چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم؟ | درمان و علت های جوش سر سیاه صورت

17/02/2024
درمان جوش سرسیاه

جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی هستند که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو روی پوست شما ظاهر می شوند. این برجستگی ها را جوش سر سیاه می نامند زیرا سطح آن تیره یا سیاه به نظر می رسد. جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه خفیف هستند که معمولاً روی صورت ایجاد می‌شوند

مجله والی
مجله والی

جوش های سرسیاه یکی از رایج ترین شکل های آکنه هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند در برابر جوش های سرسیاه آسیب پذیرتر هستند، اما هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود.

زمانی که منافذ پوست با ترکیبی از سلول های مرده پوست و چربی اضافی (سبوم) غدد چربی شما مسدود می شوند، تشکیل می شوند.

برخلاف جوش‌های سرسفید که منافذ بسته ایجاد می‌کنند، جوش‌های سرسیاه دارای سطوح باز هستند که باعث اکسیداسیون تیره رنگ می‌شود.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که دوشاخ سیاه را فشار دهید یا فشار دهید، اما این می تواند باعث ایجاد زخم های غیر ضروری و آسیب های دیگر به پوست شما شود.

با ما در این مقاله سلامت از مجله والی همراه باشید تا بدانید:

  • علت های جوش سر سیاه
  • چگونه از شر جوش های سر سیاه خود خلاص شوید
  • جلوگیری از شکل گیری جوش سر سیاه
  • مراقبت از پوست و درمان جوش سر سیاه

علت جوش های سر سیاه

از بین بردن جوش سرسیاه برای همیشه

جوش های سرسیاه زمانی ایجاد می شوند که یک گرفتگی یا پلاگ در دهانه فولیکول های مو در پوست شما ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می کند.این روغن که سبوم نام دارد به نرمی پوست شما کمک می کند. سلول ها و روغن های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می شوندو برآمدگی به نام کومدو را ایجاد می کنند. اگر پوست روی برآمدگی بسته بماند، برآمدگی را سر سفید می گویند. هنگامی که پوست روی برجستگی باز می شود، قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود سیاه به نظر برسی و یک جوش سر سیاه تشکیل شود.
برخی از عوامل می توانند شانس ایجاد جوش های سر سیاه را افزایش دهند.

سن و تغییرات هورمونی عامل مهمی است. مانند سایر علائم آکنه، جوش‌های سرسیاه در دوران بلوغ شایع‌تر هستند، زمانی که تغییر در سطوح هورمونی باعث افزایش تولید سبوم می‌شود. با این حال، آنها می توانند در هر سنی ظاهر شوند.

آندروژن، هورمون جنسی مردانه، باعث ترشح بیشتر سبوم و گردش بیشتر سلول های پوست در دوران بلوغ می شود. هم پسران و هم دختران سطوح بالاتری از آندروژن را در دوران نوجوانی تجربه می کنند.

علت جوش های سر سیاه

پس از بلوغ، تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی، بارداری و استفاده از قرص های ضد بارداری نیز می تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه در زنان شود.

تولید بیش از حد سلول های پوست توسط بدن می تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه شود.

عوامل دیگر عبارتند از:

تولید بیش از حد روغن بدن

  1. انسداد یا پوشاندن منافذ توسط لوازم آرایشی و لباس
  2. عرق کردن شدید
  3. اصلاح و سایر فعالیت هایی که فولیکول های مو را باز می کنند
  4. رطوبت بالا و چربی در محیط نزدیک
  5. برخی از شرایط سلامتی، مانند استرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  6. داروهایی که چرخش سریع سلول های پوست را تشویق می کنند
  7. استفاده از برخی از داروهای مبتنی بر استروئید، مانند کورتیکواستروئیدها
  8. برخلاف تصور عمومی، عدم رعایت بهداشت مستقیماً باعث ایجاد جوش های سر سیاه نمی شود. شستشوی بیش از حد در تلاش برای از بین بردن آنها می تواند آنها را بدتر کند.

درمان جوش سرسیاه در خانه

کرم برای جوش های سرسیاه

اکثر افراد بدون نیاز به مراجعه به پزشک، جوش‌های سر سیاه خود را در خانه مدیریت می‌کنند، اما برخی فعالیت‌ها می‌توانند آن‌ها را بدتر کنند یا نوع شدیدتری از آکنه را تحریک کنند.افسانه ها و تناقضات زیادی در مورد نحوه درمان جوش های سر سیاه وجود دارد، بنابراین بهتر است ببینید چه چیزی برای شما مفید است.

