جاذبه های گردشگری لهستان

27/02/2022
جاذبه های گردشگری لهستان
جمهوری لهستان یکی از کشورهای اروپای مرکزی می باشد، که از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوری چک و اسلواکی، از شرق با اوکراین، بلاروس و لیتوانی و از شمال با روسیه و دریای بالتیک همسایه می باشد. همچنین آب و هوای لهستان اقیانوسی می باشد، و زمستان‌ ها سرد و طاقت فرسا می باشد.
مجله والی
مجله والی

لهستان پس از درگیری های که با گذشت سال های طولانی پشت سر گذاشته است، توانسته الان یک کشور مستقل شناخته می شود، و به قطب گردشگری در جهان تبدیل شده است. بیشتر مکان های دیدنی لهستان دارای ارزش فرهنگی و قدمت بالا می باشد، به همین خاطر توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کند.

مکان های دیدنی لهستان دارای جنبه تاریخی و فرهنگی بسیاری می باشد. در این کشور جاذبه های طبیعی بی نظیری با آب و هوای معتدل و مطبوع وجود دارد، و همین موضوع باعث شده است، که به مکان مناسبی برای گردشگران تبدیل شود. در این شهر قلعه های تاریخی بی نظیری وجود دارد، که برای هر فردی جالب و تماشایی خواهد بود. علاوه بر آن در مراکز شهری شما شاهد امکانات پیشرفته و به روزی می باشید، که برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

جاذبه های تاریخی لهستان

  • معدن نمک 

معدن نمک

این معدن در نزدیکی شهر کراکوف واقع شده است، و جزو یکی از قدیمی‌ ترین معادن نمک در حال کار جهان می باشد. این معدن که از قرن 13 میلادی تا سال 2007 به طور مداوم در حال تولید نمک بوده، و بیش از 300 کیلومتر طول داشته و به خاطر ده‌ ها مجسمه و یک صومعه که در بدنه صخره‌ های کوهستانیریا آن ایجاد شده، به عنوان یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های توریستی کشور لهستان محسوب می شود. گردشگران می‌ توانند مناطق مختلفی مثل اتاقی بزرگ با دیوارهای نمکی، دریاچه‌ ای زیر زمینی و نمایشگاه‌ هایی از تاریخ معدن نمک را در این مکان تماشا کنند.

زمانی که وارد این معدن می‌ شوید، با مجسمه‌ های نمکی جذاب رو به رو می شوید، که به استقبال شما می‌ آیند. بعد از آن می‌ توانید در راهروهای پیچ‌ در پیچ نمکی معدن راه بروید، و از شهری متفاوت که در قلب زمین ساخته‌ شده دیدن کنید.

  • میدان اصلی بازار ورشو 

میدان اصلی بازار ورشو 

این شهر (Warsaw) پایتخت لهستان می باشد. تاریخ طولانی و دردناک آن در معماری شهر دیده می‌ شود. در این شهر شاهد کلیساهای گوتیک، محله‌ های جماهیر شوروی، برج‌ های مدرن و قصرهای نوکلاسیک، خواهید بود. ورشو دارای موسیقی دل‌ نشین و شب‌ های مفرح می باشد. اگر چه این شهر در طی جنگ جهانی دوم تخریب شد، ولی بخش قدیمی شهر بازسازی شد، تا کافه‌ های آن و خیابان‌ های پرپیج و خمش، شکوه و جلال پیش از جنگ را نشان بدهد. اعضای خانواده سلطنتی قدیم امروزه طبقه مرفه و حاکم شهر را تشکیل می‌ دهند. می‌ توانید با بازدید از موزه تاریخ یهودیان لهستان با تاریخ 1000 ساله آنان آشنا شوید.

  • قلعه مالبورک در مالبورک 

قلعه مالبورک در مالبورک 

قلعه مالبورک به عنوان یکی از بزرگ ترین قلعه‌ های جهان از نظر فضا و محیط می باشد. این قلعه که در سال 1406 ساخته شده است، در زمان خود یکی از بزرگ ترین قلعه‌ های خشتی، عصر گوتیک بوده است. بازدید کنندگان به غیر از بازدید قلعه می‌ توانند از موزه آن که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند، دیدن کنند.

