جاذبه ها و مکان های دیدنی شهر کرد با عکس و آدرس

26/02/2022
جاذبه های گردشگری شهرکرد
شهر کرد مرکز استان چهار محال و بختیاری و در 97 کیلومتری استان اصفهان واقع شده است. این شهر به خاطر نزدیکی به کوه‌ های زرد کوه، در ارتفاع بالایی قرار دارد، که یکی از مرتفع ترین مراکز استان در ایران می باشد، که به آن لقب بام ایران داده شده است.
مجله والی
مجله والی

شهر کرد در استان چهار محال و بختیاری و در 97 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار گرفته شده است. این شهر به عنوان یکی از مرتفع‌ ترین مرکز استان در ایران می باشد، و همین موضوع باعث شده است، که به آن لقب بام ایران داده شود. شاید اگر از پدر بزرگ و مادربزرگ‌ های خود درباره این شهر بپرسید، با نام دهکرد از آن یاد کنند. پیش از سال 1314 این شهر دهکرد نامیده می‌ شد. احتمالاً تصور می‌ کنید، که این شهر به خاطر سکونت قوم خون گرم کرد، شهر کرد نام گرفته است، ولی این طور نمی باشد. در قدیم مردم چادرنشین را کرد می‌ نامیدند، و به خاطر چادر نشین بودن عموم مردم این منطقه شهر کرد نام گرفته است.

اطلاعات مفید قبل از سفر به شهر کرد

شهر کرد یک مقصد ییلاقی می باشد، که به خاطر داشتن هوای خنک و مطبوع به یکی از مقصد محبوب برای فصل های بهار و مخصوصاً تابستان تبدیل شده است. همچنین شهرکرد 555 کیلومتر از تهران فاصله دارد، بنابراین اگر قصد سفر زمینی به سمت شهر کرد را دارید، حدود 6 ساعت در راه خواهید بود، و در مسیر از شهرهای قم، کاشان و زرین شهر گذر خواهید کرد، اگر گزینه سفر هوایی را انتخاب کنید، سفر شما یک ساعت و پنج دقیقه طول خواهد کشید.

حمل و نقل

برای حمل و نقل درون شهر نیز حتی اگر با ماشین شخصی سفر نکرده اید، به راحتی می توانید از اتوبوس و مینی بوس های درون شهری، تاکسی های گردشی و تاکسی 1833 و 1800 استفاده کنید.

مردم‌ شناسی

شهر کرد با ویژگی‌ های اقلیمی مخصوص خود سکونت‌ گاه عشایر قوم بختیاری می باشد، که خود به تنهایی جاذبه‌ ای زیبا و جذاب محسوب می شود. آن‌ ها با گویش، پوشش، فرهنگ و سنت‌ های بختیاری خود توانسته اند، توجه ی بسیاری از گردشگران و مسافران و همچنین بسیاری از جامعه شناسان و پژوهشگران را به خود جلب کرده‌ اند. مردم مهمان‌ نواز این شهر با زبان فارسی یا گویش لری بختیاری صحبت می‌ کنند، و علاوه بر مردم عادی توجه پژوهشگران، جامعه شناسان و هنرمندان و مورخان را به خود جلب کرده است. 

شهر کرد زیبایی‌ های بسیار زیادی دارد. چه این شهر مقصد بعدی سفر شماست، چه در مسیرتان قرار گرفته است، بهتر می باشد، با دیدنی‌ های آن آشنا شوید.

آبشار زردلیمه (بوینه)

آبشار زردلیمه (بوینه)

آبشار زردلیمه آبشاری بسیار زیبا و بکر می باشد، که در بین کوه‌ های سر به آسمان کشیده زاگرس و در راه کوچ عشایر در 84 کیلومتری شهر کرد قرار گرفته شده است. وجود مراتع سرسبز و آثار تاریخی و باستانی مانند پل خدا آفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده 6 هزار ساله این ناحیه را به یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهر کرد تبدیل کرده است.

