طریقه مصرف چای سبز و خواص چای سبز، خاصیت فوق العاده آن برای بدن

27/02/2022
خواص چای سبز
 ثابت شده است که مصرف چای سبز باعث بهبود جریان خون و کاهش کلسترول خون می شود. همچنین این نوشیدنی برای پیشگیری ، از فشار خون بالا گرفته تا نارسایی  قلب کمک کند. چای سبز به تقویت عملکرد مغز نیز کمک میکند.ماده اصلی فعال کافئین است که یک محرک شناخته شده است.این ماده در چای سبز به اندازه قهوه نیست.
مجله والی
مجله والی

خواص چای سبز

خواص چای سبز

 ثابت شده است که مصرف چای سبز باعث بهبود جریان خون و کاهش کلسترول خون می شود. از بسیاری از مطالعات نشان می دهد که چای سبز به پیشگیری طیف وسیعی از مشکلات مربوط به قلب، از فشار خون بالا گرفته تا نارسایی  قلب کمک می کند. آنچه برای قلب مفید است معمولاً برای مغز هم مفید است. مغز شما نیز به عروق خونی سالم نیاز دارد.نوشیدن چای سبز با فواید زیادی مانند افزایش چربی سوزی و کاهش وزن نیز مرتبط است. چای سبز مصرف انرژی را تا 4 درصد افزایش می دهد همچنین مصرف این چای چربی سوزی انتخابی را تا 17 درصد افزایش دهد، به خصوص چربی های اطراف شکم.نوشیدن چای سبز با معده خالی در اوایل صبح به دلیل محتوای بالای کاتچین می تواند اثرات بدی روی کبد شما داشته باشد.به همین خاطر بهتر است که مقدار چای سبز صبح حوالی ساعت 10 الی 11 شب یا اوایل شب چای سبز بنوشید.چای سرشار از پلی فنول ها است که ترکیبات طبیعی هستند که  فوایدزیادی برای  سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان دارد. این مواد می توانند مولکول های تشکیل دهنده رادیکال های آزاد را در بدن کاهش دهند و از سلول ها و مولکول ها در برابر آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در پیری و بسیاری از انواع بیماری ها نقش دارند.همچنین چای سبز داری EGCG یکی از قوی ترین ترکیبات موجود در چای سبز است به  این یکی از ترکیبات اصلی است که به چای سبز خواص دارویی می دهد.چای سبز همچنین دارای مقادیر کمی مواد معدنی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.سعی کنید  همیشه از یک مارک چای سبز با کیفیت استفاده کنید زیرا برخی از مارک های با کیفیت پایین تر می توانند حاوی مقادیر زیادی فلوراید باشند. چای سبز سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. این ترکیبات شامل آنتی اکسیدان های قوی است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند. در واقع، مطالعات متعدد نشان می دهد که افرادی که چای سبز می نوشند، در مقایسه با افرادی که چای سبز نمی نوشند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به بسیاری از انواع سرطان هستند . سرطان هایی که چای سبز ممکن است به محافظت در برابر آنها کمک کند شامل سرطان پروستات و سینه است که به ترتیب دو سرطان شایع در مردان و زنان هستند علاوه بر این، چندین مطالعه نشان می دهد که چای سبز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد. و نوشیدن چای سبز حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند. نشان داده شده است که کافئین و کاتچین موجود در آن باعث افزایش متابولیسم و ​​افزایش چربی سوزی می شود. به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که مصرف چای سبز می تواند به شما کمک کند 75 تا 100 کالری اضافی در روز بسوزانید. اگرچه ممکن است این مقدار کمی به نظر برسد، اما می تواند در طولانی مدت به کاهش وزن قابل توجهی کمک کند. سایر مزایای احتمالی نوشیدن چای سبز شامل حمایت از سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز، بهبود سلامت دندان و کاهش خطر ابتلا به آرتریت، آلزایمر و بیماری پارکینسون است.

