15 روش درمان قطعی معده درد عصبی و کرونایی

06/03/2022
درمان معده درد
در مقاله قصد داریم به 15 روش درمانی و خانگی پرداخته ایم، که با استفاده از دمنوش های گیاهی که در ادامه مطلب به آن پرداخته ایم تا بتوانید در خانه معده درد خود را درمان کنید.
مجله والی
مجله والی

درد معده می توان به علت های مختلفی صورت بگیرد که در این مقاله قصد داریم به علت درمان معده درد شدید در خانه بپردازیم، معده درد یکی از مشکلاتی است که همه ی ما تجربه کرده ایم و از آن شکایت می کنیم، اغلب این درد ها دائمی و پایدار نیستند، درد معده و حالت تهوع می تواند از عوارض جانبی داروها باشد یا به دلیل گاستروانتریت ویروسی یا استرس معده درد عصبی رخ دهد.

علت معده درد

درمان معده درد

  • التهاب معده
  • عوارض جانبی برخی داروها، مانند آنتی بیوتیک ها و درمان های سرطان
  • گاستروانتریت ویروسی یکی از علل شایع درد معده و حالت تهوع است. اگرچه مردم اغلب از این وضعیت به عنوان "آنفولانزای معده" یاد می کنند، اما در واقع عفونت روده است و ویروس آنفولانزا را درگیر نمی کند.

علائم ناراحتی معده و سوء هاضمه

  1. سوزش سر دل، یا رفلاکس اسید
  2. حالت تهوع
  3. نفخ
  4. گاز
  5. آروغ زدن، گاهی اوقات مایع یا غذای تلخ یا بد مزه را بیرون می آورد
  6. بوی بد یا ترش نفس
  7. سکسکه یا سرفه

انواع معده درد

درد معمولی: این نوع درد معمولاً به دلیل تغذیه نادرست و سوء هاضمه است. کل یا نیمی از معده را درگیر می کند. این نوع درد حتی بدون درمان نیز درمان می شود.

درد موضعی: این درد شدیدتر از درد معمولی است. اغلب یک قسمت از معده را هدف قرار می دهد. زخم یا آپاندیسیت می تواند علت این نوع دردهای شکمی باشد.

کرامپ: گرفتگی معده به دلیل سفت شدن مدفوع یا گاز ایجاد می شود. همچنین می تواند برای مدتی باقی بماند یا در طول روز مزاحم شما شود. بیمار باید در زمان اسهال با این نوع مشکل مواجه شود.

درمان سریع معده درد

درمان معده درد شدید

در این مقاله از مجله والی قصد داریم به انواع روش های خانگی معده درد بپردازیم با ما همراه باشید.

1. زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده و سوء هاضمه است.

زنجبیل حاوی مواد شیمیایی به نام جینجرول و شوگاول است که می تواند به تسریع انقباضات معده کمک کند. این ممکن است غذاهایی که باعث سوء هاضمه می شوند را سریعتر از طریق معده منتقل کند، مواد موجود در زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز کمک کند.

افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان چای بنوشند. برخی از دمنوش های زنجبیل کاملا طبیعی نیز ممکن است حاوی زنجبیل کافی برای رفع ناراحتی معده باشند.

درمان معده درد با زنجبیل

2.رازیانه

یک قاشق چایخوری رازیانه آسیاب شده را به همراه یک فنجان آب و نصف قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید و نحوه استفاده از این دمنوش به شرح زیر است:

  • رازیانه آسیاب شده را در آب بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید.
  • مدتی آن را خنک نگه دارید.
  • آب را در یک فنجان الک کنید.
  • نصف قاشق چایخوری عسل را در آب مخلوط کرده و بنوشید.
  • این فرآیند را 1-2 بار در روز انجام دهید.

3.نعناع

علاوه بر شیرین کردن نفس، نعناع به موارد زیر کمک می کند

  • جلوگیری از استفراغ و اسهال
  • کاهش اسپاسم عضلانی در روده
  • تسکین درد

برگ نعناع خام و پخته هر دو برای مصرف مناسب است. به طور سنتی، مردم اغلب برگ نعناع را با هل می جوشانند تا چای درست کنند. همچنین می‌توان برگ‌های نعناع را پودر یا آب‌گیری کرد و با چای‌ها، نوشیدنی‌ها یا غذای دیگر مخلوط کرد، مکیدن آب نبات نعناع ممکن است راه دیگری برای کمک به کاهش درد و ناراحتی ناشی از سوزش سر دل باشد.

4.زیره سبز

درمان معده درد با زیره سبز

  • 5 گرم زیره را روی تابه سرخ کنید.
  • روزی دو یا سه بار آن را بجوید و مصرف کنید.

زیره معمولاً به عنوان ادویه استفاده می شود، اما مفید بودن آن تنها به ادویه ها محدود نمی شود. از آن به عنوان دارو برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات معده استفاده می شود. آنزیم های موجود در زیره به عنوان کمک کننده به هضم عمل می کنند. می توانید از دانه های زیره برای خلاص شدن از شر سوء هاضمه، درد معده و مشکلات گاز استفاده کنید.

5.حمام آب گرم یا استفاده از کیسه گرما

گرما ممکن است عضلات منقبض را شل کند و سوء هاضمه را کاهش دهد، بنابراین حمام آب گرم ممکن است به کاهش علائم ناراحتی معده کمک کند. همچنین استفاده از کیسه یا پد گرم شده روی معده به مدت 20 دقیقه یا تا زمانی که خنک شود می تواند مفید باشد.

6.پرهیز از سیگار و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن می تواند گلو را تحریک کند و احتمال ناراحتی معده را افزایش دهد. اگر فرد استفراغ کرده باشد، سیگار کشیدن می‌تواند بافت حساسی را که قبلاً از اسیدهای معده آسیب دیده است، تحریک کند، افراد مبتلا به ناراحتی معده باید تا زمان بهبودی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند

7.پرهیز از غذاهای سخت هضم

هضم برخی غذاها سخت تر از سایرین است و این امر خطر ناراحتی معده را افزایش می دهد. هر کسی که ناراحتی معده دارد باید از غذاهایی که عبارتند از:

  • سرخ شده یا چرب
  • غنی یا خامه ای
  • نمکی

8.لیموترش، جوش شیرین و آب

مخلوط کردن آب لیمو یا لیمو در آب با مقداری جوش شیرین می تواند به تسکین انواع شکایات گوارشی کمک کند.

9.دارچین

درمان معده درد با دارچین

مواد موجود در دارچین ممکن است به کاهش گاز و نفخ کمک کند.
دارچین حاوی چندین آنتی اکسیدان است که ممکن است به هضم و کاهش خطر تحریک و آسیب در دستگاه گوارش کمک کند.

10.میخک

میخک حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاز معده و افزایش ترشحات معده کمک کند. این می تواند هضم آهسته را تسریع کند، که ممکن است فشار و گرفتگی را کاهش دهد. میخک همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

فردی که دچار ناراحتی معده است می‌تواند یک بار در روز قبل از خواب 1 یا 2 قاشق غذاخوری میخک آسیاب شده یا پودر شده را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کند. برای حالت تهوع و سوزش سر دل، آنها می توانند میخک را با 2 قاشق آب جوش ترکیب کرده و چای میخک درست کنند که باید به آرامی یک یا دو بار در روز بنوشند.

11.انجیر

انجیر حاوی موادی است که می تواند به عنوان ملین برای کاهش یبوست و تشویق حرکات روده سالم عمل کند. انجیر همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش سوء هاضمه کمک کند.

فردی که ناراحتی معده دارد می‌تواند چند بار در روز میوه کامل انجیر بخورد تا زمانی که علائمش بهبود یابد. از طرف دیگر، آنها می توانند 1 یا 2 قاشق چایخوری برگ انجیر را برای تهیه چای دم کنند، با این حال، اگر افراد اسهال نیز دارند، باید از مصرف انجیر خودداری کنند.

12.آلوئه ورا

درمان معده درد شدید

مواد موجود در آب آلوئه ممکن است با موارد زیر تسکین دهند:

  • کاهش اسید اضافی معده
  • تشویق حرکات روده سالم و حذف سموم
  • بهبود هضم پروتئین
  • ارتقاء تعادل باکتری های گوارشی
  • کاهش التهاب

13. ریحان

ریحان ممکن است اشتها را افزایش داده و هضم غذا را بهبود بخشد.
ریحان حاوی موادی است که ممکن است باعث کاهش گاز، افزایش اشتها، تسکین گرفتگی و بهبود هضم کلی شود. ریحان همچنین حاوی اوژنول است که ممکن است به کاهش مقدار اسید در معده کمک کند.

ریحان همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک است که خاصیت ضد التهابی دارد.

فردی که ناراحتی معده دارد می‌تواند 1 یا 2 قاشق چایخوری برگ ریحان خشک یا چند برگ ریحان تازه را به وعده‌های غذایی خود اضافه کند تا زمانی که علائمش کاهش یابد. برای نتایج فوری تر، می توانند نصف قاشق چای خوری ریحان خشک یا چند برگ تازه را با آب جوشیده مخلوط کرده و چای درست کنند.

14.شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاستریت یا التهاب پوشش معده و همچنین التهاب مربوط به زخم معده کمک کند.

فردی که معده ناراحت است می تواند چندین بار در روز چای ریشه شیرین بیان بنوشد تا زمانی که علائمش بهبود یابد. چای ریشه شیرین بیان به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس است، اما می توان آنها را در خانه با مخلوط کردن 1 یا 2 قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان با آب جوش تهیه کرد.

15.موز

موز حاوی ویتامین B6، پتاسیم و فولات است. این مواد مغذی می توانند به کاهش گرفتگی، درد و اسپاسم عضلانی کمک کنند. موز همچنین می تواند با اضافه کردن حجم به مدفوع شل کمک کند، که می تواند اسهال را کاهش دهد.