ماسوله کجاست؟( ماسوله دیدنی ترین جاذبه گردشگری گیلان) + عکس

12/03/2022
جاذبه گردشگری ماسوله
ماسوله یکی از روستا های در گیلان است که یکی از شهر های تاریخی ایران به شمار می رود. این روستا دارای تعداد متعددی جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی گردشگری است که لیست کاملی از آن را به برای شما در این پست آورده ایم.
مجله والی
مجله والی

نمایی زیبا از خانه های پلکانی با بالکن های مزین به گل های شمعدانی، جنگل های بکر و سر سبز، آبشار های خروشان و کوه های بلند از جمله مناظری است که قطعا شما را برای دیدن به خود جذب می کند. آب و هوای مطبوع، مردم خون گرم و مهمان نواز، غذا ها با کیفیت و فضایی رویایی روستا آنقدر زیبا و دیدنی است که می تواند شما را بارها و بارها به سمت خود بکشاند. 

این روستا در 30 مرداد 1354در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی ثبت شده و اولین شهر تاریخی بود که به صورت یک مجموعه کامل به ثبت رسیده. درحال حاضر نیز ماسوله زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. برای اینکه با جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید با ما در مجله والی همرا باشید. 

ماسال یا ماسوله کجاست؟

عکس جاذبه های گردشگری ماسوله

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن قرار دارد و با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر می باشد.

جاذبه های گردشگری روستای ماسوله

مکان دیدنی روستا ی ماسوله

پارک جنگلی 

مکان های توریستی روستای ماسوله

این پارک جنگلی از جمله مهم ترین مکان های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در کشور های خاورمیانه می باشد. که از ویژگی های آن می توان به بنای ستنی ماسوله که به طرز زیبایی و با مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده است اشاره کرد که دارای چشم اندازی پلکانی از کوه به سمت دره و وضعیتی منحصر به فرد است و سالانه پذیرای گردشگران و توریستان بسیاری است. در این پارک چنگلی انواع درختان راش، ممرز، توسکا، غندق و درخت آزاد درختچه ها و گیاهان علفی و دارویی وجود دارد همچنین شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی ان زمینه ای را برای مردمان این منطقه فراهم کرده تا پذیرای خیل عطیمی از گردشگران و توریستان باشند. 

پارک جنگلی ماسوله از مکان های بکر و این شهر بوده که دارای هوایی خنک بوده، این پارک در غرب فومن و در 35 کیلو متری شهر فومن واقع شده است و دارای وسعتی 2400 هکتاری است و در واقع یکی از بزرگترین پارک ها در این ناحیه می باشد. حدقل ارتفاع این پارک 800 متر است از سطح دریا و حد اکثر ارتفاع آن به سطح دریا 1800 متر است. در این پارک علاوه بر درختان خاص و متنوع امکانات رفاهی چون آلاچیق، رستوران و دکه اشاره کرد.

آبشار کوشم

با توجه به اینکه ماسوله در جنوب غربی استان گیلان قرا دارد و 20 کیلو متر با شهر ماکلوان و 60 کیلومتر با فومن فاصله دارد. ماسوله دارای آبشار های و چشمه های بسیاری بوده است که باید در نظر گرفتن زمان سفرتان ارزش یکبار بازدید و لذت بردن از آن ها را دارد اما یکی از آبشارهای نزدیک به این روستا آبشار کوشم می باشد که شما می توانید تنها با یکی پیاده روی سبک و در حدود یک ساعت به آن برسید. این ابشار در امتداد رودخانه و در احاطه درختان سر سبز و انبوه جنگل قرار دارد و دارای محوطه ای مناسب برای وقت گذراندن و لذت بردن است. 

آبشار کوشم اگر چه در پی سیل های سالیان اخیر دچار آسیب و تغییراتی شده است اما همجچنان مورد توجه دوستداران طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی بوده است. این آبشار به صورت پراکنده در نقاط مختلف ماسوله قابل مشاهده است و از جمله آبشار هایی است که در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات واقع شده استو ارتفاع این ابشار حدود 30 متربوده در کنار و در مسیر رسیدن به آن نیز می تواند چندین آبشار کوچک را مشاهده نمایید و در انتهای تنگه دیواره ای سنگی آن را ببینید همچنین از دیگر آبشار های این منطقه می توان به ابشار ماسوله روخانه اشاره کرد که دارای ارتفاعی حدود 20 متر بوده و همچنین آبشار خرم بو که با نام ختربو نیز شناخته می شود، آبشار لارچشمه که دارای جلوه ای بسیار زیبا می باشد.

