15 روش ساده برای درمان فوری کبد چرب

29/11/2021
درمان کبد چرب
درمان سریع و فوری کبد چرب به کمک انواع روش های ساده و در کم ترین زمان ممکن و اصلاح رژیم غذایی و ورزش برای کنترل کبد چرب
مجله والی
مجله والی

درمان کبد چرب با قرص

کبد از بزرگترین عضو های بدن می باشد که و به هضم غذا، تنظیم قند جون و دیابت، ذخیره انرژی، کنترب و تنظیم سطح کلسترول خون، فیلتر کردن سموم بدن و مبارزه با انواع بیماری ها و عفونت بسیارکمک می کند . چرب بودن کبد یک امر بسیار طبیعی است اما در صورتی که این چربی کبد بیش از حد بوده و از 5 الی 10 درصد بیشتر باشد به عنوان بیماری شناخته میشود که باید به سرعت به فکر درمان آن باشید تا از اسیب های احتملی آن مانند التهاب و زخم و سایر خطرات آن جلوگیری کنید . در نتیجه برای آشنایی با ساده ترین روش های درمان کبد چرب با ادامه مقاله و مجله والی همراه باشید .

کبد چرب چیست ؟ 

درمان کبد چرب قطعی

بیماری کبد چرب به تجمع بیش از حد چربی در کبد گفته می شود همان طور که در قسمت بالا به ان اشاره کردیم کبد به طور معمول و طبیعی دارای درصدی چربی بوده است ولی در صورت افزایش چربی کبد تا 5 الی 10 درصد بیماری یه حساب آمده که موقعیتی مخرب در بدن ایجاد می کند که به اکثر مواقع بدون نشانه بوده و هیچ علامتی نخواهد داشت و با مصرف غذا های چرب و دارای کلسترول بالا در فرد ایجاد می شود . البته ممکن است دارای آسیب هایی چون التهاب و از بین رفتن سلول های کبدی و زخم بوده که لازم است در به سرعت درمان و کنترل شود . کبد چرب دارای دو نوع الکی و غیر الکلی باشد که با بوجه به سبک زندگی ،از معمول ترین نوع ان کبد چرب غیر الکی است همچنین لازم به ذکر است که درمان کبد چرب گرید 3 و درمان کبد چرب گرید 4 تحت نظر پزشک باید انجام شود و برای درمان کبد چرب گرید 1 و درمان کبد چرب گرید 2 با کنترل های خانگی و انجام یکی سری پرهیژ ها قابل کنترل می باشد . 

  • کبد چرب غیر الکی

به دلیل نام این بیماری اغلب مردم فکر می کنند به دلیل مصرف بیش از حد الکل در افراد این بیماری رخ می دهد اما در واقع این بیماری هیچ ارتباطی با مصرف الکل و الکل ندارد . کبد چرب غیر الکیلی خود دارای دو نوع می باشد از جمله : 

  1. کبد چرب غیر الکی ساده : که در صورتی اتفاق می افتد که کبد قادر به شکست چربی  نباشد و چربی ها در بافت های کبدی تجمع یافته و به این ترتیب کبد چرب اتفاق خواهد رخ داد . 
  2. استئاتوهپاتیت غیر الکلی : این نوع کبد چرب غیر الکی بر خلاف نوع ساده می‌باشد. زیرا بیماری استئاتوهپاتیت منجر به ایجاد زخم یا سرطان کبد شده و افراد باید توجه داشته باشند که برای درمان این نوع بیماری کبد چرب فورا به بهترین فوق تخصص گوارش-کبد مراجعه کرده و سریعا تحت بررسی و معاینات و درمان قرار بگیرند.
  • کبد چرب الکلی

کبد چرب الکی که از مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود و باعث تجمع بیش از حد چربی در کبد شده و دیگر کبد قادر نخواهد بود به راحتی چربی های ایجاد شده را شکسته و از بین ببرد . در صورت ابتلا به این نوع کبد چرب لازم است تا مصرف الکل را کنار گذاشته و این بیماری را به سرعت درمان کنید در صورت عدم رعایت فرد به سیروزکبدی متبلا می گردد . 

