فواید قهوه سبز | 28 خاصیت چای سبز برای لاغری، سلامت پوست و...

26/02/2022
خواص قهوه سبز
قهوه سبز در سال‌ های گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفته ‌است. بسیاری از افراد آن را معجزه لاغری می‌ دانند و مصرف آن را به دیگر افراد توصیه می‌ کنند. قهوه سبز در واقع همان قهوه خام و بو نداده می باشد.
مجله والی
مجله والی

قهوه سبز چیست؟

دانه های قهوه سبز به صورت ساده دانه های قهوه معمولی می باشند، که هنوز بو داده نشده، و کاملاً خام مانده اند. تصوری بیشتر افراد از این قهوه این است، که قهوه سبز یک پودر قهوه ای خوش عطر می باشد، که این پودر در واقع آسیاب شده دانه های قهوه ای می باشد، که برشته و یا در اصطلاح رُست داده شده اند. اگر بخاهیم ساده تر توضیح دهیم، اصلا دانه های قهوه رنگ قهوه ای ندارد، و دانه خام آن دارای رنگ سبز می باشد، که به آن قهوه سبز می گویند. حال این دانه های سبز را می توان در دستگاه های آسیاب قهوه به صورت پودر درآورد، تا بتوان آن را به راحتی دم کرد، و سپس مصرف کرد.

قهوه در زمانی که به صورت خام می باشد، دارای طبعی گرم و خشک می باشد، ولی زمانی که آن را رست می دهند، و برشته می کنند، به دلیل انجام واکنشات ساختاری در آن طبعی سرد و خشک پیدا می کند، و همین موضوع باعث می شود، افرادی که از خوردن قهوه لذت می برند، نتوانند با قهوه سبز ارتباط خوبی برقرار کنند.

هم چنین از لحاظ طعمی نیز ما قهوه را یک نوشیدنی خوش عطر با ته مزه تلخ می شناسیم، در حالی که مه قهوه سبز کاملاً متفاوت می باشد. طعمی گس مانند و شبیه به دمنوش های گیاهی از مهمترین مشخصات مزه ای این قهوه می باشد. از عصاره ی قهوه سبز نیز به عنوان یک مکمل رژیم غذایی بسیار محبوب می باشد. از عصاره و پودر این قهوه برای رژیم های لاغری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه ی این بخش قصد داریم، تا به بررسی خواص و عوارض این قهوه بپردازیم.

خواص قهوه سبز برای پوست

خواص قهوه سبز چیست؟

کافئین، اسید کلروژنیک، پلی‌ فنول و کینیک قهوه سبز به‌ خاطر این که حرارت ندیده است، بیشتر از قهوه رُست‌ شده است. خواص ضدالتهابی و آنتی‌ اکسیدانی قهوه سبز بسیار زیاد و برای سلامت بدن مفید است.

قهوه سبز معمولا جهت کاهش وزن، کنترل بیماری دیابت و فشار خون مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌ گیرد. دانه‌ های قهوه سبز حاوی ترکیباتی چون آمینوبوتیریک اسید، تئوفیلین و کاتچین می باشد، که تاثیر بسیار زیادی بر پوست بدن و کبد دارند.

اثرات آنتی‌ اکسیدانی قهوه خام به کنترل چربی و کلسترول بد خون کمک می‌ کنند، با این حال مصرف بیش از اندازه آن ممکن است، عوارضی به‌ دنبال داشته باشد.

خواص قهوه سبز برای لاغری

خواص قهوه سبز برای لاغری

بیشترین شهرت قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن می باشد. اثر کافئین و اسید کلروژنیک قهوه خام بسیار بیشتر می باشد، و می تواند به کنترل فشار خون و چربی کمک کند، همچنین نوشیدن قهوه منجر به کاهش اشتها می‌ شود. پیشنهاد می‌ شود، پس از یک وعده غذایی سنگین و چرب یک فنجان قهوه سبز بنوشید، تا جذب گلوکز و کلسترول خون کاهش پیدا می کند.

مصرف پودر و مکمل قهوه سبز ممکن می باشد، عوارضی داشته باشد. تحقیقات درباره تأثیر قهوه سبز جهت کاهش وزن به اندازه کافی انجام نشده، و احتیاج به بررسی بیشتری دارد. کاهش وزن بدون تغییر در شیوه غذا خوردن و داشتن تحرک کافی تقریبا ممکن نیست، پس نوشیدن قهوه یا مصرف مکمل آن معجزه لاغری نیست.

