سرعین کجاست ؟ ( معرفی جاهای دیدنی سرعین ) + آدرس و عکس

05/03/2022
جاذبه گردشگری سرعین
سرعین یکی مناطق نزدیک به اردبیل است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری بوده و چشمه ها آب گرم آن بسیار معروف می باشد در این مطلب لیستی از بهترین مکان ها و جاذبه های گردشگری را برای شما تهیه و مورد بررسی قرار داده ایم.
مجله والی
مجله والی

دیدنی های سرعین

جاذبه گردشگری سرعین

سرعین یکی از پر طرفدارترین شهر های ایران است زیرا نه تنها دارای آب و عهوا بی نظری دارد بلکه طبعت بکر آن، چشمه های آب گرم و روستا های فراوان آن باعث شده تا گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. اگر شما نیز قصد سفر به سرعین را دارید با مجله والی همراه باشید تا با هم دیدنی ترین مکان های آن را بررسی نماییم.

سرعین به زبان ترکی به معنی سریین یعنی خنک کیباشد و می توانید خنکی ان را حتی در تابستان نیز احساس نمایید به طور کلی سرعین دارای خنک کی باشئ و حداکثر دمای آن در فصل تابستان 25 درجه سانتی گراد می باشد. از این رو گردشگران ترجیح می دهند تا در ماه گرم سال یه این شهر زیبا سفر نمایند این شهر در 30 کیلوکتری اردبیل قرار دارد و مردم هر ساله برای بازدید و لذت بردن مکان ها و جاذبه های گردشگری آن به این شهر سفر میکنند.

آبگرم گاومیش گلی

جاهای دیدنی سرعین در زمستان

آبگرم گاومیش گلی در شهر سرعین یکی از انواع آبگرم های سبلان است که در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار دارد و که از لحاظ آب دهی و وسعت پر آب ترین چشمه آب معدنی این شهر است. آب این چشمه یک آب ترش مزه، بی رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری های عمومی از جمله بیماری های سیستم حرکتی مانند درد های مزمن روماتیسمی، بیماری های زنان و بیماری ها قلبی بسیار مفید می باشد.

استخر این چشمه برای درمان انواع بیماری های مفصلی شدیدا پیشنهاد می شود. در نتیجه دچار این مشکلات هستید و به فکر درمان آن می باشید سری به سرعین زده و از این چشمه آبگرم استفاده نمایید.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان ولیعصر، میدان گاومیش گلی

پیست اسکی آلوارس

جاهای دیدنی سرعین در پاییز

پیست اسکی آلوارس یکی از بزرگ ترین پیست های اسکی کشور محسوب می شود کخ در هشت ماه از سال یه دلیل وجود برف قابل استفاده است. از امکانات تفریحی این پیست اسکی آلوارس می توان به اسکی بازی، تله سیژ اشاره نمود و همچنین از امکانات رفاهی آن می توانه به جاده آسفالت، مسیر اسکی آموزشی، دو ایستگاه کلاس های آموزشی، مهمانسرای و رستوران اشاره کرد. پیست اسکی آلوراس در دامنه های مرتفع سبلان و در 12 کیلومتری روستای آلوارس و 24 کیلو متری سرعین واقع شده است. 

آدرس: استان اردبیل، سرعین، ۲۴ کیلومتری سرعین، پیست اسکی آلوارس

دره گلستان (دره آلوارس)

جاذبه های گردشگری در سرعین

روستای آلوارس یکی دیگر از مکان های دیدنی سرعین است که دارای طبیعتی بکر و سر سبز می باشد. این روستا دارای قدمتی 3 هزار ساله است و دارای آب و هوایی خنک و چشمه سارهای متعدد می باشد که از سبلان سر چشمه می گیرد و دره گلستان که یکی از زیبا ترین و با صفا ترین دره های سرعین است با وجود چشمه های پر آب و یخچال های طبیعی، چمنزار ها و گلزار های فراوانهر ساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد. 

آدرس: استان اردبیل، سرعین، دهستان آب گرم، دامنه کوه سبلان

چشمه گورگور

جاذبه گردشگری سرعین اردبیل

چشمه گورگور یکی از معروف ترین و مشهور ترین چشمه های منطقه سبلان است که در دره آلوارس واقع شده و یکی از عریض ترین و با صفا ترین دره های سبلان است که در ارتفاعت 2420 متری از سطح دریا قرار دارد. 

مجتمع آبدرمانی سبلان

جاذبه های گردشگری سرعین اردبیل

این شهر دیدنی یکی از قطب های آب درمانی در کشور است که مجتمع آب درمانی سبلان یکی از بزرگ ترین مراکز آبدرمانی در خاورمیانه است از امکانات آن می توان به استخر های سر پوشیده آب گرم، حوضچه های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش انفرادی، حوضچه های آب سرد و خدمت پزشکی از جمله فیزیوتراپی اشاره کرد. 

مجتمع آب گرم سبلان دارای مساحتی 7000 متر مربعی است و دارای دو طبقه می باشد و دارای بخش مجزا برای بانوان و آقایان می باشد. این مکان کی از جاذبه های دیدنی سرعین است که از 8 صبح تا 12 شب میزبان مسفران بوده و آماده خدمات رسانی است. 

آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان دانش

مرکز آب‌درمانی دره لرسویی

جاذبه های گردشگری سرعین اردبیل

یکی مجتمع آب درمانی دره لرسویی یکی از مراکز و مجتمع های آب درمانی شهر سرعین است این آبگرم بسیاری از امراض مفصلی، عصبی، دیسک کمر و ناراحتی های مرتبط با گردن را می تواند تا حدودی درمان نماید. اگر قصد دارید تا در سفرتان به سرعین به آب گرم دره لرسویی بروید باید بدانید که سانس حضور مردان و زنان را در این مجتمع بدانید زیرا سانس حضور در آن یکسان نمی باشد.

این مرکز آب درمانی از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر برای مردان و از 4 بعد از ضهر تا 1 شی پذیرای زنان می باشد. از امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه می توان به استخر آب درمانی، جکوزی گروهی، استخر جوانان، اتاق نمک، سالن ماساژ و حمام ترکی اشاره نمود. 

آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان شریعتی، جنب مرکز آب‌درمانی بش باجیلار

غارها و روستای کنزق

جاذبه های گردشگری طبیعی سرعین

روستای کنزق با غارهای باستانی آن یکی از مکان ها دینی سرعین می باشد. در این محوطه یک قبرستان تاریخی به همراه دخمه های صخره ای است و دارای قدمتی کهن است. قدمت این مکان به دوران پیش از اسلام باز می گردد. 

وجود خانه های خشتی در این منطقه صخره ای، نشان دهنده جریان داشتن زندگی در پس از اسلام در این منطقه است. جالب است بدانید غارهای تاریخی کنزق یکی از آنواع اثار تاریخی است که در فهرست ملی کشور ثبت شده است. این روتا در دامنه سبلان واقع شده است و با وجود وقوع زلزله در سال 1375 و آسیب های زیادی که به این منطقه وارد شده از جمله مدفون شدن بسیاری از جاذبه های آن در زیر خاک همچنان یکی از جاهای دیدنی سرعین می باشد.

آدرس: استان اردبیل،‌ سرعین، ۳ کیلومتری سرعین، روستای کنزق

تپه باستانی آناهیتا

جاذبه های گردشگری و توریستی سرعین

تپه باستانی آناهیتا که آن را با نام تپه زرتشت یا سارقین، در غرب شهر سرعین قرار دارد از دیگر آثاری است که به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیده است قدمت اثار تاریخی کشف شده در تپه آناهیتا به اواخر هزارع دوم و اول پیش از میلاد باز می گردد. تپه باستانی آناهیتا در گذشته معبدگاه ریاضیدانان و موبدان زرتشتی بوده است و پادشاهان ساسنی در دوران پیش از اسلام ازاین محوطه به عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می کردند.

در این منطقه یک قلعه قدیمی وجود دارد که در بالای این تپه واقع شده است. این تپه  دارایراهی زیرزمینی است که در گذشته از سوی موبدان زرتشتی مورد استفاده قرار می گرفت جدالب است بدانید که این راه زیر زمینی به میدان گاو میش گلی در سرعین ختم می شود.

آدرس: استان اردبیل، ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی (ع)

آبشار ورگه سران

جاذبه های گردشگری شهر سرعین

آبشار ورگه سران که در روستایی با همبن نام در شهر سرعین قرار دارد. این روستا در شمال سرعین و دامنه های سبلان واقع شده و دارای طبیعتی دل انگیز می باشد در این روستا چشمه های فراوانی وجود دارد این روستا موسوم به چهل چشمه یا قیرخ بولاخ نیز می باشد.

روستا ورگه سران تنها 5 دقیقه با سرعین فاصله دارد و به این آبشار دیدنی خلاصه نمی شود. در روستای ورگه سران غار های کوچک و بزرگ در دامنه کوه و صخره ها، و صخره‌ها، چمنزارهایی پر از گل‌های وحشی و طبیعتی بکر و دست‌نخورده می باشد.

آدرس: استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شمال سرعین، روستای ورگه سران

روستای آتشگاه

جاهای دیدنی شهر سرعین

این روستای قدیمی و تاریخی که آن را با نام آغ مام نیز می شناسند به دلیل وجود تپه های باستانی، معابد، آتشکده های کهن و طبیعت سر سبز و زیبا بسیار دیدنی است این روستا در در چند کیلو متر شمال سرعین قرار دارد.

آدرس: استان اردبیل، ۵ کیلومتری شمال سرعین، روستای آتشگاه

کلام آخر 

بیشتر مسافران بعد از سفر به سرعین و دیدن مکان های دیدنی جذاب این شهر دوست دارند که مججدا به شهر سفر نمایندو پیشنهاد میکنم اگر شما نیز قصد سفر به شهر را دارید حتما به سرعین سفر بازدید کرده و از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن بازدید نمایید.