معرفی جاذبه های گردشگری استانبول و مکان های دیدنی و رستوران های این شهر

24/02/2022
جاذبه های گردشگری استانبول
استانبول یکی از مهمترین شهرهای های گردشگری است این شهر 16 قرن قدمت دارد دارد و تحت سلطه تمدن های بسیاری بوده است. ده ها اثر تاریخی در این شهر که ردپای همه تمدن هایی را که در سرزمین های خود میزبانی کرده است، استانبول را به خودی خود تبدیل به موزه کرده است.
مجله والی
مجله والی

استانبول یکی از مهمترین شهرهای های گردشگری است این شهر 16 قرن قدمت دارد دارد و تحت سلطه تمدن های بسیاری بوده است. ده ها اثر تاریخی در این شهر که ردپای همه تمدن هایی را که در سرزمین های خود میزبانی کرده است، استانبول را به خودی خود تبدیل به موزه کرده است.بسیاری از مقاصد طبیعی و تاریخی، به ویژه کاخ ها، مساجد، موزه ها، پارک ها و باغ ها از جمله مکان هایی هستند که باید از آنها دیدن کرد. اگر می خواهید تمام نقاط استانبول را ببینید با مجله والی همراه شوید تا محبوب ترین مقاصد گردشگری ترکیه را به شما معرفی کنیم.

کاخ توپکاپی Topkapı Sarayı

کاخ توپکاپی در استانبول

کاخ توپکاپی، واقع در شبه جزیره تاریخی، توریستی ترین منطقه استانبول است.کاخ توپکاپی که در سارایبورنو در منطقه فاتح قرار دارد و سلاطین و خانواده هایشان در آن زندگی می کردند، پس از فتح استانبول ساخته شد و به مدت 400 سال به عنوان مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است. کاخ توپکاپی که در 3 آوریل 1924 به موزه تبدیل شد، اولین موزه جمهوری ترکیه است.وقتی برای بازدید از موزه می روید، می توانید بخش حرمسرا، دفتر ژاکت کش باف پشمی (Cardigan-ı Saadet)، اتاق خصوصی، Saade بابو و باغ عمارت ها را می توانید ببینید. همچنین باید از کتابخانه استانبول دیدن کنید که پرتره ها، لباس ها و سلاح های سلاطین را در خود جای داده است.

میدان سلطان احمد Sultanahmet Meydanı

میدان سلطان احمد

میدان سلطان احمد نقطه شروع تورهای گردشگری استانبول است. در عین حال هتل های توریستی سلطان احمد در اطراف این میدان واقع شده اند. این میدان که در سال‌هایی که امپراتوری روم بر این منطقه حکومت می‌کرد، به‌عنوان هیپودروم مورد استفاده قرار می‌گرفت، زمانی که تحت حاکمیت امپراتوری بیزانس بود نیز یک هیپودروم بود. به همین دلیل به میدان اسب معروف شد. بلیسک‌هایی که هنوز بقایای آن‌ها را می‌توان مشاهده کرد، مانند ابلیسک، ستون مار و ابلیسک بافتنی برای تقسیم هیپودروم به دو بخش استفاده شد. این میدان نام فعلی خود را از مسجد آبی گرفته است، که یکی از اولین مساجدی است که هنگام صحبت در مورد مکان های دیدنی در استانبول به ذهن می رسد، در سال 1616 ساخته شد. پس از مسجد، باید تور خود را با مکان هایی مانند ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، کاخ ابراهیم پاشا، فواره آلمانی و کلیسای ایا ایرنه ادامه دهید. از معروف ترین غذا های این منطقه می توان به کوفته های معروف سلطان احمد اشاره کرد.

مسجد سلطان احمد  Sultanahmet Camii

مسجد سلطان احمد

مسجد آبی، معروف ترین مسجد استانبول، نه تنها در بین گردشگران داخلی بلکه در بین گردشگران خارجی نیز بسیار معروف است. گردشگران خارجی این مسجد را به نام مسجد آبی می شناسند که به معنای مسجد آبی است. مهم ترین دلیل این امر این است که فضای داخلی مسجد با 21 هزار و 43 کاشی ازنیک مبله شده و ظاهری آبی تیره دارد. مسجدی که توسط صدفکار مهمت آغا، یکی از شاگردان معمار سینان در قرن هفدهم، به دستور سلطان احمد اول ساخته شد، درست در مقابل ایاصوفیه قرار دارد. این مسجد دارای 16 بالکن است که نماد این واقعیت است که سلطان احمد اول شانزدهمین فرمانروای امپراتوری عثمانی است. قطر گنبد آن که 43 متر ارتفاع دارد 23.5 متر است. وقتی همه اینها و مجموعه مسجد کنار هم جمع می شوند، مسجد آبی یکی از بزرگترین سازه های استانبول است. از آنجایی که مسجد برای عبادت باز است، می تواند در روزهای جمعه و اعیاد مذهبی بسیار شلوغ باشد.

