آشنایی با علل درد دنبالچه و روش های درمان آن

06/03/2022
علت درد دنبالچه
کوکسیدینیا که معمولاً درد دنبالچه نامیده می شود به درد مداوم در انتهای ستون فقرات شما اشاره دارد. ممکن است این درد پس از ضربه مستقیم یا خود به خود بدون عامل محرک خاصی ایجاد شود. درد معمولاً برای هفته‌ها تا ماه‌ها طول می‌کشد و می‌تواند بسیار دردناک شود.
مجله والی
مجله والی

این وبلاگ سلامت از مجله والی تمام آنچه را که باید در مورد استخوان دنبالچه (دنباله دنبالچه) خود بدانید، از جمله علل خاص دنبالچه، علائم و درمان درد دنبالچه شرح می دهد.

زمانی که دنبالچه شما یا بافت اطراف آسیب دیده به درد دنبالچه شما مبتلا می شوید. این باعث درد و ناراحتی در پایه ستون فقرات شما می شود، به خصوص در هنگام نشستن.دنبالچه می تواند به طرق مختلف آسیب ببیند، اگرچه در بسیاری از موارد نمی توان علت آن را شناسایی کرد.

درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می تواند کارهای روزمره را در بهترین حالت ناراحت کننده و در بدترین حالت غیر قابل تحمل کند. دنبالچه، یک استخوان مثلثی کوچک در پایین ستون فقرات، ممکن است کبود شده و حتی شکسته شود. نشستن درد را افزایش می دهد در حالی که راه رفتن آن را تسکین می دهد. استفاده از درمان های خانگی و تغییر رفتارهایی مانند نشستن بیش از حد طولانی، بزرگترین تفاوت ها را ایجاد می کند. 

دنبالچه چیست؟

درمان درد دنبالچه با ورزش

دنبالچه شما از سه تا پنج مهره (استخوان) جوش خورده تشکیل شده است. زیر استخوان خاجی، یک ساختار استخوانی در پایه ستون فقرات شما قرار دارد. چندین تاندون، ماهیچه و رباط به آن متصل می شوند. هر دو استخوان دنبالچه و ایسکیال (دو استخوانی که قسمت پایینی لگن شما را تشکیل می دهند) وزن شما را هنگام نشستن تحمل می کنند. دو سوم بزرگسالان دنبالچه دارند که به جای اینکه مستقیماً به سمت پایین باشد کمی خمیده می شود، اما انحنای بیش از حد آن غیر طبیعی و در نتیجه دردناک است.

علت درد دنبالچه (کوکسیدینیا) چیست؟

1.بارداری/زایمان

زایمان یکی از شایع ترین علل کوکسیدینیا است.

در طول سه ماهه سوم بارداری، بدن زن هورمون هایی ترشح می کند که ناحیه بین استخوان خاجی و دنبالچه را نرم می کند. این امر باعث می شود دنبالچه در هنگام زایمان حرکت کند. این یک فرآیند طبیعی است، اما، متأسفانه، چنین حرکتی ممکن است عضلات و رباط‌های اطراف دنبالچه را بیش از حد کشیده و باعث درد اضافی شود. چنین فشاری بر روی آن بافت‌های نرم، آنها را از حمایت از دنبالچه شما در زاویه صحیح باز می‌دارد.

2.آسیب فشاری مکرر (RSI)

اگر ورزش هایی مثل  دوچرخه سواری یا قایقرانی را به طور منظم انجام دهید ممکن است به کوکسیدینیا مبتلا شوید. این به دلیل خم شدن مداوم به جلو و کشیده شدن پایه ستون فقرات است.اگر این حرکت بارها تکرار شود، ماهیچه ها و رباط های اطراف دنبالچه شما می توانند کشیده و کشیده شوند.

کشیدگی عضلات و رباط ها می تواند برای همیشه به آنها آسیب برساند. اگر این اتفاق بیفتد، عضلات شما دیگر نمی توانند دنبالچه شما را در موقعیت صحیح نگه دارند و باعث درد و ناراحتی می شود.

3.چاقی

وزن اضافی فشار بیشتری به دنبالچه وارد می کند. این می تواند باعث شود که دنبالچه به عقب متمایل شود. دنبالچه شما اگر از موقعیت خارج شود صدمه خواهد دید.