چای سبز عملکرد مغز را بهتر می کند

بهترین زمان برای نوشیدنچای سبز

چای سبز بیش از اینکه شما را هوشیار نگه دارد، ممکن است به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند.ماده اصلی فعال کافئین است که یک محرک شناخته شده است.این ماده در چای سبز به اندازه قهوه نیست، اما به اندازه کافی برای ایجاد یک پاسخ تحریک آمیز موفق عمل می کند.کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین بر مغز تأثیر می گذارد. به این ترتیب، شلیک نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که کافئین می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز، از جمله خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه را بهبود بخشد. با این حال، کافئین تنها ترکیب تقویت کننده مغز در چای سبز نیست. همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند و فعالیت انتقال دهنده عصبی را افزایش می دهد که اثرات ضد اضطرابی دارد. همچنین دوپامین و تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد. بسیاری از مردم می گویند که با مصرف چای سبز در مقایسه با قهوه، انرژی پایدارتری دارند و بازدهی بسیار بیشتری در نوشیدن چای سبز دارند. 

آنتی اکسیدان ها ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند

چای سبز برای فشار خون

  سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود که منجر به بیماری های مزمن از جمله سرطان   می شو د. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کننده همچنین چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی است. تحقیقات ترکیبات چای سبز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده است، از جمله سرطان پستان. یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده‌ای نشان داد که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، تقریباً 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان بودند . سرطان پروستات. یک مطالعه مشاهده کرد که مردانی که چای سبز می نوشند خطر کمتری برای سرطان پیشرفته پروستات دارند. سرطان روده بزرگ. تجزیه و تحلیل 29 مطالعه نشان داد کسانی که چای سبز می نوشند حدود 42 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند . بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که مصرف کنندگان چای سبز کمتر در معرض ابتلا به چندین نوع سرطان هستند، اما تحقیقات با کیفیت بالا برای تایید این اثرات مورد نیاز است. برای دریافت بیشترین فواید سلامتی، از افزودن شیر به چای خود اجتناب کنید. برخی از مطالعات نشان می دهد که می تواند ارزش آنتی اکسیدانی در برخی چای ها را کاهش دهد. مطالعات در مورد تأثیر چای سبز بر سرطان متفاوت بوده است. اما چای سبز به سلول های سالم در تمام مراحل رشد کمک می کند. سرنخ هایی وجود دارد که نشان می دهد چای سبز ممکن است به از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند، اما این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، بنابراین برای پیشگیری از سرطان نباید روی چای سبز حساب کنید. 

کاهش بوی دهان با چای سبز

چای سبز

چای سبز بدن ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد کاتچین موجود در چای سبز نیز برای سلامت دهان و دندان فواید زیادی  دارد. مطالعات  نشان می دهد که کاتچین ها می توانند رشد باکتری ها را سرکوب کنند و به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش دهند. استرپتوکوک موتانس یک باکتری رایج در دهان است. باعث تشکیل پلاک می شود و عامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است. مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین‌های موجود در چای سبز می‌توانند از رشد باکتری‌های دهان  جلوگیری کنند، اما هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که نوشیدن چای سبز اثرات مشابهی دارد . با این حال، شواهدی وجود دارد که چای سبز ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد.

کی چای سبز بنوشیم

چای سبز دم کردن

 صبح زود چای سبز ننوشید نوشیدن چای سبز با معده خالی در صبح به دلیل محتوای بالای کاتچین می تواند اثرات بدی روی کبد داشته باشد. چای سبز دارای ترکیباتی به نام کاتچین است، بنابراین مقدار چای سبز مصرفی باید کنترل شود. غلظت بالاتر کاتچین می تواند باعث آسیب کبدی شود. صبح ها حوالی ساعت 10:00 تا 23:00 یا اوایل شب چای سبز بنوشید. بین وعده های غذایی چای سبز  بنوشید برای به حداکثر رساندن دریافت مواد مغذی و جذب آهن، می‌توانید بین وعده‌های غذایی، مثلاً دو ساعت قبل یا بعد، یک فنجان چای سبز بنوشید. اگر مبتلا به کم خونی هستید، از نوشیدن چای سبز همراه با غذا خودداری کنید. قبل از ورزش چای سبز بنوشید چای سبز به دلیل کافئین موجود در آن می تواند چربی بیشتری بسوزاند. این می تواند انرژی را افزایش دهد تا بتوانید مدت طولانی تری ورزش کنید. دو ساعت قبل از خواب چای سبز ننوشید نوشیدن چای سبز  قبل از خواب به علت وجود کافئین می تواند خواب شما را مختل کندهمچنین چای سبز حاوی اسید آمینه L-Theanine است که باعث بیدار شدن و تمرکز بهتر می شود.

