برای درمان جای سوختگی چه باید کرد؟ | درمان سریع و آسان در خانه

29/11/2021
درمان جای سوختگی
سوختگی موجب مرگ سلول‌های پوست می‌شود.در این مقاله قرار است با روش های خانگی و طب سنتی درمان جای سوختگی آشنا شوید.پس با ما همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

درمان جای سوختگی قهوه ای رنگ

اغلب سوختگی ها زمانی رخ می دهد که پوست دچار آسیب بافتی می شود معمولا پس از تماس با گرما.البته دلایل دیگری از جمله  سرمای بیش از حد ، مواد شیمیایی و جریان الکتریکی نیز موجب سوختگی می شود که بدن برای ترمیم بافت پوست آسیب دیده شروع به تولید کلاژن می کند از این رو زخم هایی ایجاد می شوند که ممکن است از بین بردن آن دشوار باشد. از این رو باید سریعا برای از بین بردن جای سوختگی و رفع آن اقدام کنیم.در این مقاله زیبایی در مورد  روشهای درمان جای زخم سوختگی و همچنین درمان های خانگی موثر برای رفع آن توضیح می دهیم.پس تا پایان این مقاله از سایت والی با ما همراه باشید.

به طور کلی سه نوع سوختگی وجود دارد:

سوختگی های درجه یک (سوختگی های سطحی) در مقایسه با سوختگی های دیگر خفیف تر است.این سوختگی ها باعث درد و قرمزی لایه بیرونی پوست می شوند.

سوختگی های درجه دو (سوختگی با ضخامت جزئی) لایه تحتانی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها باعث درد، قرمزی، تورم و تاول می شوند.

سوختگی های درجه سوم (سوختگی با ضخامت کامل) از لایه سطحی و لاتیه زیرین عبور کرده وبه بخشهای عمیق تر از جمله بافت های چربی و ماهیچه  آسیب می رساند.این سوختگی ها باعث ایجاد پوست سفید یا سیاه شده و ذغالی می شوند که ممکن است بی حس شود.

سوختگی‌های درجه چهار حتی عمیق‌تر از سوختگی‌های درجه سه هستند و می‌توانند بر عضلات و استخوان‌های شما تأثیر بگذارند. انتهای عصب نیز آسیب دیده یا از بین می رود، بنابراین هیچ احساسی در ناحیه سوخته وجود ندارد.

علائم سوختگی

درمان جای سوختگی با لیزر

علائم سوختگی به علت و نوع سوختگی بستگی دارد:

  • سوختگی درجه یک: پوست قرمز و دردناک بدون تاول
  • سوختگی درجه دو: پوست قرمز و دردناک تاول تورم
  • سوختگی درجه سه: پوست سفید، سیاه، قرمز تیره یا ذغالی ممکن است دردناک باشد اما ممکن است بی حس شود

برای رفع سوختگی چه کار کنیم؟

در این جا سعی کردیم بهترین روش های خانگی درمان جای زخم و سوختگی از نظر طب سنتی را به طور مفصل توضیح دهیم.پس با ما همراه باشید.

1.پماد برای رفع جای سوختگی

درمان جای سوختگی قدیمی

برای درمان جای سوختگی می توان از پماد های  کالاندولا، آلفا و تتراسایکلین استفاده کرد که از بهترین پماد ها محسوب می شوند.

برای  درمان عفونت پوستی سطحی ناشی از سوختگی و درمان زخمهای پوستی از پماد تتراسایکلین استفاده می شود.

برای کنترل عوارض ناشی از سوختگی و ترمیم جای زخم ناشی از سوختگی از پماد آلفا استفاده می شود.

2.درمان جای سوختگی با عسل

درمان جای سوختگی با عسل

عسل یکی از موثر ترین و بهترین روش ها برای درمان جای سوختگی می باشد.برای این منظور روزانه بر روی لک و زخم ناشی از سوختگی عسل بمالید تا جای زخم از بین برود.

