بیوگرافی مهراوه شریفی نیا + تصاویر

20/03/2022
بیوگرافی مهراوه شریفی نیا
مهراوه شریفی‌ نیا بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون می باشد. این بازیگر از سن 8 سالگی یعنی از سال 1368 بازی را شروع کرد. نخستین تجربه ی بازیگری مهراوه شریفی نیا بازی در فیلم زیبای دزد عروسک ها بوده است.
مجله والی
مجله والی

بیوگرافی مهراوه شریفی نیا

بیوگرافی مهراوه شریفی نیا و همسرش

نام مهراوه
نام خانوادگی شریفی نیا
تاریخ تولد ١٣۶٠/١/٢٩
مدرک تحصیلی فارغ التحصیل رشته موسیقی
نام پدر محمدرضا شریفی نیا
نام مادر آزیتا حاجیان

مهراوه شریفی نیا در 29 فروردین 1360 در تهران متولد شده است، و بازیگر سینما و تلویزیون می باشد. این بازیگر فارغ التحصیل لیسانس رشته موسیقی از دانشگاه هنر می باشد. او از 8 سالگی وارد عرصه ی بازیگری شدخ، و الان یک پرسپولیسی دو آتیشه و نوازنده حرفه ای پیانو می باشد.

منزل مهراوه شریفی نیا

تجربه بازیگری مهراوه شریفی نیا

مهراوه شریفی نیا در فیلم زیر پوست شهر رخشان بنی اعتماد، نقش دوست باران کوثری را بازی کرد. مهراوه شریفی نیا همان دختر عاصی که به خاطر آزار برادرش از خانه فرار کرد و شاید این اولین حضور جدی مهراوه به عنوان بازیگر حرفه ای به شمار رود. پس از این فیلم مهراوه شریفی نیا در دو فیلم سینمایی دیگر به نام های دختری به نام تندر و به من نگاه کن (1381-شهرام اسدی) بازی کرد، ولی بدون شک اوج بازی مهراوه شریفی نیا در سریال زیبای ساعت شنی است. بازی کاملا احساسی و به دور از کلیشه هایی که در بیش تر مواقع در سریال ها و فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم.

مهراوه شریفی نیا به جز کارهای سینمایی در سریال ها و مجموعه های بسیار زیبایی هم بازی کرده است.

عکس مهراوه شریفی نیا و همسرش و فرزندش

خانواده

همسر مهراوه شریفی نیا

مهراوه اولین فرزند محمدرضا شریفی نیا و آزیتا حاجیان می باشد، که هر دو از بازیگران صاحب نام می باشند. فقط یک خواهر کوچکتر به نام ملکیا دارد، که او هم بازیگر می باشد.

برادر مهراوه شریفی نیا

ماجرای انتخاب نام مهراوه

محمدرضا شریفی نیا که مدتی شاگرد دکتر علی شریعتی بود می گوید، آن زمان شریعتی تصمیم داشت، اسم دختر خود را مهراوه بگذارد، که اجازه نمی دادند.

او به شریفی نیا پیشنهاد می کند، اگر روزی دختر دار شد، اسمش را مهراوه (آمیخته به مهر) بگذارد، این چنین شد، که نام مهراوه از دکتر شریعتی به یادگار ماند.

بیوگرافی مهراوه شریفی نیا ویکی پدیا

تحصیلات

خانم شریفی نیا دیپلم رشته ی ریاضی فیزیک می باشد، و در دانشگاه یک ترم کارگردانی سینما خوانده، ولی از ادامه این رشته انصراف داد، و در رشته موسیقی مدرک لیسانس گرفته است.

سن مهراوه شریفی نیا

بازیگری از 8 سالگی

به لطف پدر و مادرش از سال 1368 زمانی که 8 سال داشت، توانست بازیگری را با فیلم دزد عروسک ها در کنار مادرش شروع کند، و سال 1370 در 10 سالگی با پدرش در سریال امام علی بازی کرد.

