درمان و رفع تبخال و جای تبخال با روش های جدید و بسیار ساده

28/11/2021
درمان سریع تبخال
تبخال یا ویروس هرپس سیمپلکس تاولی پر از مایع است که در اطراف دهان و بینی یا حتی چشم ها ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که بسیار مسری است.
مجله والی
مجله والی

درمان تبخال اطراف دهان

عارضه تبخال بیشتر در یک طرف از لب‌ها، روی آن ها یا کنار دهان یا بینی ظاهر می‌شود که به صورت تاولی پر از مایع بوده و عامل اصلی این تبخال ها ویروس "هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و نوع 2 (HSV-2)" می باشد.تبخال نوعی عفونت بوده که در  قسمت هایی با هم ادغام می شوند و بعد از این که این تاول بترکد پوسته ای در اطراف آن به وجود می آید.تبخال بسیار مسری بوده و می تواند از طریق تماس نزدیک (مثل بوسیدن) از فرد آلوده به فرد دیگر انتقال یابد.معمولا تب خال بین یک تا دو هفته از بین میرود. اما برخی افراد سعی دارند که خیلی زودتر تبخال خود را از بین ببرند از این رو از روش های خانگی برای رفع تبخال خود استفاده می کنند.

این را باید بدانید که هیچ درمانی برای از بین رفتن همیشگی ویروس تبخال وجود ندارد اما راه هایی برای پیشگیری از آن وجود دارند که می توانند به کنترل شیوع آن کمک کنند.در ادامه در مورد  علائم، علل و همچنین روش‌های خانگی درمان تبخال به طور مفصل صحبت کرده ایم.پس با این مقاله از سایت والی همراه باشید.

علائم های تبخال کدامند؟

رفع تبخال لب

تاول های ریز پر از مایع

احساس خارش یا سوزش روی پوست قبل از بروز تبخال

ممکن است همه ی افراد در طول زندگی خود  تبخال را تجربه کنند. اعتماد بر این است که تا 90 درصد جمعیت جهان آلوده به این نوع ویروس هستند.

علل و عوامل خطر تبخال

عوامل زیادی می توانند در به وجود آمدن تبخال نقش داشته باشند.مهم ترین عامل به وجود آمدن آن  ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است‌ که به دو نوع هرپس نوع 1 (HSV_1) و هرپس نوع 2 (HSV_2) تقسیم میشود. هرپس نوع 1 منجر به تبخال های سرماخوردگی و تبخال های پوستی شده و و هرپس نوع 2  منجر به تبخال تناسلی می شود.این ویروس ها موجب درد در ناحیه‌ی صورت و ناحیه‌ی تناسلی خواهند شد.عوامل دیگری نیز می توانند سسب بروز مجدد تبخال شوند.عبارتند از:

  • تب
  • عفونت‌های ویروسی
  • عدم تعادل هورمونی
  • خستگی و استرس
  • قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید و باد
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

عواملی که خطر ابتلا به تبخال را افزایش می دهند:

  • HIV/ AIDS
  • سوختگی
  • ابتلا به بعضی عارضه‌ها مثل اگزما
  • بعضی از روش‌های درمانی مثل شیمی‌درمانی
  • فرآیندهای زیبایی مثل تزریق ژل در اطراف لب‌ها

درمان خانگی تبخال و رفع جای تبخال

  • رفع تبخال با سیر

رفع تبخال در سه دقیقه

سیر حاوی آنزیم هایی بوده که به آن خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی می دهد از این رو برای رفع تبخال لب و بینی موثر است.برای این منظور می توانید سیر را له یا نصف کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی تب خال خود قرار دهیداین کار را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید.برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید صبح با شکم خالی سیر خام بخورید.

  • رفع تبخال با عسل

درمان تبخال چرکی لب

عسل دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی بوده و می تواند زخم های عفونی را بهبود دهد و  پوست ملتهب و تحریک شده را هم تسکین دهد.برای استفاده از آن با دست های تمیز عسل را با نوک انگشتانتان خود روی تبخال بمالید و پس از گذشت 5 تا 7 دقیقه ناحیه مورد نظر را با آب بشویید.این کا را دو بار در روز انجام دهید.

  • درمان تبخال با یخ

رفع جای تبخال روی لب

یخ در کاهش تورم،  قرمزی و درد تب خال بسیار موثر است  و آن را تسکین می دهد.برای استفاده از آن یخ را در یک کیسه فریزر یا یک دستمال تمیز قرار داده و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی تب خال خود قرار دهید.این کار را هر 3 الی 4 ساعت یکبار تکرار کنید.

  • وازلین برای درمان تبخال

تبخال با وازلین درمان نمی شود اما وازلین می تواند از  ترک خوردن پوست جلوگیری کند و  ناراحتی ناشی از تبخال را تسکین دهد.برای این منظور مقداری از وازلین را روی لب‌های خود بمالید و اجازه دهید برای چند ساعت بماند.