کافئین موجود در قهوه می‌ تواند سوخت‌ و ساز بدن شما را افزایش دهد، و به چربی‌ سوزی شما در کنار یک برنامه ورزشی منظم کمک کند. 

عوارض جانبی تاثیرات منفی برای عصاره قهوه سبز درست مانند قهوه معمولی می باشد، زیرا این عصاره نیز دارای کافئین است. از عوارض جانبی شایع کافئین می توان به ناراحتی معده افزایش ضربان قلب تکرر ادرار مشکل در خواب بی قراری اضطراب

خواص قهوه سبز ناشتا

خواص قهوه سبز ناشتا

بعضی تصور می‌ کنند، که خوردن قهوه سبز صبح‌ ها به‌ طور ناشتا تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد، و اشتهای افراد چاق را کم می‌کند. شروع یک روز با نوشیدن قهوه سبز درست مانند قهوه معمولی شما را سرحال می‌ کند، و بر اشتهای شما اثر دارد، ولی ممکن است، منجر به تداخل در سیستم گوارشی شما شود.

نوشیدن قهوه سبز ناشتا منجر به افزایش اسید معده می‌ شود، و برای افرادی که رفلاکس معده دارند، مناسب نمی باشد. خاصیت ادرار آوری قهوه هم بدن شما را با کم‌ آبی مواجه می‌ کند، به همین خاطر توصیه می‌ شود، با معده خالی، قهوه ننوشید، و زمان مصرف قهوه سبز را به پس از خوردن غذا موکول کنید.

یکی از نوشیدنی‌ های مفید جهت کاهش وزن آب می باشد، که می‌ توانید آن را با معده خالی بنوشید، و لاغر شوید. 

  • رفع چین و چروک پوست

قهوه سبز احتیاجی به بو دادن ندارد، به همین خاطر بسیاری از مواد فرار موجود در آن حفظ می شود. اسید گاما آمینوبوتیریک، تئوفیلین، اپی‌گاوکاتجین‌ گالات و... از جمله مواد تشکیل دهنده قهوه سبز می باشند، که به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک کمک می کنند.

  • مرطوب کننده پوست

دانه های قهوه سبز علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی سرشار از اسیدهای چرب و استرها از جمله اسید اراهیدیک، اسیدلینولئیک و اسید اولئیک می باشند، که پوست را تغذیه کرده، و با مرطوب کردن پوست علائمی مانند افتادگی پوست، بی رنگی و دیگر آسیب های پوستی را کاهش می دهد.

  • سم‌ زدای طبیعی بدن می باشد.

عصاره قهوه سبز یک دیتاکس طبیعی می باشد، چون کبد را از مواد سمی و آلوده، کلسترول بد، چربی‌ های زیاد و… پاک می‌کند. وقتی کبد سم‌زدایی شود، عملکرد آن بهتر شده، باعث تسریع متابولیسم و بهبود سلامت کلی بدن می‌ شود.

  • به بهبود گردش خون کمک می‌ کند.

فشار خون بسیار بالا عامل اصلی بسیاری از مشکلات سلامتی می باشد، که باعث سکته مغزی، نارسایی قلبی، نارسایی مزمن کلیه و… می‌ شود. ولی محققان پی به حضور یک عنصر بسیار فعال و قدرتمند شبیه آسپرین در قهوه سبز که اثری مثبت بر شریان‌ های خونی می‌ گذارد، برده‌ اند. این عنصر فعال از تجمع پلاکت‌ ها جلوگیری می‌ کند، در نتیجه رگ‌ ها سفت نمی‌ شوند، و جریان خون در بدن تا حد زیادی ارتقا پیدا می‌ کند.

  • کلسترول بد را کاهش می‌ دهد.

کلسترول بد (ال دی ال (Low Density Lipoprotein)) عامل اصلی آسیب پذیر کردن ما نسبت به اختلالات تهدید کننده قلبی عروقی از جمله توقف ناگهانی ولی موقت قلب است. مطالعات انجام شده، نشان می دهد، که با مصرف قهوه سبز می‌ توان از این عارضه جلوگیری کرد. 

خواص قهوه سبز برای مو

  • حفظ سلامت موها

محتوای آنتی اکسیدانی قهوه سبز با ترکیبات سمی و مضر پوست سر و مو مبارزه می کند، و موها را قوی، ضخیم و زیبا می کند.

  • جلوگیری از طاسی

جهت درمان ریزش موی مدل زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک از قهوه سبز استفاده کنید. عصاره دانه های قهوه سبز منجر به افزایش رشد و ضخامت موها می شود.

