قسمت‌های خاصی از پوست نوزادان دیده می‌شود.

پیش گیری

تأثیر گذارترین راه مقابله با درماتیت، پیشگیری از بروز آن می باشد. راش‌ های پوستی می توانند با جلوگیری از تماس با عوامل محرک بهبود پیدا کنند. پس قدم اول و بهترین راه، محافظت از پوست در برابر محرک‌ های شناخته شده می باشد.

به عنوان مثال زمانی که با موادی سروکار دارید، که احتمال می‌ دهید، منجر به بروز حساسیت ‌شوند، از دستکش‌ های نخی استفاده کنید. جهت جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد آلرژی‌زا از یک لایه کرم یا ژل‌ به عنوان مانع بهره بگیرید. زیورآلات را با لایه‌ ای از برق ناخن بپوشانید، تا با پوست‌ شما تماس مستقیم نداشته باشد. از محصولات پوستی غیرمعطر، فاقد مواد شیمیایی و با پایه‌‌ ی طبیعی استفاده کنید، و جهت حفظ رطوبت پوست، مرطوب‌ کننده را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

سوالات متداول 

  • چگونه می‌ توانیم خارشی که از حساسیت پوستی به وجود می آید، را کاهش داد؟

از خاراندن پوست خود جلوگیری کنید. خاراندن می‌ تواند منجر به تحریک بیشتر پوست شود، و حتی باعث عفونت شود. پزشک متخصص آلرژی با تجویز داروهای خوراکی یا موضعی به شما کمک می‌ کند، تا علائم حساسیت شما کمتر شود. به‌ عنوان مثال آنتی‌ هیستامین‌ ها و پمادهای مرطوب‌ کننده می‌ توانند به کم شدن خارش پوست شما کمک کنند. به‌ تازگی داروهای جدید و تأییدشده‌ ای وارد بازار شده‌ اند، مانند پماد موضعی جهت رفع علائم درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط و داروی بیولوژیک برای رفع علائم درماتیت آتوپیک متوسط تا شدید. 

  • من در معرض هیچ‌ گونه ماده حساسیت‌ زا نبوده‌ ام، علت خارش و جوش‌ های روی پوست من ناشی از چیست؟

​​​​​​​دلایل مختلفی برای ایجاد جوش و خارش پوست وجود دارد. بعضی از انواع جوش‌ ها به‌ خاطر حساسیت ایجاد می‌ شوند، ولی بعضی دیگر ممکن می باشد، ناشی از عفونت یا بیماری‌ های پوستی مانند اگزما یا حتی به علت خشکی بیش‌ از حد پوست باشند. پزشک متخصص آلرژی می‌ تواند علت بروز علائم حساسیت شما را تشخیص داده، و درمان مناسب را تجویز کنید.

  • ​​​​​​​افرادی که خارش پوست دارند، نمی‌ توانند از خانه خارج شوند؟

​​​​​​​اگر پوست شما در حال حاضر تحریک‌ شده یا حساس می باشد، قرار گرفتن در معرض اشعه UV و نور آفتاب ممکن است، باعث وخیم‌ تر شدن وضعیت پوست شود. پوست خود را بپوشانید، و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید.