معرفی جاذبه های گردشگری باکو و سوغات باکو در مجله والی

18/03/2022
جاذبه های گردشگری باکو
اگر قصد سفر به آذربایجان را دارید، حتما باید بهترین مکان های گردشگری باکو را بشناسید. باکو به عنوان مرکز تجاری و اقتصادی آذربایجان، با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر، بزرگترین و جهانی ترین شهر منطقه قفقاز جنوبی است.
مجله والی
مجله والی

اگر قصد سفر به آذربایجان را دارید، حتما باید بهترین مکان های گردشگری باکو را بشناسید. باکو به عنوان مرکز تجاری و اقتصادی آذربایجان، با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر، بزرگترین و جهانی ترین شهر منطقه قفقاز جنوبی است. باکو به دلیل تاریخ غنی و جالب این شهر، مسافران زیادی را با مکان‌های گردشگری منحصربه‌فرد خود جذب می‌کند. باکو، گذشته پر فراز و نشیب خود را از ریشه هایش به عنوان یک شهر بندری جاده ابریشم، از طریق رونق نفت تا دوره شوروی خود نشان می دهد. شهر قدیمی هزارتویی از کوچه ها، مساجد، بناهای تاریخی که اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر بیشتر از یک مکان تاریخی، میزبان هنرهای پر جنب و جوش و فعالیت‌های فرهنگی، و همچنین بخش تجاری مدرن و شلوغ است. پایتخت آذربایجان باکو که در دریای خزر واقع شده است، یکی از  شهر قدیمی قرون وسطایی که تأثیرات ایرانی، ترکی، شوروی و اروپایی را گرد هم می آورده. پایتخت آذربایجان با بهترین جاذبه‌های شهر، از آسمان‌خراش‌های قرن هجدهم تا کاوش در ونیز کوچک خود، یکی از بهترین شهر ها برای گردش محسوب می شود.

ایچری شهر Icharishahar

ایچری شهر باکو

شهر قدیمی یا «ایچاری‌شهر» یکی از دو میراث جهانی آذربایجان در یونسکو است. این واقعاً یک بخش منحصر به فرد و تاریخی آذربایجان است و در قلب باکو واقع شده است. بافت این شهر به تازگی بازسازی شده است. شهر قدیمی باکو چیزهای زیادی برای ارائه دارد. این شهر دارای تعداد زیادی ساختمان قدیمی، مجموعه کاخ، مساجد و برج نمادین Maiden Tower است. بافت قدیمی را باید پیاده کشف کنید؛ در واقع شما دارید بخشی از تاریخ کشورتان را در کشوری جدید می‌بینید. آثار تاریخی بافت قدیمی که به آن ارگ باکو هم می‌گویند، از دوره‌های مختلفی مثل ساسانی و شیروانی به جای مانده است.

هایلند پارک HIGHLAND PARK

هایلند پارک

از بین تمام جاذبه های گردشگری باکو، پارک هایلند یکی از دیدنی ترین جاذبه های باکو است. این پارک که در بالای پله‌های طولانی و گسترده قرار دارد. در واقع تاریخچه پارک هایلند باکو به زمان جنگ‌های سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ میلادی برمی‌گردد. این جنگ خونین میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه‌ای به نام قَرَه‌باغ (Qarabağ) افتاد. در واقع هایلند (Highland) به معنای مرتفع بوده و به خاطر اینکه در یک نقطه مرتفع واقع شده، چنین نامی به این پارک داده شده است. هنگام قدم زدن در پارک زیبای هایلند شاهد چشم‌انداز زیبای شهر و ساختمان‌های مدرن و همچنین دریای زیبا و آبی‌رنگ خزر خواهید بود.

قلعه دختر (Maiden’s Tower)

قلعه دختر

قلعه دختر که از یک افسانه ای به این اسم نامگذاری شه است. می گویند که  پیشگویی به امپراتور بیزانس گفت که دختر مورد علاقه اش در سن 18 سالگی توسط یک مار خواهد مرد. بنابراین تصمیم گرفت او را در این برج که بر روی صخره‌ای در تنگه بسفر ساخته شده بود نگه دارد که از زمین جدا شده بود، بنابراین هیچ مار نمی‌تواند او را بکشد. این برج تقریبا 30 متری، هشت طبقه مجزا ساخته شده است. هر طبقه را که بالا بروید، یک سری آثار و اشیای تاریخی خواهید دید که موزه قلعه دختر را تشکیل می‌دهند. افرادی که دوست‌دار هنر و ادبیات نمایشی و اسطوره‌ای هستند از بازدید از قلعه دختر لذت خواهند برد چراکه از این مکان در بسیاری از آثار ادبی و فرهنگی آذربایجانی الهام گرفته شده است.در مورد کاربرد برج گفته می‌شود که قبلا نیایشگاه زرتشتیان بوده و بعدها از آن به عنوان برج دیده‌بانی استفاده کرده‌اند.