قهوه سبز بنوشیم، یا قهوه معمولی؟

قهوه معمولی و قهوه سبز دارای خواص زیادی می باشند، قهوه معمولی حاوی کافئین بیشتری می باشد، که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است، خطرناک باشد. بعضی ترکیبات مفید موجود در دانه های قهوه در طول فرآوری و تغییر رنگ آن از بین می روند. قهوه سبز در مقایسه قهوه معمولی خواص آنتی اکسیدانی بیشتری می باشد.

عصاره قهوه سبز حاوی اسید کلروژنیک فراوان می باشد، و بیشتر خواص بی مانند قهوه سبز از این ماده ناشی می شود، که قهوه معمولی از آن بی نصیب می باشد. کافئین تاثیر زیادی در چربی سوزی دارد، و از آن جا که قهوه معمولی کافئین بسیار بیشتری نسبت به قهوه سبز دارد، جهت کاهش وزن و لاغری بهتر می باشد.

خواص قهوه سبز برای کبد چرب

خواص قهوه سبز برای کبد چرب

قهوه سبز سرشار از آنتی‌ اکسیدان می باشد، و رادیکال‌ های آزاد بدن را دفع می‌ کند، و از سلول‌ های بدن محافظت می‌ کند، به همین خاطر از بیماری‌ های کبدی جلوگیری می‌ کند.

از آن جایی‌ که کبدچرب به خاطر تجمع بیش از اندازه چربی در کبد ایجاد می‌ شود، قهوه سبز با پاکسازی کبد از سموم و کلسترول بد، به‌عنوان یک سم‌زدای طبیعی عمل می‌ کند.

نوشیدن قهوه سبز منجر به آزاد شدن گلوکز بیش از حد در جریان خون ما می‌ شود. به خاطر کمبود گلوکز در کبد بدن ما برای رسیدن به سطح اولیه گلوکز شروع به سوزاندن چربی‌ های ذخیره شده می‌ کند. در نتیجه سوخت و ساز بدن شما را تقویت می‌ کند، و به سوزاندن چربی اضافی کمک می‌ کند. نوشیدن قهوه سبز چربی‌ های اضافی کبد را از بین می‌ برد.

افرادی که به دیابت می باشند، و اضافه وزن، بیش از دیگران در معرض ابتلا به کبد چرب می باشند، بنابراین قهوه سبز به این افراد کمک می‌ کند. پیشنهاد ما به شما این است، که به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک برای درمان این بیماری‌ ها از قهوه سبز به‌ صورت مکمل و پودر استفاده نکنید، و نوشیدن آن را محدود کنید. مصرف بیش از حد قهوه سبز ممکن است، عوارضی برای شما داشته باشد.

خواص قهوه سبز برای پوست

آنتی‌ اکسیدان‌ های که در قهوه سبز وجود دارد، از آسیب سلول‌ های پوستی و ایجاد چین‌ و چروک زودرس جلوگیری می‌ کند. نوشیدن قهوه سبز به افزایش جریان خون کمک می‌کند و اکسیژن‌ رسانی به پوست و مو را افزایش می‌ دهد. به همین خاطر از ریزش مو جلوگیری می‌ کند، و پوست شما را شاداب می‌ کند.

اسیدهای چرب، اسید لینولئیک و اسید اولئیک که در قهوه سبز  وجود دارد، باعث ایجاد رطوبت، نرمی و لطافت پوست و مو می‌شود. مصرف روزانه آن از بروز جوش و آکنه صورت جلوگیری می‌ کند، و پلی‌ فنول موجود در آن به جوان‌ سازی پوست شما کمک می‌ کند.

قهوه سبز در محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، و شما می‌ توانید ماسک قهوه سبز را تهیه کنید، یا دانه‌ های پودر شده آن را با مقداری عسل بر روی صورت خود بمالید. ماسک قهوه به لایه‌ برداری و از بین بردن پوست‌ های مرده پوست بدن کمک می‌ کند.

طریقه ی مصرف قهوه سبز

شما می‌ توانید قهوه سبز را به روش قهوه معمولی دم کنید، یا آن را به کمک دستگاه‌ های مخصوص درست کنید، و بنوشید. ساده‌ ترین روش آماده‌ سازی قهوه سبز این می باشد، که 10 گرم پودر قهوه سبز را با 100 میلی‌ گرم آب داخل قهوه‌ جوش بریزید، و با هم ترکیب کنید.

مخلوط آب و قهوه را بر روی حرارت قرار دهید، و به مدت 12 دقیقه اجازه دهید، تا بجوشد. قهوه آماده را از روی حرارت بردارید، آن را از صافی عبور دهید، و نوش‌ جان کنید.

