میزان سود و درآمد بورس چقدر است؟

26/02/2022
میزان درآمد در بورس
سود و درآمد سرمایه گذاری در بورس ایران و حتی وال استریت نیویورک، به میزان دانش و سرمایه شما و مهم تر از همه صبوری شما بستگی دارد. شما برای سود و درآمد و سرمایه گذاری در هر بازاری باید استراتژی داشته باشد.
مجله والی
مجله والی

روش های مختلفی جهت کسب سود در بورس می باشد.

  • خودتان خرید و فروش سهام کنید، و نوسان بگیرید. این کار می تواند به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه باشد.
  • خودتان خرید و فروش سهام کنید، و فقط در عرضه ی اولیه سهام شرکت های تازه پذیرفته شده، در بورس اقدام کنیم.
  • سهام عرضه ی اولیه خرید کنیم، و بفروشیم. معمولا ظرف 4 روز، 20% سود دارد.
  • سرمایه ی خود را در اختیار یک سبد گردان قرار دهید، که او به مدیریت دارایی اقدام کرده، و پرتفو تشکیل دهد، و بتواند به شما سود سالانه بدهد.
  • می توانید از صندوق های سرمایه گذاری مشترک استفاده کنیم، و بلوک خریداری کنیم. قیمت هر بلوک بین 1 میلیون تا 5 میلیون ریال می باشد.
  • فقط در مجامع شرکت های بورسی که تقسیم سود می کنند، شرکت کنید، و سود تقسیمی را بگیرید. البته باید صبر کنید، تا بعد از مجمع گپ قیمتی ناشی از تقسیم سود پوشش داده شود، و شما به هیچ عنوان ضرر نکنید.

کارمزد معاملاتی چقدر می باشد؟

سود تضمینی در بورس

در هر خرید و فروش شما مجموعاً 1.5 درصد کارمزد معاملاتی می باشد، که شامل سهم کارگزار و سازمان بورس و مالیات می باشد. به عنوان اگر شما 1 میلیون تومان سهم خرید و فروش کنید، 15 هزار تومان از آن کسر می شود. حال شما برای این که شاهد کاهش سرمایه نباشید، با توجه به کارمزد 1.5%، بایستی سود بیش تر از 1.5 درصد در بازار کسب کنید، که نیاز به صبوری و تحمل دارد.

نوسان گیری بهتر است؟ یا سهامداری؟

سود ثابت در بورس

این سوال به هیچ عنوان سوال خوبی نیست، چون بازه نوسان گیری برای سهامداران از 2 روز تا چند ماه فرق دارد.
نوسان گیری یعنی سهم را روی یک قیمت در یک تاریخ خرید و در مدت کمی با افزایش قیمت فروخته، تا بعد از کسر کارمزد معاملاتی (1.5%) آن چه می ماند، سود ما باشد. به عنوان مثال اگر شما سهمی را روی 100 تومان خرید کرده باشید، و پس از مدتی (مثلاً 3 هفته) روی 120 تومان می فروشیم. سود ما بعد از کسر 1.5% کارمزد 18 تومان می باشد، که ضرب در تعداد سهم خریداری شده، و سود ما را تعیین می کند.
حال اگر این سهم 100 تومانی را 6 ماه نگهداریم، در صورتی که برحسب استراتژی و حد ضرر و آگاهی بوده باشد، می توان سودی بیش از 18.5 درصد در عرض 6 ماه بدست بیاورید. شاید هم باید برای کسب سود تا 12 ماه صبور باشید. ولی معمولاً سهام با استراتژی خوب و پتانسیل خوب در بازه یک ساله سودی بیش از سود عرف سپرده گذاری بانکی به سهامدار واقعی می دهد، و از نوسان گیری پر ریسک بهتر می باشد.

میانگین درآمد ماهانه در بورس چقدر است؟

سود معقول در بورس

خیلی ها افراد هستند، که می خواهند بفهمند، که درآمد ماهیانه از بازار بورس چقدر می باشد. باید به موضوع توجه کرد، که سود ماهیانه از بازار بورس به تخصص شما و به میزان سرمایه شما در این بازار بستگی دارد. جدا از این موضوع چون یک ماه بازه بسیار کوتاهی در بازار بورس می باشد، بستگی بسیاری نیز به وضعیت بازار بورس دارد. به عنوان مثال در یک ماه خوب بازار بورس ممکن میباشد، که شما ۲۰% و حتی بیشتر هم سود کنید، ولی در عوض ماه دیگه ای سود کمتری داشته باشید. اما به بازار بورس نگاه بلند مدت داشته باشیم، و به صورت میانگین سود را در نظر بگیریم، مثلا یک فرد حرفه ای در بازار بورس می تواند در یک بازاره 5 ساله به صورت متوسط ماهانه 5 تا 10% سود کند، سودی که بسیار خوب می باشد، با فرض این که فردی 100 میلیون تومان در بازار بورس سرمایه گذاری کند، این عدد ماهانه بین 5 تا 10 میلیون تومان سود و درآمد است، که البته ممکن است، ماهی صفر باشد، و ماهی دیگر 20 میلیون تومان باشد.

انواع درآمد سرمایه‌ گذاران در بازار بورس چیست؟

سرمایه‌ گذاران که در بازار بورس ایران فعالیت دارند، از دو محل امکان کسب سود دارند. اولین روش آن خرید سهم در یک قیمت و فروش آن در قیمت بالاتر می باشد، که به آن سود ناشی از فروش سهام یا سود سرمایه‌ ای می‌ گویند. دومین روش کسب درآمد کسب سود نقدی مصوب مجمع عمومی صاحبان سهام که از آن به سود تقسیمی یا DPS یاد می‌ شود، است.

آیا می‌ توان از بورس درآمد ماهیانه کسب کرد؟

مفهوم درآمد ماهیانه از بورس به این معنی می باشد، که هر ماه بتوان درآمدی از بازار سرمایه کسب و این موضوع با توقف همراه نگردد. لازم به ذکر می باشد، که چنین موضوعی در بازار سرمایه بی‌ معنی می باشد. ولی باید توجه کنید، که علی‌ رغم ماهیانه نبودن امکان سود آوری در بازار بورس امکان کسب سودهای چند صد درصدی در بازار سرمایه ‌بر جذابیت این فرصت سرمایه‌ گذاری اضافه شده است. به عنوان مثال سهم پتروشیمی زاگرس در سال 1394 با قیمت 800 تومان پس از حدود 2.5 سال به قیمت 7600 تومان رسید، که 850 درصد بازدهی در طی 2.5 سال را نمایان می‌ سازد. این آمار بدون لحاظ دریافت سودهای تقسیمی می باشد، که در طی 3 سال دریافت شده است. نمونه ی دیگری که به می توان اشاره کرد، کسب بازدهی حدود 4300 درصدی از سهم پتروشیمی خارک از زمان عرضه اولیه در بورس تا پایان سال 1396 می باشد. نمونه‌ های متعددی در این رابطه وجود دارد.

بهترین روش کسب سود و درآمد با سود حداکثری در بورس کدام است؟

  • اهمیت استراتژی جهت کسب سود و درآمد در بورس باید استراتژی داشته باشید. استراتژی به شما کمک خواهد کرد، که:
  • مقدار پولی که برای سرمایه گذاری در بورس احتیاج داریم، را مشخص کنیم.
  • پولی که وام گرفته ایم، و قرض گرفته ایم، و نزول گرفته ایم، و به آن نیاز مبرم داریم، وارد بورس نکنیم.
  • بین سهامداری و سهام بازی فرق بگذاریم.
  • صنایع پر پتانسیل برای خرید سهام شناسایی و روی آن ها سرمایه گذاری شود.
  • پرتفو (سبد) از سهام خوب در صنایع خوب با آینده خوب شناسایی و خریداری شود.
  • جهت خریدهای خوب، حد ضرر را تعیین کنید.
  • برای فروش های خود در صورتی که زیر حد ضرر تثبیت شد، اقدام کنیم.
  • تکنیک تابلو خوانی را فرا بگیریم، و گول خرید و فروش های سهامداران حقوقی خرد و کل را نخوریم.
  • نگاه ما به بازار بلند مدت باشد، و اسیر احساسات مقطعی نشویم.
  • صبوری در بورس یک اصل پذیرفته شده است، که وارن بافت ثروتمند ترین سرمایه گذار بورس بر آن تاکید دارد. 

سود بورس مانند بانک تضمین شده، نمی باشد.