  • روغن درخت چای درمانی موثر برای تبخال لب

درمان تبخال دهان

روغن درخت چای نیز دارای خاصیت  ضد التهاب و ضد درد و همچنین خاصیت ضد ویروسی بسیار قوی بوده که می تواند ویروس ایجادکننده‌ی عفونت (ویروس هرپس سیمپلکس) را از بین ببرد و به فرآیند بهبودی سرعت ببخشد.برای استفاده از آن مقداری از روغن درخت چای را روی گوش پاک کن ریخته و سپس به‌آرامی روی تبخال خود بمالید‌‌‌.این کار را چند بار در روز و همچنین قبل از خواب انجام دهید.

سرکه‌ی سیب خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی دارد. این ترکیب می‌تواند به پیشگیری از بروز عفونت در ناحیه‌ی مدنظر و برطرف کردن تبخال کمک کند.

  • سرکه سیب برای رفع تبخال لب

درمان تبخال با آبلیمو

سرکه سیب دارای خاصیت  ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی بوده و در کاهش شدت شیوع تب خال موثر است.برای استفاده از آن یک پنبه یا یک گوش پاک کن را در سرکه سیب فرو کنید و سپس چند دقیقه روی تبخال قرار دهید.این کار را سه بار در روز انجام دهید.

  • درمان خانگی تبخال لب با هیدروژن پروکسید

درمان یک روزه تبخال

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید دارای خاصیت  ضد عفونی کنندگی بوده و در غیرفعال کردن ویروس‌های مختلف موثر است.به طوری که زخم را خشک و کوچک می‌کند.برای استفاده از آن می توانید یک تکه پنبه را در هیدروژن پراکسید بزنید و آن را روی تبخال خود بگذارید.این کار را هر دو تا سه ساعت یک بار تکرار کنید.

  • رفع تبخال با خمیر دندان

درمان سریع تبخال برای عروسی

خمیردندان به دلیل ترکیباتی که دارد و عناصر که در آن به کار رفته از جمله جوش شیرین، هیدروژن پراکسید، الکل و منتول، در خشک کردن سریع تبخال بسیار موثر است.برای این منظور مقداری از  خمیر دندان سفید کننده را روی تبخال قرار دهید و بعد از گذشت دو ساعت با یک دستمال مرطوب پاک کنید و سپس از وازلین استفاده کنید.این کار را روزانه در صورت نیاز تکرار کنید.

نکته:از سفید کننده، ژل و یا خمیر دندان رنگی استفاده نکنید.

  • درمان سریع تبخال لب با روغن نارگیل

درمان تبخال پوستی

یکی از روش های درمان تبخال از نظر طب سنتی استفاده از روغن نارگیل است.روغن نارگیل یک ترکیب ضدباکتری قوی است که دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی بوده و در از بین بردن و کشتن ویروس تب خال کمک می کند.برای این منظور می توانید یک گوش پاک را در در مقدار مناسبی از روغن نارگیل بزنید و سپس روی تبخال خود قرار دهید.بهتر است این کار را  هر یک ساعت تکرار کنید.

  • درمان تبخال با نمک دریا

درمان تبخال از نظر طب سنتی

نمک دارای خواص ضدمیکروبی بوده و از بین برنده ی ویروس هاست.از این رو در  درمان تبخال بسیار موثر است.برای اعمال کردن آن با انشگتان تمیز نمک دریا را به‌طور مستقیم روی تبخال قرار دهید و پس از گذشت 30 ثانیه ناحیه مورد نظر را با آب بشویید.این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

  • روغن اکالیپتوس موثرترین درمان تبخال لب

یک ترکیب ضد ویروسی بسیار قوی دیگر، روغن اکالیپتوس می باشد که می تواند ویروس را از بین برده و  بهبود را بهتر و سریع تر کند.برای این منظور یک گوش پاک‌کن را در مقداری روغن اکالیپتوس بزنید و آن را تا زمانی که خشک شود، روی تبخال خود قرار دهید.این کار را هر یک ساعت تکرار کنید.

روش‌های پیشگیری از تبخال

  1. سعی کنید داروهای ضد ویروس خود را سر وقت مصرف کنید.
  2. سعی کنید هر روز از ضد افتاب استفاده کنید حتی اگر هوا ابری باشد.
  3. با فرد مبتلا به تبخال، تماس پوستی نداشته باشید.
  4. از استفاده از وسایل مشترک مثل حوله، بالم لب و مواردی از این دست با فرد مبتلا اجتناب کنید.
  5. دستان خود را به‌‌ طور مرتب بشویید و از دستکاری کردن یا ترکاندن تاول خودداری کنید.

سخن پایانی

تبخال عارضه خجالت آوری نیست و اکثر افراد به آن دچار می شوند.به جای ناراحت بودن می توانید راهکار های بسیار سریع و ساده برای درمان و پیشگیری از تبخال پیدا کنید.که در این مقاله از سایت والی ما سعی کردیم در باره روش های جدید و خانگی برای درمان تبخال و همچنین رفع جای آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.