درمان صد در صدی موخوره و رفع موخوره با درمان های خانگی

05/01/2022
درمان موخوره
موخوره یکی از مشکلاتی است که اکثر خانم ها با آن درگیر هستند معمولا خشکی مو باعث ایجاد مو خوره می شود. با مجله والی همراه باشید در مورد برخی از شایع ترین دلایل، بهترین روش و درمان موخوره بدون کوتاهی را فرا بگیرید.
مجله والی
مجله والی

انواع موخوره

موخوره می تواند به دلایل مختلفی از جمله استفاده از محصولات نامناسب برای مو رژیم غذایی و استرس اتفاق بیفتد. همه افراد ممکن است دچار مو خوره بشوند. موخوره می تواند موها را در انتها یا نزدیک بالای سر وتاج سر می تواند به وجود بیاید.در این مقاله به 10 علت شایع موخوره و راه های درمان و پیشگیری از مو خوره و آسیب مو در می پردازیم. با مجله والی همراه باشید.

علل اصلی موخوره چیست

انواع آسیب مو

از علل اصلی بروز موخوره می توان به قرار گرفتن  بیش از حد در مقابل نور خورشید و نشستن آلودگی روی مو ها اشاره کرد. استفاده از آب خیلی داغ برای شستشوی مو و شامپو هاس سولفات دار به مدت طولانی استفاده نکنید چون که باعث باز شدن فولیکول مو و آسیب به ساختار مو می شود. سعی کنید از حرارت بالای سشوار برای خشک کردن مو های خود استفاده نکنید همچنین از اتو کردن مو پرهیز کنید گرمای بیش از حد باعث آسی و موخوره می شود. استفاده بیش از حد از ژل ها و تافت به دلیل داشتن الکل زیاد باعث خشک شدن مو و موخوره می شود.اجتناب از استفاده از مواد شیمیایی خشن به مو و انتخاب شامپویی با pH خنثی می تواند سلامت مو را بهبود بخشد.

شانه کردن مو

  • شانه کردن بیش از حد مو:شانه کردن بیش از حد مو یکی از عوامل ایجاد موخوره است موهای شما آنقدر که شما فکر می کنید نیاز به شانه کردن ندارد!

خشکی مو

  • خشکی مو: خشکی موی بیش از حد یکی از زمینه سازترین دلایل مو خوره مو محسوب می شود. عوامل مختلفی از جمله آب و هوای خشک، رطوبت کم و گرمای بیش از حد نیز ممکن است باعث ایجاد موخوره شوند از عوامل دیگر مراقبتی که باعث خشک شدن مو و درنهایت موخوره می شود استفاده از شامپو روی ساقه موست سعی کنی از شامپو تنها برای کف سر استفاده کنید. 

آسیب حرارتی

  • آسیب حرارتی : استفاده از سشوار برای استایل مو نیاز به دمای بالا دارد همین دمای بالا باعث باز شدن فولیکول مو و خشک شدن مو شود. سسعی کنید استفاده از سشورا را به هفته ای یک بار کاهش دهید و اگز از اتو استفاده می کنید سعی کنید اتو موی شما از جنس سرامیکی باشد.همچنین مهم است که قبل از اعمال حرارت از موهای خود محافظت کنید. برای به حداقل رساندن آسیب، این اسپری محافظ حرارت را بررسی کنید.

رنگ کردن مو

  • استفاده بیش از حد از رنگ و مواد شیمیایی: استفاده بیش از حد از رنگ مو ها می تواند باعث آسیب به کوتیکول مو شود. شما باید مو های خود را به صورت اصولی رنگ کنید. در مقاله ای دیگر در مجله والی به راه کار هایی مفید برای رنگ کردن مو در خانه پرداخته ایم (رنگ کردن مو در خانه)

شستشوی مو

  • شستشوی بیش از حد مو: شستشوی بیش از حد باعث آسیب و خشک شدن مو های شما می شود.اگر پوست چرب دارید، به احتمال زیاد سبوم (روغن طبیعی) اضافی در پوست سرتان تولید می شود. این می تواند منجر به وسوسه شستن موهایتان بیشتر از آنچه نیاز دارید شود.موهای خود را هر روز بشویید و حالت دهید، اما به آرامی.بعد از رفتن به استخر از ست شامپو و نرم کننده شنا استفاده کنید.سعی کنید در صورت امکان اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند.

