علت نفخ شکم (باد معده زیاد) و روش های درمان خانگی و پیشگیری از آن

01/03/2022
علت باد معده زیاد
نفخ شکم نوعی احساس سفتی، پر بودن و اغلب دردناک در شکم ایجاد می کند که دلایل زیادی دارد و هر فردی ممکن است به آن دچار شود.نفخ معمولاً یک مشکل گوارشی است، اگرچه هورمون ها و استرس نیز در این امر نقش دارند. گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای وجود دارد.
مجله والی
مجله والی

دلایل زیادی برای نفخ شکم وجود دارد، از جمله احتباس مایعات، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت. با این حال، برای اکثر افراد، علت نفخ نسبتاً بی ضرر است و می توان آن را در خانه درمان کرد.

نفخ شکم می تواند نگران کننده باشد، به خصوص زمانی که بسیار دردناک باشد. برخی از افراد متوجه می شوند که شکم آنها متورم یا بد شکل به نظر می رسد یا ممکن است درد شدید شکم را تجربه کنند. با این حال، در بسیاری از موارد، علت ممکن است چیزی به سادگی سوء هاضمه یا تجمع بیش از حد گاز در معده و روده باشد.

نفخ به ندرت باعث نگرانی می شود اگر:

-با غذا یا خوردن مرتبط است

-با گذشت زمان بدتر نمی شود

-یکی دو روز از بین می رود

در این مقاله سلامت از مجله والی به بررسی علل نفخ شکم، نحوه درمان و زمان مراجعه به پزشک می پردازیم.پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا معده ام نفخ کرده است؟

علت باد شکم زیاد در زنان

شایع ترین علت معده درد و نفخ، گاز اضافی روده است. اگر بعد از خوردن غذا دچار نفخ معده می شوید، ممکن است مشکل گوارشی باشد. ممکن است به سادگی خوردن بیش از حد سریع باشد، یا ممکن است دچار عدم تحمل غذایی یا شرایط دیگری باشید که باعث تجمع گاز و محتویات گوارشی می شود. چرخه قاعدگی شما یکی دیگر از دلایل رایج نفخ موقت است. گاهی اوقات نفخ معده می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تری باشد.

نفخ معده چقدر شایع است؟

بین 10 تا 25 درصد از افراد سالم از نفخ گاه به گاه شکم شکایت دارند. حدود 75 درصد علائم خود را متوسط ​​تا شدید توصیف می کنند. حدود 10 درصد می گویند که آن را به طور منظم تجربه می کنند. در میان افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) تشخیص داده شده اند، ممکن است تا 90 درصد باشد. تا 75 درصد از زنان قبل و در طول قاعدگی خود نفخ شکم را تجربه می کنند. تنها 50 درصد از افرادی که نفخ را تجربه می کنند، شکم متسع خود را نیز گزارش می دهند.

علت نفخ شکم و درمان آن

برای رفع باد شکم چی بخوریم

نفخ شکم غیرعادی نیست. بسیاری از افراد بارها و بارها همین نوع نفخ را تجربه می کنند. نفخ که از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند معمولاً جای نگرانی نیست.

وقتی الگو تغییر می کند یا نفخ بدتر از حد طبیعی می شود، ممکن است به دلیل یکی از شرایط زیر باشد:

گاز

بسیاری از علل نفخ شکم جای نگرانی ندارند و در خانه قابل درمان هستند.تجمع گاز در معده و روده از شایع ترین علل نفخ است. سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • آروغ زدن بیش از حد
  • نفخ بیش از حد
  • احساس میل شدید به اجابت مزاج
  • احساس تهوع

نفخ ناشی از گاز از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر است. برخی از افراد احساس می کنند که انگار چیزی در شکم آنها به دام افتاده است.

گاز می تواند ناشی از:

غذاهای خاص، از جمله برخی سبزیجات مانند گل کلم، کلم بروکلی و کلم
عفونت معده
بیماری های مزمن، مانند بیماری کرون
سوء هاضمه
یک سری شرایط دیگر
در بیشتر موارد، گاز پس از چند ساعت خود به خود از بین می رود.

