زندگی شخصی و بیوگرافی کامل بیوگرافی طناز طباطبایی و همسرش

23/03/2022
بیوگرافی طناز طباطبایی
طناز طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون در 20 اردیبهشت 1362 در تهران متولد شده است. او فارغ‌ التحصیل لیسانس رشته ی کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد تهران مرکز می باشد.
مجله والی
مجله والی

بیوگرافی طناز طباطبایی

بیوگرافی طناز طباطبایی و همسرش

نام طناز
نام خانوادگی طباطبایی
تاریخ تولد 20 اردیبهشت 1362
محل تولد تهران
تحصیلات فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر
زمینه فعالیت بازیگر
وضعیت تاهل مجرد

طناز طباطبایی متولد 20 اردیبهشت 1362 در تهران و بازیگر سینما و تلویزیون می باشد. این بازیگر فارغ التحصیل لیسانس رشته ی کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد تهران مرکز می باشد. خانم طباطبایی توانست از 18 سالگی جلوی دوربین برود، و بعداً تجربه کار در تئاتر را نیز بدست آورده است.

خانواده

در یک خانواده چهار نفره بزرگ شده است، و فقط یک خواهر کوچک تر از خود به نام لیلا دارد، و علاقه زیادی به مادرش دارد، و شدیداً به او وابسته است.

از کلاس تا جلوی دوربین

در سال 1380 زمانی که 18 ساله بود، در کلاس های آزاد بازیگری هیوا شرکت کرد، تا این که به یک ماه نرسیده بود، که شانس در خانه اش را زد. او از همین کلاس های بازیگری برای بازی در سریال جوانی به کارگردانی سعید سلطانی انتخاب شد، و نخستین تجربه ی بازیگری حرفه ای خود را بدست آورد.

همسر طناز طباطبایی

از سینما تا شهرت

در سال 1383 زمانی که 21 سال بود، در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا ساخته ی رسول صدر عاملی مورد توجه اهالی هنر قرار گرفت. او در ادامه با سریال میوه ممنوعه سال 1385 در نقش غزاله به شهرت رسید، و در مجموعه های قلب یخی (فصل سوم) سال 1391 و سریال خانگی شاهگوش در نقش گندم نیز بسیار خوش درخشید. این بازیگر هنرهای دیگری چون نقاشی و موسیقی هم فعالیت دارد.

بهترین بازیگر کمدی

در سال 88 برای بازی در فیلم صداها جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن را از جشن منتقدان گرفت، و با سریال پرانتز باز برنده جایزه بهترین بازیگر کمدی تلویزیون شد.

همسر طناز طباطبایی

علاقه به ازدواج

عقیده ی این بازیگر این گونه بود، که ازدواج کردن عاملی برای محدودیت فعالیت هنری ام می باشد، و منجر به این می شود، که یک مرحله به عقب برگردم، ولی حالا به ازدواج فکر می کنم.

از زمانی که سی سالگی را رد کردم، بیشتر آرام شدم، و به زندگی فکر می کنم، البته اینکه بروی بگردی، شوهر خوشتیب و پولدار پیدا کنی را قبول ندارم، و همان نگاه ازدواج سنتی را بیشتر دوست دارم.

عکس طناز طباطبایی با همسرش

معرفت در رفاقت

وفاداری را نسبت به دوستانش به حد کمال می رساند، تا جایی که در خوشی و ناخوشی آن ها را ترک نمی کند، و برای خوشحال کردنشان کم نمی گذارد.

موسیقی و نقاشی

خانم طباطبایی به غیر از بازیگری در عرصه موسیقی نیز دستی بر آتش دارد، او گیتاز می زند، و در کنار آن به هنری نقاشی هم می پردازد.

حاملگی طناز طباطبایی

نسبت با بهنوش طباطبایی

طناز طباطبایی هیچ نسبتی با بهنوش طباطبایی دیگر بازیگر زن و مرحوم علی طباطبایی (بازیگر) ندارد، و فقط یک تشابه اسمی می باشد.