1.خاک رس

درمان جوش سر سیاه بینی

از ماسک خاک رس استفاده کنید.ماسک‌های خاک رس به بیرون کشیدن روغن‌ها و سموم از پوست کمک کرده و در نتیجه موجب باز شدن منافذ پوست خواهند شد.ماسک های خاک رس معمولاً برای پوست های چرب ضروری به حساب می آیند. برخی از ماسک های خاک رس نیز حاوی گوگرد هستند. گوگرد یکی دیگر از موادی است که برای شکستن سلول های مرده پوست که جوش های سرسیاه را تشکیل می دهند، عمل می کند. مهم نیست که کدام ماسک را انتخاب می کنید، می توانید یک بار در هفته علاوه بر لایه برداری هفته ای یک یا دو بار از آن استفاده کنید. 

2.ماسک ذغال

درمان جوش سرسیاه صورت

مانند ماسک‌های خاک رس، ماسک‌های زغال در عمق پوست عمل می‌کنند تا روغن و سایر ناخالصی‌ها را بیرون بکشند. تصور می شود که زغال سنگ این مزایا را به مراتب افزایش دهد.

3.ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ

درمان جوش سر سیاه در طب اسلامی

یکی از ساده ترین ماسک ها، ماسک سفیده تخم مرغ است که از آن به منظور پر کردن موقت منافذ پوست استفاده می‌شود.علاوه بر این به از بین بردن جوش سر سیاه کمک کرده و از ایجاد آننیز جلوگیری می کند.همانطور که می دانید سفید تخم مرغ به دلیل داشتن مواد مغذی برای پوست بسیار مفید است و همچنین خشکی کمتری را نیز به دنبال دارد.

4.ماسک شیر و عسل

درمان جوش سرسیاه با ماسک خانگی

شیر و عسل نیز مانند تخم مرغ دارای خواص بسیار زیادی برای پوست هستند.از جمله خواص عسل می توان به ضد باکتریایی بودن آن اشاره کرد و همچنین شیر دارای ماده ای به نام اسید لاکتیک است که به نرمی و لطافت پوست کمک می کند.هنگامی که این دو ماده با هم ترکیب شوند شکل چسبناکی پیدا می کنند و از این ترکیب می توان به عنوان ماسک برای جوش سرسیاه استفاده کرد.

5.عسل و دارچین

درمان جوش سرسیاه بدن

از این ترکیب نیز برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده می شود.همانطور که در بالا گفتیم عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و در نتیجه به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده باکتری کمک می کنند .همچنین به عنوان یک چسب عمل کرده و هر چیزی که منافذ پوستی را پر کرده است، بیرون می‌کشد.دارچین هم به بهبود جریان خون کمک می کند و در نتیجه موجب سلامتی، نرمی و درخشش پوست می‌شود.

چگونه می توان از جوش های سر سیاه پیشگیری کرد؟

با استفاده از چند مورد از ایده های زیر می توانید بدون صرف هزینه زیاد از جوش های سر سیاه جلوگیری کنید:

  • هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب صورت خود را بشویید تا تجمع چربی از بین برود. شستشوی بیش از دو بار در روز می تواند پوست شما را تحریک کند و آکنه شما را بدتر کند. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که پوست شما را قرمز یا تحریک نکند.
  • شستن هر روز موهای خود را نیز در نظر بگیرید، به خصوص اگر موهایتان چرب است. روغن های مو می توانند به مسدود شدن منافذ پوست کمک کنند. همچنین مهم است که بعد از خوردن غذاهای چرب مانند پیتزا صورت خود را بشویید، زیرا روغن حاصل از این غذاها می تواند منافذ را مسدود کند.
  • هر محصولی که حاوی روغن باشد می تواند به ایجاد جوش های سرسیاه جدید کمک کند. برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل خود، آرایش، لوسیون و ضدآفتاب های بدون روغن یا غیر کومدون زا را انتخاب کنید.
  • اسکراب ها و ماسک های لایه بردار سلول های مرده پوست را از صورت شما پاک می کنند و می توانند به کاهش جوش های سر سیاه کمک کنند. به دنبال محصولاتی باشید که پوست شما را تحریک نکنند.