اولین و یکی از مهم ترین چیزهایی که پیش از شروع باید درباره بورس بدانید این است، که در بورس مانند بانک هیچ سود قطعی و از قبل تضمین شده ای وجود ندارد. یعنی هیچ گاه نمی توان به صورت قطع گفت، که مثلاً شما در صورتی که سهم شرکت a را بخرید، حتماً تا هفته آینده 10% سود از این خرید بدست بیاورید، چون که مکانیزم سود کردن در بورس ناشی از تغییرات قیمت سهام شرکت ها می باشد، که این تغییرات قیمت سهام خود تابعی از عرضه و تقاضای فعالین بورس می باشد، در نتیجه شما نمی توانید به صورت قطع درباره ی رفتار یک فرد دیگر و این که در روزهای آینده حتما تصمیم به خرید یا فروش در قیمت بالا یا پایین می گیرد، صحبت کنید. پس زمانی که صحبت از سود و درآمد کسب کردن در بورس می شود، این سود کردن یک پیش بینی از رفتار آینده دیگر فعالیت در بورس می باشد، که است، که هر چه ما مهارت و تجربه بیشتری داشته باشیم، احتمال درست بودن این پیش بینی ما بیشتر می باشد.

حداکثر و حداقل سود در بورس چقدر می باشد؟

براساس قوانین فعلی بورس سرمایه شما در بورس هر روز می تواند تا 5% نسبت به سرمایه روز گذشته شما نوسان داشته باشد، یعنی سرمایه شما در بورس هر روز می تواند حداکثر 5% افزایش پیدا کند، و یا 5% کاهش پیدا کند.

به عنوان مثال مثلاً اگر شما 10 میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کنید، در یک روز می توانید 500 هزار تومان سود یا ضرر کنید. در صورتی که این روند مثلاً 5 روز ادامه پیدا کند، سود شما بیشتر از 25% و در حالت منفی کمتر از 25% خواهد شد. چون که این افزایش و کاهش در هر روز در مقایسه با سرمایه شما در روز گذشته محاسبه می شود.

میزان سود شما در بورس نسبت به میزان زیان شما بیشتر است.

فرض کنید، که شما دیروز سهام شرکتی را خریداری کرده اید، و قیمت این سهم در حال رشد کردن است. اگر امروز سهم شما 5% رشد کند، شما 500 هزار تومان سود می کنید، و این پول به 10 میلیون اولیه شما اضافه می شود، حالا در صورتی که فردا هم یک رشد 5% داشته باشد، آن 5% به 10 میلیون و 500 هزار تومان شما اضافه می شود، و برابر با 525 هزار تومان خواهد بود، یعنی بیش از 5% روز نخست و هر چه این روند ادامه پیدا کند، این عدد بیشتر خواهد شد. در حالت منفی نیز اگر شما روز اول 500 هزار تومان (۵%) ضرر کنید، و روز دوم هم این 5% منفی ادامه داشته باشد، این 5% در روز دوم نسبت به 9 میلیون و 500 هزار تومان شما محاسبه می شود، و برابر با 475 هزار تومان خواهد بود، و هر چقدر ادامه پیدا کند، این عدد کمتر خواهد شد. پس به طور کلی اگر مثلاً شما 10 روز هر روز 5% سود کنید، سود واقعی شما بیشتر از 50% و اگر 10 روز هر روز 5% ضرر کنید، ضرر واقعی شما کمتر از 50% خواهد شد.

حداقل سرمایه برای بورس

اکثر افراد می پرسند: حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز چقدر می باشد؟
از این بابت نیازی نیست، نگران نباشید، و تقریباً هر کس که فکرش را بکنید، حداقل سرمایه را داراست.
حداقل مبلغ یک سفارش خرید سهام در بورس فقط 100 هزار تومان می باشد، و با سرمایه 100 هزار تومان می توان وارد بورس شد.
به عنوان مثال اگر بخواهید سهام شرکت a که هر سهم آن 250 تومان قیمت دارد، را بخرید باید حداقل 400 سهم از شرکت را خریداری کنید. به خاطر این که مقداری کارمزد کارگزاری نیز باید پرداخت شود. حداقل هر سفارش کمی بیشتر از 100 هزار تومان خواهد بود.

