چه چیزی باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شود؟ | درمان خانگی تلخی دهان

23/02/2022
علت تلخی دهان
داشتن طعم تلخ در دهان اغلب یک مشکل جدی نیست، اما می تواند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و رژیم غذایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله به چند علت احتمالی طعم تلخ در دهان می پردازیم. همچنین در مورد علائم و درمان آن نیز صحبت می کنیم.
مجله والی
مجله والی

انتظار می رود هنگام مصرف چیزی تلخ مانند کاسنی یا قهوه سیاه، طعم تلخی در دهان داشته باشید. داشتن طعم تلخ مزمن در دهان، صرف نظر از آنچه می خورید یا می نوشید، طبیعی نیست و می تواند نشان دهنده یکی از چندین بیماری باشد.طعم تلخ در دهان می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، از مشکلات ساده تر، مانند بهداشت نامناسب دهان، تا مشکلات جدی تر، مانند عفونت قارچی یا ریفلاکس اسید.

کشیدن سیگار نیز می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. این معمولاً پس از خوردن غذاهای دیگر، نوشیدن آب یا مسواک زدن بهبود می یابد.

با این حال، اگر طعم تلخ برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا به طور مکرر اتفاق بیفتد، توصیه می شود با یک پزشک عمومی یا متخصص گوارش مشورت کنید تا بررسی کنید که آیا این علامت به دلیل یک وضعیت پزشکی است یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  علل طعم تلخ در دهان و آشنایی با روش های درمان خانگی تلخی دهان با ما در این مقاله سلامت از مجله والی همراه باشید.

علائم و نشانه ها

دلیل تلخی دهان چیست؟

تغییر مزه دائمی در دهان از نظر پزشکی به نام نارسایی چشایی شناخته می شود. این طعم ناخوشایند می تواند برای مدت طولانی تا زمانی که علت زمینه ای درمان شود ادامه یابد.

افراد مبتلا به دیسژئوزی (نارسایی چشایی) ممکن است طعم ثابتی را تجربه کنند که اغلب به عنوان یکی از موارد زیر توصیف می کنند:

  • تلخ
  • فلزی
  • فاسد یا ناپاک
  • شور

هرچند افراد می توانند با خورد چیز های دیگر می توانند حواس خود را پرت کنند و برای مدت کوتاهی طعم دهان خود را تغییر دهند.همچنین گاهی اوقات فرد پس از مسواک زدن نیز ممکن است طعم تلخی در دهان خود حس کند.

بسیاری از دلایل طعم تلخ در دهان جدی نیستند. با این حال، علائم ممکن است آزاردهنده باشد و ممکن است با رژیم غذایی منظم فرد یا لذت بردن از زندگی روزمره تداخل داشته باشد.

شرایط زیر می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود:

سندرم سوزش دهان

دلیل تلخی دهان در طب سنتی

همانطور که از نام آن پیداست، سندرم سوزش دهان باعث ایجاد احساس سوزش در دهان می شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این علائم می تواند در یک قسمت از دهان یا در سراسر دهان رخ دهد. همچنین می تواند احساس خشکی دهان و طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند.

سندرم سوزش دهان هم در زنان و هم در مردان رخ می دهد، به ویژه در زنانی که در دوران یائسگی و بعد از آن قرار دارند.

گاهی اوقات سوزش دهان هیچ علت قابل شناسایی ندارد. پزشکان گمان می کنند که ممکن است به دلیل آسیب به اعصاب دهان باشد. همچنین ممکن است با شرایط زمینه ای یا درمان بیماری هایی مانند دیابت، درمان سرطان و تغییرات هورمونی در دوران یائسگی مرتبط باشد.

بارداری

دلیل تلخی دهان در بارداری

طعم تلخ یا فلز در دهان یک شکایت رایج در سه ماهه اول بارداری است.هورمون زنانه استروژن، که در دوران بارداری در نوسان است، می تواند جوانه های چشایی را نیز تغییر دهد. بسیاری از زنان در زمان بارداری طعم تلخ یا فلزی را در دهان خود گزارش می دهند. این تلخی معمولا در اواخر بارداری یا پس از زایمان برطرف می شود.

دهان خشک

دلیل تلخی دهان بعد از خوردن غذا

خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که دهان بزاق کافی تولید نمی کند.از طرفی بزاق موجود در دهان باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهد پس در نتیجه بزاق کمتر به این معنی است که باکتری های بیشتری می توانند زنده بمانند.

