معرفی جاهای دیدنی آتن و بهترین مکان ها برای گردش

01/04/2022
جاهای دیدنی آتن
آتن بیش از 5000 سال قدمت دارد و برخی از ساکنان آن بر توسعه فرهنگ غرب تأثیر گذاشته اند. بناهای تاریخی متعدد این شهر آن را به مکانی جذاب برای بازدید گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است. پارتنون، آکروپولیس و آگورا باستان از معروف ترین نمونه های ساختمان های یونان باستان هستند.
مجله والی
مجله والی

جاذبه های آتن

آتن بیش از 5000 سال قدمت دارد و برخی از ساکنان آن بر توسعه فرهنگ غرب تأثیر گذاشته اند. بناهای تاریخی متعدد این شهر آن را به مکانی جذاب برای بازدید گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است. پارتنون، آکروپولیس و آگورا باستان از معروف ترین نمونه های ساختمان های یونان باستان هستند. اگرچه همه آثار به خوبی حفظ نشده‌اند، اما مجموع آنها به طرز شگفت‌انگیزی هماهنگ هستند، که یکی از ویژگی‌های عجیب معماری کلاسیک است.آتن چیزهای زیادی برای ارائه دارد (نه تنها بناهای تاریخی چشمگیر)، از جمله غذاهای اشتها آور و متنوع مدیترانه ای. سبزیجات رنگارنگ، گوشت آبدار و پنیر خوش طعم، تنها سه عنصر از فهرستی طولانی از غذاهای متنوع هستند که به سبک یونانی خالص تهیه شده اند.

آتن که زمانی قلب یکی از قدرتمندترین تمدن های عصر نوسنگی بود، تحت سلطه شاهکارهای عظیم معماری گذشته باستان، از آکروپولیس تا معبد المپیای زئوس است. با این حال، محله‌ها و کوچه‌های آتن با رستوران‌های شهری پرجنب‌وجوش و گالری‌های پرجنب‌وجوش، که در برابر آثار دوران گذشته قرار دارند، انرژی بسیار مدرن و آرامی را نشان می‌دهند. کسانی که به دنبال استراحت از شلوغی هستند، می توانند در خط ساحلی درخشان آن با آب های بکر و استراحتگاه های ساحلی آرامش بخش قدم بزنند.

آکروپولیس acropolis of athens

آکروپلیس یونان

آکروپولیس آتن چشمگیرترین و کامل ترین مجموعه یادبود یونان باستان است. این مکان تاریخی  بر روی تپه ای با ارتفاع متوسط ​​(156 متر) واقع شده است. ابعاد کلی آن تقریباً 170 در 350 متر است. تپه از همه طرف صخره ای و به جز ضلع غربی شیب دار است و قله ای وسیع و تقریباً هموار دارد. ابعاد کلی آن تقریباً 170 در 350 متر است. تپه از همه طرف صخره ای و به جز ضلع غربی شیب دار است و قله ای وسیع و تقریباً هموار دارد. این بناها توسط گروهی استثنایی از معماران (مانند ایکتینوس، کالیکراتس، منسیکلس) و مجسمه‌سازان (مانند فیدیاس، آلکامنس، آگوراکریتوس) ساخته شده‌اند که تپه صخره‌ای را به مجموعه‌ای منحصربفرد تبدیل کرده‌اند که ظهور تفکر کلاسیک یونانی را بشارت می‌دهد. هنر بر این تپه دموکراسی، فلسفه، تئاتر، آزادی بیان و بیان متولد شد که تا به امروز زیربنای فکری و معنوی جهان معاصر و ارزش های آن را فراهم می کند. بناهای آکروپولیس که تقریباً بیست و پنج قرن از طریق جنگ‌ها، انفجارها، بمباران‌ها، آتش‌سوزی‌ها، زلزله‌ها، غارت‌ها، مداخلات و تغییرات باقی مانده‌اند، با کاربردهای مختلف و تمدن‌ها، اسطوره‌ها و مذاهبی که در طول زمان در یونان شکوفا شده‌اند، سازگار شده‌.  از دیگر دیدنی‌های این مجموعه می‌توان به معبد نایکی (Nike) الهه پیروزی جلوی در ورودی مجموعه و ارشیتون (Erechtheion)، گروهی از محراب‌های باستانی متعلق به سالهای ۴۲۱ و ۳۹۵ قبل از میلاد مسیح اشاره کرد که دیدن آنها هم خالی از لطف نیست. و حالا که تا اینجا آمده‌اید سری به ایوان کایاتید‌ها (Porch of the Caryatids) هم بزنید، ایوانی نیم‌دایره که به جای ستون‌های آن پیکرهای زنانی تراشیده‌شده‌اند.

