خواص لبو برای کبد، خواص لبو قرمز برای مردان و زنان

02/03/2022
خواص لبو
چغندر، سبزی فوق العاده، به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. از نظر علمی ثابت شده است که آب چغندر به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و از این رو به پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی کمک می کند.
مجله والی
مجله والی

خواص لبو

چغندر، سبزی فوق العاده، به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. از نظر علمی ثابت شده است که آب چغندر به کاهش فشار خون بالا کمک می کند و از این رو به پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی کمک می کند. جدا از این مهم ترین مزیت، فواید بسیار دیگری نیز دارد که آن را در رده یکی از سالم ترین دستور العمل های آبمیوه قرار می دهد. این ترکیبی ساده از چغندر قرمز، سیب و کرفس است.چغندر (Beta vulgaris) یک سبزی ریشه ای است که به نام های چغندر قرمز، چغندر، چغندر باغی یا فقط چغندر نیز شناخته می شود.چغندر سرشار از مواد مغذی ضروری، منبع عالی فیبر، فولات (ویتامین B9)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. چغندر و آب چغندر با فواید سلامتی متعددی از جمله بهبود جریان خون، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد ورزشی مرتبط هستند. بسیاری از این مزایا به دلیل محتوای بالای نیترات های معدنی آنهاست. چغندر به صورت خام خوشمزه است اما بیشتر پخته یا ترشی می شود. برگ های آنها - که به عنوان سبزی چغندر شناخته می شوند - نیز قابل خوردن هستند. انواع مختلفی از چغندر وجود دارد که بسیاری از آنها با رنگشان متمایز می شوند - زرد، سفید، صورتی یا بنفش تیره. در این مقاله قصد داریم که  هر آنچه را که باید در مورد چغندر بدانید را به شما آموزش بدهیم.

انواع چغندر

فواید لبو

چغندر قرمز: اینها طعم برشته لذیذی دارند و در سوپ هایی مانند گل گاوزبان سنتی عالی هستند.
چغندر طلایی: این گونه‌ای است که طعم ملایم خوبی به سوپ‌ها نیز می‌افزاید و در سرخ‌کردن سبزیجات عالی است.
چغندر Chioggia: اینها در داخل راه راه هستند، مانند چرخش نعناع. بسیار خوشمزه خام یا پخته شده به عنوان غذای جانبی.
چغندر کوچک : آن ها را به صورت خام با برگ هایش و یک سس سبک سرو کنید و قبل از شام یک پیش غذای شگفت انگیز خواهید داشت!

فواید چغندر 

چغندر طیف فواید زیادی برای سلامتی دارد مانند کاهش فشار خون، بهبود هضم و کاهش خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.چغندر به کاهش فشار خون نیز کمک کند. محققان دریافتند که خوردن آب چغندر به میزان قابل توجهی فشار خون را پس از مصرف کاهش می دهد. اثر ضد فشار خون به دلیل سطوح بالای نیترات در آب چغندر است. آنها مصرف سبزیجات با نیترات بالا را به عنوان راهی موثر و کم هزینه برای کمک به درمان فشار خون بالا توصیه می کنند.با این حال، افراد هرگز نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای فشار خون تجویز شده را قطع کنند. فشار خون بالا یک منبع خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی (CVD) است. کاهش آن با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و از طریق روش های دیگر می تواند به جلوگیری از نارسایی قلبی، سکته مغزی، حملات قلبی و سایر عوارض تهدید کننده زندگی CVD کمک کند.چغندر حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید آلفا لیپوئیک است. این ترکیب ممکن است به کاهش سطح گلوکز کمک کند و حساسیت به انسولین را افزایش دهد.برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آب چغندر می‌تواند میزان اکسیژنی را که عضلات در طول ورزش جذب می‌کنند، را بهبود بخشد تحقیقات بیشتر برای تایید فواید چغندر بر عملکرد ورزشی ضروری است.