برای درمان کبد چرب از چه روش هایی استفاده کنیم ؟ 

درمان کبد چرب با عرقیجات

امروزه افراد زیادی با این عارضه درگیر می باشد درنتیجه ممکن است علت اصلی ایجاد این بیماری را سبک زندگی امروزی آن ها دانست و از عواملی که زمینه ساز بروز بیماری کبد چرب می باشد می توان به دیابت اشاره نمود و از جمله شناخته شده ترین روش های درمان کبد چرب ورزش همرا با کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم می باشد 

  • برای درمان کبد چرب رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید

برای درمان کبد چرب می توانید از رزیم غذایی مدیترانه ای کمک بگیرید البته که این رژیم غذایی برای افراد مبتلا به کبد چرب فراهم نشده است اما به دلیل سبک غذایی ترکیبی و انواع غذاهایی مفید ی که برای کاهش چربی در ان موجود است یکی از انواع رژیم های غذایی مناسب برای شما می باشد این رژیم غذایی شامل انتی اکسیدان و کربوهیدرات بوده که بسیار در درمان کبد چرب موثر می باشد در نتیجه یک راه بهبود برای درمان کبد چرب می باشد که شامل موارد زیر می باشد : 

  1. ماهی و غذاهای دریایی
  2. میوه‌ها
  3. غلات
  4. آجیل
  5. روغن زیتون
  6. سبزیجات
  7. آووکادو
  8. حبوبات
  • برای درمان کبد چرب از چربی‌های مفید استفاده کنید

سلول های بدن برای تولید انری از گلوکز استفاده می کنند که نوعی قند بوده . هورمون انسولین کمک می کند تا گلوکز مواد غذایی هضم شده به سلول های بدن رسیده و انرژی ایجاد شود اما کسانی که به کبد چرب مبتلا هستند دچار مقاومت به انسولین می شوند و بدن آن ها انسولین که تولید می کند را نمی تواند به خوبی استفاده کند و کلوگز در خون جمع شده و کبد چرب ایجاد می کند در نتیجه باید در رزیم غذایی خود از چربی هایی استفاده کنید که به بدن شما کمک کرده و بتواند از انسولین بهتر استفاده نماید در نتیجه سلول های شما می توانند گلوکز دریافت کنند و همچنین کبد شما نی تواند بدون ذخیره چربی فعالیت کند به دین منظور شما نیزمند یک رزیم غذایی مناسب می باشد در نتیجه سعر کنید تا در رژیم غذایی خود حتما این موارد را استفده نمایید : 

  1. اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل (به ویژه گردو)، دانه‌های کتان و روغن بذر کتان و گیاهان برگ‌دار وجود دارد.
  2. چربی‌های اشباع‌نشده در منابع گیاهی مانند زیتون، آجیل و آووکادو
  • برای درمان کبد چرب از آنتی‌اکسیدان‌ها و مکمل‌های مفید برای سلامت کبد بهره ببرید

یکی از دلایل ایجاد کبد چرب می تواند تجریه ناقص مواد غذایی باشد که باعث آسیب زدن به سول های می شود و در نتیجه باعث تجمع چربی در کبد چرب می شود . اما مصرف مواد غذایی دارای ترکیبات آنتی اسیدان می تواند از سلول های شما در برابر این آسیب های محافظت کنند مواد غذایی حادی انتی اسیدان شامل موارد زیر می باشد : 

  1. قهوه
  2. چای سبز
  3. سیر خام
  4. میوه‌ها به‌ویژه انواع توت‌ها
  5. سبزیجات
  6. ویتامین E که در تخمه آفتابگردان، بادام و در روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های اشباع‌نشده، مانند روغن زیتون یا کانولا وجود دارد.

همچنین دانشمندان در حال مطالعه بر روی مکمل‌هایی می باشند که می‌توانند به درمان بیماری کبد چرب به شما کمک کنند. این مکمل‌ها عبارت‌اند از:

  1. درمان کبد چرب با گوجی بری : گوجی بری اغلب در طب چینی مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است در کاهش اندازه دور کمر بسیار موثر باشد . 
  2. درمان کبد چرب با رسوراترول : این ماده  که از پوست انگور قرمز به دست می آید قادر است تا الهات های ناشی از بیماری را  کنترل کند. البته که تاثیر مثبت این ماده به میزان مصرف آن بستگی دارد.
  3. درمان  کبد چرب با سلنیوم : این ماده معدنی موجود در آجیل می باشد که در تنواع مواد غذایی دیگر چون  تن ماهی و صدف برزیلی نیز یافت می شود. 
  4. درمان کبد چرب خاکشیر : خاکشیر یکی از خوراکی هایی بوده که بسیار در درمان بیماری کبد چرب موثر می باشد و یکی از روش های درمان این بیماری در طب سنتی می باشد زیرا خاکشیر دارای خاصیتی بوده که به پاک‌سازی کبد چرب کمک می‌کند.
  5. درمان کبد چرب با سرکه سیب : یکی دیگر از راه‌های درمان این عارضه در طب سنتی مصرف سرکه سیب می باشد . به این منظور لازم است تا دو بار در روز، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب کرده و بخورید. این کار به کاهش چربی در کبدکمک کرده  ومانع التهاب کبد و همچنین باعث کاهش وزن می شود
  6. درمان کبد چرب با لیمو ترش : یکی از روش های درمان مصرف لیمو ترش می باشد . لیموترش به دلیل آنکه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند. این آنزیم باعث خنثی‌سازی سموم در کبد شده در نتیجه لازم است یک لیمو را در آب فشرده و 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

توصیه می شود که قبل از مصرف هرگونه مکمل و رژیم های غذایی با پزشک خود مشورت کنید زیرا آن‌ها می‌توانند نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا ممکن است مشکلات سلامتی دیگری برای شما ایجاد نمایند. همچنین ممکن است اگر مقدار مناسب از این مکمل‌ها را به روش صحیح مصرف نکنید، برای درمان این بیمار مفید نباشد.

  • برای درمان کبد چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراموش نکنید

توجه داشته باشید که یک راه درمان کبد چرب این است که در رژیم غذایی خود ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر را دارا بوده و حتما بدن شما آن را فراهم کند زیرا کمبود ویتامین باعث شدید شدن بیماری می شود. 

  • مصرف ویتامین D

برای درمان از مصرف ویتامین D غافل نشوید زیرا بدن انسان تنها در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب است ویتامین D دریافت می کند در نتیجه اگر دسترسی زیادی به نور خوشید ندارید می توانید با مصرف محصولات لبنی این ویتامین را دریافت کنید لازم به ذکر است که حتما ازمحصولات لبنیاتی کم چرب استفاده نمایید 

  • مصرف پتاسیم

پایین بودن سطح پتاسیم بدن نیز در ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکی بسیار نقش اساسی داشته در نتیجه شما می توانید با مصرف ماهی هایی چون ماهی سالمون و ساردین این ویتامین را دریافت نمایید همچنین می توانید با مصرف بروکلی، نخود فرنگی، کلم، سیب زمینی، موز، کیوی، زرد آلو، سیب زمینی شیرین و... ایم ویتامین را دریافت نمایید لازم به ذکر است که شیر و ماست نیز دارای این ویتامین بوده و در صورت مصرف از نوع کم مصرف ان استفاده نمایید .

  • مصرف بتائین

کمبود ویتمین بتائین نیز بسیار تاثیر گذار در ابتلا به کبد چرب می باشد . این ماده از کبد شما در برابر رسوبات چربی محافظت کرده البته که نتایج تحقیقات در مورد اثربخشی آن متفاوت است. بتائین را می‌توانید در جوانه گندم و میگو پیدا کنید.

  • تاثیر کاهش وزن در درمان کبد چرب 

کاهش وزن تاثیر بسیار زیادی در درمان کبد چرب داشته به گونه ای که حتی 5 درص کاهش وزن باعث کاهش چربی در کبد می شود در نتیجه اگر شما بتوانید 7 الی 10 درصد ار وزن خود را کم کنید می توانید التهاب ها و آسیب های احتمالی کبد چرب و سلول های کبد را نیز کاهش دهید . و حتی آسیب های کبد چرب را درمان کنید لازم به ذکر است که برای کاهش وزن لازم است تا به آرامی انجام شود زیرا کاهش .زن سریع ممکن است اوضاع را بدتر کرده و شما دچار بیماری ها دیگر نیز بکند . اگر در کاهش وزن مشکل دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید . 

  • تاثیر ورزش در درمان کبد چرب 

یکی دیگر از راه مفید برای درمان کبد چرب ورزش کردن است . ورزش های هوازی بسیار در کاهش کبد چرب موثر است . همچنین با انجام تمرینات سنگین می توانید التهاب های کبد را کاهش دهید و با انجام تمرینات قدرتی می توانید بیماری کبد چرب را بهبودی می بخشد در نتیجه توصیه میشود تا در هفته به مدت 30 الی 60 دقیقه و یا بیشتر تمرینات هوازی ور سطح متوسط انجام دهید و 3 روز در هفته تمرینات قدرتی با سطح متوسط انجام دهید .
 

