چند راه کار و درمان خانگی سردرد های عصبی و میگرن

28/11/2021
درمان سردرد
سردرد یکی از شایع ترین درد هایی است که هر انسانی در طول زندگی خود آن را تجربه می کند. سردرد ها دارای علامت های شایع درد در ناحیه پیشانی، شقیقه و درد ها ضربان دار است. برای اطلاع از نحوه ی درمان خانگی سردرد با مجله والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

درمان سردرد

درمان سردرد می تواند شامل روش های متفاوتی باشد. سردرد می تواند نشانه یک بیماری نیز باشد. اگر بیشتر تر از 1 روز در هفته دچار سردرد می شوید و یا سردرد های مداوم هستید باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید اما معمولا اکثر سردرد ها بی خطر هستند و با استراحت و یا درمان خانگی سردرد  درمان پیدا می کنند. امروز دلایل زیادی برای درمان سردرد شناسایی شده اند و هر کدام درمان متفاوتی را می خواهد. به علائم و نشانه های سردرد خود دقت کنید و نشانه های خود را یادداشت کنید و محرک های احتمالی  مانند غذا، استرس یا تغییرات خواب توجه کنید. سردرد ها دارای نشانه های مختلف هستند سردرد های مزمن و روزنانه سردرد های ماهانه از رایج ترین نوع سردرد ها هستند.سردرد های تنشی از رایج  ترین نوع سردرد ها هستند این سردرد ها به صورت شدید در اطراف سر یا یک درد و فشار مبهم می تواند احساس شوند و دارای درد های خفیف تا شدید در هر دو طرف سر و ممکن است بیشتر 15 روز در ماه (مزمن) از 30 دقیقه تا یک هفته طول بکشد.

علل شایع انواع سردرد

بهترین راه درمان سردرد عصبی

سردرد های عصبی می توانند علت های  وراثت از شایع ترین عوامل سردرد است. عوامل محیطی همچون دود و آلودگی ، عطرها و مواد آلرژی‌زا هم می توانند باعث سردرد شوند تغییر نور هم می تواند جز عوامل تحریک کننده باشد.سعی کنید ساعت خواب خوبی داشته باشید و عادت های بد غذایی و مصرف بیش از حد کافئین را کاهش دهید.

درمان سردرد های میگرنی 

درمان سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی اغلب به عنوان درد ضربان دار توصیف می شوند. این نوع سردرد ها  می توانند از 4 ساعت تا 3 روز طول بکشند و معمولا یک تا چهار بار در ماه اتفاق می افتد.سردرد های میگرنی همراه با درد، افراد علائم دیگری مانند حساسیت به نور، صدا یا بو دارند. حالت تهوع یا استفراغ؛ از دست دادن اشتهانیز می تواند از علائم سردرد های میگرنی باشد. هنگامی که کودک مبتلا به میگرن است، ممکن است رنگ پریده به نظر برسد، احساس سرگیجه و تاری دید، تب و ناراحتی معده داشته باشد. تعداد کمی از میگرن های کودکان شامل علائم گوارشی مانند استفراغ است که تقریباً یک بار در ماه اتفاق می افتد. دارو هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن واستامینوفن ممکن است سردردهای مزمن تنشی را مدیریت کنند. درمان های جایگزین با هدف کاهش استرس ممکن است کمک کند: مانند ماساژ درمانی ، طب سوزنی.

برای درمان سردرد چی بخوریم

آب بنوشید

  • به مقدار کافی آب نوشید! کم آبی بدن باعث سردرد و تشدید آن می شود. کم آبی باعث اختلال در توجه و تمرکز نیز می شود. پس روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

مصرف قهوه برای سردرد

  • مصرف کافئین به اندازه می تواند سردرد را کاهش دهد اما مصرف زیاد از حد کافئین خود از عوامل تشدید سردرد است. کافئین می تواند به سردرد شما کمک کند کافئین کاهش دهنده التهاب و تسکین دهنده است اما همانگونه که کافئین باعث تسکین درد میشود، می تواند باعث سردرد نیز شود.از آنجایی که کافئین رگ‌های خونی اطراف مغز را باریک می‌کند، وقتی مصرف آن را متوقف می‌کنید دوباره منبسط می‌شوند و این می‌تواند باعث درد شود.

سبزیجات سبز مصرف کنید

  • سبزیجات سبز مصرف کنید. سبزیجات سبز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. از مصرف غذاهای فرآوری شده ،ماهی دودی یا خشک شده،  غذاهای پر سدیم مانند چیپس سیب زمینی و غذاهای پر کربوهیدرات و قند خودداری کنید. گاهی بهترین راه حل برای تسکین سردرد این است که بدانید چه مواد غذایی برایتان مضر است. برخی از سبزیجات  که حاوی همه این عناصر و انواع آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی دیگر هستند و برای درمان سردرد بسیار موثر اند مانند: کلم پیچ، اسفناج ، شلغم، کلم بروکلی

مصرف ماهی برای سردرد

  • مصرف ماهی را افزایش دهید. ماهی سرشار از اسید های چرب و امگا 3 است که خاصیت ضد التهابی دارند همچنین ماهی دارای ویتامین گروه است.

چه میوه ای برای سردرد  خوبه

  • میوه ها منبع غنی از منیزیم و پتاسیم هستند. پتاسیم تاثیر بسزایی در کاهش میگرن دارد زیرا مقداری پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های B و کربوهیدرات‌های پیچیده را به بدن می‌رساند که همگی به کاهش سردرد کمک می‌کنند. همچنین میوه ها کمبود آب بدن را نیز جبران می کنند.

حبوبات برای رژیم

  •  غلات را در رژیم غذایی خود جای دهید. غلات منبع کربوهیدارت هستند. مصرف غلات گلیکوژن مغز را افزایش می دهد.غلات منبع کاملی از  ویتامین E، ویتامین B، آهن، منیزیم و فیبر هستند. زنجبیل مصرف کنید!زنجبیل حاوی ترکیبات شیمیایی است که تسکین سردرد کمک می کند. سروتونین را افزایش می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

شکلات و درمان سردرد

  • شکلات تلخ مصرف کنید! شکلات تلخ بالای 75 % کاکائو دارای مقدار زیادی منیزیم و ریبوفلاوین است. هر دو این مواد غذایی باعث انبساط رگ های خونی مغز می شود و به مدیریت میگرن کمک می کنند.

درمان سردرد با نمک

  • تحقیقات نشان داده که مصرف به اندازه نمک به علت وجود سدیم باعث کاهش سردرد می شود.

درمان خانگی سردرد و میگرن

کمپرس سرد برای سردرد

  • کمپرس سرد: کمپرس سرد یک راه حل ساده به نظر برسداما قرار دادن کیسه یخ به روی گردن  و سر می تواند به منقبض شدن رگ های خونی و کاهش التهاب در ناحیه کمک کند. انجام این کار می تواند به طور موقت درد سردرد را تسکین دهد.

کمپرس گرم باری سردرد

  • کمپرس گرم: در سردرد های تنشی که ماهیچه ها منقبض می شوند کمپرس گرم به شل شدن این ماهیچه‌ها و تسکین درد کمک می کند.ک کمپرس گرم می تواند به سادگی یک حوله گرم شده باشد. 
  • چراغ ها را خاموش کنید! حساسیت به نور هم می تواند باعث بروز و تشدید سردرد شود. نورهای روشن دفتر یا حتی نور روشن از تلفن هوشمند ممکن است علائم را بدتر کند.

تاثیر ورزش بر میگرن

  • ورزش کنید: ورزش کردن سبب حفظ سلامت بدن و گردش خون بهتر کمک می کند که احتمال بروز سردرد را کاهش دهد.

خواب و سردرد

  • 8 ساعت خواب کامل داشته باشید! کم خوابی ممکن است باعث سردرد شود و مشکلات خواب از رایج ترین آنهاست.خواب زیاد یا کم یا کم خوابیدن ممکن است بر سردرد در برخی افراد تأثیر بگذارد، زیرا به بدن خود استراحت کامل نداده اند.

ماساژ برای سردرد

  • ماساژ: مالیدن پشت گردن یا فشار دادن بالای بینی زمانی که احساس استرس می کند می تواند کمک کننده باشد.ه ماساژ شقیقه ها، فک یا گردن ممکن است به کاهش تنش و کاهش سردرد تنشی ناشی از استرس بیش از حد کمک کند.

درمان سردرد با روغن اسطوخودوس

  • روغن تراپی: بر اساس یک مطالعه، استنشاق روغن اسطوخودوس به مدت 15 دقیقه باعث کاهش شدت سردرد میشود. همچنین روغن نعنا نیز بسیار تسکین دهنده است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به چند روش درمان خانگی سردرد و داشتن رژیم مناسب  برای کاهش سردرد و میگرن بپردازیم. اما این راهکار ها موقتا عمل می کنند. پس اگر دچار سردرد های مزمن و طولانی مدت هستید حتما با پزشک خود این مسئله را در میان بگذارید و به دنبال درمان قطعی برای این موضوع باشید.