خشک کردن مو

  • موی خود را با حوله زیر خشک میکنید. یکی از دلایل ایجاد موخوره خشک کردن مو با حوله زیر و سابیدن مو به روی هم اسن که باعث گره خوردگی و کشیدگی مو می شود.

موخوره گیری

  • مو های خود را نوک گیری نمیکنید! اگر مو های شما آسیب شدید دیده است بهترین راه کوتاه است در مورد مو خوره هم اگر موی شما دو شاخه شده یا نازک شده و موخوره پایین مو است بهترین گزینه نوک گیری و مراقبت بعد از کوتاهی است.

انواع موخوره

انواع موخوره

شایع ترین آسیب در بین انواع آسیب مو، دو شاخه شدن مو است. انتهای دوشاخه بسیار خسته کننده است زیرا موهای شما را کدر و بی روح نشان می دهد.انتهای مو فوق العاده آسیب پذیر است وسریع آسیب می بیند، به همین دلیل است که موخوره از شایع ترین نوع آسیب مو است. مو به روش های مختلفی می تواند دچار موخوره شود حالت دادن بیش از حد مو با ژل و تافت، برس زدن بیش از حد و استفاده بیش از حد سشوار و اتوی مو باعث مو خوره می شود.مو خوره در دو نوع رشته های جداگانه (شاخه ای) و از بین رفتن لایه بیرونی کوتیکول( پوک شد انتهای مو و یا مو خوره گره ای) ایجاد شود

راهکار هایی برای رفع موخوره

قاتل موخوره

ماسک روغن نارگیل و عسل

روغن نارگیل + عسل

روغن نارگیل به دلیل داشتن اسیدهای چرب موها را مرطوب و نرم می کند و در عین حال از موخوره جلوگیری می کند. این ماسک دارای نرم کننده و آبرسانی عمیق استد و موهایی نرم، ابریشمی و براق به شما می بخشد. عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که به موها آبرسانی بیشتری می بخشد. عسل و روغن نارگیل را به میران مساوی در یک کاسه مخلوط کنید.از بالا به پایین روی موها بمالید و موهایتان را کاملاً بپوشانیداین ماسک را از انتهای مو تا 5 سانت مانده به ریشه مو قرار دهید. بگذارید 20 دقیقه بماند سپس آن را بشویید و طبق معمول شامپو بزنید و حالت دهید.

 ماسک تخم مرغ و روغن زیتون

از این ترکیب برای آب رسانی مو استفاده می شود تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین است روغن زیتون هم دارای اسید های چرب مفید است.1/2 فنجان روغن زیتون و سه زرده تخم مرغ را باهم خلوط کنید و این مخلوط را روی موهای خود قرار دهید.موهای خود را در بالای سر خود به صورت کش محکم کنید و یک کلاه پلاستیکی قراردهید بگذارید20 دقیقه بماندسپس موهای خود را خوب بشویید و طبق معمول حالت دهید.

ماسک موی  تخم مرغ و لیمو

ماسک لیمو و تخم مرغ

اسیدهای چرب است که باعث درخشندگی موهای شما می شود. این ماسک مو برای خانم هایی با پوست سر چرب عالی است. این ماسک مو را می توانید به راحتی در خانه درست کنید .سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کرده و از سفیده آن برای ماسک استفاده کنید،نصف لیمو را در سفیده تخم مرغ بریزید آنها را مخلوط کنید تا یکدست شود.
از بالا به پایین روی موهای مرطوب بمالید.موها را ببندید و با کلاه دوش بپوشانید.اجازه دهید این ماسک 30 تا 45 دقیقه بماند و با شامپو و نرم کننده بشویید.

