طرز تهیه مرغ شکم پر خوشمزه به روش رستورانی

05/04/2022
طرز تهیه مرغ شکم پر
طرز تهیه مرغ شکم پر یکی از غذا های پر طرفدار مجلسی ایرانی به روش های مختلف با فر و بدون فر و در قابلمه یا توستر به صورت رستورانی و بسیار لذیذ به صورت مرحله به مرحله
مجله والی
مجله والی

مرغ شکم پر یکی از غذاهای مجلسی است که بسیار خوشمزه بوده و یکی از غذا های مجلسی سفره های ایرانی است. این غذای خوشمزه تقریبا طرز پخت یکسانی در سراسر ایران دارد البته که مواد داخل شکم آن و طعم دهنده های آن متفاوت می باشد . برای یاد گیری طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله مرغ شکم پر با در این مطلب آشپزی در مجله والی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر 

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ متوسط ۱ عدد
سبزیجات معطر ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
مغز گردو نصف لیوان
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۵ قاشق غذاخوری
کشمش ۲ قاشق غذاخوری
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقداری کافی
روغن و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه مرغ شکم پر 

طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر

  • مرحله اول

در مرحله اول پیاز ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کرده، سپس به همراه مقدارلازم روغن در یک تایه مناسب آن ها را تفت می دهیم تا جایی که پیازها سبک شده و طلایی شوند. پس از طلایی شدن پیاز ها مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز ها اضافه می نماییم. 

  • مرحله دوم

پس از آماده کردن پیاز ها و آن در همان حین به آن سبزیجات معطر که شامل جعفری، گشنیز، شنبلیله و پونه هستند را به صورت ساطوری خرد کرده و در تابه به پیازاضافه می کنیم. در این حین حرارت زیر تابه باید کاملا ملایم باشد، حال تفت دادن را تا جایی ادامه می دهیم که آب سبزیجات تبخیر شده و رنگ شان تغییرنماید

  • مرحله دوم

در همین حین سبزیجات معطر که ترکیبی از جعفری، گشنیز، شنبلیله و پونه هستند را به صورت ساطوری خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم. حرارت زیر تابه باید کاملا ملایم باشد، تفت دادن را تا جایی ادامه می دهیم که آب سبزیجات تبخیر شود و رنگ شان تغییر کند.

  • مرحله سوم

پس از رنگ سبزیجات تغییر کرد و آب اضافی ان تخیر شده گردوها را خرد کرده و به همراه کشمش، زرشک، 2 عدد سیر خرد شده و زعفران دم کرده به تابه اضافه می نماییم و چند دقیقه دیگر نیز با شعله ملایم مواد را تفت می دهیم تا به صورت یکدست با هم ترکیب شوند.

  • مرحله چهارم

حال پس از تفت دادن کامل مواد و ترکیب شدن مواد رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار و آب لیمو ترش به مواد داخل تابه اضافه می نماییم. در این مرحله شما می توانید مواد طعم دهنده مورد سلیقه خود همانند آلو بخارا را نیز به مواد اضافه می کنیم. پس از اضافه کردن مواد و پس از 5 دقیقه تفت دادن مواد داخل تابه آن را از روی حرارت بر می داریم.

  • مرحله پنجم

پس از آمادعه سازی مواد داخل شکم مرغ وقت آن می رسد تا مرغ خود را کامل تمیز کرده و پس از شستشو و تمیز کردن مرغ باید آن را طعم دار نماییید. این نکته حائز اهیمت است که در هنگام تمیز کردن مرغ، به هیچ وجه نباید پوست آنرا جدا نمایید. حالا در یک کاسه کوچک سیر باقیمانده را رنده نمایید.

  • مرحله ششم

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، دارچین و رپهر ادویه دیگری که دوست داریم با توجه سیلقتان را به سیر اضافه نمایید وسپس مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. حالا ترکیب این مواد را روی تمامی قسمت های داخلی و خارجی بدن مرغ ماساژ می دهید تا مرغتان به خوبی طعم بگیرد و طعم دار شود.

  • مرحله هفتم

پس ازطعم دار کردن مرغ، مخلوط مواد تفت داده شده که از قبل آماده کرده بودید را داخل شکم مرغ قرار دهید، سپس مرغ را داخل یک فویل آلومینیومی ضخیم پیچانده به صورتی که مواد از بدن مرغ خارج نشود و فویل هم سوراخ نشود.

  • مرحله هشتم

پس از فویل پیچی مناسب مرغ حالا مرغ را داخل ذغال سرخ قرار می دهیم و روی آنرا نیز با ذغال داغ می پوشانیم تا با چربی بدن خودش سرخ شود. پخت مرغ حدود 40 دقیقه زمان نیاز داردو پس 40 دقیقه مرغ به طور کامل پخته شود. در صورت تمایل می توانید مرغ شکم پر را در فر هم درست نمایید. 

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر 

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی

برای پختن مرغ شکم پر در فر باید داخل یک ظرف مناسب مقداری هویج، سیب زمینی و پیاز را به صورت درشت خرد کرده سپس مرغ را روی سبزیجات قرار دهید و حال لازم است تا نصف استکان آب هم داخل ظرف ریخته و ظرف را به مدت 2/30 تا 4 ساعت در فر با حرارت 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا مرغ به طور کامل بپزد.

در صورتی که  تمایل دارید مرغ را با فویل در فر درست نمایید کافیست به روش ذغالی مرغ را داخل فویل پیچیده، سپس فر را روی درجه 220 درجه سانتیگراد قرار دهید، سپس حدودا یک ساعت بعد مرغ را از فویل خارج نموده و روی آن مخلوط کره و زعفران بزنید تا مرغ خشک نشود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه ( طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر)

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه مرحله به مرحله

برای پختن مرغ شکم پر در قابلمه یا دیگ لازم است در این روش نیز همانند روش پخت مرغ در داخل فر، مرغ را روی مفداری سبزیجات همچون هویج، سیب زمینی و پیازکه به صورت درشت خردشده است و کف قابلمه ریخته شده است، قرار دهید و سپس نصف استکان آب بریزید و مرغ را روی سبزیجات قرار دهید و اجازه دهید تا به طور کامل بپزد.

پس گذاشتن درب قابلمه، مرغ با حرارت و بخار آب می پزد. زمان پخت مرغ با این روش حدود 2 ساعت طول می کشد. برای لذیذتر شدن مرغ شکم پر حتما مقداری کره ذوب شده و زعفران دم کرده را مخلوط کنید و روی گوشت مرغ بمالید تا هم مرغ رنگ بگیرد هم لذیذتر شود.