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، بخش جنوبی شهرستان اردل 

پل زمان‌ خان سامان

پل زمان‌ خان سامان

پل زمان‌ خان سامان در نزدیکی شهر سامان در 20 کیلومتری شهر کرد و بر روی رودخانه زاینده‌ رود به دستور یکی از روسای عشایر به نام زمان خان به‌ صورت دو دهنه هشت متری ساخته شده است. هم چنین این بنا یکی از مکان های دیدنی این شهر محسوب می شود. یک بار در سال 1022 هجری قمری به وسیله ی کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال 1322 هجری قمری توسط حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی تعمیر و مرمت و بازسازی شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، پنج کیلومتری شمال شهر سامان 

قلعه دزک

قلعه دزک

قلعه دزک جزو یکی از قلعه‌ های زیبای استان چهار محال بختیاری در شهر کرد می باشد، که از دوران حکومت قاجار در این شهر دیدنی به‌ جای‌مانده است. قلعه دزک معماری داخلی شگفت‌ انگیزی دارد، و بسیار تماشایی می باشد. بهتر است، که بدانید، علامه دهخدا به‌ مدت 6 ماه در این قلعه اقامت داشته، و به گفته ایشان نوشتن کتاب امثال و حکم در این قلعه به ذهن‌ ایشان رسیده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، 32 کیلومتری جنوب شرق شهر کرد، روستای دزک 

مسجد جامع شهر کرد

مسجد جامع شهر کرد

مسجد جامع شهر کرد به عنوان یکی از بناهای تاریخی شهر کرد و استان چهار محال بختیاری می باشد، که به دستور حاج محمد رضا خان در قرن 13 هجری قمری در مساحتی نزدیک به 2500 متر مربع ساخته شده است.

این مسجد شامل سه ورودی شمال، شرق و غرب می باشد. از دیگر نکات قابل‌ توجه این بنا که می تواند نظر هر بیننده‌ ای را جلب کند، می‌ توان به تزیینات و کاشی‌ کاری‌ های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر کرد، خیابان ملت، کوچه مشرف 

شیر سنگی (برد شیر)

شیر سنگی (برد شیر)

شیر سنگی یکی از نمادهای مردمان لُر بختیاری می باشد، که آن را روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته‌ اند. در گویش بختیاری این مجسمه‌ ها را برد شیر نامیده می شدند. بهتر است، بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ ها، در قالب گلیم و گبه‌ هایی که بختیاری‌ ها می‌ بافند، نیز وجود دارد.

سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار)

سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار)

پیر غار در مجاورت شهر فارسان و در 35 کیلومتری شهر کرد قرار گرفته است. در این نقطه از استان چهار محال بختیاری، چشمه‌ های آب از داخل سنگ‌ ها جریان دارند. بر روی بخشی از صخره‌ های این منطقه، سنگ‌ نوشته‌ هایی دیده می‌ شود، که نقش بختیاری‌ ها را در انقلاب مشروطه روایت می‌ کند. 

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری در 8 کیلومتری شمال شرق شهر کرد قرار گرفته شده است، و قسمت حاکم‌ نشین قلعه معروف چالشتر است که تنها بنای باقی‌ مانده از این مجموعه تاریخی محسوب می شود. این خانه یا قلعه یادگاری از دوران صفوی و قاجار است. خانه ستوده چالشتری به غیر از داشتن معماری زیبا، از سه موزه آثار سنگی، موزه کار و زندگی و موزه مردم‌ شناسی نیز تشکیل شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر کرد، چالشتر، خیابان بهار 

حمام خان

حمام خان

حمام خان یکی از یادگاری های باقی مانده از سال 1270 هجری قمری در جنوب‌ غربی مسجد جامع شهر کرد می باشد. این بنای تاریخی به همت و دستور حاج محمدرضا خان ساخته شده است، و دارای معماری زیبا و استحکام بسیار بالایی می باشد.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر کرد، بلوار رهبر، خیابان باستان 

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد در مسیر شهر کرد به اصفهان در 15 کیلومتری شهر کرد قرار گرفته شده است، و دارای حیات‌ وحش باور نکردنی و مناظر بی‌ بدیل می باشد. طبق بررسی‌ های انجام شده، در این منطقه 252 گونه از 52 گیاه شناسایی شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر کرد، فرخ شهر، کیلومتر 10 محور مواصلاتی شهر کرد به اصفهان 