آب انبار بازیلیکا  Yerebatan Sarnıcı

آب انبار بازیلیکا  Yerebatan Sarnıcı

 

آب انبار باسیلیکا، یکی از با ارزش ترین سازه های باقی مانده در استانبول از دوره امپراتوری بیزانس است.آب انباری که به دستور امپراتور ژوستینیانوس در سال 532 ساخته شد، برای آب مورد نیاز کاخ و مردم در آن سال ها استفاده می شد. حتی پس از فتح استانبول نیز مدتی به عنوان منبع آب مورد استفاده قرار می گرفت. مرموزترین مصنوع موجود در آب انبار باسیلیکا که 140 متر طول و 70 متر عرض دارد، سر مدوسا است. این مجسمه که در زیر دو ستون واقع در شمال غربی آب انبار قرار دارد، یکی از مهمترین آثار دوره روم است، اما چگونگی رسیدن به اینجا مشخص نیستآب انبار باسیلیکا علاوه بر زیبایی توریستی، یک مکان مهم فرهنگی است. کنسرت ها و رسیتال های هنرمندان داخلی و خارجی در اینجا برگزار می شود.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه

مکان های زیادی وجود دارد که می توانیم آنها را در صدر فهرست مکان های دیدنی استانبول قرار دهیم اما ایاصوفیه شایسته این است که در رتبه اول قرار گیرد. ایاصوفیه که در سال 360 توسط کنستانسیوس امپراتور روم شرقی ساخته شد، یکی از قدیمی ترین کلیساهای جامع جهان است. ایاصوفیه که در آن زمان به عنوان مگاله اکلزیا شناخته می شدبه سفارش امپراتور ژوستینیانوس ساخته شده است.کلیسای ایاصوفیه که ساخت آن در مدت 5 سال و 10 ماه با کار دو معمار به پایان رسید، کلیسای جامعی بود که در کمترین زمان در جهان نسبت به سایر سازه های آن زمان ساخته شد. در قرن پنجم این بنا ایاصوفیه نامگذاری شد و تا سال 1453 به نام استانبول نامگذاری شد. پس از فتح استانبول، فاتح سلطان مهمت دستور داد که ایاصوفیه مسجد شود و مناره های این بنا توسط معمار سینان ساخته شد. ایاصوفیه که در سال 1935 به موزه تبدیل شد، در سال 2020 برای عبادت بازگشایی شد.

بازار بزرگ  Kapalı Çarşı

بازار بزرگ  Kapalı Çarşı

در میان مکان های دیدنی استانبول، بازار بزرگ جایی است که می توانید تمام بافت های ترکیه را در کنار هم پیدا کنید. بازار بیازیت را گردشگران خارجی به بازار بزرگ می شناسند. بازار بزرگ در زمان سلطنت محمد فاتح است.این بازار که هدف آن افزایش درآمد امپراتوری عثمانی در ابتدای افتتاح بود، به مرور زمان رشد کرده و به مهم ترین مرکز تجاری منطقه تبدیل شده است. بازار بزرگ، قدیمی ترین مرکز خرید جهان، با مساحتی بالغ بر 45000 متر مربع، یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان نیز می باشد. بازار بزرگ که تقریباً 4000 مغازه را در خود جای داده است به خاطر جواهراتش معروف است. در کنار جواهر فروشان، ادویه جات، فرش، قالیچه و پارچه نیز وجود دارد.  حتی اگر قصد ندارید از بازار بزرگ چیزی بخرید، حتماً باید در مغازه ها بگردید زیرا بدون احساس فضای نوستالژیک استانبول قدیمی امکان بازگشت وجود نخواهد داشت.

میدان تکسیم Taksim Meydanı

میدان تکسیم

 میدان تقسیم که یکی از پر جنب و جوش ترین نقاط شهر است به شکل دایره است و بنای یادبود جمهوری درست در وسط آن قرار دارد.یک طرف این بنای تاریخی که در سال 1928 ساخته شده است مربوط به جنگ استقلال است و طرف دیگر مربوط به ترکیه پس از اعلام جمهوری است. در حالی که آتاتورک با سربازانش در کنار جنگ است، در طرف دیگر عصمت اینونو و فوزی چاکماک با لباس های غیرنظامی ایستاده اند.

موزه دژ RUMELI FORTRESS MUSEUM

موزه دژ

موزه دژ (حصار) شامل قلعه های روملی، یدیکوله و آنادولو است. در میان همه، قلعه روملی حصاری به وضوح برجسته است.این بنای تاریخی در مدت کوتاهی چهار ماهه ساخته شد. توسط مهمت فاتح در سال 1452 قبل از فتح استانبول به منظور جلوگیری از حملات و جلوگیری از کمک رسانی از شمال بسفرساخته شد. این بنای تاریخی در مقابل قلعه آنادولو که توسط سلطان اول بیازیت در سال 1394 ساخته شده است و در باریکترین قسمت تنگه بسفر واقع شده است.4 دروازه اصلی به نام وجود دارد. «دروازه کوه»، «دروازه دیزدار»، «دروازه حصارپچه» و «دروازه سل» و یک دروازه فرعی به نام «دروازه مزارلیک». در مجموع 17 برج مرتفع و کوچک وجود دارد که «ساروکا پاشا»، «هلیل پاشا»، «زاگانوس پاشا بزرگ» و «زاگانوس پاشا جوان» از برج‌های اصلی هستند.