این روزها قلعه مالبورک به‌ عنوان بزرگ‌ ترین ساختمان با معماری گوتیک در جهان شناخته می‌ شود. البته شهرت این قلعه فقط به همین خاطر نمی باشد، بلکه قلعه مالبروک با وجود شکوه و عظمتش توانسته لقب بزرگ‌ ترین قلعه جهان را هم از آن خودش کند.

  • قلعه سلطنتی واول در کراکوف 

قلعه سلطنتی واول در کراکوف 

قلعه عصر گوتیک آخرین مقر سلطنتی شاهان لهستان، در قرن 11 میلادی بنا شده است. این قلعه همچنین از بناهای مختلفی که در دوره‌ ها و عصرهای گوناگون ساخته، و در محوطه مرکزی قلعه قرار گرفته‌ اند، تشکیل شده است. در قرن 16 میلادی گروه‌ های مختلفی از بهترین هنرمندان داخلی و خارجی همانند معماران ایتالیایی، مجسمه‌ سازان و طراحان آلمانی جهت تزیین و بازسازی این قلعه، و تبدیل آن به یکی از کاخ‌ های زیبای عصر رنسانس دعوت شدند. جاذبه های گردشگری لهستان این قلعه در فاصله‌ ای کوتاه بعد از حضور این هنرمندان به الگویی از سکونتگاه‌ های مجلل در اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شد.

  • سالن پارچه کراکوف در کراکوف 

سالن پارچه کراکوف در دوران رنسانس ساخته شده است، و همیشه به عنوان قلب تجارت بین‌ المللی در لهستان بوده است.

در قرن 15 میلادی این بازار محلی جهت تجارت و خرید و فروش ادویه‌های خاص شرقی بود. البته تاجران بسیاری هم برای خرید نمک معدن Wieliczka به این مکان می‌ آمدند. همچنین در این بازار می‌ شود، چیزهای دیگری هم پیدا کرد، که از جمله آن‌ ها باید به چرم، لباس و پارچه اشاره کرد.

سالن پارچه کراکوف در قرن 19 میلادی بازسازی‌ و به‌ عنوان محلی جهت برگزاری رویدادها از آن استفاده می‌ شد. در این سال‌ ها این سالن پارچه میزبان جشن‌ هایی بود، که به ‌افتخار دیدار پادشاهان و امپراتورهای مختلف برگزار می‌ شدند.

  • کلیسای جامع واول 

کلیسای جامع واول 

کلیسای جامع واول به عنوان یکی از مهم‌ ترین مکان های دیدنی لهستان می باشد. این سرپناه امن روزگاری محل تاج گذاری پادشاهان لهستان بوده است، ولی این روزها کلیسای جامع واول همان‌ جایی است، که قسمتی از گنجینه‌ های هنری این کشور را در قلب خودش پنهان کرده است.

این کلیسا محل دفن پادشاهان لهستان، بزرگ‌ ترین قهرمانان ملی این کشور، شاعران، مقدسین و اسقف‌های کراکوف بوده است.

  • اردوگاه آشویتس-بیرکناو در Oswiecim(uschwitz-Birkenau Camps)

اردوگاه آشویتس-بیرکناو در Oswiecim(uschwitz-Birkenau Camps)

اگر تاریخ برای شما جذابیت دارد، و می‌ خواهید درباره حال و روز اقوامی که در گذشته زندگی کرده‌ اند، بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌ کنیم، حتماً در کنار جاهای دیدنی لهستان زمانی را هم برای تماشای اردوگاه‌ های کار اجباری آشویتس در نظر بگیرید. این اردوگاه‌ ها در غرب شهر کراکوف واقع‌ قرار گرفته شده اند، و فقط یک ساعت با این شهر فاصله دارند.