موزه باستان شناسی (حمام پرهیزکار)

موزه باستان شناسی

حمام پرهیزکار در دهه 20 هجری شمسی ساخته شده است، و به عنوان یکی از آخرین بناهای دوران پهلوی به سبک حمام‌ های قدیمی ایران محسوب می شود. این حمام از سوی خانواده‌ ای آزاده در دهه 30 هجری شمسی وقف عام شد، و در حال حاضر به‌ عنوان موزه باستان‌ شناسی شهر کرد از آن استفاده می‌ شود.

در این موزه می توانید مجموعه‌ ای از ابزارهای سنگی که به دوران نوسنگی تعلق دارند، مجسمه‌ های گلی با پیشینه‌ ای 900 ساله، ابزار و ظروفی مربوط به هزاره دوم و پنجم قبل از میلاد را می‌ توانید مشاهده کنید.

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان

مسجد اتابکان بنایی باقی مانده از دوران حکومت اتابکان در خیابان ولیعصر شهر کرد می باشد. در این مسجد درب چوبی قرار دارد، که بسیار قدیمی می باشد، و دارای قدمتی 800 سال می باشد. این اثر تاریخی در گذر زمان و در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است، و اخیراً نیز مرمت و تعمیرات مختلفی در قسمت هایی از آن انجام شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر کرد، خیابان ولیعصر 

قلعه جونقان (سردار اسعد بختیاری)

قلعه جونقان

قلعه جونقان (قلعه سردار اسعد بختیاری) در شهر جونقان در 45 کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری قرار گرفته شده است. این قلعه را علی قلی خان سردار اسعد بختیاری در سال 1318 هجری قمری جهت سکونت خود در مساحتی برابر 14 هزار متر مربع ساخته است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر جونقان، در نزدیکی شهرداری جونقان 

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور به عنوان یکی از تالاب‌ های زیبا و جذاب کشور در شهر بروجن در نزدیکی شهر کرد چهار محال بختیاری می باشد. بهترین زمان برای سفر به این تالاب فصل تابستان می باشد، چون به‌ جز آرامش و زیبایی می‌ توانید پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌ لک را نیز در این تالاب تماشا کنید.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان بروجن، مسیر جاده شهر کرد-خوزستان، 65 کیلومتری شهر کرد 

پل خراجی

پل خراجی

پل خراجی در جنوب‌ غربی روستای خراجی در فاصله 30 کیلومتری شهر کرد روی رودخانه کیار ساخته شده است. قدمت این پل متعلق به دوران حکومت صفوی برمی گردد. طول پل خراجی 54 متر و بالاترین ارتفاع آن پنج متر و فاصله دهانه‌ های آن متغیر و به‌ طور متوسط 2.5 متر می باشد.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، 30 کيلومتری شهر کرد، جنوب غربی روستای خراجی 

امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

امام‌ زادگان حلیمه و حکیمه خاتون به عنوان یکی از آثار ملی ایران می باشد، که در خیابان ولیعصر جنوبی شهر کرد قرار گرفته شده است. قدمت این بنا به دوران حکومت قاجار برمی گردد. گفته می‌ شود، که حلیمه و حکیمه خاتون دختران ابراهیم مجاب از فرزندان حضرت امام موسی‌ بن‌ جعفر می باشند.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهر کرد، خیابان ولیعصر

قلعه سورک

قلعه سورک

قلعه سورک در 40 کیلومتری جنوب‌ شرقی شهر کرد در روستای سورک حدود 90 سال پیش در دوران حکومت قاجار توسط نصیر خان ملقب به سردار جنگ با معماری جالب و درون‌ گرا ساخته شده است. این قلعه در قسمتی از روستای سورک ساخته شده است، که کسی در آن جا سکونت ندارد. این بنا از همه طرف محصور در میان زمین‌ های کشاورزی است. قلعه سورک را از خشت ساخته‌ اند، و در تزیینات آن آجر به کار برده‌ اند. البته گچ‌ بری‌ های با نقوش گیاهان برای زیبایی سربخاری‌ ها کار شده است. جلوی بنا نیز حوض بزرگی با شکل ترنج ساخته شده است، که حجاری‌ های زیبایی دارد. حمامی هم در کنار بنا قرار دارد، که به ساختمان اصلی بنا وصل شده است.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرد، روستای سورک 

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

این بخش از شهر کرد و استان چهار محال بختیاری در همه ی مسیر زاینده‌ رود به خاطر داشتن آب و هوایی مطلوب، فضای سبزی مناسب و چشم‌ اندازهایی بی‌ نظیر به‌ مدت 6 ماه پذیرای هزاران گردشگر و مسافر می باشد.

تالاب گندمان

تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ می باشد، که در فاصله‌ ای نه چندان دور از تالاب معروف چغاخور قرار گرفته است. قسمتی از آب خروجی تالاب چغاخور در این تالاب سرازیر می‌ شود.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان بروجن، جاده بلداجی به بروجن، شهر گندمان، خیابان مطهری 

چشمه دیمه

چشمه دیمه

یکی از چشمه‌ های اصلی که آب مورد نیاز زاینده‌ رود را تأمین می‌ کند، چشمه دیمه می باشد. این چشم در فهرست میراث طبیعی ایران نیز ثبت شده است. آب این چشمه از نظر غنای مواد معدنی و املاح کیفیت بالایی دارد، و بسیار گوارا می باشد. مناظر اطراف این چشمه به‌ همراه امکانات نسبتا مناسب برای کمپ و پیک‌ نیک این جا را به محلی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است. به غیر از پوشش گیاهی و حیات وحش این منطقه که می‌ تواند برای طبیعت‌ گردان جذاب باشد، امکان دیدن چادرهای عشایر بختیاری در نزدیکی این منطقه جذابیت فرهنگی نیز ایجاد می‌ کند.

  • آدرس: استان چهار محال و بختیاری، کوهرنگ، 10 کیلومتری چلگرد، روستای دیمه 

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار در 2 کیلومتری شهر شلمزار قرار گرفته شده است، و یکی از زیباترین مناطق گردشگری شهر کرد محسوب می شود.

به خاطر وجود پوشش گیاهی انبوهی در اطراف دریاچه ی شلمزار شهر کرد باعث شده است، تا چشم‌ انداز بی‌ نظیری را ایجاد کند. این دریاچه به غیر از این که مکان مناسبی برای تفریح می‌ باشد، از ارزش و احترام معنوی فراوانی برخوردار می باشد، که طبق شواهد تاریخی این شهر در مسیر هجرت امام رضا از مدینه به طوس می باشد.

قلعه شمس آباد

به خاطر وضعیت آب و هوایی شهر کرد بیشتر بناهای ساخته شده، به صورت قلعه ای می باشند، پس به بنایی دیگر یا قلعه ای دیگر با قدمت 120 سال اشاره می کنیم. این بنا که به دستور یکی از خان های وقت یعنی یوسف خان امیر مجاهد بنا شد، در 15 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. از مشخصات ظاهری بنا باید به دو طبقه بودن با ستون های مکعبی شکل که با نقش هایی از گیاهان و تصاویری از انسان آراسته شده اند، اشاره کرد.

پارک های شهر کرد

  • پارک ملت
  • پارک بانوان
  • پارک لاله
  • پارک تهلیجان جزو بوستان‌ های گردشگری شهر کرد می باشند.
  • پارک ملی تنگ صیاد با صخره‌ های صعب‌ العبورش، زیستگاه محافظت‌ شده‌ دیدنی در جاده شهر کرد-اصفهان می باشد. تنگه صیاد یک منطقه مرتفع کوهستانی می باشد، که در محدوده ی کوه های فرخ شهر قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی 3 هزار متر از سطح دریا فاصله دارد، و به خاطر داشتن تعداد زیادی تپه ماهور به زیستگاه مناسبی برای قوچ ها و میش های وحشی تبدیل شده است. در این پارک مرتفع می توانید ساعت ها قدم بزنید، و از فضای آرام و به دور از هیاهوی شهری لذت ببرید.