علت و درمان کف پا و فاشیای کف پا

02/03/2022
درد کف پا
در این مقاله به درد کف پا وفاشیای کف پا می پردازیم با مجله والی همراه همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

درد کف پا یا التهاب کف پا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که زمینه ساز درد پاشنه پا می شود که می توان به التهاب اشاره کرده که نواری از بافت سخت و فیبری بوده که در امتداد کف پا می باشد. فاسیای کف پا به استخوان پاشنه (پالکانئوس) و به پایه انگشتان پا می چسبد.که به قوس پا کمک کرده وهمچنین کمک شایانی در راه رفتن فرد می کند، به مرور زمان، فاسیاخاصیت ارتجاعی یا انعطاف‌پذیری خود را به دلیل استفاده ی زیادی از فاشیا حین راه راه رفتن و دویدن دست می‌دهد و می‌تواند با فعالیت‌های معمول روزانه تحریک شود برای علل و درمان درد کف پا و التهاب کف پا ادامه مقاله سلامت را در مجله والی از دست ندهید.

درد کف پا نشانه چیست

علت درد کف پا

می توان گفت فاسیای کف پا ممکن است به دلیل سایر شرایط پزشکی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید بروز دهد.به برخی از علل های در کف پا می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • افزایش فعالیت هایی نظیر پیاده روی یا دویدن
  • ساختار یا شکل پا
  • سطحی که روی آن راه می روید، می دوید یا می ایستید
  • نوع کفش
  • وزن

درمان درد کف پا

علائم  درد کف پا یا فاشیای کف پا

درد فاشیای کف پا معمولاً به مرور زمان افزایش یافته و در نزدیکی پاشنه پا ممکن است این درد را احساس کنید. گاهی اوقات درد ممکن است ناگهانی باشد و پس از رد کردن یک قدم یا پریدن از ارتفاع درد را حس کنید. بدترین حالت این درد هنگام بلند شدن از خواب یا بعد از دوره‌های دیگر بی‌تحرکی است. به همین دلیل به درد مرحله اول معروف است. البته این درد ممکن است با فعالیت در طول روز یا بعد از گرم کردن بدن کم شود، با این ممکن است بعد از فعالیت طولانی مدت افزای پیدا کند. درد همچنین ممکن است در پاهای برهنه یا کفش های نامناسب رخ دهد.

تشخیص فاشیای کف پا

گرفتگی رگ کف پا

التهاب کف پا یکی از شرایطی است که باعث درد پاشنه پا می شود. برخی از دلایل احتمالی شامل موارد زیر است

  1. فشرده سازی عصب در پا یا پشت
  2. شکستگی استرسی استخوان پاشنه
  3. از دست دادن پد بافت چربی زیر پاشنه پا

بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه توسط پزشک، التهاب پلانتار از سایر بیماری ها قابل تشخیص است.

خار پاشنه تنها علت درد پاشنه پا نیست. اگرچه رایج هستند، اما چیزی بیش از پاسخ استخوان به نیروی کشش یا کشش از فاسیای کف پا و سایر عضلات پا نیستند. خار پاشنه اغلب هیچ دردی ایجاد نمی کند. یک خار واقعا بزرگ و مشکل ساز که نیاز به جراحی داشته باشد نادر است.

درمان فاشیای کف پا

قاعدتا هر چه علائم طولانی‌تر بوده و درد شدیدتر ، درمان ممکن است بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، ورزشکاران مانند دوندگان، ممکن است به دوره درمانی طولانی تری برای درمان نیاز داشته باشند در ادامه به انواع درمان درد کف می پردازیم.

  • کشش و فیزیوتراپی

یکی از بهترین درمان ها برای فاشیای کف پا، کشش است. کشش باید روی فاسیای کف پا و تاندون آشیل باشد. یک فیزیوتراپ می تواند تمرینات کششی را به شما نشان دهد که می توانید در خانه چندین بار در روز تکرار کنید. همراه با حرکات کششی، این تمرینات همچنین می توانند عضلات ساق پای شما را تقویت کرده و به تثبیت مچ پا نیز کمک بسیار کند.

  • یخ و دارو

برای کاهش درد و التهاب یخ زدن روی محل درد چند بار در روز مفید است. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را برای شما تجویز کند.

  • استراحت، اصلاح فعالیت و ارتوز

استراحت کمک می کند تا وزن و استرس را از پای شما، حداقل تا حدی، حفظ کنید، در حالی که فاسیای کف پا در حال بهبود است. پزشک ممکن است ترکیبی از موارد زیر را توصیه کند:

  1. تغییر به سطح تمرین ضربه‌گیرتر
  2. جابجایی به کفش‌های دارای پشتیبان قوس یا استفاده از کاپ‌های پاشنه یا سایر ارتزها برای بالشتک کردن پاشنه پا
  3. کاهش فاصله و مدت پیاده روی یا دویدن
  4. تغییر از پریدن یا دویدن به شنا یا دوچرخه سواری
  5. شوک ویو تراپی
  6.  چسب‌های ورزشی را  برای حمایت از ماهیچه‌ها و رباط‌هاروی پای خود بمالید
  7. استفاده از آتل های شبانه برای ادامه کشش پای خود در هنگام خواب

این درمان مبتنی بر ارسال امواج ضربه ای کم انرژی یا پرانرژی به یک منطقه خاص است. امواج ضربه ای ترومای میکروسکوپی ایجاد می کند که باعث ایجاد یک پاسخ درمانی از بدن می شود. تصور می‌شود که این فرآیند به بهبودی در فاسیای کف پا کمک می‌کند.

علت درد کف پا

تزریق استروئید

در بیشتر موارد، فاشیای کف پا پس از چند ماه کشش بهبود می یابد. اگر علائم شما پس از دو ماه از درمان ادامه یابد، پزشک ممکن است تزریق استروئید را برای کاهش التهاب توصیه کند.

رکود گاستروکنمیوس

جراحی برای فاشیای کف پا به ندرت مورد نیاز است اما در موارد شدید یک گزینه است. عمل جراحی فاشیای کف پا، تحلیل رفتن گاستروکنمیوس یا رهاسازی گاستروکنمیوس نامیده می شود. هدف افزایش طول تاندون معده است که بخشی از تاندون آشیل است. ارتباط شناخته شده ای بین کشش تاندون آشیل و کشش در فاسیای کف پا وجود دارد. این جراحی ممکن است برای بیمارانی توصیه شود که دارای انقباض اکینوس هستند - سفتی در عضلات ساق پا و تاندون‌ها که منجر به ناتوانی در نگه داشتن پا در وضعیت خنثی (زاویه 90 درجه نسبت به ساق) می‌شود.