ماسک آووکادو و روغن زیتون

نصف یک آووکادو و نصف فنجان روغن زیتون استفاده کنید. در یک کاسه با چنگال با هم له کنید و فقط به انتهای آن بمالید صبر کنید تا نیم ساعت صبرکنید. بعد از نیم ساعت موهای خود را بشویید.

ماسک زرده تخم مرغ

ماسک زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین‌هایی است که ممکن است موها را در برابر آسیب مقاوم‌تر کند.» ویتامین‌های A و E، بیوتین مواد غذایی هستند که برای  رشد مو و موهای سالم  یک نیاز محسوب می شوند. زرده تخم مرغ را هم بزنید و با انگشتان دست ماسک را به موهای بمالید و مطمئن شوید که بالای سر و انتهای موها را بپوشانید. بگذارید یک ساعت روی پوست بماند و با آب سرد بشویید (آب داغ ممکن است باعث سفتی تخم مرغ شود).

سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب فواید زیادی برای انواع مو دارد سرکه سیب رای موهای نازک بلند یک پاک‌کننده فوق‌العاده باشد. می‌تواند به بستن کوتیکول موهای رنگ‌شده کمک کند.همچنین می‌تواند به کنترل موخوره کمک کند، و آن را به درمانی محبوب در میان افرادی که موهای مجعد و طبیعی دارند تبدیل کرده است. سرکه سیبعد و طبیعی دارند تبدیل می‌کند. حتی فولیکول مو را از مواد زائد پاک کرده و به کاهش ریزش مو کمک می کند.د. اگر موهای خشکی دارید، مراقب باشید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند باعث از بیسن رفتن روغن طبیعی مو باعث خشکی بیشتر شود.، یک فنجان سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید (از این ماده به عنوان یک عامل اتصال دهنده استفاده می شود و رطوبت مو و پوست سر را از بین نمی برد). مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و روی موها اسپری کنید. 10 دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم بشویید.

ماسک آواکادو و عسل مخصوص مو های آسیب دیده

آوواکادو عسل

- آووکادو 1 عدد
- 2 عدد تخم مرغ
- 1 قاشق غذاخوری عسل
- 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

آووکادو را له کنید و پوره را در یک کاسه بریزید و در یک کاسه زرده تخم مرغ، عسل و روغن نارگیل را به مخلوط آووکادو اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.از انتها تا ریشه به موهای خود بمالیدوبگذارید 15-20 دقیقه بماندسپس آبکشی کنید.

روغن تراپی کنید!

روغن تراپی

روغن تراپی می تواند تاثیر به سزایی در سلامتی مو های شما داشته باشد.مقداری از روغن را کف دست خود بریزید و ساقه ی موی خود را به روغن آغشته کنیدو بعد از نیم ساعت مو های خود را بشورید. از روغن جوجوبا می توانید برای ضخیم تر شدن مو و رفع مو خوره استفاده کنید . روغن ماکادمیا ، آرگان نیز بهترین روغن برای ترمیم موخوره مو هستند.

 روغن کرچک

روغن کرچک: به میزان مساوی و روغن کرچک را باهم مخلوط کنید به آرامی ساقه ی موی خود را ماساژ دهید اسید چرب موجود در این روغن باعث استحکام و آب رسانی می شود.

روغن بادام

روغن بادام تلخ: دو عدد زرده تخم مرغ را با یکی قاشق روغن بادام تلیخ ملوط و به ساقه موی خود آغشته کنید و بهد از 20 دقیقه مو های خود را بشورید.

سخن پایانی

برای پیش گیری از موخوره مو هر شش هفته یک بار موهای خودرا نوک گیری کنید. همیشه انتهای ساقه ی موی خود را با روغن آرگان چرب کنید. و از نرم کننده و شامپو مناسب موی خود استفاده کنید. با رعایت همین چند نکیته ساده از شدت موخوره کاسته میشود.موی سر مشکلات دیگری چون درمان شوره سر نیز دارد برای حل این مشکلات با مجله والی همراه باشید.