آیا با سرمایه گذاری در بورس می توان روزانه به درصد بالایی سود رسید؟

بعضی از افراد فکر می کنند، که با سرمایه گذاری در بورس می توانند روزانه به درصد بالایی سود برسند. شما چه فکر می کنید؟ آیا چنین چیزی منطقی است؟ همان طور که پیش تر هم عنوان شد، جهت رسیدن به سود سرمایه گذاری در بورس باید آگاهانه پا به جاده های پرپیچ و خم آن بگذارید. پس فراموش نکنید، که امکان رسیدن به سودی کلان از سرمایه گذاری در بورس به صورت روزانه برای شما وجود ندارد. آن چه باعث رشد و شکوفایی در مسیر پرنوسان بورس می شود، دانش و تجربه و از همه مهم تر صبر است. این تجربه و مهارت با بی گدار به آب زدن به دست نمی آید. هیچ فرد عاقلی در همان شروع کار با مبلغی زیاد و بدون هیچ دانش و اطلاعاتی وارد بورس نمی شود. حتماً یادتان باشد، که با مبالغ اندک هم می توان وارد بازار بورس شد، و با تجربه اندوزی و کمک گرفتن از مشاوران کم کم به هوشمندی لازم برای سرمایه گذاری کردن با مبالغ کلان تر دست پیدا کرد. جهت ورود به بورس باید آموزش ببینید. هیچ چیز اتفاقی به دست نمی آید. پس سعی نکنید، که با دل سپردن به اتفاق و شانس وارد بورس بشوید، که این کار شما منطقی نخواهد بود.

آیا می توان از بورس به عنوان منبع درآمد بهره برد؟

بسیاری از افراد فکر می کنند، که سود سرمایه گذاری در بورس می تواند به صورت ماهانه آن ها را به درآمدی ثابت و امن برساند. چنین تفکر اشتباهی را در همین لحظه به باد فراموشی بسپارید. چون چنین چیزی به هیچ وجه درست نمی باشد. همان طور که گفتیم، بورس و سود آن قطعی نیست، نوسان دارد، و این نوسانات در گروی مسائل و عوامل بی شماری می باشد. از اتفاقات سیاسی تا رخدادهای اجتماعی و حتی جغرافیایی می توانند بر وضعیت عمومی بورس اثر بگذارند. پس اگر درآمد ثابتی ندارید، و در فکر تأمین درآمد ماهانه خود از بورس هستید، به شما پیشنهاد می شود، که در تصمیم خود کمی تجدید نظر کنید؛ مگر این که از آن دسته افرادی باشید، که می توانند یک ماه را با 0% سود زندگی کنند، و ماهی دیگر به سودی بالا دست پیدا کنند، و پذیرای نوسانات شدید مالی در زندگی عادی خود باشند. این موضوع تا حدی به سبک زندگی فردی شما هم بستگی دارد. اما به طور کلی امکان این که بورس و سود سرمایه گذاری از آن را ملاک و منبعی برای درآمد ماهیانه قرار بدهید، تفکر اشتباهی می باشد.

سود بورس بیشتر از زیانش می باشد!

رشد یا ضرر در بورس به صورت تساعدی می باشد، یعنی فرض کنید، که 1 میلیون تومان سرمایه‌ گذاری کرده‌ اید، و سهام شما به مدت 10 روز روزی 5% رشد می‌ کند.
5 درصد روی 1 میلیون می‌ شود، 50 هزار تومان و روز اول پولتان با رشد 5% می‌ شود، یک میلیون و پنجاه هزار تومان. روز دوم 5% روی یک میلیون و پنجاه هزار تومان محاسبه می‌ شود. طی 10 روز سود یک میلیون تومان می‌ شود، 600 هزار تومان یعنی طی 10 روز ما 60 درصد سود می‌ کنیم.
منفی شدن هم به همین منوال حساب می‌ شود، و یک میلیون ما روز دوم می‌ شود، 950 هزار تومان.
روز سوم 5% از این 950 هزار تومان کسر می‌ شود، و اگر 10 روز هر روز 5% ضرر کنیم، حدوداً 40% از پولتان را از دست می‌ دهید، و 40% ضرر می‌ کنیم.

بورس ایران برعکس بورس‌ های جهانی و بین‌ المللی محدودیت نوسان دارد، به همین خاطر در صورت ریزش سهم امکان این که طی چند روز کل سرمایه شخصی از بین برود، امکان‌ پذیر نمی باشد.

از سوی دیگر امکان چند برابر شدن سرمایه افراد طی چند روز هم امکان‌ پذیر نمی باشد، در صورتی که در بورس‌ های بین‌ المللی چنین امکانی وجود دارد، و ممکن است، سرمایه شخصی در یک روز به صورت کامل از بین برود، و یا چند برابر شود.