رژیم غذایی با آب چغندر

رژیم با آب چغندر

شما می توانید چغندر را کباب، بخارپز، جوشانده یا ترشی کنید. همچنین می توانید چغندر را به صورت خام بخورید. نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا فواید تغذیه ای چغندر را به روش های خوشمزه به دست آورید:شما می توانید با آب چغندر  ترکیب آن با  پرتقال تازه، نعناع، ​​آناناس یا سیب، لیمو و زنجبیل دتاکس درست کنید. به یاد داشته باشید که افزودن آب یا میوه های دیگر می تواند محتوای قند آب میوه را افزایش دهد.همچنین می توانید چغندر خام را رنده یا خلال کنید و به سالاد کلم یا سالاد اضافه کنید.چغندر برشته شده با پنیر بز نیز یک ترکیب خوشمزه و دلچسب است. همچنین شما می توانید چغندر خام را برش بزنید و با آب لیمو و کمی پودر فلفل قرمز به صورت سالاد سرو کنید.هنگام انتخاب چغندر دقت کنید که نسبت به اندازه آن سنگین باشد و آثاری از آسیب سطحی نداشته باشد. اگر چغندر هنوز سر سبز خود را دارد، باید تازه به نظر برسند و پژمرده نشوند. برای نگهداری چغندر به مدت چند روز، آن را در یک کیسه در بسته در یخچال قرار دهید. افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه از نوع اگزالاتی هستند باید مراقب باشند که بیش از حد چغندر را مصرف نکنند.همچنین، کسانی که مشکلات گوارشی یا سندرم روده تحریک پذیر دارند ممکن است پس از مصرف آب چغندر دچار ناراحتی معده شوند.چغندر بسیار مغذی است. با این حال، افراد باید الگوی کلی غذا خوردن خود را هنگام بررسی اثرات رژیم غذایی خود بر سلامت در نظر بگیرند. برای داشتن سلامتی بهتر است رژیم غذایی حاوی طیف وسیعی از مواد غذایی و مواد مغذی داشته باشید.

ارزش غذایی چغندر

چغندر عمدتاً از آب (87٪)، کربوهیدرات (8٪) و فیبر (2-3٪) تشکیل شده است.یک فنجان چغندر آب پز حاوی کمتر از 60 کالری است، در حالی که 3/4 فنجان (100 گرم) چغندر خام دارای مواد مغذی زیر است :

  1. کالری: 43
  2. آب: 88%
  3. پروتئین: 1.6 گرم
  4. کربوهیدرات: 9.6 گرم
  5. شکر: 6.8 گرم
  6. فیبر: 2.8 گرم
  7. چربی: 0.2 گرم
  8. کربوهیدرات ها

چغندر خام یا پخته حدود 8 تا 10 درصد کربوهیدرات دارد.قندهای ساده - مانند گلوکز و فروکتوز - به ترتیب 70 و 80 درصد کربوهیدرات‌های چغندر خام و پخته را تشکیل می‌دهند.چغندر همچنین منبعی از فروکتان ها است - کربوهیدرات های زنجیره کوتاه که به عنوان FODMAPs طبقه بندی می شوند. برخی از افراد نمی توانند FODMAP ها را هضم کنند، که باعث علائم گوارشی ناخوشایند می شود.چغندر تأثیر عمده ای بر سطح قند خون ندارد زیرا میزان کل کربوهیدرات در هر وعده کم است.چغندر سرشار از فیبر است و در هر وعده خام 3/4 فنجان (100 گرم) حدود 2 تا 3 گرم دارد.فیبر غذایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مهم است و با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف مرتبط است. چغندر منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. اسید فولیک (ویتامین B9). یکی از ویتامین های B، اسید فولیک برای رشد طبیعی بافت و عملکرد سلولی مهم است. این به ویژه برای زنان باردار ضروری است. منگنز یک عنصر کمیاب ضروری، منگنز به مقدار زیاد در غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.پتاسیم یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند منجر به کاهش سطح فشار خون و اثرات مثبت بر سلامت قلب شود.آهن یک ماده معدنی ضروری، آهن، عملکردهای مهم بسیاری در بدن شما دارد. برای انتقال اکسیژن در گلبول های قرمز ضروری است.ویتامین C معروف یک آنتی اکسیدان است که برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست مهم است.