شما می‌ توانید قهوه خود را با شکر یا عسل شیرین کنید. در صورتی‌ که مقداری دارچین به آن اضافه کنید، می‌ توانید از خواص قهوه سبز با دارچین برای چربی‌ سوزی بیشتر استفاده کنید.

عوارض قهوه سبز

قهوه سبز فقط معجزه برای رسیدن به وزن ایده‌ آل نمی باشد، و نباید در مصرف آن بیش از حد زیاده‌ روی کرد. این نوع قهوه خام است، و کافئین موجود در آن در به نسبت با قهوه رُست‌ شده بسیار بیشتر می باشد، بنابراین ممکن است، منجر به سردرد، بی‌ خوابی، اضطراب و افزایش فشار خون شود.

طبق تحقیقات انجام شده، نشان می‌ دهد، که نوشیدن قهوه زیاد ممکن است، منجر به دفع کلسیم و کاهش جذب آن توسط روده شود، به همین خاطر خطر پوکی استخوان را می‌ تواند افزایش دهد. ضمن این که تحقیقات درباره ی تاثیر آن بر لاغری هنوز کامل نمی باشد، و بدون مشورت پزشک نباید آن را به صورت مکمل یا پودر استفاده کنید.

بهترین زمان برای خوردن قهوه سبز چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مصرف قهوه سبز درست بعد از غذا می باشد، و به خاطر همین موضوع می باشد، که پس از خوردن غذا سطح قند خون به صورت کلی به خاطر کربوهیدرات یا پروتئین ها بالا می رود. شکر اضافی تولید شده، زمانی غذا شکسته می شود، در طول هضم غذا به عنوان چربی در بدن ذخیره می شود.

خواص دارویی و فواید قهوه سبز

  • خواص آنتی اکسیدانی

دانه های قهوه سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد، که منجر به کاهش اثرات مضر رادیکال های آزاد می شود، و از سلامت عمومی بدن محافظت می کند. هم چنین دانه های قهوه سبز خام حاوی اسید کلروژنیک خالص می باشد، که می تواند سطح گلوکز خون را کنترل کرده، و از تورفتگی سلول های پوست جلوگیری می کند.

  • دیابت

قهوه سبز از مواد غذایی عالی جهت درمان دیابت نوع 2 محسوب می شود. خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه سبز و دیگر ترکیبات سالم موجود در آن به کاهش التهاب کمک می کند. عصاره قهوه سبز میزان قند خون و مقاومت در مقایسه با انسولین را کاهش داده، و با کاهش تجمع چربی ها به کاهش وزن کمک می کند، که هر دو جهت کنترل و درمان دیابت ضروری و لازم می باشد.

  • کاهش کلسترول خون

کلسترول بد خون (لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL) از عوامل اصلی بروز اختلالات قلبی عروقی می باشد. مطالعات نشان می دهد مصرف منظم عصاره دانه های قهوه سبز سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

  • بهبود گردش خون

فشار خون بالا عامل ابتلا به بعضی بیماری های خطرناک همچون سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه می باشد. تحقیقات نشان می دهد، ماده قوی و بسیار فعال شبه آسپرین در دانه های قهوه وجود دارد، که از تجمع پلاکت ها در عروق خونی و سخت شدن رگ ها جلوگیری کرده، و به بهبود گردش خون در اندام های بدن کمک می کند.

  • سلامت کبد و سم زدایی 

عصاره قهوه سبز یک سم زدای طبیعی می باشد، که کبد را از سموم، کلسترول بد، چربی های اضافی و دیگر مواد مضر پاکسازی می کند. با سم زدایی کبد، عملکرد آن بهبود پیدا کرده، متابولیسم بدن افزایش می یابد، و سلامت کلی بدن تضمین می شود.

مصرف قهوه سبز جهت درمان آسیب های کبدی از جمله سرطان کبد مفید می باشد.

  • انرژی بخش

مقدار بالای کافئین موجود در دانه های قهوه سبز منجر به افزایش سطح انرژی بدن شده، و فرد را در طول روز فعال و سرحال نگه می دارد.

  • ضد سرطان

اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز دارای اثر آنتی اکسیدانی و شیمی درمانی می باشد، که به کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه کمک می کند.

  • سلامت مغز و حافظه

ماده اسید کلروژنیک که سرچشمه بسیاری از خواص قهوه سبز می باشد، خطر بروز بیماری های مغزی و زوال عقل را کاهش می دهد.