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

روخانه ماسوله روخان یکی ار زوخانه های نسبتا پر آب می باشد که از بالای کوهستان ها و از چمشه های بالا دستی و برف های اب شده بالای کوه سر چشمه میگیرد. این رودخانه از مرکز ماسوله عبور کرده و سپس مسیرش را در کنار جاده ماسوله ادمه می دهد. رودخانه ماسوله در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تغییر می کند و در نهایت در منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می شود. این رودخانه در انتها مسیر خود شالیزارهای برنج را آبیاری می کند جالب است بدانید که در داخل ماسوله با دیواره های بلند در کنار این رود بنا کرده اند که مانع ورود سیلاب به داخل شهر می شود.

آبشار زیبا رودخان نیز که داری ارتفاع بیش از 20 متر است روی این رودخانه در غرب ماسوله و در ابتدا جاده ماجلان قرار دارد که شما با کمی پیاده روی در مسیر روخانه و درجهت مخالف ریزش آب آبشار ماسوله بهان می رسیدو ابشار ماسوله در نزریمی پارکینگ ماسوله قرار دارد. 

آبشار خرم بو (خربو)

آبشار خرم بو یکی از زیبا ترین آبشارهای این منطقه است که در کنار جنگل های اطراف بوده و یکی از جاذبه های بکر و طبیعی ماسوله است که البته کمتر کسی به بازدید آن میرود. شما برای بازدید از این آبشار بادی از بازار ماسوله عبور کرده و حدودا دو کیلو متر را در کوهپیمایی نمایید البته که باید برای پیدا کردن این آبشار یک راهنما محلی با خود همراه کنید.

آبشار خروشان خرم بو نیز دارای 20 متر ارتفاع می باشد و نبود جاده تا ان آبشار سبب شده که طبیعت ان منطقه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند.در مسیر رسیدن به این آبشار بزرگ می توانید از آبشار خربو کوچک و بقعه امام زاده هاشم نیز دیدن نمایید.

آبشار لارچشمه

آبشار لار چشمه نیز یکی دیگر از پدیده های طبیعی ماسوله است که دارای ارتفاع 6 متری بوده و در میان درختان سرسبز و متراکم جنگل های شمال ایران قرار دارد. این آبشار پیش از روستای ماسوله در کنار جاده فومن واقع شده است و وجود حوضچه های کوچک آبی یک منظره فوق العاده زیبایی را پدید آورده است از امکانات رفاهی آن نیز می توان به قهوه خانه، استراحتگاه و رستوران اشاره نمود که در اطراف این ابشار واقع شده است.

بازار ماسوله

بازار ماسوله یکی از بازار های مشهور این منطقه کوهستانی است که می توان آن را به عنوان قلب ماسوله معرفی نمود از ویژگی های بارز این بازار می توان به تشکیل چهار سطح مجزا و مستقل آن اشاره کرد که در ساخت مغازه ها بسیار تاثیر گذار بوده است به گونه ای که مغازه ه در سطح پایی یک طبقه ای بوده و در سطح بالا دو طبقه ای می باشند. گردشگران می توانند در این بازارانواع صنایع دستی سوغاتی و وسایل سنتی، انواع خوراکی از جمله ترشی و مربا را تهیه کنند.

بقعه عون بن علی

اگر به دیدن مکان های تاریخی علاقه دارید توصیه می کنیم که در سفرتان به ماسوله به حتما از بقعه عون بن علی دیدن نمایید و دیدن ان را در برنامه تفریحی خود قرار دهید بقعه عون بن علی یکی از سه امازاده ماسوله است که طبقه شجره نامه های موجود متعلق به عون بن محمد حنیفه بن علی(ع)، پسر امام علی (ع) است. در این بنا کند کاری های زیبا را روی سنگ قبر های می بینید که بسیار زیبا بوده این بنا که به شکل هشت ضلعی می باشد دارای قدمتی کهن بوده و در سال 969 هجری قمری احداث شئه است و امروزع در مرکز ماسوله قرار دارد.