سادگی در پوشش

همیشه دوست دارم، در لباس هایم راحت باشم، تا جایی که امکان آن وجود دارد، نمی گذارم لباس های خیلی رنگی با پارچه های پر زرق و برق برایم بدوزند.

مادر طناز طباطبایی

جنجال بارداری

مدتی پیش انتشار عکسی جالب از خانم طباطبایی با تیتر حامله بودن وی در شبکه های اجتماعی منتشر شد، ولی ایشان ازدواج نکرده و مجرد است.

لجبازی سالی یکبار

دوستان این بازیگر می گویند، شاید در سال یک یا نهایت دوبار طناز لجباز می شود، ولی خودش معتقد است، این لجبازی بسته به شرایط گاهی پر رنگ و ادامه تر هم می شود.

از عارف تا روحانی

خانم طباطبایی در 1392 جزء 140 هنرمندی بود، که با نوشتن طوماری از انصراف محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کردند. هم چنین ایشان در سال 1396 هم از هنرمندانی حامی نامزدی روحانی بود.

سیمرغی که ندادند.

من سر فیلم سینمایی هیس دخترهای فریاد نمی زنند، سال 1391 فکر می کردم، حداقل برای بازیگر نقش اول جشنواره فجر نامزد می شوم، ولی نشدم. آن نامزدی در نخستین حضورهای من در جشنواره فیلم فجر می توانست راه را برای من باز کند، یا دلگرمی برایم باشد.

سیمرغ بعد از 15 سال

خانم بازیگر در سال 1396 تندیس بهترین بازیگری نقش مکمل زن را از یازدهمین دوره جشن منتقدان سینمای ایران برای بازی در فیلم ویلایی ها گرفت. ایشان پس از پانزده سال حضور در سینما در سال 1398 زمانی که 36 ساله بود، توانست اولین سیمرغ بلورین خود را به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم شنای پروانه بدست آورد.

از دوستان اندک تا فیلم دیدن

دوستان اندک و گزیده ای دارم، زیاد آدم معاشرتی نیستم، به روانشناسی عشق می ورزم، و انسان آینده نگر و جسوری هستم، و از زندگی عادی متنفرم. اوقات فراغتم به گالری های عکاس و نقاشی می روم، و همین طور کتاب می خوانم و فیلم می بینم.

تحصیل به خاطر پدر

پدرم بعد از انتخاب راه بازیگری به من گفت دوست ندارم، تو از کوچه و بازار بازیگری شوی، دوست دارم، تحصیلات آکادمیک داشته باشی، به همین خاطر تصمیم گرفتم، در دانشگاه کارگردانی نمایش و تئاتر بخوانم.

تجربه تئاتر

تجربه بازی در تئاتر را هم دارم. فضای تئاتر نسبت به سینما به من اجازه تجربه بیشتری می دهد، ولی علاقه خودم سینماست و عاشق پرده نقره ایم.

طناز طباطبایی و بازی نقش یک سگ

بازی در نقش یک سگ قطعا تجربه ای متفاوت در کارنامه کاری او به شمار می رود. دیدن بازی ستاره‌ ای مشهور در نقش یک سگ هم تجربه‌ ای متفاوت برای علاقمندان به بازیگری و هنرهای نمایشی می باشد. او با بازی در نقش میلو سگ محبوب تن تن روی دیگری از توانایی های خود را به نمایش گذاشت.

نمایش تن تن و راز قصر موندوس به کارگردانی آروند دشت آرای در تماشاخانه ایران شهر با حضور جمعی از تواناترین بازیگران تئاتر روی صحنه رفت.

مروری بر فیلم های طناز طباطبایی

  • طناز طباطبایی در بی رویا

فیلم بی رویا ساخته ی آرین وزیردفتری به تهیه کنندگی سعید سعدی و هومن سیدی می باشد، که در چهلمین جشنواره فجر حضور داشت. این اثر در ژانر درام اجتماعی تولید شده، و مواجهه‌ رویا را با دختری بی‌ نام ‌و نشان به تصویر می کشد، که آغازی برای اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک می باشد.

طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌ رودی، رضا داود نژاد، مائده طهماسبی، تیام کرمانیان و... در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند.

در این فیلم طناز طباطبایی در نقش رویا به ایفای نقش پرداخته است. رویا زن جوانی می باشد، که با همسر خود بابک (صابر ابر) قصد مهاجرت از ایران را دارند. او دو هفته پیش از مهاجرت با دختری بی‌ نام و نشان مواجه می‌ شود، که حضور دختر در زندگی آن ها به اتفاقاتی عجیب منجر شده، و هویت رویا را دچار دگرگونی می‌ سازد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن در چهلمین جشنواره فیلم فجر به طناز طباطبایی برای ایفای نقش در فیلم بی رویا رسید.

  • طناز طباطبایی درهیس! دخترها فریاد نمی‌ زنند.

هیس! دخترها فریاد نمی‌ زنند فیلمی به نویسندگی و کارگردانی پوران درخشنده می باشد. در این فیلم طناز طباطبایی، شهاب حسینی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، جمشید هاشم‌ پور، ستاره اسکندری، فرهاد آئیش و هادی مرزبان به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم درباره ی زندگی دخترک تنهایی به نام شیرین با بازی طناز طباطبایی می باشد، که بی توجهی و سهل انگاری پدر و مادرش در کودکی، واقعه ای را برای او رقم می زند، که زخمش سال ها بر روح او باقی می ماند، و همه ی زندگی اش را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

شیرین در بزرگسالی پس از دو نامزدی ناموفق عاشق مردی می شود، ولی زمان پیش از ازدواج مردی را می‌ بیند، که قصد تجاوز به دختر کوچکی دارد، شیرین دختر کوچک را فراری می‌ دهد، و مرد را به قتل رسانده و دستگیر می شود. 

بازی طناز طباطبایی آن قدر تاثیر گذار می باشد، که اگر به تماشای این فیلم بنشینید، محال است آن را فراموش کنید. نشریه معتبر ورایتی ایالات متحده آمریکا از این فیلم تمجید کرده است. 

  • طناز طباطبایی در شنای پروانه

شنای پروانه فیلمی به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی است که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و جوایز مختلفی را از آن خود کرد.

در این فیلم امیر آقایی، جواد عزتی، طناز طباطبایی، مه لقا باقری، پانته آ بهرام و علی شادمان به هنرمندی پرداخته‌ اند.

شنای پروانه، روایتگر داستان زنی به نام پروانه می باشد، که فیلم شنای او در فضای مجازی پخش شده، و به دست همسرش کشته می شود. طناز طباطبایی نقش پروانه را در این اثر ایفا می کند، که فیلم شنای او در فضای مجازی پخش شده، و هاشم (امیر آقایی) همسر او به خاطراین اتفاق به همراه نوچه‌ هایش برای انتقام‌ جویی به استخر رفته، و مشغول تخریب آن است.

پروانه (طناز طباطبایی) به گاراژ صافکاری برادر شوهرش حجت (جواد عزتی) می‌ رود، و از او می‌ خواهد تا جلوی همسرش را بگیرد. در راه بازگشت از استخر، هاشم پروانه را با ضرباتی می‌کشد و... .

طناز طباطبایی برای حضور در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فجر شد.

  • طناز طباطبایی در ویلایی‌ ها

ویلایی‌ ها فیلمی ساخته ی منیر قیدی و تهیه‌ کنندگی سعید ملکان می باشد، که برای اولین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، و جوایز مختلفی را کسب کرد.

این فیلم با موضوع دفاع مقدس می باشد، و برخلاف فیلم های در ژانر دفاع مقدس، تنها به رشادت های مردان در 8 سال مقاومت ایران نمی پردازد، و نقش زنان و همسران رزمندگان را در دوران 8 سال دفاع مقدس به تصویر می کشد.

طناز طباطبایی در این مجموعه در نقش سیما، زنی که شوهرش در جبهه  به سر می برد، ظاهر شده است. سیما زنی است، که برای پس گرفتن بچه هایش از عزیز خانم (مادر همسرش) و بردن آن ها به خارج از کشور به ویلا می آید، ولی ماجراهایی در این مدت رخ می دهد و... .