چه مقدار چای سبز برای مفید است؟ 

چای سبز و زنجبیل

مطالعاتی که به بررسی فواید چای سبز می پردازند، شواهد متناقضی در مورد اینکه دقیقا چقدر باید در روز بنوشید، نشان می دهد. برخی مطالعات فواید سلامتی را در افرادی که حداقل یک فنجان در روز می نوشند نشان می دهد، در حالی که مطالعات دیگر پنج فنجان یا بیشتر در روز را مفید می دانند. چای سبز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری کمک کند. با این حال، مقدار مطلوب نوشیدنی ممکن است به بیماری بستگی داشته باشدبه عنوتن مثال برای پیشگیری از سرطان دهان مشاهدات نشان می دهند زنانی که روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز می‌نوشیدند کمترین احتمال ابتلا به سرطان دهان را داشتند همچنین در  یک  تحقیق دیگر متوجه شدند که مردانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشیدند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند افرادی که روزانه شش فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در هفته مصرف می کردند، 33 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند همچنین این نوشیدنی برای بیماران قلبی که روزانه یک تا سه فنجان چای سبز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان نوشیدنی می‌نوشند، خطر حمله قلبی و سکته مغزی کمتری دارند. بر اساس مطالعات فوق، نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز مفید است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که برخی از مطالعات هیچ ارتباطی بین نوشیدن چای سبز و خطر ابتلا به بیماری پیدا نکردند، بنابراین این اثرات ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد یکی از مواردی که اکثر مطالعات نشان داده اند این است که مصرف کنندگان چای سبز نسبت به افرادی که اصلا چای نمی نوشند از سلامت بهتری برخوردار هستند.

فواید چای سبز برای ریه 

چای سبز و لیمو

چای سبز با کاهش التهاب و کاهش کیفیت عملکرد ریه و دستگاه تنفسی، می تواند یکی از عوارضی که بسیاری از مردم به طور روزانه با آن مواجه هستندرا کم کند. این التهاب می‌تواند به دلیل سرما خوردگی، آلرژی‌ها، اختلالات تنفسی، آسم، مصرف دخانیات به وجود بیاید. تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن چای سبز با دارا بودن انواع موادی  که خاصیت ضد التهابی دارند حتی به کاهش التهاب در نقاط مختلف بدن همچون ریه کمک کند. از دیگر خواص چای سبز برای ریه، می‌توان به تاثیر آن بر روی عارضه فیبروز ریوی اشاره کرد. فیبروز ریوی یکی از شایع‌ترین عارضه‌های ریه است که معمولا افراد بالای ۴۰ سال را درگیر می‌کند. این عارضه در حقیقت تخریب شکل طبیعی و اختلال در عملکرد بافت ریه است. بافت ریه فیبروز شده به تدریج دچار جراحت و زخم می‌شود و با افزایش نارسایی تنفسی و سرفه‌های خشک، این جراحت‌ها می‌توانند شکل مزمن به خود بگیرند و در برخی موارد در صورت منجر شدن به نارسایی ریوی، به مرگ نیز منجر شوند. در برخی تحقیقات جدید، پزشکان دریافته‌اند وجود آنتی‌اکسیدان کاتچین EGCG که مهم‌ترین خاصیت چای سبز محسوب می‌شود، می‌تواند روند تخریب بافت ریه در بیماران فیبروز ریوی را کاهش دهد و یا از تخریب سلول‌های ریه که منجر به بروز اختلال بافت همبند ریوی (فیبروز) می‌شود، تا حدودی پیشگیری کند.