افراد مبتلا به خشکی دهان احساس چسبندگی و خشکی در دهان خود می کنند. این می تواند ناشی از عواملی مانند داروها، اختلالات از قبل موجود یا مصرف دخانیات باشد. همچنین در صورت گرفتگی بینی ممکن است فرد دچار خشکی دهان شود زیرا تنفس از طریق دهان می تواند آن را خشک کند.افرادی که دائماً خشکی دهان دارند باید برای تشخیص صحیح با پزشک خود صحبت کنند.

رفلاکس اسید

علت تلخی دهان از معده

رفلاکس اسید که GERD نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر تحتانی مری یا عضله ضعیف می‌شود و به غذا و اسید معده اجازه می‌دهد از معده به سمت بالا به سمت مری و دهان حرکت کند. اسفنکتر تحتانی مری ماهیچه ای در انتهای مری است که لوله ای است که غذا را از دهان به معده می برد. از آنجایی که این غذا حاوی اسید و آنزیم های گوارشی است، می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود.

علائم دیگر عبارتند از:

سوزش در قفسه سینه چند ساعت بعد از غذا
مشکلات بلع
سرفه خشک مزمن

داروها و مکمل ها

علت تلخی دهان از نظر طب سنتی

هنگامی که بدن شما انواع خاصی از داروها را جذب کرد، بقایای دارو به بزاق دفع می شود. علاوه بر این، اگر یک دارو یا مکمل دارای عناصر تلخ یا فلزی باشد، می تواند طعم تلخی را در دهان شما به جا بگذارد.

برخی از این داروها عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک تتراسایکلین
  • لیتیوم که برای درمان برخی از اختلالات روانپزشکی استفاده می شود
  • داروهای قلبی خاص
  • ویتامین ها و مکمل های حاوی روی، کروم یا مس

بیماری ها و عفونت ها

علت تلخی دهان بعد از کرونا

هنگامی که شما سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا سایر بیماری ها را دارید، بدن شما به طور طبیعی پروتئینی را آزاد می کند که توسط سلول های مختلف بدن ساخته می شود تا التهاب را ترویج و واسطه کند. تصور می‌شود که این پروتئین می‌تواند بر جوانه‌های چشایی نیز تأثیر بگذارد و باعث افزایش حساسیت به مزه‌های تلخ در هنگام بیماری شود.

درمان های سرطان

پرتودرمانی و شیمی درمانی می تواند جوانه های چشایی را تحریک کند و باعث شود بسیاری از چیزها از جمله فقط آب طعم فلزی یا تلخی به خود بگیرد.

استرس و اضطراب

علت تلخی دهان بعد از مصرف آنتی بیوتیک

سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند پاسخ استرس را در بدن تحریک کند، که اغلب حس چشایی فرد را تغییر می دهد. اضطراب می تواند باعث خشکی دهان شود که اغلب منجر به طعم تلخ می شود.

درمان خانگی تخی دهان

کارهایی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ دهان کمک کنید.

  1. مایعات فراوان بنوشید
  2.  آدامس های بدون قند بجوید تا به افزایش تولید بزاق کمک کنید.
  3. بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دو بار در روز به آرامی به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. هر شش ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  4. در صورت نیاز با کاهش وزن، پرهیز از غذاهای تند یا چرب، عدم استعمال دخانیات، محدود کردن الکل، و خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر به جای وعده‌های بزرگ، احتمال رفلاکس اسید معده را کاهش دهید. 

دلیل تلخ شدن یهویی دهان

  1. یک لیوان آب را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید و دهان خود را با این ترکیب شست و شو دهید
  2. پس از هر وعده غذایی حداقل یک قاشق چای خوردی دارچین بخورید
  3. مرکبات بیشتر مصرف کنید زیرا  خوردن میوه های مرکب می توانند طعم تلخ دهان را از بین برده و بزق بیشتری تولید کنند.
  4. همچنین می توانید هنگام مسواک زدن مقداری از پودر جوش شیرین روی مسواک خود ریخته و سپس روی آن خمیردندان بریزید و به مدت 3 دقیقه به طور کامل و دقیق دندان ها و زبانتان را شست و شو دهید.برای از بردن طعم تلخ دهانتان این کار را دو بار در روز انجام دهید.