سوء هاضمه

علت باد شکم زیاد و بدبو

سوء هاضمه به ناراحتی یا درد در معده گفته می شود. اکثر مردم هر از گاهی دوره های کوتاهی از سوء هاضمه را تجربه می کنند.

سوء هاضمه می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خوردن بیش از حد
  • الکل بیش از حد
  • داروهایی که معده را تحریک می کنند، مانند ایبوپروفن
  • یک عفونت جزئی معده

سوء هاضمه مکرر که به نظر نمی رسد با غذا یا سایر دلایل ظاهری مرتبط باشد، می تواند نشانه ای از چیز جدی تری باشد. علل احتمالی شامل زخم معده، سرطان یا نارسایی کبد است.

هورمون ها

قرص برای گاز معده و روده

نفخ معده علاوه بر چرخه گوارش، چرخه قاعدگی را نیز دنبال می کند به گونه ای که از هر 4 زن 3 نفر می گویند که قبل و در طول دوره قاعدگی خود نفخ شکم را تجربه می کنند. نفخ نیز یک شکایت رایج در طول نوسانات هورمونی در دوران پیش از یائسگی است. وقتی صحبت از نفخ معده به میان می‌آید، باید به هورمون‌های زنانه اشاره می شود، زیرا می‌توانند از زوایای زیادی بر نفخ شکم تأثیر بگذارند.

اول اینکه استروژن باعث احتباس آب می شود. هنگامی که استروژن افزایش می یابد و پروژسترون کاهش می یابد، متوجه نفخ ناشی از مایعات خواهید شد. این، علاوه بر افزایش حجم رحم درست قبل از قاعدگی، می تواند باعث نفخ معده شما شود. اما هورمون ها نیز با دستگاه گوارش شما تعامل دارند. استروژن و پروژسترون هر کدام می توانند با کاهش یا تسریع حرکت شما باعث ایجاد گاز روده شوند. گیرنده های استروژن در دستگاه گوارش شما همچنین بر حساسیت احشایی شما تأثیر می گذارد  چیزی که باعث می شود احساس نفخ کنید.

عفونت معده

درمان باد شکم در طب سنتی

عفونت معده می تواند باعث ایجاد گاز شود که ممکن است با موارد زیر نیز همراه باشد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • دل درد

اینها اغلب به دلیل باکتری هایی مانند اشریشیا کلی یا هلیکوباکتر پیلوری یا عفونت های ویروسی مانند نوروویروس یا روتاویروس هستند.

عفونت های معده معمولاً پس از چند روز خود به خود از بین می روند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به شدت دچار کم آبی شوند یا در طی چند روز بدتر شوند. این افراد در صورتی که نفخ با مواردی از جمله تب، مدفوع خونی و استفراغ های شدید و مکرر همراه باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنند.

نگهداری مایعات

خوردن غذاهای شور، عدم تحمل غذایی و تجربه تغییرات در سطوح هورمونی، همگی می توانند باعث شوند بدن فرد مایعات بیشتری نسبت به حالت دیگر حفظ کند. برخی از زنان متوجه می شوند که بلافاصله قبل از شروع قاعدگی یا در اوایل بارداری نفخ می کنند.

نفخ مزمن به دلیل احتباس مایعات می تواند علت جدی تری مانند دیابت یا نارسایی کلیه داشته باشد. اگر نفخ از بین نرفت، فرد باید با پزشک صحبت کند.

عدم تحمل غذایی

علت باد شکم زیاد در مردان چیست

برخی افراد پس از خوردن برخی غذاها دچار نفخ می شوند. به عنوان مثال، افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند یا به گلوتن حساسیت دارند یا بیماری سلیاک دارند.این نوع نفخ معمولاً خود به خود از بین می رود اما ممکن است با اسهال یا درد معده مرتبط باشد.