درآمد ماهیانه از بورس چقدر است؟

با توجه به توضیحاتی که تا این جا به شما توضیح دادیم، به احتمال زیاد متوجه شدید، که کسب سود بورس به مهارت‌ های یک شخص بستگی دارد.
همچنین وضعیت بازار هم تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال اگر اوضاع بازار خوب باشد، ممکن است، در یک ماه 20% سود بدهد، و اگر بد باشد، ممکن است، یا درصد سود بسیار پایین باشد، یا اصلا سود نکنید.

ولی بهترین روش این است که نسبت به بورس دیدگاه بلند مدت داشته باشیم، و در دراز مدت به دنبال سود زیاد باشیم.
به عنوان مثال فردی که در این کار حرفه‌ ای است، می‌ تواند در بازه زمانی 3 ساله به صورت متوسط هر ماه بین 7 تا 10 درصد سود کند، و اگر این شخص 10 میلیون تومان در بازار بورس سرمایه‌ گذاری کند، ماهانه بین 700 تا یک میلیون تومان سود بورس و درآمد به دست می‌ آورد.

نکات مهم 

بازار بورس با همه ی جذابتی که دارد، خطرات زیادی هم دارد، و اصولاً جای کسانی می باشد، که توانایی بالایی در این حوزه دارند. اگر تخصص ندارید، و به این بازار وارد می شوید، بهتر می باشد، که به نکات مهم زیر توجه داشته باشید.

  • مهم ترین توصیه

همواره تاکید افرادی که در این عرصه فعال می باشند، که با سرمایه مازاد خود وارد بازار بورس شوید.
با پول خانه و ماشین و… وارد این بازار نشوید، تا اگر به هر دلیلی سرمایه‌ خود را از دست دادید، آسیبی نبینید.

  • روند بازار را پیش بینی کنید.

سرمایه‌ گذارها باید توجه داشته باشند، که بازار روند صعودی دارد، یا نزولی و طبق آن تصمیم خود را برای خرید و فروش سهمی بگیرند.

  • نظرات دیگران را بررسی کنید.

اصولا نظرات دیگران با توجه به شرایط خودشان می باشند، ولی برای این که بتوانید معامله سود آوری داشته باشید، هم به حرکات افراد موفق و هم به حرکات شکست خورده‌ ها توجه زیادی داشته باشید.

  • به ارزش ذاتی سهام توجه داشته باشید.

شعار معروفی بازار بورس این است، که همه ی تخم مرغ‌ های خود را در یک سبد نگذارید.
برای این که سرمایه‌ گذاریمان خیلی زود به زیان تبدیل نشود، بهتر می باشد، پیش از سرمایه گذاری بدانیم، که ارزش واقعی یک سهم چقدر می باشد.

  • توجه ویژه‌ ای به نمودار داشته باشید.

با نگاه کردن به نمودار قیمتی یک سهام اطلاعات زیادی می‌ توان به دست آورد.
سعی کنید به آن‌ ها توجه داشته باشید، و نمودارها را یاد بگیرید.

در نهایت...

اگر تا این بخش از مقاله ما را همراهی کرده اید، حتما متوجه شده اید، که با تلاش مشورت گرفتن از منابع آگاه، آموزش بورس، صبر و افزایش دانش و مهارت می توان در بورس، فعالیت های جالب و پرسودی داشت. بورس به ویژه این روزها، ساده تر از قبل درهای خود را به روی سرمایه گذاران خرد و کلان باز کرده است. به عنوان مثال امکان شروع سرمایه گذاری با حداقل 100 هزار تومان، خرید و فروش اینترنتی سهام از طریق اینترنت و… از جمله دلایلی می باشد، که افراد هوشمند و شجاع را به کار زار بورس دعوت می کند.
واقعیت دیگری که باید در نظر گرفت، این است، که براساس آمارها پتانسیل و ظرفیت سود دهی سرمایه گذاری در بورس بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در صندوق ها، بانک ها و… است. بنابراین اگر از آن دسته افرادی می باشد، که رویای ثروتمند شدن دارند، و اعتقاد دارید، که ظرفیت های مغزی انسان در کنار تلاش و پشتکار می تواند با هر محدودیتی مقابله کند، از همین حالا آستین ها را بالا بزنید، و به فکر شروع سرمایه گذاری در بورس باشید. در این مسیر، آگاهی و دانش حرف اول را می زند.