  • طناز طباطبایی در خشم و هیاهو

خشم و هیاهو فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌ کنندگی سعید سعدی می باشد، که در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد.

طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، بهزاد عمرانی و رعنا آزادی ور بازیگران اصلی این فیلم هستند.

خشم و هیاهو داستانی جنایی و پیچیده از زندگی یک خواننده به نام خسرو را به تصویر می‌ کشد. طناز طباطبایی در این فیلم نقش حنا سرافراز را بر عهده دارد، زنی که وارد رابطه پنهانی با خسرو پارسا خواننده مشهور پاپ (نوید محمدزاده) می شود. او پس از خودکشی ناموفق و قطع نخاع تینا همسر خسرو پارسا به عنوان پرستار خصوصی به خانه او وارد می شود، ولی مدتی بعد تینا در تخت خود به طرز فجیعی به قتل می رسد، و حنا به عنوان قاتل بازداشت می شود، در حالی که می‌ گوید، قاتل نیست.

  • طناز طباطبایی در یاغی

سریال یاغی ساخته ی محمد کارت و تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی یکی از سریال های جدید در نمایش خانگی می باشد، که در طناز طباطبایی و پارسا پیروزفر از بازیگران اصلی آن می باشند.

فیلم نامه این سریال بر اساس رمان سالتو اثر مهدی افروزمنش (رمانی معمایی/جنایی) نوشته شده است.

فیلم‌ شناسی طناز طباطبایی

  • سینما

سال نام فیلم نقش  کارگردان
۱۳۸۳ دیشب باباتو دیدم آیدا طناز رسول صدر عاملی
۱۳۸۵ چهار انگشتی مرجان سعید سهیلی
۱۳۸۶ دماغ پگاه فرزاد مؤتمن
جعبه موسیقی خانم سعادتی فرزاد مؤتمن
شب زده مریم فرزاد مؤتمن
۱۳۸۷ میزاک ستاره حسین علی لیالستانی
پسر تهرانی لیلی بیدل کاظم راست‌ گفتار
صداها نگار فرزاد مؤتمن
شیرین زن تماشاگر عباس کیارستمی
۱۳۸۸ طهران تهران نیلوفر مهدی کرم پور
۱۳۸۹ مرهم مریم علیرضا داود نژاد
سرسپرده گندم بهمن گودرزی
پریناز حکیمه بهرام بهرامیان
گزارش یک جشن طناز طباطبایی ابراهیم حاتمی کیا
۱۳۹۰ نارنجی پوش طناز طباطبایی داریوش مهرجویی
هفتم نازنین مسعود قراگزلو
۱۳۹۰ هیس! دخترها فریاد نمی‌ زنند شیرین پوران درخشنده
۱۳۹۲ قطعه‌ ای از سکوت   آریانا رستمی
ساکن طبقه وسط   شهاب حسینی
پنجاه قدم آخر هاوژین کیومرث پور احمد
آرایش غلیظ لادن حمید نعمت‌الله
۱۳۹۳ رخ دیوانه ماندانا ریاحی ابوالحسن داوودی
مرگ ماهی فریده روح‌ الله حجازی
۱۳۹۴ بیست هفته دکتر بهرامی مسعود قراگزلو
خشم و هیاهو حنا سرافراز هومن سیدی
اروند لیلا پوریا آذربایجانی
۱۳۹۵ اردتمند؛ نازنین، بهاره و تینا بهاره عبدالرضا کاهانی
ویلایی‌ ها سیما منیر قیدی
میلیونر میامی مهسا مصطفی احمدی
۱۳۹۷ طلا لیلا پرویز شهبازی
۱۳۹۸ روسی مرجان امیرحسین ثقفی
شنای پروانه پروانه محمد کارت
خورشید   مجید مجیدی
۱۳۹۹ بی‌ رویا   آرین وزیردفتری
  • تلویزیون