موزه مردم شناسی ماسوله

به همیت فرهاد شرفی موزه مردم شناسی که در شهر ماسوله واقع شده است در مدخل وروری شهر تاریخی ماسوله است. در داخل این موزه که دارای سه بخش است می توانید مجموعه ای از اشیا مربوط به فرهنگ مردم ماسوله را ببینید. بخش اول این اسنادو وسایل مربوط به صد سال اخیر می باشد که مربوط به ماسوله و اطراف آن است. بخش دوم آن وسالیل مربوط به دو قرن اخیر بوده که در منطقع ماسولع و روستا هاس اطراف آن وجود داشاه و بخش سوم آن نیز وسایلی است که در 14 قرن اخیر در منطقه قرار داشته است. این اشیا عبارت است از وسایل زندگی مردم ماسوله و روستا های اطراف آن از جمله جنس این وسایل چوب، سنگ، شیشه، چرم، کاغذ و... می باشد.

قله شاه معلم

می توان گفت ماسوله یکی از مکان ها پر طرفدار در میان کوهنوردان است زیرا اطراف آن را کوه های جذاب احاطه کرده است یکی از این کوه های محبوب در میان کوه نوردان، قلع شاه معلم می باشد که دومین قله بلند گیلان است و دارای ارتفاعی بیش از 3050 متر است. قله شاه معلم که با نام ماسوله داغ نیز شناخته می شود در میان کوه نوردان ایرانی بسیار محبوب بوده و دارای مسافتی طولانی و سخت می باشد. این منطقه نیز یکی ازمناطق پر طرفدار برای گردشگری می باشد.

ییلاق کوربار

در دل کوه های سر سبز گیلان و نزدیکی روستای پلکانی ماسوله، ییلاقی زیبا و خوش آب و هوا واقع شده است که انقدر زیبا است که دست کمی از نقاشی ندارد این روستا به ییلاق کوربار شهرت داشته و در مسیر دیدن از ماسوله می توانید از این ییلاق و مناظر آن نیز دیدن نمایید. 

ییلاق للندیز

این ییلاق یکی از ییلاق های کمتر شناخته شده در ماسوله است که جاده ماشن رو نداشته و مسر آن حدودا دو ساعته می باشد این ییلاق در میان جنگل ها واقع شده است و شما مسیر را پیاده طی نمایید تا به این منطقه بکر برسید. هیچ گونه امکانات رفاهی در ییلان للندیز وجود نداشته و تنها در آن می توان یک چشمه آب یافت.جالب است بدانید گه چوپان ها گله گوسفندان روستا های اطراف را به للندیز  آورده تا چرا نمایند. 

ییلاق آندره

ییلاق آندره نیز یکی از ییلاق های زیبا است که که در فاصله 5 کیلو متری ماسوله و در مرز بین گیلان و زنجان قرار دارد و در مسیر جاده ماسوله به خلخال واقع شده است این ییلاق با طبیعتی بسیار زیبا و جاذبه بکر، مکان مورد علاقه طبیعت گردان و گردشگران می باشد.

چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب علی زاخون که به چشمه زمزمه نیز معروف اشت یکی از پدیئده های طبیعی و بی نظیر در استان گیلان است. آب این چشمه مملو از بیکربنا است و رنگ آن نزدیک به رنگ نارنجی می باشد زیرا این چشمه در نزدیکی معدن بیکربنات قرار دارد و طعم آب آن تلخ و نامطلوب است اما گفته شده است که نوشیدن آن برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی بسیار مفید است. جالب بدانید که ساکنان محلی آـب این چشمه را با مقداری شکر مخلوط کرده و برای بهبود بیماری های ریوی و گوارشی می نوشند. 

چشمه آب معدنی علی زاخونی در کنار رود خلشتریا یا همان ماسولع رودخان قرار دارد و دبی آب آن، یک لیتر بر ثانیه می باشد. در حال حاضر، آب چشمه از طریق لوله ای به قطر 8 سانتی متر به خارج از حوضچه چشمه ریخته و سپس به سمت رودخانه سرازیر می شود. این چشمه در نزدیکی هتل آرام ماسوله واقع شده است. 

کاروان‌سراهای ماسوله

ماسوله یه دلیل موقعیتی که دارد و قرار گرفتن آن در سر راه شاه راه اصلی ارتباطی، دارای کاروان سراهای متععدی می باشد.  کاروانسرای 3 طبقه حاجی فیضی که سال های اخیر مورد مرمت قرار گرفته است یکی از تجارت خانه های اصلی این روستا تاریخی است و هم اکنون تحولات معماری دوره پهلوی اول را بخ نمایش می گذارد. همچنین کاروانسرای میرزای ماسوله یکی از آثار ملی ایران است و بازدید از آن خالی از لطف نمی باشد.