از شهرت تا جنجال کیمیا

سال 1387 با سریال روز حسرت دیده شد. دو سال پس در سریال شبکه خانگی قلب یخی به شهرت رسید، و در سال 1391 حضور موفقی در سریال خداحافظ بچه داشت.

او اوج فعالیت وی حضور در سریال 110 قسمتی کیمیا در سال 1394 بود، که گریم کهنسالی اش تا مدت ها دستمایه شوخی کاربران فضای مجازی بود.

زندگی مستقل

خانم بازیگر چندین سال است، که در پاسداران زندگی مستقلی خود را دارد. مادرش هم بعد از طلاق از پدرش برای دومین بار ازدواج کرده، و خواهرش ملیکا شریفی نیا هم مطلقه می باشد.

پرسپولیسی

علاقه ی زیادی به تیم پرسپولیس دارد، و از طرفدارای دوآتیشه این تیم می باشد، ولی می گوید، پرسپولیس زمان افشین قطبی را بیشتر دوست داشتم، الان با این که رغبت کمتری دارم، اما دربی را حتماً می بینم.

انتشار عکس های خصوصی

پس از سریال کیمیا انتشار عکس های جنجالی و بی حجاب اش او را دچار حاشیه کرد. میزان انتقاد مردم به حدی شد، که او چندین ماه شبکه اجتماعی خود را بست.

وی در مصاحبه ای اعلام کرد، گوشی اش هک شده و عکس ها لو رفته اند.

ازدواج

تا چند سال گذشته همواره از پوریا پورسرخ به عنوان همسر مهراوه شریفی نیا یاد می شد، تا این که آقای پورسرخ اعلام کرد، مهراوه مانند خواهرش است.

نود می دیدیم

بخش های حاشیه ای برنامه نود را که خود عادل فردوسی پور روی آن نریشن می گوید را می دیدیم، کلاً من برنامه سازی فردوسی پور در 90 را خیلی دوست داشتم.

گل ها و آشپزی

زمانی که زیاد سر کار هستم، دوست دارم زودتر برگردم خانه و به گل هایم برسم و آشپزی کنم، زندگی نرمال واقعی فارغ از مثلث قدرت، ثروت و شهرت را دوست دارم.

فقط یکبار رای دادم

من یک آدم سرخورده سیاسی هستم. سواد سیاسی ندارم، و نه از پست پرده خبر دارم و نه خوشم می آید، جزو 50 درصد خاموش هستم، و فقط یک بار سال 88 رای دادم.

طرفدار کاسیاس

باید یک اعتراف کم که طرفدار کاسیاس هستم. او بهترین دروازه بان دنیا می باشد، و خیلی دوستش دارم، بین تیم های خارجی هم طرفدار رئال مادرید هستم.

کتاب خوان

من در خانه ای بزرگ شدم، که یک دیوار خالی نداشت، و همه اش کتابخانه بود. کتاب هایی که مال پدرم بود، و او همه اش را خوانده و خلاصه نویسی کرده بود

به همین خاطر الان خیلی به کتاب خواندن علاقه دارم، و باعث همه این ها پدرم است.

از تویوتا تا فولکس

ده سالی تویتال کرولا داشتم، که همه می گفتند، این چه ماشین زشتی است، تا این که از فولکس خوشم آمد. البته مدل های گرانی دارد، اما ماشین من مدلش آن چنانی نیست.

در سال 1388 در سریال آشپزباشی با خواهرش ملیکا شریفی نیا همبازی شد. سریال آشپزباشی ساخته ی علیرضا هنرمند و با بازی پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا ، مهراوه و ملیکا شریفی نیا از شبکه اول سیما پخش شد.

او با بازی در فیلم سینمایی پشت در خبری نیست، توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن چهارمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را در سال 1389 از آن خود کرد.