موزه آکروپولیس Acropolis Museum

موزه آکروپلیس

موزه آکروپولیس همواره به عنوان یکی از بهترین موزه های جهان رتبه بندی می شود. این بنا که به پارتنون و معابد اطراف آن اختصاص دارد، به طرز هوشمندانه ای بر فراز آتن مانند جعبه ای نورانی قرار گرفته است. شیشه های بزرگ به زیبایی در قسمت های باستانی و مدرن شهر ترسیم می کنند و آن را به یک تجربه واقعاً تحسین برانگیز تبدیل می کنند. موزه آکروپولیس یک موزه خاص باستان شناسی است که بیش از 3000 اثر باستانی معروف از آکروپولیس آتن، مهم ترین مکان مقدس شهر باستانی را در خود جای داده است. این موزه توسط برنارد چومی  نمای بیرونی ساده ساختمان 226000 فوت مربعی (21000 متر مربع) که توسط معمار آمریکایی سوئیسی  طراحی شده  است.

 محله پلاکا Pláka

 محله پلاکا Pláka

پلاکا محله تاریخی قدیمی آتن است که در اطراف دامنه‌های شمالی و شرقی آکروپولیس قرار گرفته و خ یابان‌های هزارتویی و معماری نئوکلاسیک را در خود جای داده است. پلاکا در بالای مناطق مسکونی شهر باستانی آتن ساخته شده است. به دلیل نزدیکی به آکروپولیس و مکان‌های باستان‌شناسی فراوان، به «محله خدایان» معروف است.  پلاکار پر از رستوران ها، فروشگاه های جواهرات، فروشگاه های توریستی و کافه ها است. اگرچه این منطقه  کاملاً تجاری شده است، اما هنوز یک محله است  و مسلماً زیباترین محله در مرکز آتن است. بیشتر رستوران‌ها مکان‌های معمولی توریستی هستند، اما کیفیت غذا در برخی از آنها بد نیست.  اکثر مغازه‌ها تق ریباً چیزهای مشابهی با قیمت‌های تقریباً یکسان دارند، اما برخی از مغازه‌ها هستند که بیشتر از سایرین که عتیقه‌جات، یا نمادهای نقاشی شده با دست،  کنده کاری‌های روی چوب و نقاشی می‌فروشند. چند گالری و چندین موزه در پلاکا وجود دارد که مورد توجه ویژه قرار دارند، موزه کودکان، موزه موسیقی، موزه هنرهای عامیانه یونان و موزه یهودی که درست در ورودی پلاکا در خیابان های نیکیس و کیداتنئون قرار دارد. 

