بهترین جاذبه های گردشگری خوزستان + عکس و آدرس

03/03/2022
جاذبه گردشگری خوزستان
خوزستان یکی از استان های است که دارای جاذبه های تاریخی بسیاری می باشد که تمام آن ها دارای قدمتی کهن بوده که در میراث ملی و میراث جهانی ثبت شده اند.
مجله والی
مجله والی

خوزستان یکی از استان های گرمسیری ایران است که دارای قدمتی کهن بوده و نخستین مناطق پیداش تمدن جهان به شمار میرود و دارای سه اثر مستقل باستانی است واین سه اثر مستقل از بناهای باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شاید در نگاه اول خوزستان منطقه ای خشک و بدون جاذبه طبیعی به نظر برسد اما دارای جاذبه های تاریخی و دیدنی طبیعی زیبایی می باشد که در این مطلب می خواهیم بهترین آنها را به شما معرفی کنیم پس ادمه این مطلب را درمجله والی دنبال نمایید.

سازه‌ های آبی شوشتر

جاهای دیدنی خوزستان در زمستان

سازه آبی شوشتر یکی از بزرگ ترین مجموعه ها صنعتی پیش از انقلاب صنعتی است که مادام دیولافوا از این سازه حیرت انگیز و اعجاب آور در سفرنامه خود آورده است. اغراق آمیز نخواهد بود اگر این سازه آبی را یکی از شگفت آنگیز ترین سازه های آبی باستان بدانیم. این مجموعه ددارای چنان عظمتی می باشد که با دیدن ان پی به نبوغ سازنده آن می برید. 

سازنده این سازه در ساخت آن در زمینه مهندسی هیدرولیک مهندسی آستفاده کرده است که با مدیریت آب و کنترل آن اقدان به بهرا برداری صحیح کرده است. سنگ بنای سازه های آبی شوشتری دارای قدمتی کهن بوده و قدمت ان به زمان هخامنشیان باز میگردد که در دوره های مختلف کامل تر شده و بخش هایی به ان اضافه شده است و در دوره قاجار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. 

زیگورات چغازنبیل

عکس جاهای دیدنی خوزستان

اگر نام ایلامی ها را شنیده باشد و کمی با تمدن باستانی آن ها اتشنایی داشته باشد حتما با نام چغازنبیل هم بر خورد کرده اید. چغازنبیل شهر جای مانده از دوره ایلامی ها می باشد که دارای 100 هکتار وسعت می باشد. زیگورات چغازنبیل معبدی است شگفت انگیز و شاخص و دروقع از مهم ترین بنا های باقی مانده از شهر باستانی می باشد با توجه به اهمین و ارزشمندی چغازنبیل، در دی ماه سال 1349 به یکی از آثار ملی ناخته شده تبدیل شد و در سال 1979 به عنوان نخستین میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید. این شهر در نیمه دوم پیش از میلادی به دستور یکی از قدرتمند ترین پادشاهان ایلامی ساخته شد.

برج کلاه فرنگی شوشتر

جاهای سرسبز خوزستان

برج کلاه فنگی شوستر یکی از بنا های تاریخی و ارزشمند دیگر در این شهر میباشد وجود بی گمان های متفاوت درپیرامون پیشینه و کاربی این برج هرگز باعث نشده تا ذره ای از ارزش آن کاسته شود و این سازه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج تاریخی کلاه شوشتر به عنوان بخشی از سازه های آبی است. درمورد قدمت این سازهنظریه قطعی وجود ندارد حتی درباره کاربرد آن نیز گمان های گوناگونی وجود دارد.

بند میزان

جاهای دیدنی خوزستان در تابستان

بند میزان با قدمتی که به دوره ساسانیان باز میگردد، توسط شاپور اول ساسانی ساخته شده است و در حال حاضر از مکان های و جاذبه های گردشگری شوشتر می باشد این شد از آب کارون را با نسبت‌های دو و چهار بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. مصالح به کار رفته شمال سنگ های تراشیده شده و ساروج می باشد و نقش مهمی در آبیاری 40 هزار هکتاری دشت میان آب شوشتر داشته است. 