مهراوه شریفی نیا در سریال معمای شاه در نقش ثریا همسر محمدرضا شاه جلوی دوربین رفته است. در سریال معمای شاه مهراوه شریفی نیا و حدیث فولادوند نقش زن های محمدرضا پهلوی را بازی می کنند.

مهراوه شریفی نیا در سریال معمای شاه 

سریال معمای شاه عنوان مجموعه تلویزیونی با ژانر تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی است.

مهراوه شریفی نیا به همراه مادرش آزیتا حاجیان در سریال کیمیا به ایفای نقش پرداخته، که مهرماه 1394 از شبکه اول سیما پخش شد.

فیلم شناسی

  • فیلم‌ ها

سال نام فیلم کارگردان
۱۳۶۸ دزد عروسک‌ ها محمدرضا هنرمند
۱۳۷۸ زیر پوست شهر رخشان بنی‌ اعتماد
۱۳۷۹ دختری به نام تندر حمیدرضا آشتیانی پور
به من نگاه کن شهرام اسدی
۱۳۸۶ عروس زندان (تلویزیونی) پرند زاهدی
۱۳۸۷ کابوس سیروس مقدم
اخراجی‌ها ۲ مسعود ده‌ نمکی
اگر باران ببارد (تلویزیونی) روح‌ الله حجازی
۱۳۸۸ پشت در خبری نیست شبنم عرفی‌ نژاد
۱۳۸۹ یک سطر واقعیت علی وزیریان
۱۳۹۰ یک عاشقانه ساده سامان مقدم
قصه‌ ها رخشان بنی‌ اعتماد
۱۳۹۱ قصه عشق پدرم محمدرضا ورزی
۱۳۹۵ پرسه در حوالی من غزاله سلطانی
۱۳۹۶ درخونگاه سیاوش اسعدی
۱۳۹۷ مدیترانه هادی حاجتمند
پیاده (فیلم کوتاه) شکوفا کریمی
۱۳۹۸ گورکن کاظم ملایی
۱۳۹۹ عروس خیابان فرشته مهدی‌خسروی
  • مجموعه‌ های تلویزیونی

سال نام فیلم کارگردان
۱۳۷۱ قافله این عمر مجید بهشتی
۱۳۷۴–۱۳۷۰ امام علی داوود میرباقری
۱۳۷۴ شبحی در تاریکی محسن شاه‌ محمدی
۱۳۷۸ قصه‌های رودخانه سیاکیا کمال تبریزی
۱۳۸۶ ساعت شنی بهرام بهرامیان
۱۳۸۷ روز حسرت سیروس مقدم
۱۳۸۸ آشپزباشی محمدرضا هنرمند
۱۳۸۹ قلب یخی (فصل اول) محمدحسین لطیفی
۱۳۹۰ قلب یخی (فصل دوم) محمدحسین لطیفی
۱۳۹۱ خداحافظ بچه منوچهر هادی
۱۳۹۴ کیمیا جواد افشار
معمای شاه محمدرضا ورزی
۱۳۹۸ برسر دو راهی بهرنگ توفیقی
۱۳۹۸ دل (مجموعه نمایش خانگی) منوچهر هادی
  روزهای خوشی و دلخوشی سعید سلطانی

تئاتر

  • ترن (تئاتر شهر - سالن اصلی)، ۱۳۹۵
  • مری پاپینز (تالار وحدت)، ۱۳۹۸

جوایز

  • تندیس انجمن و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن / پشت در خبری نیست / چهارمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران (۱۳۸۹)
  • تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی / خداحافظ بچه / جشن چهاردهم دنیای تصویر (۱۳۹۳)
  • تندیس بهترین و دومین بازیگر زن تلویزیون / کیمیا / سه ستاره (اسفند ۱۳۹۴)
  • جایزه بهترین بازیگر جشن حافظ (۱۳۹۶)
  • جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دیاموند ایتالیا برای فیلم کوتاه پیاده (۱۳۹۸)