4.کمبود وزن

اگر چربی کافی در باسن خود ندارید تا از ساییدگی دنبالچه بر روی عضلات، رباط ها و تاندون ها جلوگیری کنید، می تواند باعث درد در این ناحیه شود. مالش بافت های نرم را ملتهب می کند.

5.نشستن زیاد

همین عمل ساده می تواند درد دنبالچه را افزایش دهد، به خصوص اگر روی یک سطح سخت یا باریک نشسته باشید. تمام تلاش خود را بکنید که اغلب بلند شوید، کشش دهید و کمی پیاده روی کنید. بهتر است برای خود جای نرمتر و راحت تری برای نشستن پیدا کنید یا از یک صندلی بالشتک دار استفاده کنید.

6.عفونت

به ندرت، عفونت می تواند در پایه ستون فقرات یا بافت نرم رخ دهد و باعث ایجاد کوکسیدینیا شود، مانند آبسه پیلونیدال (مجموعه دردناکی از چرک که معمولاً در شکاف باسن ایجاد می شود).

7.سرطان

یکی از علل نادر کوکسیدینیا سرطان است. این می تواند سرطان استخوان یا سرطانی باشد که در جای دیگری از بدن شروع شده و سپس به استخوان گسترش می یابد (سرطان متاستاتیک).

علائم درد دنبالچه (کوکسیدینیا)

  • درد دردناک یا سوراخ کننده در دنبالچه.
  • درد شدیدتر هنگام تغییر حالت نشسته به ایستادن.
  • درد شدیدتر هنگام نشستن طولانی مدت.
  • تخلیه روده همراه با درد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد هنگام لمس دنبالچه

سایر علائم مرتبط که ممکن است با کوکسیدینیا رخ دهد عبارتند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • خواب بد
  • باسن دردناک
  • کمر درد

کوکسیدینیا (درد دنبالچه) چگونه تشخیص داده می شود؟

علت درد دنبالچه در خانم ها

ابتدا، پس از گرفتن سابقه پزشکی عمومی، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما در مورد هر گونه آسیب اخیر از جمله زمین خوردن یا زایمان سوال می کند. سپس او یک معاینه بصری از ناحیه را برای بررسی شکستگی آشکار، تغییر شکل، توده یا آبسه (عفونت) انجام می دهد.

برای تشخیص درد دنبالچه (کوکسیدینیا) از چه آزمایشاتی استفاده می شود؟

برای بررسی شکستگی:

  • اشعه ایکس
  • سی تی اسکن

برای بررسی التهاب و کوردوما (نوع نادر تومور سرطانی ستون فقرات):

  • ام آر آی
  • اسکن استخوان

درمان درد دنبالچه

اکثر افراد بدون انجام هیچ گونه درمانی بهبود می یابند. از کسانی که نیاز به درمان دارند، 90٪ فقط نیاز به استفاده از داروهای خانگی دارند.

درمان‌های خانگی برای درد دنبالچه عبارتند از:

  1. مصرف یک NSAID مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم.
  2. کاهش زمان نشستن اگر مجبور به نشستن هستید به جلو خم شوید.
  3. حمام آب گرم برای شل شدن عضلات و کاهش درد.
  4. هنگام نشستن از یک بالشتک ژله ای یا کوسن دنبالچه ای (بالش دونات) استفاده کنید.
  5. مصرف نرم کننده های مدفوع برای کاهش درد در هنگام تخلیه روده.
  6. کشش و تقویت عضلات کمر و لگن.
  7. استفاده از بسته های سرد یا گرم در قسمت پایین کمر. بیش از 20 تا 30 دقیقه، چند بار در روز استفاده کنید.
  8. پوشیدن لباس های گشاد.

سوالات متداول

آیا درد دنبالچه (کوکسیدینیا) نشانه بارداری است؟
همانطور که جنین رشد می کند، وزن آن بر فضای لگن شما فشار می آورد و باعث ایجاد درد در آن ناحیه عمومی می شود.

آیا درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می تواند باعث درد رکتوم شود؟
بله، کوکسیدینیا مزمن یکی از علل درد رکتوم است.

آیا قاعدگی باعث درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می شود؟
درد دنبالچه معمولاً زمانی که زن در حال قاعدگی است بدتر می شود.