سال نام مجموعه نقش کارگردان توضیحات
۱۳۷۹ ذبیح آمنه بنت وهب عباس مرادیان شبکه یزد
۱۳۸۰ جوانی   سعید سلطانی شبکه سه
۱۳۸۲ رانت خوار کوچک   حسین سهیلی زاده شبکه پنج - ویژه ماه رمضان
۱۳۸۵ در چشم باد فرنگیس مسعود جعفری جوزانی شبکه یک
۱۳۸۶ میوه ممنوعه غزاله فتوحی حسن فتحی شبکه دو - ویژه ماه رمضان
۱۳۸۸ پرانتز باز نیکی گلشهر کیومرث پوراحمد شبکه تهران
۱۳۹۱ قلب یخی (فصل سوم) شیوا قائم مقامی سامان مقدم شبکه نمایش خانگی
۱۳۹۲ کلاه قرمزی ۹۲ طناز طباطبایی ایرج طهماسب شبکه دو - ویژه نوروز، میهمان برنامه قسمت هفدهم
شاهگوش گندم شجاعت داوود میرباقری شبکه نمایش خانگی
۱۴۰۰ یاغی   محمد کارت شبکه نمایش خانگی
  • تئاتر

سال نام نمایش کارگردان محل اجرا توضیحات
۱۳۹۰ درس داریوش مهرجویی تماشاخانه ایرانشهر  
کمی بالاتر آروند دشت آرای تالار حافظ  
۱۳۹۱ تن‌ تن و راز قصر مونداس آروند دشت آرای تماشاخانه ایرانشهر  
۱۳۹۲ باغبان مرگ آروند دشت آرای تالار شمس دو نامزدی دریافت جایزه در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر
۱۳۹۵ نامه‌ های عاشقانه از خاورمیانه کیومرث مرادی تماشاخانه پالیز  
۱۳۹۷ تروما افسانه ماهیان تماشاخانه ایرانشهر  
۱۳۹۸ جنایات و مکافات رضا ثروتی تالار وحدت  
  • جوایز و افتخارات

جشنواره/جایزه سال دسته اثر نامزد شده نتیجه
جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۸۷ بهترین بازیگر نقش مکمل زن صداها نامزدشده
۱۳۹۳ بهترین بازیگر نقش اول زن رخ دیوانه نامزدشده
۱۳۹۴ بهترین بازیگر نقش اول زن خشم و هیاهو نامزدشده
۱۳۹۸ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شنای پروانه برنده
۱۴۰۰ بهترین بازیگر نقش اول زن بی‌رویا برنده
جشنواره فیلم فجر (شهرستان ها) ۱۳۹۱ بهترین بازیگر نقش اول زن (کرمان) هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند برنده
۱۳۹۱ بهترین بازیگر نقش اول زن (سنندج) هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند برنده
۱۳۹۱ بهترین بازیگر نقش اول زن (کرمانشاه) هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند نامزدشده
جشن انجمن منتقدان سینمای ایران ۱۳۸۸ تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن صداها برنده
۱۳۹۰ تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن مرهم برنده
۱۳۹۶ تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن ویلایی‌ ها برنده
جشن حافظ ۱۳۹۱ بهترین بازیگر زن کمدی (بخش تلویزیون) پرانتز باز نامزدشده
۱۳۹۳ بهترین بازیگر نقش اول زن (بخش سینما) هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند برنده
جشنواره زنان مستقل آمریکا ۱۳۹۲ بهترین بازیگر نقش اول زن هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند برنده
جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو ۱۳۹۳ بهترین بازیگر نقش اول زن هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند برنده
جشنواره بین‌ المللی فیلم فیجی ۱۳۹۴ بهترین بازیگر نقش اول زن هیس! دخترها فریاد نمی‌ زنند برنده
جشنواره فیلم یزد ۱۳۹۶ بهترین بازیگر نقش اول زن ویلایی‌ ها برنده
  • نمایش خانگی

قلب یخی (فصل سوم): سامان مقدم، 1391
شاهگوش: داوود میرباقری، 1392
یاغی: محمد کارت، 1400