پل شادروان (بند قیصر)

جاهای دیدنی خوزستان در پاییز

پل شادروان که با نام پل بند قیصر نیز شناخته میشود دارای قدمتی کهن است. قدمت این بل قدیمی به دوره ساسانیان باز میگردد . این پل یکی از قدیمی ترین پل های جهان به شمار می رود و دارای 33 دهنه بوده و تنها 50 درصد از آن باز سازی شده است وهمچنان از پل شادروان برای برگرداندن آب کارون به مزارع استفاده می‌شود .این پل در 300 متری جنوب بند قیصر، روی شاخه اصلی رود كارون (شطیط) بنا شده است و امروزدر نزدیکی پل آزادگان قرار دارد و از جمله اثار ملی و میراث جهانی می باشد.

حمام نفت سفید

عکس استان خوزستان

حمام نفت سفید از مکان هایی است که در 36 کیلومتری هفتکل و 55 کیلومتری اهواز قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار برمیگردد این حمام تاریخی کی از مکان های دیدنی استاد خوزستان است که توسط مرحوم استاد معتدی ساخته شده است و شامل دو بخش زنانه و مردانه می باشد با توجه به ارزش تاریخی، حمام نفت سفید با شماره 23907 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. 

رودخانه کارون

مناطق گردشگری خوزستان در نوروز

رودخانه کارون یکی از مهم ترین نماد های خوزستان می باشد که در گذشته های دور راه ارتباطی ایران و سایر کشور های بوده است. اطراف رود خانه کارون از نخستین مناطق پیدایش تمدن در آسیا به شمار نمی رود و آب شهر شهر ها، روستا ها و مناطق بسیاری که در اطراف آن قرار دارد را تامین میک ند. رودخانه کارون بزرگ ترین و طولانی ترین رود ایران است که کل مسیر آن در داخل کشور ما می گذرد در این رود در زمان قدیم  گذشته‌های رواج داشت و بازرگانان زیادی از این راه به سایر شهرها و کشوره سفر کرده و تجارت می‌کردند. کشاورزی و دامداری در خوزستان نیز مدیون این رودخانه هستند و زندگی حیوانات مختلف در این منطقه به حیات رود کارون بستگی دارد.

آرامگاه دانیال نبی

جاذبه های طبیعی خوزستان

آرامگاه دانیال نبی یکی از معروف ترین مکان های دیدنی خوزستان است که در سال 1249 شمسی به دستور یکی از علما شوشتر ساخته شد تا پیش از از این تاریخ به دلیل سیل شدید بنای قبلی که در این مکان وجود داشت به طور کامل از بین رفته است و معماری این بنا پس از ساخ دوباره به دلیل طراحی خاص و جدید خود مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. نام آرامگاه دانیال نبی در فهرست آثار ملی ثبت شده است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در طول سال در سفر به خوزستان از این بنا بازدید میکنند . تزئینات این بنا شامل کاشی کار می باشد که روی مناره های ام متری این آرامگاه حک شده است. 

آبشار شوی

جاذبه های گردشگری در خوزستان

آبشاری شوی از جاهایی طبیعی خوزستان است که در نزدیکی مرز این استان با استادن لرستان واقع شده است. این آبشار در مسیر راه آهن سراسری ایران و در دره ای سر سبز و تماشایی واقع شده است. از آبشار شوی که یکی از پهن ترین آبشار ایران است که دارای عرضی حدود 70 متر است و این ابشار 450 متر از سطح دریا ارتفاع دارد این آبشار شوی به‌صورت پلکانی روی دامنه کوه پایین می‌آید و در قسمت خروجی آن در دامنه کوه وجود دارد.

پل سفید اهواز

جاذبه گردشگري خوزستان

پل سفید اهواز یکی از معروف ترین سازه ها بر رودخانه کارون می باشد که در شهر اهواز واقع شده است و از مکان های دیدنی خوزستان به حساب می آید. این پل کاملا فلزی بوده و دارای پایه های بتنی می باشد و تمام بخش ها و قطعه های این پل با پیچ و مهره به هم متصل شده است.