کاخ شیروانشاهان (به آذربایجانی: Şirvanşahlar Sarayı)

کاخ شیروانشاه باکو

این کاخ  متعلق به قرن پانزدهم است که توسط شیروانشاهان ساخته شده و توسط یونسکو به عنوان «یکی از مرواریدهای معماری آذربایجان» توصیف شده است. این کاخ در باکو به همراه برج دختر، مجموعه ای از بناهای تاریخی را تشکیل می دهد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند.این مجموعه شامل ساختمان اصلی کاخ، دیوانه، طاق های تدفین، مسجد شاه با مناره، مقبره سید یحیی باکوی (به اصطلاح آرامگاه دراویش) است.دروازه مراد بخشی از کاخ شیروان شاه است. نام این دروازه از نام سلطان مراد سوم، پادشاه ترک گرفته شده است که بعدها حاکم باکو شد. زیبایی‌ها و ظرافت معماری دروازه و کاخ شیروان شاه گردشگران را شیفته خود می‌کند و به همین خاطر یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی باکو به حساب می‌آید. 

موزه ملی ادبیات آذربایجان به نام نظامی گنجوی

موزه ملی ادبیات یاکو

موزه ملی ادبیات آذربایجان به نام نظامی گنجوی موزه ای در باکو است که در سال 1939 تأسیس شده است. این موزه در نزدیکی ورودی ایچری شهر واقع شده است. میدان فواره ها این موزه یکی از بزرگترین و غنی ترین گنجینه های فرهنگ آذربایجان به شمار می رود.

برج های شعله Alov qüllələri

برج شعله باکو

برج های شعله  سه آسمان خراش در باکو، آذربایجان است که ارتفاع بلندترین برج 182 متر است. سه برج شعله‌  شکل نمادی از عنصر آتش هستند - از لحاظ تاریخی در منطقه‌ای که شعله‌های گاز طبیعی از زمین شلیک می‌شود و پرستش‌کنندگان زرتشتی در آتش نمادی از خدا را می‌دیدند.  از لحاظ تاریخی در منطقه‌ای که پرستش‌کنندگان زرتشتی در آتش نمادی از خدا را می‌دیدند.این برج ها از نمای بیرونی در صبح ها، رنگی بین سبز و آبی دارند و در عوض زمانی که شب فرا می رسد، با روشن شدن چراغ ها نمایی همچون شعله های آتش که در حال افروخته شدن هستند را ایجاد می نمایند.   

مرکز فرهنگی حیدر علی‌ اف

مرکز حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف که توسط زاها حدید ساخته شد. پس از برگزاری مسابقه‌ای در سال ۲۰۰۷ ، شرکت معماری زاها حدید برای طراحی مرکز فرهنگی حیدر علی اُف برگزیده شد. معمار ایرانی تیم طراحی شرکت زاها حدید، خانم «سارا شیخ اکبری» مسئولیت طراحی داخلی این پروژه را بر عهده داشته است.در طراحی معماری مرکز حیدر علی اف، ارتباطات بین فضاهای داخلی و بیرونی به نحوی صورت گرفته است که با توجه به فضای باز مقابل ساختمان این مرکز را به بافت های مختلف شهر باکو متصل کرده است، این گونه طراحی های فضای باز دسترسی را برای مردم نیز آسان تر می کند.

کوه سوزان (یانار داغ)

یکی از دیدنی های باکو در تور آذربایجان یانار داغ (کوه سوزان) باکو نام دارد که در زبان پارسی کوه همیشه شعله ور معنا می‌شود.ار داغ (کوه سوزان) در 25 کیلومتری شمال باکو و در روستای محمدی قرار دارد. آذربایجان را به لحاظ تاریخی، سرزمین آتش می‌نامند، چرا که منابع نفت و گاز متعددی از آن استخراج می‌شود. حجم گازهای طبیعی در لایه‌های زیرزمینی این کشور تا حدی بالا است که این گازها به صورت اتفاقی به سطح زمین می‌رسند. جالب است بدانید که این گازها زمانی از بین می‌روند و مقداری از آن‌ها با یک جرقه شعله ور می‌شود و تا خاموشی کامل به سوختن ادامه می‌دهند. 

میدان فواره ها (Fountains Square)

میدان فواره ها باکو

در سفر به آذربایجان سری به میدان فواره ها (Fountains Square) بزنید. میدان فواره ها یکی از محبوب‌ترین دیدنی های باکو است که در مرکز شهر و قلب قسمت تجاری آن قرار دارد. وجود فواره های بلند و چشم‌نواز در وسط میدان، علت نام‌گذاری این میدان به شمار می‌رود. د. این میدان جزو شادترین و پر جنب و جوش‌ترین میدان‌های دنیاست که هر ساله جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، پرسه زدن در خیابان‌ها و تماشای فروشگاه‌ها درمیدان فواره های باکو تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود.

موزه فرش آذربایجان ( AZERBAIJAN CARPET MUSEUM)

موزه فرش باکو

مکانی که هنگام قدم زدن در بلوار باکو نباید از دست بدهید، موزه فرش آذربایجان است که بزرگترین مجموعه فرش های آذربایجانی در جهان را در خود جای داده است. این ساختمان منحصر به فرد در واقع مانند یک فرش است، بنابراین هنگام عبور از آن بسیار سخت است که از آن غافل شوید. قالی بافی بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان است و همچنین یکی از نمادهای این کشور است. این موزه که در سال 1967 تأسیس شد، انواع مختلفی از فرش‌های مربوط به قرن هفدهم تا بیست و یکم را به نمایش می‌گذارد.

فیلارمونیا

فیلارموریا

سالن فیلارمونیک باکو  یکی از زیباترین جاهای دیدنی باکو است. این ساختمان زیبا حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. در سال ۱۹۱۰، نخبگان شهر باکو کنار هم جمع شدند و دستور ساخت یک سازه برای برگزاری کنسرت‌ها را صادر کردند. در آن زمان طراحی سالن فیلارمونیک باکو به دست گابریل میکلیف سپرده شد. همانند اکثر طراحی‌های آن دوران، نمای بیرون سالن فیلارمونیک باکو از معماری رنسانس الهام گرفت. همچنین اگر به نمای داخلی سالن دقت کنید، خواهید دید که برگرفته از سبک آلمان‌ها در آن دوران است. در سفر به باکو، حتما برنامه کنسرت‌هایی که قرار است در این سالن برگزار شوند را بررسی کنید. شرکت در این کنسرت‌ها واقعا خاطره‌ای فراموش نشدنی را به سفر شما اضافه خواهد کرد. دیدن این ساختمان ۱۰۰ ساله و شنیدن موسیقی کلاسیک، چیزی نیست که در ایران بتوان تجربه کرد.

مسجد حیدر باکو

 مسجد حیدر باکو


مسجد حیدر باکو در سال ۱۸۹۳ ساخته شده. در آن زمان این مسجد را به این نیت ساختند که تبدیل به بزرگترین مسجد تمام قفقاز شود و همینطور هم شد. این مسجد با مساحت ۱۲ هزار متر مربعی، می‌تواند ۱۴ هزار نفر را در دل خود جای دهد. همچنین جالب است بدانید که بزرگ‌ترین فرش ماشینی جهان نیز در همین مسجد قرار گرفته. این مسجد مدت‌ها به حال خود رها شده بود تا نهایتا اولین بار در سال ۲۰۱۲، مورد بازسازی کامل قرار گرفت. حیدر علی اف و همسر وی، در سال ۲۰۱۴ این مسجد زیبا را افتتاح کردند. دلیل نامگذاری این مسجد، به نام مسجد حیدر باکو نیز همین است. مسجد حیدر را می‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو آذربایجان دانست که هنوز هم کاربری عمومی دارد. هنوز هم مسلمانان، چه شیعه و چه سنی، در آن مشغول عبادت و برگزاری نماز هستند.

مسجد تازه پیر

مسجد تازه پیر باکو

مسجد تازه پیر را می‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو دانست. بازدید از این مسجد به کسانی که عاشق دیدن هنرهای معماری کشورهای مختلف هستند، توصیه می‌شود. ساخت این مسجد به سال ۱۹۰۵ باز می‌گردد. در آن زمان، یکی از خیرین باکو به نام نبات خانم، تصمیم به ساخت این مسجد گرفت. اما متاسفانه در حین ساخت، دار فانی را وداع گفت. پس از مدتی پسرش مسئولیت ساخت مسجد را به عهده گرفت و در سال ۱۹۱۴، ساخت آن را به پایان رساند. اما متاسفانه در سال ۱۹۱۷، انقلاب اکتبر صورت گرفت و درب‌های این مسجد به مدت حدود ۳۰ سال بسته شد. در حال حاضر اینجا تبدیل به یک جاذبه توریستی شده و انواع امکانات رفاهی، خدماتی و توریستی در آن مهیا گشته. در ضمن برای بازدید از مسجد تازه پیر باکو، نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. این مسجد شب‌ها با نورپردازی هنرمندانه، همانند الماس می‌درخشد.