مسجد سلیمانیه  Süleymaniye Camii

 Süleymaniye Camii

مسجد سلیمانیه، کار کاوشگر معمار سنان، یکی از تحسین برانگیزترین مکان های دیدنی استانبول است. این مسجد که در منطقه بیازیت واقع شده است به دستور سلطان سلیمان اعظم عثمانی ساخته شده است که از نام او می توان فهمید.تمام جزئیات مسجد، که بین سال های 1551 تا 1557 ساخته شده است، به دقت مورد بررسی قرار گرفته و بسیار خوب محاسبه شده است.

سیاه چال های یدیکول   Yedikule Zindanları

سیاه چال های یدیکول

سیاه چال های یدیکول در واقع برای میزبانی از پادشاهان مهمان در دوره بیزانس ساخته شده بود و  در دوره سلطنت مهمت فاتح، به یک پادگان نظامی تبدیل شد.

کاخ دولما باغچه  Dolmabahçe Sarayı

Dolmabahçe Sarayı

این کاخ که مصطفی کمال آتاتورک در آن درگذشت، به همین دلیل، کاخ دولما باغچه شاید یکی از احساسی ترین آیتم های موجود در لیست مکان های دیدنی استانبول باشد.کاخ دولما باغچه در سال 1856 به دستور سلطان عبدالمجیت ساخته شد. عبدالمجیت می خواست این کاخ سبک اروپایی داشته باشد و فقط از زیبایی ها تشکیل شده باشد.فقط 5 سال این کاخ که به طرق مختلف توسط سلاطینی که بعد از عبدالمجیت آمدند مورد استفاده قرار گرفت، در زمان تأسیس جمهوری ترکیه نیز به عنوان چهره مدرن دولت جدید عمل کرد.

 İstanbul Boğazı

جاذبه های گردشگری استانبول

یکی از اولین مکان هایی که با ذکر استانبول به ذهن می رسد تنگه بسفر است. لازم به ذکر است که دو نوع تور طولانی و کوتاه وجود دارد. تورهای یک طرفه بسفر نیز وجود دارد. آنها حتی تورهای مهتابی ترتیب می دهند تا ما در شب زیبایی های تنگه بسفر را ببینیم.

نیشانتاشی nişantaşı

خیابان نیشانتاشی ترکیه

نیشانتاشی محبوب ترین منطقه در بین تمام مناطق استانبول است. گردشگرانی که برای خرید به استانبول می آیند اول از همه به نیشانتاشی راه پیدا می کنند.خیابان عبدی ایپکچی; میزبان فروشگاه های برندهای معروف دنیا مانند پرادا، لوئیس ویتون و الکساندر مک کوئین است. به همین دلیل با خیابان های خرید معروف اروپا مقایسه می شود.

کاخ بیلربی   Beylerbeyi Sarayı 

کاخ بیلر ترکیه   

کاخ Üsküdar Beylerbeyi به عنوان یک اقامتگاه تابستانی برای سلاطین عثمانی و یک مهمانسرای دولتی که در آن از سران کشورهای خارجی یا حاکمان میزبانی می شد، در نظر گرفته شد و بنا به درخواست سلطان آن زمان،  سلطان عبدالعزیز (1861-1876) ساخته شد. کاخ بیلربی 3 طبقه با بدروم و 2 طبقه معمولی است. در این کاخ 29 واحد، 23 اتاق و 6 تالار وجود دارد. این کاخ از دو بخش اصلی حرملیک و سلاملیک تشکیل شده است. ساختمان اصلی دارای سه دروازه است.کاخ بیلربی که با اختلاط سبک های غربی و شرقی ساخته شده است، ویژگی های یک خانه ترکی با بخش های حرم و مابین را دارد.

غذا های استانبولی

دونر کباب Kebap

طرز تهیه دونر کباب   

لاهماجون | Lahmacun

طرز تهیه لاهماجون ترکیه ای 

پیده | Pide

طرز تهیه پیده ترکیه ای  

کوفته | Köfte

طرز تهیه کوفته ترکیه ای  

مانتی | Manti

طرز تهیه مانتی ترکیه ای 

بورک | Börek

طرز تهیه بورک ترکیه ای  

چی کوفته | Çig Köfte

طرز تهیه چی کوفته  

نخود پلو | Nohutlu Pilav

طرز تهیه تخود پلو  

ایچلی کوفته | Icli kofte

طرز تهیه ایچلی کوفته