15 روش درمان فوری کبد چرب با طب سنتی 

درمان کبد چرب قوی

برای درمان فوری کبد چرب راه های مختلفی وجود دارد از جمله روش درمان کبد چرب با طب سنتی که در ادامه به 15 روش ساده برای پیشگیری و درمان این عارضه اشاره می کنیم . لازم به ذکر است که یکی از راه های بسیار مهم در درمان کبد چرب تصیحیح نحوه غذا خوردن و رعایت رژیم غذایی می باشد زیرا یکی از دلایل بزرگ بروز کبد چرب رعیت نکردن و نحوه ی عذا خوردن غیر صحیح می باشد در ادامه به برخی از تدابیر تصحیح روش غذا خوردن اشاره می کینم : 

  • لازم است تا در صورت داشتن اشتهای واقعی، غذا بخورید و هیچ گاه روی هم خوری نکنید و تداخل غذایی ایجاد نکنید 
  •  هضم دهانی یا جویدن کافی یکی از روش رهایی است که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشدلازم است تا در هنگام غذا خوردن هر لقمه را کوچک برداشته و به‌ اندازه 30 مرتبه در دهان بجوید تا به‌خوبی به بزاق دهان آغشتهشده و در نتیجه به‌خوبی هضم دهانی  شود. 
  • همان طور که در اولین نکته به آن اشاره کردیم؛ هیچ گاه روی هم خوری نکرده و در یک وعده هیگاه دو نوع غذا میل نکید و از در هم خوری به شدت پر هیزیز نمایید 
  • از مصرف انواع لبنیات از جمله ماست در هنگام غذا خوردن به شدت پرهیز نمایید.
  • از مصرف آب در زمان هایی بدن گرم می باشد مانند آب خوردن بعد از فعالیت و یا بعد از استحمام به شدت خوداری نموده و اجازه دهید زمان اندکی از کاهش دمای و حرارت بدن بگذرد و سپس به آرامی آب بخورید برای کاهش حرارت بدن نیز می توانید با استراحت و شستن دست و صورت خود دمای بدن را کاهش دهید . 
  • از مصرف آب بلافاصله بعد از خواب و یا بین خواب خود داری کنید.
  •  به دفع مواد زائد از بدن از جمله نداشتن یبوست توجه داشته فرمایید و در صورت این عارضه جهت درمان و رفع یبوست به‌روش طب سنتی اقدام کنید . 
  • مانع انسداد مسیر ریزش و صفرا به روده شوید زیرا سبب می شود تا چربی های به صورت ناقص هضم شده و در نهایت منجر به ایجاد کبد چرب شود در نتیجه یبوست ناشی از انسداد مسیر روده و کاهش تولید و ترشح صفرا یکی از عوامل مهم در ایجاد کبد چرب می باشد. 
  • از مصرف انواع ترشیجات و مواد غذایی با طبع سرد خوداری کنید زیرا مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد سبب سرد شدن کبد شما شده و کسانی که به‌طور مادرزادی دارای مزاج سرد می باشند باید در مصرف خوراکی های سرد احتیاط بیشتری حاصل فرمایند. 
  • لازم است تا میوه های قابض همچون سیب، انار، انگور و از این دست میوه ها مصرف کنید زیرا کبد چرب باعث می شود تا کبد توانایی خود را از دست داده و قادر به تحلیل و متابولیزه کرده چربی ها نشده و موجب انباشته شدن چربی در بافت کبد شود. 
  • از مصرف انواع ماهی ، میوه های سرد و تر، گوشت های غلیظ همچون گوشت گاو پرهیز نمایید. 
  • توصیه می شود در رژیم غذایی خود حتما جایی برای مصرف مویز، فندق، بادام و پسته نیز بگذاید 
  • مصرف غذاهای و مایعات لطیف و گرم مانند نخوداب، سوپ و آش دارای ادویه های گرم و نوشیدن ماء العسل نیز بسیار کمک کننده می باشد . 
  • پر هیز از پر خوری و کاهش مصرف آب و غذا در شب بسیار مهم می باشد 
  • استفاده از مواد غذایی و ادویه هی گرم بسیار توصیه می شود زیرا در طب‌ سنتی علت کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به‌سمت سردی و تری شناخته شده و برای تعدیل مزاج آن باید از خوراکیهای گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، ‌میخک، هل، زعفران، شنبلیله در غذا استفاده کرد؛ استفاده از گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه‌جات گرم نیز مفید است.

توصیه پایانی 

با انکه بیماری کبد چرب دلهره آور می باشد اما راه های درمان آن بسیار دشوار نبوده و با ایجاد کوچک ترین تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی قابل درمان، کنترل و پیشگیری می باشد تنها لازم است تا در صورت ابتلا به این بیماری ورزش کرده و وزن خود را کاهش داده و از غذا هایی که منجر به رسوب چربی در کبد می شود خود داری کنید که این مواد غذایی شامل موارد زیر است : 

  • طیور، به جز گوشت سفید بدون چربی
  • پنیر پرچرب
  • ماست، به جز ماست کم‌چرب
  • گوشت قرمز
  • مواد غذایی پخته‌شده وغذاهای سرخ‌شده با روغن پالم یا نارگیل
  • مواد قندی مانند آب‌نبات، نوشابه و سایر مواد غذایی همراه با قندهای افزودنی از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا