خواص عناب برای سرماخوردگی و برای استخوان در مجله والی

02/03/2022
خواص عناب
میوه عناب بیش از 3000 سال است که در طب سنتی استفاده می شودو امروزه در سراسر جهان محبوبیت دارد.میوه عناب با نام‌های خرمای چینی، عناب یا خرمای قرمز نیز شناخته می‌شود. این گیاه بومی چین است و شکل میوه گلابی شکل است.
مجله والی
مجله والی

خواص عناب برای سلامتی

میوه عناب که به نام خرمای قرمز نیز شناخته می شود، میوه بومی آسیایی است اما در سراسر جهان محبوب است.این میوه های گرد کوچک روی درختچه ها یا درختان عناب رشد می کنند. این میوه زمانی کاملا رسیده است که رنگ آن ، قرمز تیره یا بنفش باشد. در نگاه اول ممکن است این میوه کمی چروک به نظر برسد اما بهترین زمان چیدن عناب در همین زمان است.به دلیل طعم شیرین و بافت خاص این میوه ، اغلب آنها را خشک می کنند و در کنار دسر ها از آن استفاده می کنند.در طب سنتی اغلب از عناب، برای بهبود خواب و کاهش اضطراب استفاده می شود.در این مقاله قصد داریم  همرهمچنین این میوه دارای  ویتامین c نیز هست. عناب به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم است. این میوه دارای مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی است به ویژه ویتامین C که یک ویتامین مهم با خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. عناب همچنین حاوی مقدار مناسبی پتاسیم است که نقش حیاتی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ایفا می کند. با این حال، عناب خشک که بیشتر در بسیاری از نقاط جهان در آشپزی مصرف می شود و از آن استفاده می شود، قند و کالری بسیار بیشتری نسبت به میوه های تازه دارد.

طرز تهیه دمنوش عناب

میوه عناب همچنین می تواند خواب و عملکرد مغز را بهبود بخشد.عناب به طور گسترده در طب سنتی برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ممکن است مسئول این اثرات باشد.همچنین، این میوه اغلب توسط پزشکان طب سنتی  برای کاهش اضطراب تجویز می شود.همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کرده و با سلول های سرطانی مبارزه کند.همچنین کاهش سطح التهاب و رادیکال های آزاد می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 کمک کند.محققان بر این باورند که این فواید در درجه اول نتیجه ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه است. با این حال، بیشتر این مطالعات بر روی حیوانات و یا به صورت آزمایشگاهی انجام شده است، بنابراین قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری قطعی کرد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خواص عناب چیست

خواص عناب خشک

از خواص عناب می‌توان به خواص درمانی آن برای آرام بخشی اشاره کرد که در طب سنتی به‌عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود، استفاده می‌‌شود. این میوه باعث تقویت معده و طحال و سیستم گوارشی می شود و برای درمان بیماری‌های گوارشی نیز از آن استفاده می‌کنند. از دیگر خواص عناب می‌توان به تصفیه خون و دفع سموم بدن نیز اشاره کرد. همچنین این میوه از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید و در موارد مراقبت‌ها و درمان‌های پوست، عناب سبب روشنی پوست هم می‌شود. از دیگر خواص عناب تازه می‌توان به خواصی چون خونساز بودن نرم کردن گلو هم اشاره کرد. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی نیز دندان را مقاوم می‌سازد. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی است و همچنین  باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.برگ‌های درختچه این گیاه نیز فواید بسیاری داشته و از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. همچنین عناب با دارابودن مقادیر بسیار بالای ویتامین ‌K در موارد خونریزی و انعقاد خون بسیار مفید است. عناب دارای پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامینC  است و در سرماخوردگی نیز خاصیت دارویی دارد. در طب اسلامی نیز از عناب به عنوان ماده‌ای جهت پاکسازی خون و از بین برنده جوش صورت استفاده می‌شود.

کاهش وزن با عناب 

کاهش وزن با عناب

خوردن میوه عناب برای کاهش وزن، زیاد پیشنهاد شده است. در واقع یکی از خواص عناب کمک به کنترل وزن و کاهش وزن است. این میوه دارای کالری بسیار کم،‌ و میزان بالایی از پروتئین و فیبر است که نیازهای شما را تأمین می‌کند و شما را کاملا سیر نگه می‌دارد. در نتیجه بین وعده‌های غذایی اصلی سراغ میان‌وعده و تنقلات نمی‌روید و وزن اضافه نمی‌کنید.

 عوارض جانبی عناب

عوارض جانبی عناب

زیاده روی در خوردن عناب نیز می تواند عوارضی هم داشته باشد همچنین خوردن زیاده از حد عناب در اشخاص سرد مزاج باعث نفخ می‌ شود و بهتر است  افراد عناب را با مَویز میل کنید.همچنین به علت اینکه این میوه دارای مقادیر زیادی از ویتامین k می‌باشد که در نتیجه آنباعث غلظت  خون می‌شود بنابراین مصرف زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند، توصیه نمی‌شود. افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند.

درمان سنگ کیسه صفرا با میوه عناب

برای درمان سنگ کیسه صفرا  ۵۰ گرم عناب را در عرق بیدمشک و عرق کاسنی خیس کرده و صاف کنید و روزی سه مرتبه و در هر مرتبه دو قاشق غذاخوری قبل از خوردن غذا از آن بخورید.اگر هم به  دنبال درمان خانگی سنگ مثانه می گردید کافی است که سی عدد عناب را شب بخیسانید و صبح ناشتا بخورید. عناب طبعی معتدل و کمی سرد دارد و برای گوارش نیز فوق العاده اثر می کند.

عناب برای یبوست

عناب برای یبوست

تأثیر عناب برای درمان یبوست به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می کنیم هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. مقدار زیاد فیبر موجود در عناب به تنظیم حرکات روده و هضم غذا کمک می‌کند.شما می‌توانید از دمنوش عناب برای درمان یبوست یا بواسیر استفاده کنید.

خواص عناب برای فشار خون

عناب برای فشار خونیکی از انتخاب‌های رایج برای کنترل فشار خون بالا در طب سنتی است. عناب سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن و روی است. به لطف چنین مینرال‌هایی، جریان خون در بدن بهبود یافته و همچنین به دلیل افزایش هموگلوبین‌ خون ناشی از آهن موجود در عناب، خطر ابتلا به کم خونی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، علاوه بر مزه شیرین و دلچسب، خواص عناب برای فشار خون و کم خونی می‌تواند دلیل دیگری برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی شما باشد.

نحوه درست کردن جوشانده عناب

نحوه درست کردن جوشانده عناب

برای تهیه دمنوش عناب شما می توانید ٰ 15 گرم از ریشه عناب را با نیم لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و بعداز صافی کردن برای جلوگیری از ریزش موها 10 دقیقه قبل حمام موها را با این محلول ماساژ دهید.برای تهیه دمکرده عناب میوه های عناب را به میزان 10 عدد میوه در یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید و این دم کرده را برای ایجاد آرامش و کاهش استرس میل کنید.