3.آب لیمو و گوجه فرنگی

هم آب لیمو و هم گوجه فرنگی دارای خواصی هستند که می توانند پوست مرده را از بین برده و  به جوان سازی پوست کمک کنند.برای این منظور ابتدا جای سوختگی را با آب سرد شسته ومقداری آب لیمو یا رب گوجه فرنگی را در محل زخم بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند.سپس با آب سرد بشویید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید

4.روغن بادام

درمان سریع جای سوختگی تازه

یک روش عالی برای از  بین بردن سوختگی استفاده از روغن بادام می باشد.از این رو با مقداری از روغن بادام محل زخم را به آرامی ماساژ دهید.این کار را دو بار در روز انجام دهید تا به تدریج زخم شما کوچک شده و از بین برود.

5.روغن اسطوخودوس

درمان جای سوختگی تاول زده

برای بهبود زخم ها می توانید از روغن اسطوخودوس نیز استفاده کنید زیرا یک ضد عفونی کننده بسیار قوی و موثر بوده و درد را کاهش می دهد.علاوه بر این می تواند زخم را کوچک و کمرنگ کند.از این رو برای گرفتن نتیجه بهتر و مطلوب تر  روغن اسطوخودوس را هر روز تا زمان بهبودی کامل، روی پوست بمالید.

6.سیب زمینی

یکی از درمان قدیمی و موثر برای بهبود جای زخم ناشی از سوختگی، استفاده از سیب زمینی است زیرا موجب رطوبت رسانی به پوست شده و دارای خاصیت ضد باکتریایی نیز می باشد.به طوری که حتی پوست سیب زمینی  نیز می تواند از پمادهای معمولی بهتر کار کند. از این رو می توانید سیب زمینی را به دو قسمت تقسیم کرده و روی محل سوختگی قرار دهید.

7.ترکیب ماست، جو و زردچوبه

استفاده از ماست و جو یکی از موثر ترین روش ها می باشد از این رو  دو قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق چایخوری پودر جو و یک قاشق چایخوری زردچوبه را باهم مخلوط کرده و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.این کار را هر روز انجام دهید.

8.آلوئه ورا

درمان تیزگی جای سوختگی

یکی از روش های معمول و موثر برای رفع و بهبود جای زخم استفاده از آلوئه ورا می باشد که می تواند سلول های  مرده پوست را ترمیم و باز سازی کند.برای این منظور ژل موجود در آلوئه ورا به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار دهید.این کار را هر روز تکرار کنید.

9.جو دوسر

درمان جای سوختگی روی صورت

یکی از روش های درمان از نظر طب سنتی استفاده از جو دو سر بوده که می تواند خارش ناشی از بهبودی سوختگی را کاهش دهد.از این رو یک فنجان جو را به آب وان حمام اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه در آن دراز بکشید.

10.آب پیاز

درمان خانگی جای سوختگی

آب پیاز هم در بهبود جای سوختگی موثر است و هم درد ناشی از آن را کاهش می دهد.از این رو یک پنبه را به آب پیاز آغشته کرده و سپس روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

سوالات متداول

برای درمان جای سوختگی با بخار آب جوش چه کار کنیم؟

در ابتدا به مدت 20 دقیقه ناحیه سوخته شده را در آب سرد قرار دهید و اصلا آن را مالش ندهید.محل سوختگی را پانسمان نکنید و از طرفب از آنتی بیوتیک استفاده کنید.اگر محل سوختگی زخم شد برای جلوگیری از عفونت به پزشک مراجعه نمایید.

برای درمان جای سوختگی با روغن داغ چه باید کرد؟

در این صورت نیز بهتر است از آب سرد استفاده کنید.ولی به هیچ عنوان از ز یخ یا ترکیب یخ و نمک استفاده نکنید.

برای درمان سوختگی با اتو چه کار کنیم؟

می توانید از یک  حوله خنک استفاده کنید یا محل سوختگی را در آب سرد قرار دهید.توجه کنید که به هیچ عنوان از  یخ یا کره استفاده نکنید زیرا یخ آسیب بیشتری به بافتها میزند.