بهترین واکسن کرونا در ایران، عوارض جانی واکسن ها

05/12/2021
مقایسه انواع واکسن کرونا
با شیوع کرونا واکسن هایی در سراسر دنیا توزیع شده اند که در سایت والی به واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت جهانی و انواع این واکسن ها به همراه تاثیر گذاری در بهبود وعوارض آن ها پرداخته ایم با ما همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

در این مقاله قصد داریم به انواع واکسن کرونا که شامل سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک، برکت و بهارات، فایزر می پردازیم و میزان اثر بخشی هر یک را در زیر زکر می کنیم، تا به امروز اکثر شهروندان همه ی کشور ها واکسن زده اند اما عده ای هستند که دچار تردید شده اند با مجله والی همراه باشید تا با میزان اثر بخشی هر یک از این واکسن ها آشنا شوید.

مقایسه واکسن های کرونا

مقایسه واکسن های کرونا

  • واکسن فایزر

مقایسه اثربخشی واکسن های کرونا

نوع: ام‌آران‌ای (آران‌ای پیام‌رسان حامل پیام تولید پروتئین‌های سطحی ویروس)

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۳ تا ۴ هفته

شرایط: منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد

مجوزهای اخذ شده: مجوز تزریق اضطراری از سازمان جهانی بهداشت، مجوز تزریق سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مجوز تزریق در کودکان بالای ۱۲ سال، مجوز تزریق دوز یادآور در گروه‌های سنی و بالای ۶۵ و افراد پرخطر و دارای نقص سیستم ایمنی

کارایی ۹۵ درصد و  این واکسن دارای اثربخشی بالا در کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال است. بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده در ۴۴ هزار نفر، پس از گذشت شش ماه تا ۸۶ درصد کارایی خواهد داشت.

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا با تزریق این واکسن هنوز اطلاع رسانی نشده است البته لازم به ذکر است که بعد از واکسن هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت این واکسن در برابر واریانت‌های جدید هندی، انگلیسی و آفریقایی نیز موثر می باشد. بر اساس نتایج مطالعه سازمان سلامت عمومی انگستان، این واکسن تا ۹۶ درصد در برابر بستری‌شدن بر اثر سوی دلتا مؤثر است و تا ۸۸ درصد از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند.

افراد بالای ۱۵ سال، مادران شیرده می توانند این واکسن را تزریق کنند.

هشدار: زنان باردار، کودکان زیر 12 سال با سابقه بیماری شوک‌های آلرژیک، افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت بهتر است قبل زدن واکسن تحت نظر پزشک باشند و مشورت کنند.

در برخی از دریافت کننده های واکسن فایزر عوارض جانبی همراه با التهاب قلبی بوده است.

  • واکسن سینوفارم

درصد ایمنی واکسن های کرونا

نوع: ویروس غیرفعال‌شده

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

سازمان بهداشت جهانی مجوز تزریق اضطراری برای این واکسن مجور صادر کرده است.

نتایج کارآزمایی بالینی: کارآزمایی در تعداد مناسبی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، بارداری و دارای سن بالای ۶۰ انجام نشده است. میزان دنبال‌کردن شرایط افراد حاضر در مطالعه تا ۱۱۲ روز پس از تزریق منتشر شده است. دو مطالعه دیگر در خصوص میزان کارایی این واکسن در حال انجام است اما هنوز نتایج آنها منتشر نشده است. کارآزمایی جدیدی در امارات متحده عربی روی کارایی این واکسن بر ۹۰۰ کودک و نوجوان ۳ تا ۱۷ ساله انجام شده است. امارات متحده عربی به افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند و ۶ ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته باشد، دوز یادآور فایزر تزریق می‌کند. همچنین امارات متحده عربی مجوز تزریق برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال را نیز صادر کرده است. چین نیز مجوز تزریق برای کودکان ۳ ساله به بالا را صادر کرده است.

کارایی:  ۷۹ درصد پس از ۲ هفته از تزریق دوم

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: در مطالعات میزان اثربخشی در برابر ابتلا به نوع شدید بیماری بررسی نشده‌ است. هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌ است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه‌نامه‌ها حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: بر اساس مطالعه جدیدی در سریلانکا این واکسن محافظت مشابهی در برابر سویه دلتا نسبت به سویه اولیه دارد.

افراد بالای ۱۸ سال و مادران شیرده، افراد اچ‌آی‌وی مثبت مجاز به دریافت واکسن سینوفارم هستند

افراد زیر ۱۸ سال که سابقه شوک‌های آلرژیک دارند و افراد دارای تب بالای ۳۸/۵ درجه سانتی‌گراد تا زمانی که تبشان قطع شود مجاز به دریافت واکسن نیستند.

عوارض واکسن سینوفارم: درد در ناحیه تزریق، تب خفیف، بدن‌درد، بی‌حالی

  • واکسن آسترازنکا

واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت جهانی

نوع: حامل ویروسی دارای ژن‌های پروتئین‌های سطحی سارس-کوو-۲

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

دو نوع واکسن تولید کره‌جنوبی و هندوستان از سازمان جهانی بهداشت مجوز تزریق اضطراری دریافت کرده‌اند

کارایی: ۶۳/۰۹ درصد

افراد بالای 18 سال مجاز به دریافت این واکسن هستند.

تا ۶۰ درصد در برابر کرونا دلتا (هندی) و تا ۶۶ درصد در برابر سویه آلفا (انگلیسی) تاثیر دارد. همچنین تا ۹۲ درصد در برابر بستری‌شدن بر اثر ابتلا به کرونا دلتا مؤثر است.

افراد بالای ۱۸ سال، و مادران شیرده، افراد دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مانند اچ‌آی‌وی می‌توانند با مشورت پزشک و آگاهی از نوع واکسن و عوارض احتمالی آن، واکسینه شوند.

افراد زیر ۱۸ سال و افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک مجاز به دریافت واکسن نیستند

عوارض واکسن آسترازنکا: میزان شیوع عارضه لخته خونی بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا در دسته عوارض بسیار نادر قرار دارد و مزایای تزریق آن به عوارض بسیار نادر برتری دارد.

  • واکسن برکت

انواع واکسن های کووید

نوع: ویروس غیرفعال‌شده

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۲۸ روز

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

نتایج کارآزمایی‌ بالینی در مورد این واکسن نشان می دهد که فاز سوم از ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ۲۰ هزار داوطلب آغاز شده‌ است. هنوز نتایجی منتشر نشده است

به گفته مدیر اجرایی مطالعات بالینی، این واکسن بالای ۹۰ درصد کارایی دارد.

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: فاز سوم کارآزمایی بالینی در گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ ساله در حال اجراست.

جدول مقایسه واکسن های کرونا در ایران

مقایسه واکسن اسپوتنیک و سینوفارم

میزان اثر بخشی واکسن‌های کرونا موجود در ایران

نوع واکسن

اثربخشی نسبت به ابتلاء (درصد)

اثر بخشی نسبت به بستری (درصد)

حداکثر فاصله تزریق بین دو دوز

آسترازنکا

۶۳

۷۶ تا ۱۰۰

سه ماه

سینوفارم

۷۹

۷۹

۶ هفته

بهارات

۷۸

۹۳

چهار هفته

اسپوتینک وی

۹۲

۱۰۰

چهار هفته