به صورت کلی قهوه احتمال بروز و سرعت پیشرفت آلزایمر و دیگر بیماری های مرتبط با پیری را کاهش داده، و حتی روند ابتلا به آلزایمر را در بیمارانی که به زوال عقل خفیف دچار شده اند، کند می کند.

تحقیقات نشان می دهد، کافئین از التهاب مغز به ویژه در گیرنده های آدنوزین که می تواند منجر به کاهش توانایی شناختی فرد شود جلوگیری می کند. به همین خاطر توصیه می شود، افراد سالمند مبتلا به اختلالات حافظه خفیف حدود 3 فنجان در روز قهوه مصرف کنند.

خواص قهوه سبز برای رنگ آمیزی مو

افرادی که تمایل دارند، به صورت گیاهی و سالم موهای قهوه‌ ای و خوشرنگی داشته باشند، می توانند از قهوه برای این کار استفاده کنند.

برای تیره تر کردن مو با قهوه به روش زیر عمل کنید.

  • چند فنجان بزرگ قهوه قوی دم کرده، و بگذارید، تا در دمای اتاق خنک شود.
  • قهوه را به حوضچه بزرگ اضافه کنید. یک فنجان تمیز و یک کلاه دوش داشته باشید.
  • با استفاده از فنجان قهوه را صاف کرده، و آن را روی سر بریزید، تا تمام موها کاملاً خیس شوند.
  • موها را به آرامی در یک کلاه دوش قرار دهید.
  • بگذارید، قهوه از 30 دقیقه تا 3 ساعت بر روی موهای شما بماند.
  • سپس موها را با آب بشویید.
  • برای ایجاد رنگ تیره تر روند را تکرار کنید.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

قهوه سبز تا حد زیادی بی خطر می باشد، ولی ممکن می باشد، مانند هر ماده غذایی دیگر در صورت عدم مصرف صحیح عوارضی نی به همراه داشته باشد.

  • اثرات کافئین اضافی

تقریباً مانند قهوه رست شده، دانه های سبز نیز به طور طبیعی حاوی کافئین می باشند. اگرچه مصرف معمولی کافئین ​​برای اکثر افراد سالم بی خطر است، اما بیش از حد آن می تواند منجر به علائم منفی مانند اضطراب، اختلال خواب و افزایش فشار خون شود.

  • ممکن است بر سلامت استخوان تأثیر بگذارد

یک مطالعه دو ماهه در مورد حیوانات نشان داد که به موش هایی که روزانه عصاره قهوه سبز داده می شوند، کاهش قابل توجهی کلسیم در بافت استخوانی آنها مشاهده شده است.

  • بالا بردن تپش قلب

مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به ایجاد مشکلات قلبی برای افرادی شود، که دارای زمینه های قبلی می باشند. در صورت بروز این موارد حتماً با پزشک معالج خود آن را مطرح کنید.

سخن پایانی

قهوه سبز همان قهوه خام می باشد، که به ‌خاطر اثرات آنتی‌ اکسیدانی و ضدالتهابی قوی مورد استقبال قرار گرفته ‌است. بیشتر افراد جهت کاهش وزن به سراغ قهوه سبز می‌ روند، چون سوخت‌ و ساز بدن را بیش از قهوه معمولی افزایش می‌ دهد، و کافئین آن بسیار زیاد می باشد.

با این حال مصرف بیش از اندازه آن نه تنها تاثیری بر لاغری ندارد، بلکه عوارضی مثل بی‌ خوابی، سردرد و کمبود کلسیم برای بدن دارد. توصیه ما به شما این است، که بدون مشورت پزشک قهوه سبز را برای لاغری مصرف نکنید.

سوالات متداول

  • بهترین زمان مصرف قهوه سبز کدام است؟

نوشیدن قهوه سبز ناشتا ممکن است، منجر به بی‌ اشتهایی شود، ولی اسید معده را زیاد می‌ کند. شما می‌ توانید آن را پس از وعده غذایی سنگین میل کنید.

  • آیا قهوه سبز می‌ تواند باعث لاغری شود؟

قهوه سبز در کنار رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم به افزایش سوخت‌ و ساز بدن و لاغری کمک می‌ کند، ولی به تنهایی معجزه لاغری نمی باشد.

  • آیا مصرف قهوه سبز عوارض دارد؟

بله. نوشیدن زیاد آن ممکن می باشد، باعث بی‌ خوابی، سردرد، اضطراب، افزایش فشار خون، افزایش اسید معده، دفع کلسیم و پوکی استخوان شود.