             پارتنون Parthenon

پارتنون

این بنا که در قرن 5 قبل از میلاد ساخته شد، نمادی از قدرت، ثروت و فرهنگ عالی آتن بود. این بزرگترین و مجلل ترین معبدی بود که سرزمین اصلی یونان تا به حال دیده بود. امروزه یکی از شناخته شده ترین بناهای جهان و نماد ماندگار یونان باستان است. معبد به طور کلی به عنوان نقطه اوج توسعه نظم دوریک، ساده ترین از سه نظم معماری کلاسیک یونانی در نظر گرفته می شود. پارتنون برای چه استفاده می شد؟هدف اصلی پارتنون به عنوان معبدی برای آتنا بود. و به الهه یونانی آتنا پارتنوس تقدیم شد. متیوپ یا صفحه‌ی مستطیل شکلی که بالای ستون‌های سمت شرقی معبد وجود دارد، خدایان المپیا را در حال جنگ با غول‌ها به تصویر می‌کشد، درحالی‌که سمت غربی آن، تسئوس را در حال هدایت جوانان آتنی نشان می‌دهد تا با آمازون‌ها، قبیله‌ی زنان جنگجو، وارد نبرد شوند. متیوپ جنوبی، نزاعی را میان اهالی لپیت و قنطورس‌ها، موجوداتی با بدن اسب، در یک جشن عروسی به نمایش می‌گذارد و متیوپ شمالی تصویری از تاراج شهر تروآ را بازتاب می‌دهد.

معبد المپیای زئوس Olympieion

معبد المپیای زئوس Olympieion

معبد زئوس از معابد باستانی یونان است که در مرکز آتن قرار دارد. معبد زئوس، خدای خدایان یونان باستان، بزرگ‌ترین معبد یونان باستان است. درست است که امروزه معبد پارتنون در وضعیت بهتری قرار دارد، ولی در قرن ششم قبل از میلاد معبد زئوس واقعا بزرگ‌تر و باشکوه‌تر بوده است. این معبد توسط فیدیاس در المپیا برای زئوس ساخته شد.ساختمان با شکوه این معبد بین سال‌های ۴۷۰ تا ۴۵۶ پیش از میلاد به دست یک معمار محلی بنا شد. این معبد شش‌گوش با سنگهای آهکی بزرگی که ستون‌های تو پُر و بزرگی آن‌ها را احاطه کرده بودند، ساخته شده بود و نمای آن توسط گچ تزیین شده بود.تا چند سال پس از پایان کار ساختمان معبد، تندیس مناسبی از زئوس در آن نبود. به همین دلیل تندیس‌سازی ماهر از آتن را برای ساختن تندیس زئوس انتخاب کردند.ساخت این معبد ۷۰۰ سال به طول انجامید.

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس Odeon of Herodes Atticus

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس Odeon of Herodes Atticus

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس (Odeon of Herodes Atticus)، یک تئاتر سنگی می باشد که در سراشیبی جنوبی آکروپلیس در آتن در کشور یونان قرار دارد. این تئاتر که یک تاتر رومی محسوب می شود، سالنی برای 5 هزار بیننده را در خود جای دارد. در این مکان، طی فستیوال‌های سالانه آتن برای کاربردهای موسیقی و رقص باله در رده جهانی مورد استفاده بوده است. این آمفی تئاتر که به ایرودیو در زبان یونانی معروف است در سال 174 تا 161 میلادی توسط یکی از افراد ثروتمند شهر آتن به نام «هرودس آتیکوس» و به سبک رومی در 3 طبقه و جایگاه مخاطبانی با ظرفیت 5000 تماشاگر ساخته شد. 

آگورای رومی Roman Agora

آگورای رومی Roman Agora

اگر چه آگورا باستان محل تجمعات سیاسی آتنیان بود، آگورا رومی در واقع یک بازار بود، یک بازار آزاد. به گفته باستان شناسان، این بنا در قرن اول قبل از میلاد ساخته شده است و کتیبه ای به ما می گوید که با سرمایه ژولیوس سزار و آگوستوس ساخته شده است.گورای رومی به نسبت همتای کهن خود از اهمیت کمتری برخوردار بود؛ اما پس از حمله سال ۲۵۷ به آتن، به یک مرکز بازرگانی و حکومتی بدل شد. در این دوران، با احاطه شهر توسط دیوارهای رومی، وسعت شهر بسیار کمتر شد. همچون آگورای باستان، آگورای رومی نیز به اشتباه به‌عنوان یک فروم یا میدان رومی نیز شناخته می‌شود که بعدها با ساخت صدها ساختمان تازه، ضمیمه قلمرو امپراتوری روم شرقی و عثمانی شد. هرچند بسیاری از بناهای این محوطه باستانی ویران شدند؛ اما بناهایی دیدنی در این محدوده برجای مانده‌‌اند. یکی از این بناها دروازه‌ آتنا آرکجتیس است که ورودی آگورا محسوب می‌شود و هم‌اکنون در بخش غربی این محوطه در جای خود باقی مانده است.

 استادیوم المپیکو استادیوم پاناتنائیک Panathenaic Stadium

 استادیوم المپیکو استادیوم پاناتنائیک Panathenaic Stadium

«ورزشگاه پاناتنائیک» باقی‌مانده‌ی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی شهر از قرن چهارم میلادی تا به امروز است. ورزشگاهی که کلا از سنگ مرمر ساخته شده و اولین بازی‌های المپیک مدرن در سال 1896 در این استادیوم برگزار شد. در طول سال این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران قابل بازدید است اما در روزهای مختلف سال نیز مسابقات ماراتن در آن برگزار می‌شود. اگر در شب‌های تابستان به این شهر سفر کنید می‌توانید از کنسرت‌هایی که در این جایگاه مرمری برگزار می‌شود نیز لذت ببرید.

تپه ی فیلوپاپوس Philopappos Hill

تپه ی فیلوپاپوس Philopappos Hill

 این تپه جنگلی زمانی به نام تپه موسیون یا «تپه موزه‌ها» نامیده می‌شود، اما از زمانی که بنای یادبودی به همین نام در بالای تپه در سال 116 پس از میلاد ساخته شد، به تپه فیلوپاپوس معروف است. این مکان تاریخی برای کنسول روم و سناتور گایوس جولیوس آنتیوخوس اپیفانس فیلوپاپوس بود. در پایین‌تر در تپه فیلوپاپوس، همچنین می‌توانید از سلولی دیدن کنید که برخی می‌گویند قبل از اعدام سقراط در سال 399 قبل از میلاد در آن زندانی بود.

باغ‌های ملی و زاپیون National Gardens and the Zappeion

باغ‌های ملی و زاپیون National Gardens and the Zappeion

ساختمان اصلی و تاریخی زاپیون، نمونه ای درخشان از معماری نئوکلاسیک قرن نوزدهمی در یونان به شمار می آید، ساختمان زیبا و با ستون هایی سفید رنگ که در قلب سبز آتن قرار گرفته است، قرار داشتن این ساختمان در حجم وسیعی از محیط سبز باغ ملی موقعیتی استثنایی برای آن ایجاد کرده که گردشگران و بازدید کنندگان دورتا دور خود جمع می کند، همان طور که پیش تر هم عنوان کردیم، یکی از جاذبه های تماشایی این محموعه مجسمه های سنگی و متعددی است که در نزدیکی ساختمان زاپیون مشاهده می شود، فضایی که ماهیت اش اطراف اش را نیز در بر گرفته و مانند نمایشگاهی فاخر، هویت اش را در معرض دید گردشگران قرار می دهد، در این فضا هم تاکید بر باغ و پوشش گیاهی، محل قرار گرفتن مجسمه ها را رویایی تر کرده به شکلی که بخشی از هویت آن فضا به شمار می آیند.

جزایر سارونیک Saronic islands

جزایر سارونیک Saronic islands

جزایر سارونیک نزدیک‌ترین جزایر به آتن هستند و برای همین در تعطیلات تابستانی و آخرهفته‌ها خیلی شلوغ می‌شوند. حالا وقت آن رسیده که کمی از شهر دور شوید و خود را به آغوش طبیعت بسپارید، آب‌های روشن و شفاف، محیطی آرامش‌بخش و تاریخی طولانی و قابل توجه.در جزیره هایدرا می‌توانید در دریا شنا کنید، می‌توانید در کافه‌های کنار ساحل بنشینید و مردم را تماشا کنید، غذاهای ارزان بخورید و در خیابان‌های روستا قدم بزنید. سکوت این جزیره اکثر اوقات کامل است چون در این چزیره هیچ ماشینی پیدا نخواهید کرد، البته تاکسی‌های آبی برای بردن شما به جزیره‌های دیگر در دسترس هستند. خانه‌های این جزیره دقیقا به سبک دهه‌ی۱۸۰۰ بازسازی شده‌اند و در طول سال‌ها تغییر زیادی نکرده‌اند.

کلیسای آگیوس دیمیتریوس لومباردیاریسAgios Dimitrios Loumbardiaris 

کلیسای آگیوس دیمیتریوس لومباردیاریسAgios Dimitrios Loumbardiaris 

کلیسای قرن شانزدهمی آگیوس دیمیتریوس لومباردیاریس (Agios Dimitrios Loumbardiaris) در دامنه‌ی تپه‌ی فیلوپاپو (Filopappou) قرار گرفته است. آگیوس دیمیتریوس شاید قدیمی‌ترین کلیسای آتن نباشد اما با وجود سقف چوبی، کف مرمرین و عطر ماندگار عود به‌طور حتم یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کلیساهای این شهر است.نقاشیِ دیواری بزرگی از سنت دمیتریوس، فضای درون کلیسا را زینت می‌بخشد که به سال ۱۷۳۲ باز می‌گردد. ژست سنت دمیتریوس سوار بر اسب تقلیدی از تصاویر باستانی اسکندر بزرگ است. ناقوس‌ها و درب چوبی حیاط کلیسا که فضاهای ژاپنی را در ذهن تداعی می‌کند، کاری از معمار نوگرا، دمیتریوس پیکیونیس است. او همچنین از این سبک ظریف برای بازسازی دیوار بیرونی پشت کلیسا هم بهره برد.

محله آنافیوتیکا Anafiotika

محله آنافیوتیکا Anafiotika

محله‌ی کوچک آنافیوتیکا (Anafiotika) در کنار دامنه‌ی شمالی آکروپلیس قرار دارد و بخش مهمی از محله‌ی زیبای پلاکا به حساب می‌آید. در نیمه‌ی دهه‌ی ۱۸۰۰، اوتو، پادشاه یونان، معمارانی را از جزیره‌ی آنافی (Anafi) استخدام کرد تا کاخ جدیدی برای او بسازند. این گروه از معماران، خانه‌های سفید مکعبی خود را به سبک معماری جزیره آنافی در این محله بنا کردند و آن‌ها را با گل‌های کاغذی بوگین‌ویلیا و شمعدانی‌های عطری آراستند.امروزه در این ناحیه حدود ۴۰ خانه قرار گرفته است که با پیاده‌راهای باریکی به یکدیگر متصل شده‌اند. در سمت غرب محله، در بالای تپه، کلیسای متامورفِسیس (Metamorphosis) در خیابان تئوریاس (Theorias) قرار دارد. در سمت شرق می‌توانید در کوچه‌ی پرپیچ‌وخم استراتونوس (Stratonos) قدم بزنید و در مسیر خود از کنار درختستان دلپذیر زیتون عبور کنید.

 معبد ارکتیون The Erechtheion

 معبد ارکتیون The Erechtheion

Erechtheion (یا Erechtheum) یک معبد یونانی باستانی است که در آکروپولیس آتن بین سال‌های 421 تا 406 قبل از میلاد در عصر طلایی شهر ساخته شد تا مجسمه چوبی باستانی آتنا را در خود جای دهد و به طور کلی شهر بزرگ را در اوج تجلیل کند. قدرت و نفوذ آن Erechtheion تاریخ پر دردسر سوء استفاده و بی توجهی را متحمل شده است، اما با موقعیت برجسته خود بر فراز شهر و ایوان شش کاریاتید، یکی از متمایزترین بناهای دوران باستان باقی مانده است.