در همان نگاه اول به اردوگاه‌ های آشویتس ترس و دلهره مبهمی سر تا پای وجودتان را در برمی‌گیرد. حال تصور کنید مردمی که روزی روزگاری در این اردوگاه‌ ها روزشان را شب می‌ کرده‌اند، چه احساسی داشتند.

بین سال‌ های 1942 و 1944 بیشتر از 900 هزار یهودی از کشورهایی که آلمانی‌ ها بر آن‌ ها سلطه پیدا کرده بودند، به این اردوگاه‌ ها منتقل شدند. پس از آن زندانیان سیاسی و افرادی از قومیت‌ های مختلف هم وارد این اردوگاه‌ ها شدند.

بدترین قسمت ماجرای این اردوگاه کار اجباری این است، که فقط 10% از افرادی که در آشویتس بودند، توانستند از آن جا جان سالم به در ببرند.

جاذبه های طبیعی لهستان

  • جنگل کج در گریفینو 

جنگل کج در گریفینو 

بیرون از شهر کوچک گریفینو، یکی از جاذبه‌ های جذاب و شگفت انگیز لهستان پنهان‌ شده است. جنگلی که در این منطقه قرار دارد، با تمام جنگل‌ هایی که تا به‌ حال دیده‌اید، متفاوت است.

درخت‌ های جنگل کج گریفینو کمی بالاتر از ریشه‌ شان یک زاویه 90 درجه پیدا کرده‌ اند، و بعد از آن تنه درخت می باشد، که به سمت آسمان بالا رفته است.

درختان این جنگل شگفت‌ انگیز در سال 1930 کاشته شده‌ اند، ولی 10 سال طول کشیده، تا این خم جذاب روی تنه آن‌ ها نمایان شود.

  • پارک لازینکی در ورشو 

پارک لازینکی در ورشو 

پارک لازینکی بزرگ‌ ترین پارک لهستان می باشد، و حدود 76 هکتار از مرکز شهر ورشو را در برگرفته است. جالب است، بدانید که لازینکی در قرن 17 محل زندگی یک نجیب‌ زاده لهستانی می باشد، و حتی قصری هم در آن دیده می‌ شود، ولی این روزها گشت‌ و گذار در کل محوطه این پارک و حتی قصر نجیب‌ زاده برای همه ی مردم آزاد می باشد.

هنگام بازدید از پارک یک جزیره به چشمتان می‌ خورد. این جزیره در گذشته محلی برای برگزاری تئاترهای کلاسیک بوده، و هنوز هم نمایش‌ نامه‌ هایی در این جا اجرا می‌ شود.

در گوشه‌ و کنار پارک، کاخ‌ های کوچک و ساختمان‌ هایی هم دیده می‌ شوند. این ساختمان‌ ها امروزه جایی برای برگزاری موزه‌ها و گالری‌های مختلف هستند.

  • دریاچه مورسکای اکو در پارک ملی تاترا 

این پارک بزرگ در مرز لهستان قرار گرفته شده است، و قلمروش را تا اسلواکی گسترش داده اند. پارک ملی تاترا خانه بیش از 600 غار دارد، و چندین و چند قله پوشیده از برف دارد. البته آبشارهای خروشانی هم در این پارک پهناور دیده می‌ شوند، که از جمله آن‌ ها می‌ توان به آبشار ویلکا سیکلوا با طول 70 متر اشاره کرد.

به غیر از تماشای این دریاچه زیبا می‌ توانید در محوطه پارک ملی تاترا هم گشتی بزنید، و از این جاذبه طبیعی شگفت‌ انگیز هم دیدن کنید.

  • جنگل بیالوویزا 

جنگل بیالوویزا 

جنگل بیالوویزا یکی از مکان های دیدنی لهستان می باشد، که از گذشته های بسیار دور به جای مانده است. صدها گونه از پرندگان، حشرات، حیوانات و همچنین گاومیش‌های اروپایی این جنگل را خانه خودشان می‌ دانند.

با توجه به سن این جنگل، تنوع زیستی آن و مساحتی که دارد، نام جنگل بیالوویزا در بین فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته، و هر ساله گردشگران زیادی از این جاذبه طبیعی دیدن می­ کنند.