اختلالات مزمن

اختلالات مزمن روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری کرون نیز می توانند باعث نفخ مکرر شوند. بیماری کرون باعث التهاب دستگاه گوارش می شود، در حالی که IBS به خوبی شناخته نشده است و اغلب زمانی تشخیص داده می شود که علائم مزمن روده هیچ دلیل واضحی نداشته باشد.هر دو IBS و کرون می توانند باعث گاز، اسهال، استفراغ و کاهش وزن ناخواسته شوند.

یبوست

چگونه باد شکم را درمان کنیم

یبوست اغلب باعث نفخ می شود. علل یبوست عبارتند از:

  • کم آبی بدن
  • فیبر کافی در رژیم غذایی وجود ندارد
  • عدم تحمل غذایی
  • بارداری
  • برخی اختلالات روده
  • کمبود مواد مغذی، از جمله منیزیم
  • داروهای خاص

در بیشتر افراد، دوره های یبوست کوتاه مدت هستند.

چگونه باد شکم را درمان کنیم؟

علت گاز معده زیاد چیست

نفخ معمولاً با خیال راحت در خانه قابل درمان است. برخی از گزینه هایی که ممکن است کمک کند عبارتند از:

  1. داروهای بدون نسخه، از جمله آنتی اسیدها یا بیسموت سالیسیلات
  2. قرار دادن یک پد حرارتی روی معده
  3. آب آشامیدنی
  4. خوردن نعناع
  5. نوشیدن آب گازدار
  6. مصرف ملین برای رفع یبوست
  7. داشتن یک دفترچه غذایی برای کنترل نفخ نیز می تواند مفید باشد. این می تواند به تشخیص عدم تحمل غذایی و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی کمک کند. بسیاری از مردم متوجه می شوند که صرفاً اجتناب از برخی غذاها می تواند از نفخ و سایر مشکلات سلامت دستگاه گوارش جلوگیری کند.

روش های پیشگیری از نفخ شکم

با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی خود می توانید از نفخ معده یا اصطلاحا باد شکم جلوگیری کنید این روش ها عبارتند از:

  • فیبر کافی بخورید

دلایل باده معد زیاد چیست

اگر معمولاً مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، باید به تدریج شروع کنید تا سیستم خود را تحت تأثیر قرار ندهید. فیبر در ابتدا باعث ایجاد گاز بیشتری می شود، اما هنگامی که شروع به عبور از سیستم گوارشی شما کند، به پاکسازی مواد تخمیری مدفوعی که در آنجا گیر کرده است کمک می کند. فیبر همچنین به بدن شما می گوید که آب بیشتری بنوشد و باعث می شود زودتر احساس سیری کنید تا زیاد غذا نخورید.

  • آب کافی بنوشید.

علت اینکه باد معده زیاد است چیست

این کار باعث تقویت حرکت در کل دستگاه گوارش شما می شود و از سفت شدن و فشرده شدن غذای هضم کننده شما برای عبور از آن جلوگیری می کند. آب همچنین به شما کمک می کند بین وعده های غذایی احساس سیری کنید.

  • بیشتر ورزش کنید.

علت زیاد بودن باد معده چیست؟

 ورزش به جلوگیری از احتباس آب کمک می کند و روده های شما را در حرکت نگه می دارد. همچنین می تواند به جلوگیری از افزایش سریع وزن که اغلب مستقیماً به شکم شما می رود کمک کند.

  • از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

علت تولید زیاد باد معده چیست

غذاهای فرآوری شده فیبر کمی دارند و نمک و چربی زیادی دارند. نمک باعث احتباس آب می شود و چربی فرآیند هضم را کند می کند زیرا هضم آن بیشتر طول می کشد. همه این موارد می تواند منجر به یبوست و نفخ شود.

  • خوردن آگاهانه را تمرین کنید.

علت باد شکم زیادی چیست؟

برای جویدن کامل وقت بگذارید و قبل از سیر شدن آن را متوقف کنید. احساس سیری یک واکنش تاخیری است زیرا مدتی طول می کشد تا غذایی که می خورید به معده شما برسد. بیشتر مردم قبل از اینکه واقعاً احساس کنند که سیر هستند به اندازه کافی غذا می خورند.