خواص چغندر 

خواص چغندر برای مردان

چعندر یکی از مواد غذایی است که برای کاهش التهاب از آن استفاده می شود. چغندر دارای ماده‌ای به نام کولین است که می‌تواند حرکات عضلانی، خواب، یادگیری و حافظه را تقویت کند. این مواد مغذی با جذب چربی  باعث انتقال امواج عصبی شده و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.آب چغندر به پیشگیری از سرطان کمک می کند. چغندر دارای رنگدانه بتاسیانین است که میتواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. نیترات‌های که به عنوان مواد نگهدارنده در گوشت استفاده می‌شوند، احتمال دارد با ترکیب شدن در بدن منجر به تشکیل ترکیبات نیتروسامین شوند که در بدن به سرطان تبدیل می‌شوند. آب چغندر به کاهش یا جهش سلول‌های ناشی از این ترکیبات کمک میکند. چغندر برای جلوگیری از سرطان‌های کولن، ریه و پوست موثر است. بتا کاروتن یک شکل از ویتامین A که در چغندر وجود دارد به جلوگیری از آب مروارید که عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک می‌کند. همچنین باعث جلوگیری از ماکولار که در سالمندان وجود دارد، می‌شود. چغندر غنی از کلسیم، بتایین، ویتامین‌های B، آهن و آنتی اکسیدان است که برای کبد بسیار مفید هستند. خواص لبو قرمز به کاهش سنگ صفرا کمک می‌کند. فیبر موجود در چغندر کمک می‌کند تا سموم به درستی از بدن خارج شود. علاوه‌بر این چغندر همچنین حاوی روی و مس است که از سلول های کبد محافظت می‌کند. چغندر کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. چغندر حاوی بتایین است و به کاهش سطح هموسیستئین کمک می‌کند. با مصرف چغندر شرایطی مانند آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد.چغندر غنی از  اسدی فولیک و ویتامین B است و به شکل‌گیری ستون فقرات کودک کمک میکند. از همین رو چغندر میتواند در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود. کمبود فولات می‌تواند موجب برخی از عوارض مانند نقص در لوله‌های عصبی شود که به معنی نقص در مغز، ستون فقرات یا نخاع است. چغندر حاوی ویتامین C است که این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. چغندر دارای بتاکاروتن طبیعی است که به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی است، کمک می‌کند.

مواد معدنی موجود در چغندر

سالاد لبو

پتاسیم ماده‌ی معدنی مهمی است که به عملکرد مناسب اعصاب و عضلات در بدن کمک می‌کند.علائمی مانند خستگی، ضعف و گرفتگی عضلات از علائم کاهش سطح پتاسیم هستند. همچنین اگر سطح پتاسیم خیلی پایین بیاید، موجب ضربان غیرطبیعی قلب و تهدید زندگی فرد می‌شود. لبو سرشار از پتاسیم است. میانه‌روی و اعتدال در مصرف آب لبو باعث می‌شود سطح پتاسیم در بدن در حد متعادلی باقی بماند. بدن انسان نمی‌تواند بدون دریافت مواد معدنی ضروری به‌درستی وظایف‌اش را انجام بدهد. برخی مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. در حالی ‌که برخی دیگر به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کنند. آب‌لبو علاوه‌بر پتاسیم محتوی مواد معدنی دیگری هم هست. کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سدیم، روی، مس و سلنیم از سایر مواد معدنی مهمی هستند که می‌توان آنها را در آب‌لبو یافت.