اگر به دنبال کشف جاهای دیدنی لهستان هستید، که کمتر کسی به آن‌ ها سرزده، توصیه ی ما به شما این است، که سری به دهکده‌ ها و شهرهای اطراف این جنگل سبز کهن‌ سال بزنید. با گشت زنی در این مکان‌ ها می‌توانید با فرهنگ مردم لهستان بیشتر آشنا شوید.

  • دریاچه ماسوریان

 دریاچه ماسوریان

در نواحی پایین‌ دست رودخانه ویستولا تا مرز لیتوانی، یکی از جاذبه‌ های لهستان به نام دریاچه ماسوریان دیده می‌ شود. بهتر است، بدانید که این دریاچه میعادگاه بیشتر از 2000 رودخانه کوچک و بزرگ می باشد.

اگر می‌ خواهید چند روز را در کنار این دریاچه همیشه آبی سپری کنید، می‌ توانید از مهمان خانه‌ ها و کمپ‌ هایی که در اطراف دریاچه ماسوریان قرار دارند، استفاده کنید.

شهرهای ساحلی لهستان

  • سوپوت 

سوپوت

سوپوت به عنوان یکی از جذاب‌ ترین شهرهای ساحلی لهستان می باشد، و سواحل آن از جمله تمیزترین سواحل این کشور به شمار می رود. در سوپوت می‌ توانید قدم زدن روی شن‌ های نرم و خیس‌ خورده ساحلی را تجربه کنید، یا این که به سراغ تفریحات آبی هیجان‌ انگیز بروید. پارک‌ های آبی این شهر می‌ توانند یک روز سرشار از شادی و هیجان را برای شما رقم بزنند.

البته برای رستوران گردان و علاقه‌مندان به غذاهای دریایی یکی از محبوب‌ ترین مکان های دیدنی لهستان محسوب می شود. می‌ توانید اول به سراغ مغازه‌ های شهر بروید، و در آن‌ ها گشتی بزنید، پس خودتان را به‌ صرف یک غذای خوشمزه لهستانی مهمان کنید.

  • گدنیا 

گدنیا 

گدنیا به عنوان یکی از شهرهای شلوغ و پرجنب‌ و جوش لهستان می باشد، که دارای دو ساحل می باشد. اورتوو ساحل آرامش‌ بخش این شهر است. در این ساحل جذاب و رویایی می‌ توانید پاراگلایدر سواری را برفراز صخره‌ های مشرف‌ به اقیانوس و جنگل‌ های سرسبز و پوشیده از انبوه درختان تجربه کنید.

ساحلی که در شمال شهر قرار گرفته شده است، به نسبت آرام‌ تر است. این ساحل به‌ عنوان یکی از بهترین مکان‌ ها برای استراحت کردن و حمام آفتاب گرفتن شناخته شده است.

اگر در فصل‌ های کم گردشگر لهستان به این کشور سفر کرده باشید، این شهر می‌ تواند یکی از بهترین مکان های دیدنی لهستان برای شما باشد.

  • شهر ساحلی Miedzyzdroje

شهر ساحلی Miedzyzdroje

شهر ساحلی Miedzyzdroje در ضلع غربی لهستان و در نزدیکی مرز آلمان گرفته شده است. این شهر ساحلی به‌ عنوان محلی برای برگزاری فستیوال ستاره‌ ها (Festiwal Gwiazd) به شهرت رسیده است.

اگر می‌ خواهید بسیاری از افراد مشهور فیلم و تلویزیون لهستان و هالیوود را از نزدیک ببینید، حتماً سفرتان به لهستان را برای تابستان برنامه‌ ریزی کنید،  زیرا این شهر ساحلی در روزهای گرم و سوزان تابستانی میزبان بسیاری از این افراد مشهور است.

البته این شهر ساحلی جذاب چیزهای دیگری هم برای گردشگران دارد. یک اسکله طولانی با طول 395 متر که راهش را دریای بالتیک باز کرده، موزه موم (wax museum)، پارک‌ های سرگرم‌ کننده برای بچه‌ ها و پارک ملی وولین (Wolin National Park) از جمله جاذبه‌ های این شهر ساحلی لهستان می باشند.

  • گدانسک

این شهر که به دانزیک نیز معروف است، بزرگ‌ ترین شهر در شمال لهستان می باشد، و به‌ خاطر این که در کنار دریای بالتیک قرار گرفته شده است، بزرگ‌ ترین بندر این کشور نیز می‌ باشد. گدانسک حدوداً در قرن 10 تأسیس شده است، این شهر تاریخچه سیاسی پیچیده‌ ای دارد. زمانی به آلمان و لهستان تعلق داشته، و پیش از اینکه بعد از جنگ جهانی دوم به‌ طور همیشگی قسمتی از کشور لهستان شود، شهری آزاد بوده است. این شهر پس از جنگ دوباره ساخته شد، و بخش قدیمی شهر که جاده مشهور رویال در آن واقع شده، و پادشاهان لهستانی در زمان بازدید از این شهر از آن عبور می‌ کرده‌ اند، به حال اول برگردانده شد. کلیسای سنت مِری بزرگ‌ ترین کلیسای خشتی جهان نیز در این شهر قرار گرفته شده است.

  • شهر باستانی تورن

نمای قرون وسطایی این شهر در کنار تعداد بی شماری از بناهای تاریخی سبک گوتیک آن شامل سالن شهر، کلیساها و خانه‌ های شهری همچنان زیبایی خود را حفظ کرده اند. شهر تورن زادگاه نیکلاس کوپرنیک، سیاح معروف قرون وسطی نیز می‌ باشد. جاذبه های گردشگری لهستان بقایای این شهر قلعه‌ ای و مخصوصاً برج‌ های دیدبانی آن از جاذبه‌ های گردشگری این شهر می باشد.

  • کانال البلاگ

کانال البلاگ کانالی به طول 80 کیلومتر است، که صدها دریاچه در شمال شرقی لهستان را به یک دیگر متصل می‌ کند. این کانال که در قرن 19 ساخته شده، هنوز هم یکی از برجسته‌ ترین معماری‌ های عصر فناوری جهان محسوب می شود. کشتی‌ های کوچک با قدرت جا به‌ جایی 50 تن از این کانال عبور می‌ کنند. از نکات ویژه و برجسته این کانال استفاده از بالابرها و نوعی سیستم هوشمند در شیب دار کردن سطوح می باشد، که باعث اختلاف سطح در آب برای عبور کشتی‌ ها می‌ شود.

  • دریاچه ماسوریان

‏این منطقه که شامل 2000 دریاچه می شود، که به وسیله ی کانال های آب رودخانه به هم متصل هستند، در نزدیکی مرز لیتوانی واقع شده ‏است. این منطقه از جمله مقاصد پرطرفدار گردشگری دریاچه ای در اروپا محسوب می شود. هتل ها و یا خانه هایی که برای ‏اقامت وجود دارند، اکثرا در روستاهای اطراف این دریاچه ها می باشد، و گردشگران این منطقه اکثرا برای گشتن اطراف دریاچه از ‏دوچرخه یا قایق استفاده می کنند. ‏‏‏

سوغات لهستان ‏

  • شیرینی زنجبیلی لهستان

شیرینی زنجبیلی لهستان

شیرینی زنجبیلی لهستان در اشکال و اندازه‌ های مختلفی می شود. اگر چه این شیرینی زنجبیلی اساساً متعلق به لهستان نمی باشد، ولی به عنوان یکی از سنتی‌ ترین شیرینی‌ های آن محسوب می شود، و در قرون وسطی خوردنی گران‌ قیمتی بود، که تنها ثروتمندان آن را می‌ خوردند، ولی امروزه در جشن کریسمس در هر خانه‌ ای عطر این شیرینی می‌ پیچد.

  • کرووکی

کرووکی

کرووکی تافی کره‌ ای لهستانی‌ می باشد، که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این تافی خوشمزه از شیر، شکر و کره درست می‌ شود، و به نوعی شکلات سنتی لهستانی‌ ها به حساب می‌ آید. شما می‌ توانید پس از خوردن غذاهای لهستان یک کرووکی را به عنوان دسر میل کنید.

  • شکلات پتاشی ملچکو

شکلات پتاشی ملچکو

شکلات پتاشی ملچکو شکلاتی از فوم شیری لطیف یا نوع مرینگو می باشد، که دارای روکش شکلاتی می باشد. این شکلات با اسانس‌ های مختلفی عرضه می‌ شود، که نوع وانیلی آن بیشتر از بقیه به چشم می‌ خورد. این شکلات خوشمزه سریع در دهان آب می‌ شود، و به همین خاطر در جعبه‌ های بزرگ به فروش می‌ رسد، که برای هدیه بسیار مناسب و شکیل خواهد بود.

  • عروسک‌ های Kaszubka

عروسک‌ های Kaszubka

وزارت خزانه‌ داری لهستان این عروسک‌ ها را یک آیتم جهانی خوانده‌ اند، و Kaszubka را بامزه و هیجان‌ انگیز خوانده‌ اند. بر تن این عروسک‌ها، لباس‌های محلی لهستانی‌ می باشد، که با دقت خاصی دوخته شده‌ اند. پارچه‌ های استفاده شده همه جنس عالی می باشند، و کاملا با دست دوخته شده‌ اند.

  • زیورآلات با سنگ کهربا

زیورآلات با سنگ کهربا

کهربای بالتیک که به طلای شمال شهرت دارد یکی از مشهورترین سوغاتی های لهستان می باشد. این کشور در زمینه ی جواهر آلات و مخصوصاً کهربا تخصص زیادی دارد، و انواع زیورآلات مانند گردنبند، گوشواره، دستبند و… را با استفاده از این سنگ گران بها می سازد. اگر چه در ورشو، پایتخت لهستان می توانید جواهر فروشی های زیادی را پیدا کنید، ولی خاستگاه اصلی این سنگ شهر Gdańsk می باشد.

  • نقاشی‌ سورئال

نقاش‌ های لهستانی نیز به سهم خود از جریان‌ سازان هنر جهانی بوده‌ اند. یکی از سبک‌ های هنری مشهور این نقاش‌ ها سورئالیسم است. تعداد زیادی نقاشی‌ سورئال از ورشو توسط هنرمندان زیادی به تصویر کشیده شده‌ اند، که می‌ توان پوسترهای آن ها را خریداری و به عنوان سوغاتی لهستان به یادگار نگه داشت.

  • صندوقچه چوبی منبت

صندوقچه چوبی منبت

یک صندوقچه‌ ی چوبی خوش آب و رنگ وسیله‌ ای کاربردی در هر خانه‌ ای است. صندوقچه‌ ی چوبی منبت‌ کاری و نقاشی شده با طرح‌ های سنتی لهستان یک سوغاتی مفید برای دوستان شما خواهد بود، که در آن وسایل خرده‌ ریز را نگهداری کنند، و میز خود را با آن زینت ببخشند. این جعبه‌ ها در اندازه‌ های کوچک تا بزرگ وجود دارند، و می‌ توانید سایزی که انتقال آن برای شما راحت باشد، را انتخاب کنید.

  • محصولات لینن

محصولات لینن

لهستان محصولات لینن با بهترین کیفیت را به دنیا عرضه می‌ کند. لینن پارچه‌ ای محکم و بادوام می باشد، که به مدت هزاران سال در بین مردم شناخته شده، و در زندگی روزمره‌ ی آن‌ ها کاربرد دارد. رومیزی، روتختی، پرده، دستمال سفره، زیر بشقابی و بسیاری کالاهای کاربردی دیگر را می‌ توانید از لینن مرغوب لهستان با گلدوزی‌ های سنتی و ظریف انتخاب کنید، و یک سوغاتی شیک برای عزیزان خود ببرید.